DROPS / 96 / 3

DROPS 96-3 by DROPS Design

Kort jakke med snoning i 2 tråde DROPS Alpaca. Arbejdet er strikket sidelæns fra side til side. Størrelse: S-XXL

DROPS design: Model nr Z-230
Garngruppe C
--------------------------------------------------------

Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
500-550-600-700-750 gr f.nr 7139 mørk mintgrøn

DROPS rundpinde og strømpepinde nr 4,5 –
eller den pind du skal bruge for at få 20 m x 26 pinde rib let strakt = 10 cm i bredden.
DROPS Bøffelhornsknap, nr 536: 4 stk.

Kommentarer (118)

Garnet til denne opskrift koster fra 219.5kr. Læs mere.
Mønster: Se diagram M.1. Diagram viser mønsteret set fra retsiden.

Mønstertips (gælder ærmet): For at snoningen skal gå samme vej hele tiden skal M.1 på bagsiden af højre ærme og på forsiden af venstre ærme strikkes modsat af det som står i diagramforklaringen. Dvs: Hvor der står at maskerne skal sættes på hjælpepind foran arbejdet, skal de sættes bag og hvor der står at maskerne skal sættes bag, skal de sættes foran. Gør man ikke det vil snoningen gå modsat vej disse 2 steder.

JAKKE - KORT OVERSIGT OVER TØJET:
Jakken strikkes på tværs. Der startes midt foran på højre forstykke, strikkes mod siden, der sættes masker på tråd for ærmet, slåes nye masker op for ærmet og strikkes videre over bagstykket frem til den anden side, nu sættes der masker på tråd for ærmet, slåes nye masker op for ærmet og strikkes frem til midt foran på venstre forstykket.

JAKKE:
Ryg- og forstykke: Slå 90-94-98-102-106 masker op med 2 tråde på pinde 4,5. Strik således (1.pind = retsiden): 1 kantmaske som strikkes ret på alle pind, * 2 ret, 2 vrang *, gentag fra *-* over 12 masker, M.1 (= 8 masker), * 2 vrang, 2 ret *, gentag fra *-*, afslut med 1 kantmaske som strikkes ret på alle pind. Strik således til arbejdet måler 16-16-18-18-20 cm, nu slåes der 12-12-14-14-16 nye masker op øverst på skulderen - disse strikkes videre i vrang (set fra retsiden) med 1 kantmaske yderst = 102-106-112-116-122 masker. Videre skal disse nye masker tages ind igen, så de danner en kile ovenpå skulderen for bedre pasform. Samtidig med at de resterende masker strikkes videre som før, strikkes de 2 yderste vrangmasker i hver side af kilen sammen på hver 8.pind 6-6-7-7-8 gange, til der er 2 vrang tilbage. Samtidig når arbejdet måler 29-31-34-37-41 cm fortsættes der over kun de nederste 57-57-61-61-65 masker – de resterende masker sættes på 1 tråd til ærme. Strik 1 cm, sæt 1 mærketråd (= højre side), strik 1 cm til. Nu slåes der 33-37-37-41-41 nye masker op over de som sidder på 1 tråd for ærmet = 90-94-98-102-106 masker. Strik mønster videre som tidligere. Når arbejdet måler 43-47-51-57-63 cm fra mærketråden i siden strikkes der kun over de nederste 57-57-61-61-65 masker – sæt de resterende maskerne på 1 tråd for ærmet. Strik 1 cm, sæt 1 mærketråd (= venstre side), strik 1 cm til. Videre slåes der 37-41-41-45-45 masker op over maskerne som sidder på tråd for ærmet = 94-98-102-106-110 masker. Strik videre således fra skulderen: 1 kantmaske, 4 vrang, * 2 ret, 2 vrang *, gentag fra *-* over 12 masker, M.1 (= 8 masker), * 2 vrang, 2 ret *, gentag fra *-* og afslut med 1 kantmaske. Fortsæt således – samtidig tages der ud til kile på skulderen ved at strikke 2 masker i første og sidste vrangmaske ovenpå skulderen på hver 8.pind 6-6-7-7-8 gange (=12-12-14-14-16 masker vrang taget ud) = 102-106-112-116-122 masker. Når arbejdet måler 14-16-17-20-22 cm fra mærketråden i venstre side lukkes de øverste 12-12-14-14-16 vrangmasker af til hals = 90-94-98-102-106 masker. Strik mønster videre - samtidig efter 1 cm lukkes der af til 2 knaphuller øverst fra retsiden således: Strik 5 masker, luk 2 masker af, strik 9 masker, luk 2 masker af, strik p ud. På næste pind slåes der 2 nye masker op over de aflukkede masker. Fortsæt mønsteret. Luk af til 2 nye knaphuller på samme måde når arbejdet måler 28-30-33-36-40 cm fra mærketråden i venstre side. Strik 2 cm til, luk alle masker af.

Højre ærme: Sæt maskerne fra tråden over ærmet på forstykket i højre side på strømpepinde 4,5. Saml 6 masker op midt under ærmet og saml 1 maske op i hver af maskerne som blev slået op over ærmet på bagstykket. Strik mønster som tidligere – se Mønstertips - med 6 masker vrang midt under. Samtidig tages der ind til det sidste af kilen midt på ærmet og de 6 vrangmasker midt under ærmet tages ind til 2 vrangmasker ved at strikke 2 vrang sammen på hver 2.cm 4 gange = 70-78-78-86-86 masker. Strik ærmet videre til det måler 65-66-66-67-67 cm fra halsudskæringen. Luk af.

Venstre ærme: sæt maskerne fra tråden over ærmet på bagstykket i venstre side på strømpepinde 4,5. Saml 1 maske op i hver maske som blev slået op over ærmet på forstykket og saml 6 masker op midt under ærmet. Strik som højre ærme.

Montering: Sy kilen på skuldrene mod bagstykket. Læg venstre forstykke over højre – læg det så det går lidt på skrå, ca 3-4 cm fra halsudskæringen – sy knapperne i så de passer med knaphullerne.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 05.09.2006
Fejl på diagramteksten, den rigtige er:
= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= sæt 2 m på hj.p foran arb, 2 r,
2 r fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p bag arb, 2 r,
2 r fra hj.p.
= bolen i et stykke. Pilen viser
strikkeretningen
Opdateret online: 16.08.2018
Opskriften skrevet om for at gøre det lettere at forstå

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= sæt 2 m på hj.p foran arb, 2 r, 2 r fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p bag arb, 2 r, 2 r fra hj.p.
= Hele for- og bagstk i et stykke. Pilen viser strikke-retning

Kommentarer (118)

Skriv din kommentar her!

Minou 01.11.2018 - 22:31:

Ik vind het lastig om de maat te bepalen op basis van de patroontekening. Er is sprake van een overslag. Kunt u vertellen welke borstomvang maat L en XL hebben. Dank u wel. Vriendelijke groeten.

DROPS Design 02.11.2018 kl. 07:39:

Dag Minou,

Er is inderdaad een overslag en het linker voorpand is even breed als het rechter voorpand. De borstomvang in maat L is 2 keer 52 en in maat XL 2 keer 58 (De breedte die onderaadn de tekening staat.)

Filipa 03.07.2018 - 09:52:

It seems like i can not get the math together. At the beginning i casted on 90 st. Later on another 12 st (for the gusset) which equals 102 st. According to the description we continue knitting until we only have 2 st on the gusset, which equals 92 st. Later on when we put aside the 37 sleeve st it is written that we will continuing kntting on the remaining 57 st. As i see it 37st+57st=94st. This is my problem because i only have 92 st. I could really use some help. Best regards.

DROPS Design 04.07.2018 kl. 09:59:

Dear Filipa, thanks for your feedback, our Design Team will have a look on this, but please be aware that it can take some time because of summer vacations. Thanks in advance for your patience.

Maura 08.02.2018 - 12:46:

Sono anch'io ferma al punto in cui bisogna avviare a nuovo le 12 maglie in cima alla spalla, non tante la risposta data da Lei a Anna Rita non si capisce come continare, puo' spiegarcelo grazie

LAURA CAFIERO 15.10.2017 - 16:06:

Non capisco se le maniche vanno lavorate in tondo. Non è menzionato che vadano cucite.

DROPS Design 15.10.2017 kl. 20:21:

Buonasera Laura. Sì, le maniche vengono lavorate in tondo. Buon lavoro!

Marion 26.05.2016 - 21:37:

Bonjour! pour le dos-devant, à 43 cm à partir du marqueur, il est indiqué "augmenter pour l’emmanchure d’1 m de chaque côté tous les 8 rangs en haut de l’épaule", mais une m de chaque coté de quoi? des 4m env, de la m lisière? merci pour votre aide. Marion

DROPS Design 27.05.2016 kl. 08:56:

Bonjour Marion, on augmente 1 m en tricotant 2 fois la 1ère et la dernière m env en haut de l'épaule (l'inverse de ce qui a été fait au 1er gousset pour augmenter cette fois). Les explications ont été modifiées. Bon tricot!

Marion 15.05.2016 - 18:11:

Bonjour, à 29cm de hauteur, les 57m sont à tricoter sur l'endroit du travail ou sur l'envers? l'expression "vers le bord inférieur" n'est pas très claire. Personnellement, je comprends du haut vers le bas, ce qui revient à tricoter les 57m sur l'endroit. Mais je pense que je me trompe. Pouvez-vous m'aider, s'il-vous-plait? Merci beaucoup

DROPS Design 17.05.2016 kl. 10:27:

Bonjour Marion, à 29 cm, vous continuez uniquement sur les 57 mailles du devant (bas de l'ouvrage vu sur l'endroit), les 37 m de la fin du rang (en haut, vu sur l'endroit = emmanchure), sont mises en attente pour la manche et seront tricotées plus tard. Bon tricot!

Anna Rita 20.12.2015 - 22:03:

Mi scuso, ma andando avanti sempre nella spiegazione del davanti dietro non mi torna il numero delle maglie indicate dal modello. A 34 cm. metto 41 maglie ( quelle verso l'alto ) sul fermamaglie, poi dopo 2 cm di lavoro delle altre 61 maglie devo avviare 37 m. sulle m. che stavano sul fermamaglie per la manica..totale 98 m. (?) Ma 98 sono le maglie da lavorare per la manica? 41+37= 78, le altre 20 maglie da dove le prendo? Grazie per i sempre precisi e puntuali chiarimenti.

DROPS Design 21.12.2015 kl. 08:21:

Buongiorno Anna Rita. Dopo aver messo le 41 m in attesa per la manica, lavora 2 cm sulle m rimaste, poi avvia 37 nuove m che sono le m della parte superiore del dietro. Le 98 m sono le m del dietro. Le maniche vengono lavorate in un secondo momento. L'ultimo grafico, dopo le spiegazioni, mostra come si svolge il lavoro: molto probabilmente le diventa più chiaro. Buon lavoro!

Anna Rita 17.12.2015 - 00:19:

Buona sera, non mi è chiaro il passaggio della spiegazione del davanti e dietro in cui dopo aver avviato le nuove maglie in cima alla spalla (che vanno lavorate sempre a rovescio) si lavorano le maglie originali come prima e insieme le 2 maglie più esterne ad ogni estremità del tassello ogni 8 ferri fino a che restano 2 maglie. Ma per fare questo devo lavorare il tassello separato dal resto delle maglie? Spero di essere riuscita a far capire il mio dubbio. Grazie

DROPS Design 17.12.2015 kl. 22:50:

Buonasera Anna Rita. Deve lavorare tutte le m sul ferro e non solo quelle del tassello. Deve solo lavorare insieme a rov le prime 2 e le ultime 2 m delle m del tassello ogni 8 ferri. Lavora le rimanenti m come già impostato. Buon lavoro!

Eshexje 18.12.2013 - 21:00:

Würde diese Jacke gerne stricken, bin nur nicht ganz sicher wegen der Maschenprobe. Müssen 20 M mit einfachen Faden 10 cm ergeben oder 20 M mit doppeltem Faden?

DROPS Design 19.12.2013 kl. 07:55:

Hallo, die Maschenprobe wird auch mit doppeltem Faden gemacht.

Helle Gade 07.11.2013 - 20:01:

Hej Drops Min mor og jeg har begge strikket denne model, i Baby Alpaka Silk - min i grøn, min mors i sort. Min grønne trøje fungerer fint - min mors sorte giver den sig - den er nu 20 cm længere end da hun strikkede den. ØV. Vi har samme strikkefasthed og min giver sig ikke - er det sorte garn der er problemer med ? Venlig hilsen Helle Gade

DROPS Design 08.11.2013 kl. 16:31:

Hej Helle. Ja, det er da smadderaergeligt! Der skulle ikke vaere nogen forskel paa garnerne. Hun har ikke vasket / törret sin paa en anden maade? Det er vigtigt at fölge vaskeanvisningerne og törre den liggende.

Kommentere opskrift DROPS 96-3