DROPS / 205 / 9

Tender Thoughts by DROPS Design

Gebreide trui in DROPS Baby Merino. Het werk wordt gebreid met boordsteek en verschuivingen. Maat: S - XXXL

DROPS design: Patroon nr. bm-070
Garengroep A
----------------------------------------------------------

MAAT:
S - M - L - XL - XXL – XXXL
LET OP! De afmetingen op de tekening zijn gegeven in de stekenverhouding voor tricotsteek (geldt voor het lijf). Vanwege het patroon wordt het kledingstuk zeer elastisch en trekt ongeveer 20-21-22-25-28-30 cm samen in de breedte op het lijf als het kledingstuk plat ligt. Brei de maat die u normaal ook zou nemen.

MATERIAAL:
DROPS BABY MERINO van garnstudio (behoort tot garengroep A)
350-400-400-450-500-550 g kleur 37, licht lavendel

STEKENVERHOUDING:
24 steken in de breedte en 32 naalden in de hoogte in tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 3 mm
DROPS RONDBREINAALD 3 mm: Lengte 40 en 80 cm voor tricotsteek.
De naalddikte is slechts een richtlijn! Als u te veel steken heeft op 10 cm, brei dan verder met grotere naalden. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, brei dan verder met kleinere naalden.

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 3.70 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 3.70 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 25.90€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

RIBBEL/RIBBELSTEEK (heen en weer gebreid):
Brei alle naalden recht.
1 ribbel = brei 2 naalden recht.

Om uit te rekenen hoe u verdeeld moet meerderen/minderen, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 52 steken) en deel deze steken door het aantal te maken meerderingen/minderingen (dus 2) = 26.
In dit voorbeeld meerdert u door 1 omslag te maken na iedere 26e steek. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid om gaatjes te voorkomen.
In dit voorbeeld breit u iedere 25e en 26e steek recht samen.

TIP VOOR HET MEERDEREN (geldt voor de mouwen):
Brei tot er 2 steken over zijn voor de markeerdraad, 1 omslag, 4 recht (de markeerdraad is in het midden van deze steken), 1 omslag. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in tricotsteek.

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Wordt in de rondte gebreid op de rondbreinaald tot het armsgat, brei dan het voor- en achterpand apart heen en weer. Brei de mouwen in de rondte op breinaalden zonder knop/een korte rondbreinaald tot de mouwkop, brei dan de mouwkop heen en weer.

LIJF:
Zet 248-264-280-312-344-376 steken op rondbreinaald 3 mm met Baby Merino. Brei boordsteek als volgt: 1 averecht, * 2 recht, 2 averecht *, herhaal van *-* tot er 3 steken over zijn op de naald, 2 recht, 1 averecht. Ga zo verder in de rondte tot het werk ongeveer 13 cm meet in alle maten. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Begin nu met verschuivingen van steken op het voor- en achterpand. Brei de volgende naald als volgt: Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald (= in de zijkant en de markeerdraad is in het midden van 2 averechte steken), * brei de volgende 31-35-35-43-47-55 steken zoals hiervoor, A.1 over de volgende 12 steken, brei de volgende 14-14-18-18-22-22 steken zoals hiervoor, A.2 over de volgende 10 steken, brei de volgende 14-14-18-18-22-22 steken zoals hiervoor, A.3 over de volgende 12 steken, brei de volgende 31-35-35-43-47-55 steken zoals hiervoor, voeg hier een markeerdraad in (= de zijkant en de markeerdraad is in het midden van 2 averechte steken) *, brei van *-* 1 keer op de naald, tot de eerste markeerdraad. Er is nu 1 markeerdraad aan elke kant van het werk. Neem de markeerdraden in de hoogte mee tijdens het breien. Ze worden gebruikt als het lijf verdeeld wordt in het voor- en achterpand.
Er zijn nu 2 steken gemeerderd richting midden voor en midden achter op het voor- en achterpand (= 4 steken gemeerderd in totaal op de naald), en er is 1 steek geminderd richting elke kant op het voor- en achterpand (= 4 steken in totaal geminderd op de naald).
Als het telpatroon in de hoogte is gebreid, ga dan verder met verschuivingen van de 14-14-18-18-22-22 steken richting elke kant iedere andere naald (zoals te zien is in het telpatroon) tot de meerderingen en minderingen in totaal 32-36-36-36-40-44 keer in de hoogte zijn gebreid. Tegelijkertijd bij een hoogte van 30-31-32-33-34-35 cm, breit u de volgende naald als volgt: Kant de eerste 2-2-2-6-6-6 steken af, brei in patroon zoals hiervoor (ga verder met verplaatsingen zoals hiervoor) over de volgende 120-128-136-144-160-176 steken af (= achterpand), kant de volgende 4-4-4-12-12-12 steken af (= 2-2-2-6-6-6 steken aan elke kant van de markeerdraad), brei in patroon zoals hiervoor (ga verder met de verplaatsingen zoals hiervoor) over de volgende 120-128-136-144-160-176 steken (= voorpand), kant de laatste 2-2-2-6-6-6 steken af. Knip het garen af. Brei dan het voor- en achterpand apart heen en weer.

ACHTERPAND:
= 120-128-136-144-160-176 steken. Ga verder heen en weer gebreid in het patroon, 1 kantsteek in RIBBELSTEEK - lees uitleg hierboven, en verplaatsingen zoals hiervoor, kant tegelijkertijd steken af voor de armsgaten op het begin van elke naald vanaf het armsgat als volgt: Kant 1-1-1-1-1-1 keer 4 steken af, 2-2-2-4-4-6 keer 2 steken en 2-2-2-2-2-2 keer 1 steek = 100-108-116-116-132-140 steken. Als alle minderingen voor de armsgaten en verplaatsingen klaar zijn, zijn er 2 steken recht aan de binnenkant van de 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. Ga verder met boordsteek en 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant.
Bij een hoogte van 47-49-51-53-55-57 cm, kant u de middelste 36-36-36-40-40-40 steken af voor de hals en eindig elk schouder apart. Kant dan 2 steken af op de volgende naald vanaf de hals =30-34-38-36-44-48 steken voor de schouder. Kant bij een hoogte van 49-51-53-55-57-59 cm, af met recht boven recht en averecht boven averecht. Brei de andere schouder op dezelfde manier.

VOORPAND:
= 120-128-136-144-160-176 steken. Ga verder heen en weer gebreid met patroon, brei 1 kantsteek in ribbelsteek, kant tegelijkertijd steken af voor de armsgaten op het begin van iedere naald vanaf het armsgat als volgt: Kant 1-1-1-1-1-1 keer 4 steken af, 2-2-2-4-4-6 keer 2 steken en 2-2-2-2-2-2 keer 1 steek = 100-108-116-116-132-140 steken. Als alle minderingen voor de armsgaten en verplaatsingen klaar zijn, zijn er 2 steken recht aan de binnenkant van de 1 kantsteek aan elke kant. Ga verder heen en weer gebreid met recht boven recht en averecht boven averecht met 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant.
Zet bij een hoogte van 41-42-44-45-47-49 cm, de middelste 16-16-16-20-20-20 steken op een hulpdraad voor de hals en eindig elk schouder apart. Kant dan af op iedere naald vanaf de hals als volgt: Kant 1 keer 3 steken af, 3 keer 2 steken en 3 keer 1 steek = 30-34-38-36-44-48 steken voor de schouder. Kant bij een hoogte van 49-51-53-55-57-59 cm, af met recht boven recht en averecht boven averecht. Brei de andere schouder op dezelfde manier.

MOUW:
Brei de mouw in de rondte op breinaalden zonder knop/een korte rondbreinaald.
Zet 52-52-56-56-60-64 steken op breinaalden zonder knop maat 3 mm. Brei boordsteek (= 2 recht/2 averecht) in de rondte. Als de boordsteek 4 cm meet, brei dan 1 naald recht terwijl u het aantal steken aanpast naar 50-52-58-58-62-66 - Lees TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN. Voeg een markeerdraad in op het begin van de naald (= midden onder de mouw). Brei in tricotsteek in de rondte. Meerder bij een hoogte van 11-9-8-9-9-6 cm, 2 steken onder de mouw - lees TIP VOOR HET MEERDEREN! Meerder zo ongeveer iedere 2-2-2-1½-1½-1½ cm 16-17-17-19-19-20 keer in totaal = 82-86-92-96-100-106 steken.
Als de mouw 45-44-43-41-40-38 cm meet, kant dan 4-4-4-12-12-12 steken af midden onder de mouw (= 2-2-2-6-6-6 steken aan elke kant van de markeerdraad) = 78-82-88-84-88-94 steken. Brei nu de mouwkop heen en weer in tricotsteek en kant steken af aan elke kant als volgt: Kant 1-1-1-1-1-1 keer 3 steken af, 4-5-6-4-5-5 keer 2 steken, 4-3-1-9-7-7 keer 1 steek, 4-4-5-2-3-4 keer 2 steken en 1-1-1-1-1-1 keer 3 steken = 26-28-30-30-30-32 steken. Kant de overgebleven steken af. De mouw meet ongeveer 54-53-52-52-51-50 cm. Brei een andere mouw op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden aan de binnenkant van de afkantrand. Naai de mouwen in het lijf aan de binnenkant van de 1 kantsteek in ribbelsteek op het lijf en aan de binnenkant van de afkantrand op de mouwen.

HALSRAND:
Begin op de bovenkant van de schouder met een korte rondbreinaald 3 mm en Baby Merino en neem aan de goede kant 104-124 steken op rondom de halsrand (het aantal steken moet deelbaar zijn door 4). Brei 1 naald averecht en brei 1 naald recht. Brei dan 2½ cm boordsteek (= 2 recht/2 averecht) in de rondte. Kant de steken af met recht boven recht en averecht boven averecht.

= maak 1 omslag tussen 2 steken, brei op de volgende naald de omslag gedraaid om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in patroon.
= De afmetingen op de tekening zijn gegeven in de stekenverhouding voor tricotsteek (geldt voor het lijf). Vanwege het patroon wordt het kledingstuk zeer elastisch en trekt ongeveer 20-21-22-25-28-30 cm samen in de breedte op het lijf als het kledingstuk plat ligt. Brei de maat die u normaal ook zou nemen.

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 205-9) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (13)

Jeanne Holbrecht 29.10.2019 - 12:56:

Ik wil deze trui graag breien als kerstcadeau voor mijn dochter maar dat wordt moeilijk zonder patroon

Estera 10.10.2019 - 21:50:

Cudny sweterek♡♡♡...czekam z niecierpliwością na wzór!

Brenda Freeman 09.10.2019 - 12:40:

Lovely sweater - I really want to knit it - WHEN do we get the pattern?

Gillian 09.09.2019 - 17:29:

I like this because it doesn't look 'homemade'. Love the ribbing pattern.

Schildermans Yolanda 04.09.2019 - 20:02:

Wacht nog steeds vol spanning nog steeds tot het beschikbaar is

DEVALLIERE Eliane 06.08.2019 - 15:29:

Très beau modèle classique facile à porter, peut-être pas si aisé à tricoter que cela. D'autres propositions de pulls du mème genre seraient, je pense, appréciées.

Patty 09.06.2019 - 23:22:

Prachtige trui, al zou de hals wat ruimer mogen zijn

Ellis 09.06.2019 - 19:05:

Very nice and also a little challenge but one has to alternate the shoulder. I wonder why drops designers do not make fitting schoulders with set in sleeves anymore? they used to. very old models have them but are only given in small amount of sizes. this has a vote even knowing I have to change things

Ella 08.06.2019 - 16:43:

I do agree with Ann Cave. Love the design but a bit on the short side .

Hanka 08.06.2019 - 12:29:

V jednoduchosti je krása

Laat een opmerking achter voor DROPS 205-9