DROPS / 96 / 3

DROPS 96-3 by DROPS Design

Kort vest overdwars gebreid in DROPS Alpaca. Maat: S-XXL

Trefwoorden: kabel, overdwars, vesten,
Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

DROPS design model a- Z-230
Garengroep C
--------------------------------------------------------
Maat: S - M - L - XL - XXL

Materiaal: DROPS Alpaca van garnstudio (behoort tot garengroep A)
500-550-600-700-750 g kleur nr 7139, grijs/groen

Drops sokkenbreinaalden en breinaalden zonder knop maat 4.5mm
Drops knopen, nr 536, 4 stuks

STEKENVERHOUDING: 20 steken in boordsteek ietwat uitgerekt = breedte 10 cm

Opmerkingen (118)

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 27.50€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

Patroon: Zie telpatroon M.1. Het telpatroon is aan de goede kant gezien.

Patroontips: Om ervoor te zorgen dat de kabel op dezelfde manier draait over het hele werk, keert u de instructies om in M.1 op de achterkant van de rechter mouw en op de voorkant van de linker mouw. Dit betekent dat u de steken aan de voorkant van het werk houdt als er staat achter het werk en vice versa. Als u dit niet doet, dan draait de kabel de andere kant op.
--------------------------------------------------------
VEST – KORTE SAMEVANTTING VAN HET WERK:
Het vest wordt overdwars gebreid. Begin midden voor op het rechter voorpand, brei richting de zijkant, zet steken op de hulpdraad voor de mouw, zet nieuwe steken op voor de mouw. Ga verder over het achterpand richting de andere kant, zet steken op de hulpdraad voor de mouw, zet nieuwe steken op voor de mouw en brei richting midden voor op het linker voorpand.

VEST:
Achter- en voorpand: Zet 90-94-98-102-106 steken op met 2 draden Alpaca (dubbele draad) op naald 4.5 mm. Brei dan als volgt: 1 kantsteek (over het hele werk in ribbelsteek gebreid) - *2 recht, 2 averecht, herhaal van *-* over 12 steken, M.1 (= 8 steken), *2 recht, 2 averecht*, herhaal van *-* en eindig met 1 kantsteek (over het hele werk in ribbelsteek gebreid). Ga zo verder tot het werk 16-16-18-18 cm meet. Zet nu 12-12-14-14-16 nieuwe steken op aan de bovenkant van de schouder – brei deze steken averecht (aan de goede kant gezien) met 1 kantsteek op de zijkant terwijl u verder breit = 102-106-112-116-122 steken (de nieuwe steken vormen een spie aan de bovenkant van de schouder voor een bettere pasvorm en worden later afgekant). Brei nu de origninele steken zoals hiervoor terwijl u de 2 buitenste steken op elk einde van de spie averecht samenbreit op iedere 8e naald 6-6-7-7-8 keer tot er 2 steken averecht over zijn. Tegelijkertijd bij een hoogte van 29-31-34-37-41 cm breit u alleen de 57-57-61-61-65 steken richting de onderrand en zet de overgebleven steken op een hulpdraad voor de mouw. Brei 1 cm, voeg een markeerdraad in (= goede kant), brei 1 cm. Zet nu 33-37-37-41-41 nieuwe steken op over de steken op de hulpdraad voor de mouw = 90-94-98-102-106 steken. Ga verder in patroon zoals hiervoor. Bij een hoogte van 43-47-51-57-63 cm vanaf de markeerdraad, breit u alleen de 57-57-61-61-65 steken richting de onderrand - zet de overgebleven steken op een hulpdraad voor de mouw. Brei 1 cm, voeg een markeerdraad in (= linkerkant), brei 1 cm. Zet nu 37-41-41-45-45 nieuwe steken op over de steken op de hulpdraad voor de mouw = 94-98-102-106-110 steken. Brei dan als volgt vanaf de schouder: 1 kantsteek, 4 averecht, *2 recht, 2 averecht*, herhaal van *-* over 12 steken, M.1 (= 8 steken), *2 recht, 2 averecht*, herhaal van *-* en eindig met 1 kantsteek. Ga zo verder en meerder tegelijkertijd voor de spie op de schouder door 2 steken averecht te breien in de eerste en de laatste averechte steek op de bovenkant van de schouder op iedere 8e naald 6-6-7-7-8 keer (=12-12-14-14-16 averechte steken gemeerderd) = 102-106-112-116-122 steken. Bij een hoogte van 14-16-17-20-22 cm vanaf de markeerdraad op de linkerkant, kant u de bovenste 12-12-14-14-16 averechte steken af voor de hals = 90-94-98-102-106 steken. Ga verder in patroon en kant tegelijkertijd na 1 cm af voor 2 knoopsgaten richting de bovenkant als volgt: 5 steken, kant 2 steken af, 9 steken, kant 2 steken af, eindig de naald. Zet op de teruggaande naald 2 nieuwe steken op over de afgekante steken. Ga verder in patroon. Maak nog 2 knoopsgaten op dezelfde manier bij een hoogte van 28-30-33-36-40 cm vanaf de markeerdraad op de linkerkant. Brei 2 cm en kant alle steken af.

Rechter mouw: Lees a.u.b. de patroontips hierboven voordat u verder gaat. Zet de steken van de hulpdraad voor de mouw op het rechter voorpand op breinaalden zonder knop maat 4.5 mm. Neem 6 nieuwe steken op midden onder de arm en neem 1 steek op in elke opgezette steek over de mouwsteken op het achterpand. Brei in patroon zoals hiervoor – zie patroontips hierboven - met 6 averechte steken midden onder de arm. Eindig tegelijkertijd de spie midden boven op de arm en minder de 6 averechte steken midden onder de arm door 2 steken averecht samen te breien op iedere 2 cm 4 keer tot er 2 steken averecht over zijn = 70-78-79-86-86 steken. Ga verder tot de mouw 65-66-66-67-67 cm meet vanaf de halslijn en kant af.

Linker mouw: Lees a.u.b. de patroontips hierboven voodat u verder gaat. Zet de steken van de hulpdraad voor de mouw op de linkerkant van het achterpand op breinaalden zonder knop maat 4.5 mm. Neem 1 steek op in elke opgezette steek over de mouw op het voorpand en 6 nieuwe steken midden onder de arm. Brei zoals de rechter mouw.

Afwerking: Naai de spie aan de schouder op het achterpand. Leg het linker voorpand over het rechter voorpand, ietwat aflopend, ongeveer 3-4 cm vanaf de halslijn. Naai de knopen op.

Telpatroon

= recht op de goede kant, averecht op de verkeerde kant
= zet 2 st op de hulpnld voor het werk, 2 r, 2 r van de hulpnld
= zet 2 st op de hulpnld achter het werk, 2 r, 2 r van de hulpnld
= de panden in één stuk. De pijl geeft de breirichting aan.

Opmerkingen (118)

Plaats uw opmerking!

Minou 01.11.2018 - 22:31:

Ik vind het lastig om de maat te bepalen op basis van de patroontekening. Er is sprake van een overslag. Kunt u vertellen welke borstomvang maat L en XL hebben. Dank u wel. Vriendelijke groeten.

DROPS Design 02.11.2018 kl. 07:39:

Dag Minou,

Er is inderdaad een overslag en het linker voorpand is even breed als het rechter voorpand. De borstomvang in maat L is 2 keer 52 en in maat XL 2 keer 58 (De breedte die onderaadn de tekening staat.)

Filipa 03.07.2018 - 09:52:

It seems like i can not get the math together. At the beginning i casted on 90 st. Later on another 12 st (for the gusset) which equals 102 st. According to the description we continue knitting until we only have 2 st on the gusset, which equals 92 st. Later on when we put aside the 37 sleeve st it is written that we will continuing kntting on the remaining 57 st. As i see it 37st+57st=94st. This is my problem because i only have 92 st. I could really use some help. Best regards.

DROPS Design 04.07.2018 kl. 09:59:

Dear Filipa, thanks for your feedback, our Design Team will have a look on this, but please be aware that it can take some time because of summer vacations. Thanks in advance for your patience.

Maura 08.02.2018 - 12:46:

Sono anch'io ferma al punto in cui bisogna avviare a nuovo le 12 maglie in cima alla spalla, non tante la risposta data da Lei a Anna Rita non si capisce come continare, puo' spiegarcelo grazie

LAURA CAFIERO 15.10.2017 - 16:06:

Non capisco se le maniche vanno lavorate in tondo. Non è menzionato che vadano cucite.

DROPS Design 15.10.2017 kl. 20:21:

Buonasera Laura. Sì, le maniche vengono lavorate in tondo. Buon lavoro!

Marion 26.05.2016 - 21:37:

Bonjour! pour le dos-devant, à 43 cm à partir du marqueur, il est indiqué "augmenter pour l’emmanchure d’1 m de chaque côté tous les 8 rangs en haut de l’épaule", mais une m de chaque coté de quoi? des 4m env, de la m lisière? merci pour votre aide. Marion

DROPS Design 27.05.2016 kl. 08:56:

Bonjour Marion, on augmente 1 m en tricotant 2 fois la 1ère et la dernière m env en haut de l'épaule (l'inverse de ce qui a été fait au 1er gousset pour augmenter cette fois). Les explications ont été modifiées. Bon tricot!

Marion 15.05.2016 - 18:11:

Bonjour, à 29cm de hauteur, les 57m sont à tricoter sur l'endroit du travail ou sur l'envers? l'expression "vers le bord inférieur" n'est pas très claire. Personnellement, je comprends du haut vers le bas, ce qui revient à tricoter les 57m sur l'endroit. Mais je pense que je me trompe. Pouvez-vous m'aider, s'il-vous-plait? Merci beaucoup

DROPS Design 17.05.2016 kl. 10:27:

Bonjour Marion, à 29 cm, vous continuez uniquement sur les 57 mailles du devant (bas de l'ouvrage vu sur l'endroit), les 37 m de la fin du rang (en haut, vu sur l'endroit = emmanchure), sont mises en attente pour la manche et seront tricotées plus tard. Bon tricot!

Anna Rita 20.12.2015 - 22:03:

Mi scuso, ma andando avanti sempre nella spiegazione del davanti dietro non mi torna il numero delle maglie indicate dal modello. A 34 cm. metto 41 maglie ( quelle verso l'alto ) sul fermamaglie, poi dopo 2 cm di lavoro delle altre 61 maglie devo avviare 37 m. sulle m. che stavano sul fermamaglie per la manica..totale 98 m. (?) Ma 98 sono le maglie da lavorare per la manica? 41+37= 78, le altre 20 maglie da dove le prendo? Grazie per i sempre precisi e puntuali chiarimenti.

DROPS Design 21.12.2015 kl. 08:21:

Buongiorno Anna Rita. Dopo aver messo le 41 m in attesa per la manica, lavora 2 cm sulle m rimaste, poi avvia 37 nuove m che sono le m della parte superiore del dietro. Le 98 m sono le m del dietro. Le maniche vengono lavorate in un secondo momento. L'ultimo grafico, dopo le spiegazioni, mostra come si svolge il lavoro: molto probabilmente le diventa più chiaro. Buon lavoro!

Anna Rita 17.12.2015 - 00:19:

Buona sera, non mi è chiaro il passaggio della spiegazione del davanti e dietro in cui dopo aver avviato le nuove maglie in cima alla spalla (che vanno lavorate sempre a rovescio) si lavorano le maglie originali come prima e insieme le 2 maglie più esterne ad ogni estremità del tassello ogni 8 ferri fino a che restano 2 maglie. Ma per fare questo devo lavorare il tassello separato dal resto delle maglie? Spero di essere riuscita a far capire il mio dubbio. Grazie

DROPS Design 17.12.2015 kl. 22:50:

Buonasera Anna Rita. Deve lavorare tutte le m sul ferro e non solo quelle del tassello. Deve solo lavorare insieme a rov le prime 2 e le ultime 2 m delle m del tassello ogni 8 ferri. Lavora le rimanenti m come già impostato. Buon lavoro!

Eshexje 18.12.2013 - 21:00:

Würde diese Jacke gerne stricken, bin nur nicht ganz sicher wegen der Maschenprobe. Müssen 20 M mit einfachen Faden 10 cm ergeben oder 20 M mit doppeltem Faden?

DROPS Design 19.12.2013 kl. 07:55:

Hallo, die Maschenprobe wird auch mit doppeltem Faden gemacht.

Helle Gade 07.11.2013 - 20:01:

Hej Drops Min mor og jeg har begge strikket denne model, i Baby Alpaka Silk - min i grøn, min mors i sort. Min grønne trøje fungerer fint - min mors sorte giver den sig - den er nu 20 cm længere end da hun strikkede den. ØV. Vi har samme strikkefasthed og min giver sig ikke - er det sorte garn der er problemer med ? Venlig hilsen Helle Gade

DROPS Design 08.11.2013 kl. 16:31:

Hej Helle. Ja, det er da smadderaergeligt! Der skulle ikke vaere nogen forskel paa garnerne. Hun har ikke vasket / törret sin paa en anden maade? Det er vigtigt at fölge vaskeanvisningerne og törre den liggende.

Laat een opmerking achter voor DROPS 96-3