DROPS Baby / 14 / 7

Josie by DROPS Design

DROPS jakke med heklekant, sokker, kyse og teppe i Alpaca, ”sol”. Ermsømløs.

DROPS design: Modell nr z-016-by
--------------------------------------------------------

Jakke, sokker og kyse:
Størrelse: 1/3 - 6/9 -12/18 mnd (2 - 3/4) år.
200-200-200 (250-300) gr f.nr 3140, lys rosa

DROPS Rundp nr 3 - eller den p du må ha for å få 24 m x 48 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
DROPS Heklenål nr 2,5.
DROPS Treknapp, nr 503: 3 stk.

Kyse og sokker:
100 gr i alle str i f.nr 3140, lys rosa.
DROPS Pinne nr 2,5 – eller den p du må ha for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm og 26 m x 52 p i riller = 10 x 10 cm.

DROPS Heklenål nr 2,5.
Tilbehør: ca 60 til 80 cm silkebånd (ca 1 cm bredt) i f.eks lys rosa til kysen.

Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 pinner rett.

Knapphull: Det felles til knapphull på høyre stolpe. 1 knapphull = fell 3. og 4. m fra kanten og legg opp 2 nye m over de felte m på neste p.
Fell til knapphull når arb måler ca:
Str 1/3 mnd: 18, 21 og 24 cm
Str 6/9 mnd: 18, 22 og 26 cm.
Str 12/18 mnd: 19, 24 og 29 cm
Str 2 år: 19, 25 og 30 cm
Str 3/4 år: 21, 27 og 33
NB: Siste knapphull må felles når det gjenstår 2 p før halsfellingen.

JAKKE:

Bakstk: Legg opp 93-100-108 (115-122) m (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 3 med Alpaca og strikk rett på hver p (= riller). Når arb måler 16-17-19 (20-22) cm felles det 36 m jevnt fordelt på p = 57-64-72 (79-86) m. Når arb måler 18-19-21 (22-24) cm legges det opp nye m i hver side til erme på hver 2.p (dvs på slutten av hver p): 3 m 3-3-3 (3-2) ganger, 4 m 4-4-3 (5-8) ganger, 10 m 2-2-3 (3-3) ganger og deretter 11-13-12 (15-14) m 1 gang = 169-180-198 (227-250) m. Når arb måler 27-29-32 (34-37) cm felles de midterste 19-20-24 (25-26) m av til hals. Videre felles det 2 m på neste p mot halsen = 73-78-85 (99-110) m tilbake på hver skulder/erme. Når arb måler 28-30-33 (35-38) cm - avpass etter 1 p rett fra vrangen - settes m på en tråd.

Venstre forstk: Legg opp 52-55-59 (63-66) m (inkl 1 kantm i siden og 5 stolpem mot midt foran) på rundp 3 med Alpaca. Strikk rett på hver p (= riller). Når arb måler 16-17-19 (20-22) cm felles det 18 m jevnt fordelt (det felles ikke over stolpen) = 34-37-41 (45-48) m. Når arb måler 18-19-21 (22-24) cm legges det opp nye m i siden til erme som på bakstk = 90-95-104 (119-130) m. Når arb måler 24-26-29 (30-33) cm felles de ytterste 10-10-12 (13-13) m mot midt foran av til hals. Videre felles det til hals mot midt foran på hver 2.p: 2 m 2 ganger og 1 m 3 ganger = 73-78-85 (99-110) m tilbake på skulder/erme. Når arb måler 28-30-33 (35-38) cm - avpass etter 1 p rett fra vrangen - settes alle m på 1 tråd.

Høyre forstk: Legg opp og strikk som venstre men motsatt - I tillegg felles det til knapphull på stolpen - se forkl over - NB: Siste knapphull bør felles når det gjenstår 2 p før halsfellingen starter.

Montering: Sy skulder- og ermsømmene i ett med usynlige maskesting. Sy underarms- og sidesømmene i ett innenfor 1 kantm. Hals: Strikk opp ca 65 til 85 m rundt halsen på rundp 3 med Alpaca. Strikk 6 p rett (1.p vrangen) og fell løst av med rett fra vrangen. Sy i knappene.

Heklekant: Hekle en kant nederst rundt begge ermene og langs hele åpningen på jakken (dvs opp langs begge forstk, bak i nakken og langs hele nederkant) på nål 2,5 med Alpaca slik: 1 fm i første m * 3 lm, 1 st i den første av de 3 lm, 1 fm i hver av de 3 neste m *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i fm på beg av omg.
Brett opp de nederste 4 cm på hvert erme og sy evt oppbretten fast med et par sting.

SOKKER:

Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2) år
Passer fotlengde: 10-11-12 (14) cm.

Vrbord: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-*.

Sokk: Sokken strikkes frem og tilbake fra midt bak. Legg opp 48-52-56 (56) m på p 2,5 med 2 tråder Alpaca. Ta bort 1 tråd og strikk vrbord i 5-6-6 (7) cm - avpass slik at neste p strikkes fra vrangen. Deretter strikkes det 1 p vrang fra vrangen samtidig som det felles 14-14-18 (14) m jevnt fordelt = 34-38-38 (42) m.

Med hullkant: Neste p strikkes slik fra retten: 1 r, * 2 r sm, 1 kast *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 r. Strikk 1 p vrang fra vrangen.

Uten hullkant: Strikk 1 p r fra retten og 1 p vr fra vrangen.
Nå settes de ytterste 12-13-13 (15) m i hver side på 1 tråd. Strikk 4 - 4½ - 5½ (6 ½) cm med rett på hver p over de midterste 10-12-12 (12) m. Sett m fra trådene tilbake på pinnen og strikk opp 10-11-13 (16) m på hver side av midtstykket = 54-60-64 (74) m tilsammen på p. Strikk 3-4-5 (5) cm med rett på hver p (= riller) over alle m samtidig som det etter 1½ - 2 - 2½ (3) cm felles på hver 2.p slik til ferdig mål: Fell 1 m på beg og slutten av arb og strikk 2 m rett sm på hver side av de 2 midterste m. Fell av og sy sømmen under foten og oppover langs midt bak i ytterste ledd av ytterste m slik at sømmen ikke blir tykk.
Tre evt et silkebånd gjennom hullraden dersom det ønskes.

Heklekant: Hekle en kant øverst på sokken på nål 2,5 med Alpaca slik: 1 fm i første m, * 3 lm, 1 st i den første av de 3 lm, 1 fm i hver av de 3 neste m *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i fm på beg av omg.

KYSE:

Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd
Passer hodemål: ca 40/42 - 42/44 - 44/46 cm

Kyse: Arb strikkes frem og tilbake på p.
Legg opp 82-88-100 m på p 2,5 med Alpaca. Strikk rett på hver p (= riller) samtidig som det lages 1 hull i hver side på hver 6.p ved å felle den 3.m fra kanten og legg opp 1 ny m over den felte på neste p til arb måler 6 cm.
Les hele neste avsnitt før det strikkes videre!
Nå strikkes det glstrikk men de 5 ytterste m i hver side strikkes rett på hver p som før (hullene i hver side fortsetter på hver 6.p som før) til arb måler 14-15-16 cm. Samtidig på siste p fra vrangen felles de 5 ytterste m i hver side av og m-ant justeres til 70-80-90 m.
Sett 5 merketråder i arb slik: Første settes etter 1 m, deretter skal det være 14-16-18 m mellom hver. Det er da 13-15-17 m etter siste merketråd. Strikk rett på hver p samtidig som det felles 1 m etter hver merketråd på hver 2.p totalt 12-14-16 ganger = 10 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m og fest godt.

Montering: Sy kysen sammen midt bak i ytterste ledd av ytterste m. Hekle en kant rundt hele åpningen på kysen (dvs langs oppleggskanten og nederkanten) på nål 2,5 med Alpaca slik: 1 fm i første m * 3 lm, 1 st i den første av de 3 lm, 1 fm i hver av de 3 neste m *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i fm på beg av omg. Brett de 3 cm i forkant av kysen dobbelt mot retten og sy fast nederst i hver side slik at brettekanten holdes på plass - avpass slik at hullene i nederkant passer over hverandre. Tre 1 silkebånd gjennom hull-raden i nederkant av kysen.

Sol: se oppskrift under modell nr b13-30
Teppe: se oppskrift under modell nr b14-24