DROPS / 212 / 6

Alberta Rose Jacket by DROPS Design

Gebreid vest met ronde pas in DROPS Safran. Het werk wordt van boven naar beneden gebreid met kantpatroon, bladpatroon en ¾-lengte mouwen. Maten S - XXXL.

DROPS Design: Patroon nr. e-301
Garengroep A
-------------------------------------------------------

MATEN:
S - M - L - XL – XXL - XXXL

MATERIAAL:
DROPS SAFRAN van garnstudio (behoort tot garengroep A)
300-300-350-400-400-450 g kleur 56, poederroze

STEKENVERHOUDING:
23 steken in de breedte en 30 naalden in de hoogte met tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 3.5 MM.
DROPS RONDBREINAALD 3.5 MM: Lengte 80 cm voor tricotsteek.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 2.5 MM.
DROPS RONDBREINAALD 2.5 MM: Lengte 80 cm voor de boordsteek.
De naalddikte is slechts een richtlijn. Als u te veel steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een grotere naald. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een kleinere naald.

DROPS PARELMOERKNOPEN, Gebogen (wit) NR 522: 7-7-7-8-8-8 stuks.

vanaf 1.65 € /50g
DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 1.65 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 9.90€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot A.5. Kies de telpatronen voor uw maat. De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien.

TIP VOOR HET MEERDEREN-1 (voor de zijkanten van het lijf):
Alle meerderingen worden aan de goede kant gebreid!
Brei tot er 2 steken over zijn voor de markeerdraad, maak 1 omslag, 4 recht (de markeerdraad zit tussen deze 4 steken), maak 1 omslag.
Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in tricotsteek.

TIP VOOR HET MEERDEREN-2 (verdeeld):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld meerdert, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 257 steken) minus de biezen (dus 14 steken) en deel de overgebleven steken door het aantal te maken meerderingen (dus 64) = 3.79.
In dit voorbeeld, meerdert u door 1 omslag te maken na ongeveer elke 4e steek. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid om gaatjes te voorkomen.

TIP VOOR HET MINDEREN (voor de mouwen):
Minder 1 steek aan elke kant van de markeerdraad als volgt: Brei tot er 3 steken over zijn voor de markeerdraad, 2 recht samen, 2 recht (de markeerdraad zit tussen deze 2 steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht en haal de afgehaalde steek over de gebreide steek.

TIP VOOR HET AFKANTEN:
Om te voorkomen dat de afkantrand te strak wordt, kunt u afkanten met een naald in een grotere maat. Als de rand nog steeds strak is, maak dan 1 omslag na ongeveer elke 4e steek terwijl u tegelijkertijd afkant en de omslagen worden als normale steken afgekant.
.
KNOOPSGATEN:
Brei knoopsgaten op de rechter voorbies (als het kledingstuk gedragen wordt). Brei aan de goede kant als er 4 steken over zijn op de naald als volgt: Maak 1 omslag, brei 2 recht samen en brei de laatste 2 steken recht. Brei op de volgende naald (verkeerde kant) de omslag recht zodat er een gaatje ontstaat.
Het eerste knoopsgat wordt gebreid als de hals 1½-2 cm meet. Brei dan de andere 6-6-7-7-7-7 knoopsgaten met ongeveer 7-7-7½-7-7-7½ cm tussen elk.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

VEST – KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
De hals en de pas worden heen en weer gebreid met de rondbreinaald, vanaf midden voor en van boven naar beneden. De pas wordt verdeeld voor het lijf en mouwen en het lijf wordt verder heen en weer gebreid met de rondbreinaald. De mouwen worden in de rondte gebreid met breinaalden zonder knop, van boven naar beneden.

HALS:
Zet 123-131-139-139-143-155 steken op (inclusief 7 voorbiessteken aan elke kant richting midden voor) met rondbreinaald 2.5 mm en Safran. Brei 1 naald averecht (= verkeerde kant). De volgende naald wordt als volgt gebreid aan de goede kant: 2 recht, 2 averecht, 1 recht, 2 averecht (= voorbies), A.1 (= 1 steek), A.2 (= 4 steken) tot er 7 steken over zijn op de naald (= 27-29-31-31-32-35 keer in de breedte) en over de voorbies 2 averecht, 1 recht, 2 averecht, 2 recht. Denk om de knoopsgaten – zie uitleg hierboven.
Als de eerste 6 naalden van het patroon zijn gebreid, ga dan verder met rondbreinaald 3.5 mm.
Voeg 1 markeerdraad in na de voorbies op het begin van de naald; de pas wordt gemeten vanaf deze markeerdraad!

PAS:
Ga verder met het patroon zoals hiervoor en meerder zoals te zien is in A.2. Als A.1 en A.2 1 keer in de hoogte zijn gebreid zijn er 231-247-263-325-335-365 steken op de naald. Het werk meet ongeveer 5-5-5-6-6-6 cm vanaf de markeerdraad.
Op de volgende naald aan de goede kant brei dan als volgt:
2 recht, 2 averecht, 1 recht, 2 averecht over de voorbiessteken zoals hiervoor, A.3 (= 1 steek), A.4 (= 8-8-8-10-10-10 steken) tot er 15-15-15-17-17-17 steken over zijn (= 26-28-30-30-31-34 keer in de breedte), A.5 (= 8-8-8-10-10-10 steken) en over de voorbies 2 averecht, 1 recht, 2 averecht en 2 recht.
DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Als A.3 tot A.5 1 keer in de hoogte zijn gebreid zijn er 337-361-385-447-461-503 steken op de naald.
Het werk meet ongeveer 16-16-16-21-21-21 cm vanaf de markeerdraad. Ga verder met tricotsteek en recht boven recht en averecht boven averecht op de biezen tot het werk 18-20-21-23-25-27 cm meet vanaf de markeerdraad.
Verdeel nu het werk voor het lijf en mouwen als volgt:
Brei de eerste 53-56-59-69-71-80 steken, plaats de volgende 70-74-80-93-94-98 steken op een hulpdraad voor de mouw en zet 8-8-10-8-12-10 steken op onder de mouw, brei 91-101-107-123-131-147 steken, plaats de volgende 70-74-80-93-94-98 steken op een hulpdraad voor de mouw en zet 8-8-10-8-12-10 steken op onder de mouw en brei de laatste 53-56-59-69-71-80 steken.

LIJF:
= 213-229-245-277-297-327 steken. Voeg 1 markeerdraad in, 57-60-64-73-77-85 steken vanaf elke kant (= zijkanten van het lijf). Er zijn 99-109-117-131-143-157 steken tussen de markeerdraden op het achterpand.
Neem de markeerdraden mee tijdens het breien in de hoogte; ze worden gebruikt bij het meerderen in de zijkanten.
Ga verder met tricotsteek en recht boven recht en averecht boven averecht op de biezen zoals hiervoor.
Als het werk 3 cm meet vanaf de scheiding, meerder dan 1 steek aan elke kant van beide markeerdraden – lees TIP VOOR HET MEERDEREN-1 (= 4 steken gemeerderd). Meerder zo iedere 2½ cm in totaal 7 keer = 241-257-273-305-325-355 steken.
Brei verder tot het werk 26-26-27-27-27-27 cm meet vanaf de scheiding. (of tot de gewenste lengte; er is 4 cm over tot de gewenste lengte). Brei 1 naald recht aan de goede kant en meerder 62-64-66-67-68-68 steken verdeeld (de voorbiessteken worden gebreid zoals hiervoor) – lees TIP VOOR HET MEERDEREN-2 = 303-321-339-372-393-423 steken.
De meerderingen worden gemaakt om te voorkomen dat de boordsteek te strak wordt. Ga verder met rondbreinaald 2.5 mm en brei de volgende naald aan de verkeerde kant als volgt:
2 averecht, 2 recht, 1 averecht, 2 recht op de voorbies zoals hiervoor, * 1 averecht, 2 recht *, brei van *-* tot u 8 steken over heeft op de naald, brei 1 averecht en dan, op de biezen, 2 recht, 1 averecht, 2 recht, 2 averecht zoals hiervoor.
Ga verder met deze boordsteek voor 4 cm. Kant af met recht aan de goede kant – lees TIP VOOR HET AFKANTEN.

MOUWEN:
Plaats de 70-74-80-93-94-98 steken van de hulpdraad aan de ene kant van het werk op breinaalden zonder knop maat 3.5 mm en neem 1 steek op in elk van de 8-8-10-8-12-10 opgezette steken onder de mouw = 78-82-90-101-106-108 steken.
Voeg 1 markeerdraad in, in het midden van deze 8-8-10-8-12-10 nieuwe steken onder de mouw.
Neem de markeerdraad mee tijdens het breien in de hoogte; het wordt gebruikt bij het minderen midden onder de mouw.
Brei in de rondte in tricotsteek. Als het werk 2 cm meet vanaf de scheiding, minder dan 1 steek aan elke kant van de markeerdraad – lees TIP VOOR HET MINDEREN (= 2 steken geminderd). Minder zo iedere 2½-2-1½-1-1-1 cm in totaal 9-10-13-17-18-18 keer = 60-62-64-67-70-72 steken.
Als de mouw 30-28-28-26-25-23 cm meet vanaf waar de mouw was gescheiden van het lijf, meerder dan 6-7-8-5-8-6 steken verdeeld = 66-69-72-72-78-78 steken. Ga verder met breinaalden zonder knop maat 2.5 mm en brei boordsteek (= 1 recht / 2 averecht) over alle steken. Kant af met recht als de mouw 34-32-32-30-29-27 cm meet vanaf de scheiding.
Brei de andere mouw op dezelfde manier.

Gewijzigd online: 03.03.2020
Correctie: aanpassing van de 4e naald in telpatroon A.4 in maat XL-XXL-XXXL.

= brei 4-4-4-5-5-5 steken in dezelfde steek als volgt: 1 recht, maar laat de steek niet van de linker naald afglijden, maak 1 omslag, 1 recht in dezelfde steek, 1 omslag, 0-0-0-1-1-1 recht in dezelfde steek en laat de rechte steek van de naald afglijden
= brei 7-7-7-9-9-9 steken in dezelfde steek als volgt: 1 recht, maar laat de steek niet van de linker naald afglijden, * 1 omslag, 1 recht in dezelfde steek *, brei van *-* in totaal 3-3-3-4-4-4 keer, laat de rechte steek van de naald afglijden
= maak 1 omslag tussen 2 steken; de omslag wordt op de volgende naald gedraaid gebreid (geen gaatje)
= haal 2 steken af alsof u ze recht samen breit, 1 recht, haal de 2 afgehaalde steken over de gebreide steek
= brei 3 steken in dezelfde steek als volgt: 1 recht, maar laat de steek niet van de linker naald afglijden, 1 omslag, 1 recht in dezelfde steek, laat de steek van de naald afglijden

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 212-6) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (11)

Eva 06.08.2020 - 17:25:

Bonjour, Est-ce qu’il faut répéter les diagrammes A1 ET A2 au début pour le col ou une maille de A1 PUIS A2 sur toutes les mailles restantes ? merci

DROPS Design 07.08.2020 kl. 07:41:

Bonjour Eva, on doit répéter A.2 uniquement, A.1 permet juste que le motif soit symétrique de chaque côté. Bon tricot!

Pauline Mizzi 07.06.2020 - 09:03:

I am working on the Alberta Rose Jacket ..... i have worked up to the body ... The sentence “Allow the threads to follow your work onwards; they will be used when increasing in the sides.” , means that i have to work between the two marker threads pls ?

DROPS Design 08.06.2020 kl. 08:45:

Dear Mrs Mizzi, the marker threads are just inserted to mark the sides of jacket so that you can increase on the sides when piece measures 3 cm. This video shows how to allow a marker thread to follow work. Happy knitting!

Lene Østerby 28.04.2020 - 22:23:

Kan altså ikke få maskeantal til at stemme når jeg skal dele arbejdet til ryg/forstykke og ærmer. Jeg strikker efter str XL da min strikkefasthed giver mindre mål. Jeg har ialt 447 masker, men så skal jeg dele som følger: 69 til forstykke, 123 til ryg og 69 til forstykke = 261 masker det stemmer Iflg opskrift skal der så være 277 masker til ryg/forstykker. Mærktråd skal isættes ved 73 masker i hver side => 73+131+73= 277 masker. Men jeg har altså kun de 261 masker.

DROPS Design 29.04.2020 kl. 08:51:

Hej Lene, Husk at du skal slå 8 nye masker op under hvert ærme. 69+8 123+8+69=277 masker. God fornøjelse!

Harberts 04.04.2020 - 20:05:

Als ik A2 voor maat xl in de hoogte heb gebreid heb ik meer dan 5 cm. Het is toch dat alleen de rechte naalden zijn afgebeeld. Dus in totaal 47 naalden hoog?

DROPS Design 04.07.2020 kl. 19:58:

Dag Harberts,

Nee, zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn afgebeeld in de teltekeningen. De oneven rijen zijn de goede kant en de even rijen de verkeerde kant.

Joke 29.03.2020 - 23:16:

Ik ben het vestje gaan breien , volgens de beschrijving voor mt M . Met dus 131 st opzetten en verder via teltekening A1 en A2 gemeerderd kom ik op 226 st? Wat doe ik verkeerd?

Elisabeth Levin 28.03.2020 - 17:49:

Hej! Maskantalet stämmer inte enligt mönstret. Visst ska man sticka A1 + A2 efter varandra hela varvet? I så fall blir det inte 27 ggr på bredden i strlk S. 5X27=135 Jag ska ha totalt 123 maskor inkl 14 kantmaskor. Hur ska jag räkna? Med vänlig hälsning, Elisabeth

DROPS Design 30.03.2020 kl. 13:31:

Hej Det är endast A2 som du upprepar 27 gånger. Du stickar alltså framkant (= 7 m), A1 (=1 m), A2 upprepas totalt 27 gånger (=4 x 27= 108 m), 7 framkantmaskor. Dvs 7+1+108+7 = 123 m. Lycka till!

Francine Guimond 08.03.2020 - 20:56:

Avez-vous une vidéo qui explique le symbole “étoile blanche”du modèle 212-5? On explique de tricoter 7 fois la même maille ainsi:1jete,1 maille endroit dans la même maille” .Repeter 3 fois au total et lâcher la maille de l’aiguille gauche

DROPS Design 09.03.2020 kl. 12:28:

Bonjour Mme Guimond, cette vidéo montre comment tricoter 7 fois la même maille (alternativement 1 m end, 1 jeté comme expliqué ici), mais attention, ne tournez pas quand vous avez ces 7 mailles, continuez comme dans le diagramme de ce modèle et pas comme dans la vidéo. Bon tricot!

Sandra Whitaker 22.02.2020 - 17:34:

I have started knitting the Alberta Rose Jacket pattern number 212-6. Cannot get the stitches to match the pattern as it is written. I cast on for the medium size, was unsure if it was 131 + 14 for bands. But the pattern doesn't work. 129 including both bands worked out, but meant 26 stitches shorts for the next pattern steps. Please advise if there are problems with stitch numbers given. I cannot make the stitches work with the stitches given. Awaiting your reply with great interest.

DROPS Design 24.02.2020 kl. 08:27:

Dear Mrs Whitaker, you cast on 131 sts in size M and work then: K2, P2, K1, P2 (= 7 front band sts), A.1 (= 1 st), A.2 a total of 29 times (= 29 x 4 sts = 116 sts), and finish with the 7 front band sts: P2, K1, P2, K2 = 7+ 1 + 116 + 7= 131 sts. Happy knitting!

Ninon Anderson 16.02.2020 - 05:45:

Thank you..now I can go looking at non cottton yarns

Ninon Anderson 16.02.2020 - 00:29:

I would like to knit this set...cardigan and pullover (drops 212-6 and 212-5 in yarn, (wool,blend but not cotton....any suggestions...what number is Safan considered....1 fine or a semi bulky??

DROPS Design 16.02.2020 kl. 02:03:

Der Ninon, Safran is a yarn that is belongs to theyarngroup A. It is about 160 meters / 50 grams, which puts it between DK and sport / fingering weight. You could substitute with other yarns belinging to the same yarngroup, however please always make a trial swatch, wash and dry it and make the necessary recalcualtions and adjustments if necessary. Happy Knitting!

Laat een opmerking achter voor DROPS 212-6