DROPS Baby / 14 / 7

Josie by DROPS Design

Gebreid vest met aangebreide mouwen, mutsje en sokken in ribbelsteek in DROPS Alpaca. Maten voor baby en kinderen, 1 maand tot 4 jaar.

Jasje, sokken en mutsje:
Maat: 1/3 - 6/9 -12/18 maanden (2 - 3/4) jaar.
Afmetingen in cm: 50/56-62/68-74/80 (86/92-98/104)
Materialen: DROPS Alpaca van Garnstudio
Jasje:
200-200-200 (250-300) gr nr. 3140, lichtroze
DROPS Rondbreinld nr. 3 - of de breinld, die u nodig heeft voor de volgende steekverhouding: 24 st x 48 nld ribbelst = 10 x 10 cm.Brei een proeflapje!
DROPS Haaknld nr. 2,5.
DROPS houten knoop, nr. 503: 3 stk.
Mutsje en sokken:
100 gr voor alle maten van nr. 3140, lichtroze.
DROPS Breinld nr. 2,5 – of de breinld, die u nodig heeft voor de volgende steekverhouding: 26 st x 34 nld tricotst = 10 x 10 cm en 26 st x 52 nld ribbelst = 10 x 10 cm. Brei een proeflapje!
DROPS Haaknld nr. 2,5.
Fournituren: een stuk satijnband van ca 60 tot 80 cm (ca 1 cm breed) in bijvoorbeeld lichtroze voor het mutsje.

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 16.50€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

JASJE:

Ribbelst: alle naalden recht breien.

Knoopsgat: kant af voor de knoopsgaten in het rechter voorpand. 1 knoopsgat = kant de 3e en 4e st vanaf de kant af en zet in de volgende nld 2 nieuwe st op boven de net afgekante st.
Kant af voor de knoopsgaten bij ca:
Maat 1/3 maanden: 18, 21 en 24 cm
Maat 6/9 maanden: 18, 22 en 26 cm.
Maat 12/18 maanden: 19, 24 en 29 cm
Maat 2 jaar: 19, 25 en 30 cm
Maat 3/4 jaar: 21, 27 en 33
NB: maak het laatste knoopsgat 2 nld voor het afkanten voor de hals.

Rugpand: zet met rondbreinld nr. 3 en Alpaca 93-100-108 (115-122) st op (incl. 1 kantst aan beide kanten) en brei ribbelst. Minder bij een hoogte van 16-17-19 (20-22) cm gelijkmatig verdeeld 36 st = 57-64-72 (79-86) st. Zet bij een hoogte van 18-19-21 (22-24) cm nieuwe st op in elke 2e nld aan beide kanten van het werk voor de mouwen (dwz aan het eind van elke nld): 3-3-3 (3-2) x 3 st, 4-4-3 (5-8) x 4 st, 2-2-3 (3-3) x 10 st en uiteindelijk 1 x 11-13-12 (15-14) st = 169-180-198 (227-250) st. Kant bij een hoogte van 27-29-32 (34-37) cm de middelste 19-20-24 (25-26) st af voor de hals. Kant hierna 2 st af in de volgende nld aan de halszijden = 73-78-85 (99-110) st voor elke schouder/mouw. Plaats bij een hoogte van 28-30-33 (35-38) cm – na 1 terugg nld - de st op een draad – of hulpnld.

Linker voorpand: zet met rondbreinld nr. 3 en Alpaca 52-55-59 (63-66) st op (incl. 1 kantst aan de zijkant en 5 randst langs het midden van het voorpand). Brei ribbelst. Minder bij een hoogte van 16-17-19 (20-22) cm gelijkmatig verdeeld 18 st (niet tussen de voorkantst minderen) = 34-37-41 (45-48) st. Zet vanaf een hoogte van 18-19-21 (22-24) cm nieuwe st op aan de zijkant voor de mouw op dezelfde manier als op het rugpand = 90-95-104 (119-130) st. Kant bij een hoogte van 24-26-29 (30-33) cm de eerste 10-10-12 (13-13) st aan het midden van het rugpand af voor de hals. Kant hierna af aan de halszijde in elke 2e nld: 2 x 2 st en 3 x 1 st = 73-78-85 (99-110) st voor de schouder/mouw. Plaats bij een hoogte van 28-30-33 (35-38) cm –na 1 terugg nld – alle st op een draad – of een hulpnld.

Rechter voorpand: zet op en brei als het linker voorpand maar in spiegelbeeld – kant daarbij af voor de knoopsgaten in de voorkant – zie beschrijving hierboven - NB: maak het laatste knoopsgat 2 nld voordat het afkanten voor de hals begint.

Afwerken: Sluit de schouder- en mouwnaden met kleine onzichtbare steken. Sluit de mouw- en zijnaden in één keer vlak langs de 1 kantst.

Hals: neem met rondbreinld nr. 3 en Alpaca ca 65 tot 85 st op rondom de hals. Brei 6 nld r (1e nld is een terugg nld) en kant vervolgens losjes r af op een terugg nld. Naai de knopen aan.

Gehaakte rand: haak met haaknld nr. 2,5 en Alpaca aan de onderkant van beide mouwen en langs de hele opening van het jasje (dwz langs beide voorpanden, rondom de hals en langs de hele onderrand van het jasje) als volgt: 1 v in de eerste st * 3 l, 1 stk in de eerste van deze 3 l, 1 v in elke van de 3 volgende st *, herhaal steeds *-* en sluit af met 1 hv in de v van het begin van de tr.
De eerste 4 cm van elke mouw omvouwen. Naai deze omslag eventueel vast met een paar steken.

SOKKEN:

Maat: 1/3 - 6/9 - 12/18 maanden (2) jaar
Past bij voetlengte: 10-11-12 (14) cm.

Boordstek: * 2 r, 2 av *, herhaal steeds *-*.

Sokken: de sok wordt heen en weer vanaf middenachter gebreid. Zet met breinld nr. 2,5 en 2 draden Alpaca 48-52-56 (56) st op. Neem 1 draad weg en brei 5-6-6 (7) cm boordsteek – de volgende nld moet een terugg nld zijn. Brei vervolgens 1 nld av op deze terugg nld. Minder tegelijkertijd gelijkmatig verdeeld 14-14-18 (14) st in deze nld = 34-38-38 (42) st.
Met gaatjes: brei de volgende heeng nld als volgt: 1 r, * 2 st r sam.br, 1 omsl *, herhaal steeds *-* en sluit af met 1 r. Brei de volgende terugg nld av.
Zonder gaatjes: brei 1 nld r op de heeng nld en 1 nld av op de terugg nld.
Zet nu de eerste 12-13-13 (15) st van beide kanten op 1 draad (of hulpnld). Brei 4 - 4½ - 5½ (6 ½) cm ribbelst over de middelste 10-12-12 (12) st. Zet de st van de draad terug op de breinld en neem daarbij 10-11-13 (16) st op aan elke zijde van het middenstukje = 54-60-64 (74) st op de breinld. Brei 3-4-5 (5) cm ribbelst over alle st. Kant tegelijkertijd na 1½ - 2 - 2½ (3) cm af in elke 2e nld op de rest van het werk: kant 1 st af aan het begin en eind van de nld en brei tegelijkertijd 2 st r samen aan elke zijde van de 2 middelste st. Kant vervolgens alle st af en sluit de naad onder de voet en langs de achterkant in de kantst zodat de naad niet te dik wordt.
Rijg eventueel een stukje satijnband door de gaatjes.

Gehaakte rand: haak met haaknld nr. 2,5 en Alpaca langs de bovenrand van de sok op deze manier: 1 v in de eerste st, * 3 l, 1 stk in de eerste van deze 3 l, 1 v in de volgende 3 st *, herhaal steeds *-* en sluit af met 1 hv in de eerste v van het begin van de tr.

MUTSJE:

Maat: 1/3 - 6/9 - 12/18 maanden

Voor een hoofdomtrek van:
ca 40/42 - 42/44 - 44/46 cm

Mutsje: het werk wordt heen en weer gebreid.
Zet met breinld nr. 2,5 en Alpaca 82-88-100 st op. Brei ribbelst en maak tegelijkertijd 1 gaatje aan elke zijde in elke 6e nld door de 3e st af te kanten en 1 omsl te maken totdat het werk een hoogte van 6 cm heeft.

Lees a.u.b. het volgende stukje voordat u gaat breien!
Brei vervolgens door in tricotst maar de eerste 5 st aan beide kanten in ribbelst breien (maak ook steeds de gaatjes in elke 6e nld) tot een totale hoogte van 14-15-16 cm. Kant tegelijkertijd in de laatste terugg nld de eerste 5 st aan beide kanten af en pas het aantal st aan naar een totaal van 70-80-90 st.
Plaats nu 5 merkdraden in het werk als volgt: de eerste merkdraad na de 1e st plaatsen, vervolgens 1 merkdraad plaatsen met 14-16-18 st tussen elke merkdraad. Er zijn dan 13-15-17 st na de laatste merkdraad. Brei ribbelst en minder tegelijkertijd 1 st na elke merkdraad in elke 2e nld totaal 12-14-16 keer = 10 st op de breinld. Knip de draad af en rijg deze door de overige st. Hecht goed af.

Afwerken: sluit het mutsje aan de achterkant in de eerste st. Haak een rand langs de hele opening van het mutsje (dwz langs de voorrand en benedenrand) met haaknld nr. 2,5 en Alpaca als volgt: 1 v in de eerste st * 3 l, 1 stk in de eerste van deze 3 l, 1 v in elke van de 3 volgende st *, herhaal steeds *-* en sluit af met 1 hv in de v van het begin van de tr. De eerste 3 cm van de voorkant van het mutsje omvouwen naar de goede kant. Naai de voorkant vast aan elke zijde om deze op zijn plaats te houden – zorg ervoor dat de gaatjes langs de onderrand op elkaar passen. Rijg 1 satijnbandje door de gaatjes in de onderrand van het mutsje.

Zonnetje: zie het patroon bij nr. 30-14
Deken: zie het patroon bij model nr. 24-14

Telpatroon

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS Baby 14-7) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (27)

Miluška 20.08.2019 - 13:48:

Dobrý den, nerozumím tomu sešití rukávů u kabátku, který má bezešvé rukávy. Můžete mi prosím poradit? Upletla jsem zadní i přední díly a mám je odložené na pomocné jehlici? Co dál? Děkuji za odpověď.

DROPS Design 20.08.2019 kl. 18:53:

Dobrý den, Miluško, rukávy sice nejsou vsazované, ale zcela beze švů také nejsou - je potřeba je sešít na horní hraně paže a rameni (viz "sešijeme náramenice a rukávy") a pak na dolní hraně, v podpaží - tento šev protáhneme a rovnou sešijeme i postranní švy kabátku. Hodně zdaru! Hana

Anita Charlton 21.07.2019 - 15:57:

I have also had a lot of trouble deciphering the pattern regarding the casting in extra stitches for the sleeves but I see Ms Gallatin’s answer is my answer.

Ruth Demeter 20.03.2019 - 20:46:

Oben steht Schulternähte und Ärmel mit Maschenstiche zusammen nähen. In den Videos finde ich aber nur rechte Maschen mit Maschenstiche zusammen nähen. Die obige Jacke ist aber links gestrickt. Da finde ich keine Anleitung dazu.???

DROPS Design 21.03.2019 kl. 09:08:

Liebe Frau Demeter, dieses Video zeigt wie man die stillgelegten Maschen für die Schulter zusammennäht. Viel Spaß beim stricken!

Angelika 22.02.2019 - 17:22:

Die Maschenaufnahmeanzahl wird beschrieben incl. Randmaschen. Ich habe beim Krausrechtsstricken bisher immer einfach durchgestrickt. Bitte korrigieren Sie mich ggf. Mit freundlichem Gruß

DROPS Design 25.02.2019 kl. 07:56:

Liebe Angelika, es stimmt so, Sie stricken alle Maschen kraus rechts, dh auch die Randmaschen werden kraus rechts gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Wanda 03.07.2018 - 09:13:

Grazie per la risposta. Io dovrei comunque prima chiudere le maglie e poi cucire insieme? Perché adesso io ho le maglie in sospeso su un ferro ausiliario. Grazie.

DROPS Design 03.07.2018 kl. 11:58:

Buongiorno Wanda. Sì esatto, deve prima intrecciare le maglie e poi cucire come spiegato nel video. Buon lavoro!

Wanda 02.07.2018 - 18:31:

Sono un'inesperta nel lavoro a maglia:ho provato a chiudere le maglie delle spalle e delle maniche con l'ago (maglie in attesa), ma non riesco proprio. C'è, forse, un altro sistema più semplice? Grazie.

DROPS Design 02.07.2018 kl. 19:15:

Buonasera Wanda, ha provato anche a guardare questo video? Buon lavoro!

Gallatin 14.05.2017 - 00:11:

I am having trouble figuring out the number of sleeve stitch increases for the 6-9 month size. If I increase at the end of each row as stated I have too many stitches. can't seem to get the 80 stitches required or the 40 for each sleeve. Your help would be greatly appreciated. Thank you.

DROPS Design 15.05.2017 kl. 09:24:

Dear Mrs Gallatin, you have to dec on each side for each sleeve (back piece): 3 sts 3 times, 4 sts 4 times, 10 sts 2 times and 13 sts 1 time = 58 sts for each sleeve. There were 64 sts on back piece + 2x58 = 180 sts. Happy knitting!

Natascha Müller 08.12.2016 - 19:37:

Hallo! Was bedeutet bei der Anleitung für die Jacke folgende Formulierung: nach einer R. re. über Links – alle M. auf eine Hilfsnadel legen? Es wird ja in Krausrippe gestrickt. Bedeutet es, dass die vorletzte Reihe links gestrickt wird, dann eine Reihe rechts und dann auf eine Hilfsnadel legen? Liebe Grüße, Natascha

DROPS Design 09.12.2016 kl. 09:03:

Liebe Frau Müller, die letzte Reihe muss eine Rückreihe sein (= von der Rückseite). Viel Spaß beim stricken!

Natascha Müller 07.12.2016 - 00:17:

Hallo! Ich stricke die Haube und frage mich, wann die markierungsfäden eingezogen werden. nach dem abketten der äussersten 5 Maschen auf beiden Seiten der letzten linken Reihe: dann (also auf der linken Seite) die Markierungen einziehen, oder nach dem wenden (also auf der rechten Seite)? Liebe grüße, Natascha

DROPS Design 07.12.2016 kl. 09:26:

Liebe Frau Müller, die Markierer werden eingezogen, nachdem Sie die 5 äusserten M. auf beiden Seiten abgekettet haben (= nächste R = Hinreihe), aber wenn Sie die Markierer einziehen, stricken Sie die Maschen nicht, und bei der nächsten Hinreihe nehmen Sie ab. Viel Spaß beim stricken!

Johanna 18.01.2016 - 20:35:

GUten Tag, Bei der Haube heisst es am Anfang, dass man bei jeder 6. R. ein Loch stricken soll. Allerdings entstehen so ja nur auf einer Seite Löcher... Oder soll man dann in jeder 6. R. links UND rechts ein Loch stricken? Ich kann mir das noch nicht vorstellen, wie es dann zusammen genäht wird. Könnten sie das nochmal ein bisschen genauer erklären? Vielen Dank!

DROPS Design 30.01.2016 kl. 10:59:

Sie haben Recht, hier ist ein Fehler in der Anleitung, der gleich behoben wird. Dann dürfte klar sein, wie Sie stricken müssen. Danke für den Hinweis!

Laat een opmerking achter voor DROPS Baby 14-7