DROPS / 207 / 11

Day to Date by DROPS Design

Gehaakte trui met raglan in DROPS Merino Extra Fine. Het werk wordt van boven naar beneden gehaakt in een hoek, met A-lijn, kabels en reliëfsteken. Maten S - XXXL.

DROPS Design: Patroon nr. me-182
Garengroep B
-------------------------------------------------------

DROPS MERINO EXTRA FINE van garnstudio (behoort tot garengroep B)
700-750-800-900-1000-1100 g kleur 37, donkergrijs/ groen

STEKENVERHOUDING:
16 dubbele stokjes in de breedte en 5.5 toeren in de hoogte = 10 x 10 cm.

HAAKNAALD:
DROPS HAAKNAALD 4.5 MM.

vanaf 2.60 € /50g
DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 2.60 € /50g
Breiwebshop
Bestel
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 2.60 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 36.40€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

LOSSE:
Als u aan het uiteinde van de haaknaald haakt, is de losse vaak te strak; 1 losse zou ongeveer even lang moeten zijn als 1 vaste breed is.

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Op het begin van elke toer van dubbele stokjes vervangt u het eerste dubbele stokje met 4 lossen. De toer eindigt met 1 halve vaste in de 4e losse op het begin van de toer.
Op het begin van elke toer van vasten vervangt u de eerste vaste met 1 losse. De toer eindigt met 1 halve vaste in de eerste losse op het begin van de toer.

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot A.13. Kies het telpatroon voor uw maat.

TIP VOOR HET MINDEREN-1 (voor de zijkanten):
Minder alleen op de toeren van dubbele stokjes!
Minder 1 steek aan elke kant van de markeerdraad in de zijkant als volgt: Haak tot er 3 steken over zijn voor de markeerdraad, haak A.13 (= 3 steken), de markeerdraad zit hier, haak A.12 (= 3 steken).

TIP VOOR HET MINDEREN-2 (voor de mouwen):
Minder alleen op de toeren van dubbele stokjes!
Haak 1 dubbel stokje in elk van de eerste 2 vasten, haak de volgende 2 dubbele stokjes samen (= 1 steek geminderd), haak 1 dubbel stokje in elke vaste tot er 4 vasten over zijn op de toer, haak de volgende 2 dubbele stokjes samen (= 1 steek geminderd), haak 1 dubbel stokje in elk van de laatste 2 vasten.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

TRUI – KORTE OVERVIEW OP HET WERK:
Het werk wordt in de rondte gehaakt, van boven naar beneden. De pas wordt eerst gehaakt en dan verdeeld voor het lijf en de mouwen, welke apart verder worden gebreid in de rondte.

PAS:
Haak 88-88-96-100-100-108 lossen – lees LOSSE, met haaknaald 4.5 mm en Merino Extra Fine en vorm deze tot een ring met 1 halve vaste in de eerste losse. Haak 1 vaste in elke losse tot het einde van de toer - lees INFORMATIE VOOR HET HAKEN = 88-88-96-100-100-108 vasten.

HAAK PATRONEN A.1 – A.9 ALS VOLGT:
Voeg 4 markeerdraden in (neem deze mee tijdens het haken in de hoogte) terwijl u tegelijkertijd in de rondte haakt als volgt:
* Haak A.1 over de eerste steek, A.2 over 1 steek en A.3 over 1 steek (= mouw), haak A.4 over 2-2-4-2-2-4 steken, A.5a over 17-17-17-18-18-18 steken, A.6 over 1-1-1-3-3-3 steken, A.7 over 1 steek (= midsteek), A.8 over 1-1-1-3-3-3 steken, A.9a over 17-17-17-18-18-18 steken en A.4 over 2-2-4-2-2-4 steken (= voor-/achterpand) *, herhaal van *-* 1 keer. Ga verder met dit patroon maar haak alleen A.2 tot de pijl voor uw maat, haak dan A.4 over deze steken. Als A.5a en A.9a klaar zijn, haak dan A.5b en A.9b en dan herhaal deze patronen verder in de hoogte. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Ga verder tot A.1, A.3, A.6, A.7 en A.8 klaar zijn in de hoogte.
Er zijn 29-31-39-37-33-31 steken op elke mouw en 75-75-79-81-81-85 steken op de voor- en achterpanden.
Het werk meet ongeveer 14 cm, gemeten over de schouder.

HERHAAL PATTRONEN A.1 – A.9 ALS VOLGT:
De eerste toer wordt als volgt gehaakt: * A.1 over de eerste steek, A.4 over 27-29-37-35-31-29 steken en A.3 over 1 steek (= mouw), haak A.4 over 2-2-4-2-2-4 steken, A.5b over 17-17-17-18-18-18 steken zoals hiervoor, A.4 over 17 steken, A.6 over 1-1-1-3-3-3 steken, A.7 over 1 steek (= midsteek), A.8 over 1-1-1-3-3-3 steken, A.4 over 17 steken, A.9b over 17-17-17-18-18-18 steken zoals hiervoor en A.4 over 2-2-4-2-2-4 steken (= voorkant/achterpand) *, herhaal van *-* 1 keer.
Ga verder met dit patroon tot het werk ongeveer 22-24-25-27-29-31 cm meet vanaf de opzetrand, gemeten over de schouder (dus ongeveer 7-9-10-12-14-15 toeren na de eerste herhaling van A.1 – A.9). LET OP: Elke keer dat A.6/A.8 klaar is in de hoogte, herhaal dan A.6/A.8 in de hoogte aan elke kant van A.7; de overgebleven steken over A.6/A.8 worden gehaakt in A.4.
Er zijn nu 45-51-59-61-61-63 steken op elke mouw en ongeveer 95-101-107-115-119-127 steken op zowel de voor- als achterpanden = in totaal ongeveer 280-304-332-352-360-380 steken.
Verdeel nu het werk voor het lijf en mouwen als volgt:
Haak 6-6-6-8-10-12 lossen, sla de mouwsteken over (= ongeveer 45-51-59-61-61-63 steken), haak de steken van het voorpand zoals hiervoor (= ongeveer 95-101-107-115-119-127 steken), haak 6-6-6-8-10-12 lossen, sla de mouwsteken over (= ongeveer 45-51-59-61-61-63 steken) en haak de steken van het achterpand zoals hiervoor (= ongeveer 95-101-107-115-119-127 steken).
Er zijn nu ongeveer 202-214-226-246-258-278 steken op de toer (= ongeveer 101-107-113-123-129-139 steken op de voor- en achterpanden).

LIJF:
Haak 1 toer in patroon zoals hiervoor en 1 vaste/dubbel stokje (zodat het in het patroon past) in elke losse onder de mouw. Knip de draad af en verplaats naar het begin van de toer tot midden onder de ene mouw. Voeg 1 markeerdraad in midden onder beide mouwen.
Haak dan patroon zoals hiervoor, maar minder steken aan beide kanten als volgt:
* Haak A.4 over 2-2-4-4-5-8 steken, A.10a of A.10b (kies de toer in het telpatroon die overeenkomt en ga verder in patroon vanaf de pas) over 11 steken, haak patroon zoals hiervoor; dus ga verder met meerderen aan elke kant van A.7 (zoals te zien is in de patronen A.6 en A.8) tot er 13-13-15-15-16-19 steken over zijn voor de markeerdraad in de zijkant, haak A.11a of A.11b (kies de toer in het telpatroon die overeenkomt, zodat het patroon vanaf de pas doorloopt) *, haak van *-* 1 keer.
Ga verder met dit patroon; dus op iedere toer van dubbele stokjes meerdert u steken aan elke kant van A.7 zoals te zien is in patronen A.6 en A.8 (= 8 dubbele stokjes gemeerderd op de toer) en minder steken in A.10 en A.11 (= 4 dubbele stokjes geminderd op de toer).
Als A.10 en A.11 klaar zijn in de hoogte minder dan 2 steken aan elke kant van het werk (= in totaal 4 steken op elke toer) tot de gewenste lengte – lees TIP VOOR HET MINDEREN-1. Haak tot het werk ongeveer 25-25-26-26-26-26 cm meet vanaf de scheiding, gemeten over de zijkant op het kortste punt – pas aan tot na een toer van vasten (ongeveer 11 toeren van dubbele stokjes = 11 meerderingen).
Haak nu een rand als volgt:
Haak * 1 vaste, 3 lossen, sla 1 cm over *, haak van *-* tot het einde van de toer, pas aan zodat u eindigt met 3 lossen en 1 halve vaste in de eerste vaste.
Zorg ervoor dat de rand niet strak is; sla, indien nodig, minder steken over. Knip en hecht alle draden af. De trui meet ongeveer 50-52-54-56-58-60 cm gemeten vanaf de schouder naar beneden, op het kortste punt.

MOUW:
Hecht de draad af met 1 halve vaste in de 3e losse onder de mouw, haak 1 vaste/dubbel stokje in elk van de 2-2-2-3-4-5 lossen onder de mouw (of u vasten of dubbele stokjes haakt, hangt af van waar u bent in het patroon), haak 1 vaste/dubbel stokje in elk van de ongeveer 45-51-59-61-61-63 overgeslagen steken voor de mouw en eindig met 1 vaste/dubbel stokje in elk van de laatste 3-3-3-4-5-6 lossen onder de mouw = ongeveer 51-57-65-69-71-75 vasten/dubbele stokjes.
Ga verder in de rondte volgens A.4.
Als de mouw 2 cm meet, minder dan 2 steken in de mouw - lees TIP VOOR HET MINDEREN.
Minder zo iedere 5-3-2½-2½-2½-2 cm in totaal 8-11-13-13-14-15 keer = ongeveer 35-35-39-43-43-45 steken.
Ga verder in patroon tot het werk 43-42-41-40-38-37 cm meet (of tot de gewenste lengte – LET OP: Kortere afmetingen in de grotere maten vanwege een bredere hals en een langere pas) – pas aan tot na een toer van vasten.
Haak nu een rand rondom de mouw als volgt: Haak * 1 vaste, 3 lossen, sla 1 cm over *, haak van *-* om de hele mouw, pas aan zodat u eindig met 3 lossen en 1 halve vaste in de eerste vaste. Knip en hecht de draad af. Haak de andere mouw op dezelfde manier.

HALS:
Haak een rand om de hals als volgt: Begin in het midden op de bovenkant van de schouder en hecht de draad aan met 1 halve vaste in 1 steek, haak * 1 vaste in de volgende steek, 3 lossen, sla 1 cm over *, haak van *-* tot het einde van de toer; pas aan zodat u eindigt met 3 lossen en 1 halve vaste in de eerste vaste. Zorg ervoor dat de rand niet strak is; sla, indien nodig, minder steken over. Knip en hecht de draad af.

Telpatroon

= eerste toer is reeds gehaakt; het laat zien hoe de volgende toer in/om de steken worden gehaakt
= vaste in de steek
= 2 vasten in dezelfde steek
= dubbel stokje in de steek
= 3 dubbele stokjes in dezelfde steek
= RELIËF-VIERDUBBEL STOKJE (wordt alleen op de toeren van dubbele stokjes gehaakt): Haak 1 vierdubbel stokje om 1 dubbel stokje van de vorige toer van dubbele stokjes (haak niet in de lussen maar om het dubbele stokje zelf). Begin van de lijn = toer waar dit reliëf-stokje begint. De cirkel is het einde van het reliëfstokje = laat zien om welke dubbele stokje van de vorige toer u haakt.
= RELIËF-VIERDUBBEL STOKJE (wordt alleen op de toeren van dubbele stokjes gehaakt): Haak 1 vierdubbel stokje om 1 vijfdubbel stokje van de vorige toer van dubbele stokjes (haak niet in de lussen maar om het vijfdubbele stokje zelf). Begin van de lijn = toer waar dit reliëfstokje begint. De punt is het einde van het reliëfstokje = laat zien om welk vijfdubbel stokje van de vorige toer van dubbele stokjes u haakt
= RELIËF- VIJFDUBBEL STOKJE (wordt alleen op de toeren van dubbele stokjes gehaakt): Haak 1 vijfdubbel stokje om 1 vierdubbel stokje van de vorige toer van dubbele stokjes (haak niet in de lussen maar om het vierdubbel stokje zelf). Begin van de lijn = toer waar dit reliëfstokje begint. Het vierkant aan het einde van het reliëfstokje = laat zien om welk vierdubbel stokje van de vorige toer van dubbele stokjes u haakt.
= haak 2 reliëf- vijfdubbele stokjes samen als volgt: Haak 1 reliëf-vijfdubbel stokje, maar wacht met de laatste omslag en doorhaling, haak het volgende reliëf-vijfdubbel stokje en haal de draad door alle lussen = 1 steek
= 2 VASTEN SAMEN:* Voeg de haaknaald in de volgende steek, neem de draad op *, herhaal van *-* een keer, maak een omslag en haal het door alle 3 lussen op de haaknaald (= 1 vaste geminderd).
= 2 DUBBELE STOKJES SAMEN: Haak 1 dubbel stokje, maar wacht met de laatste omslag en doorhaling, haak nog 1 dubbel stokje op dezelfde manier. Maak 1 omslag en haal het door alle lussen op de haaknaald.

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 207-11) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (37)

Inge 25.09.2020 - 14:10:

Heb ik echt 18 bolletjes nodig voor deze trui in mast XL? Of begrijp ik het verkeerd.\\r\\n900 gram /bolletjes van 50 gram = 18 bolletjes?

Ana 05.08.2020 - 01:56:

Pena não ter também o vídeo explicativo pois ajudaria muito

Mary 24.07.2020 - 18:37:

I am confused! Do you work the cable as you go along the pattern or is the cable done on top of the existing trebles?

DROPS Design 29.07.2020 kl. 09:52:

Dear Mary, I might misunderstand your question, there will be cable all the way as shown in diagrams - see also pictures. Could you maybe reword your question if misunderstood? Happy crocheting!

Tenna Werner Simonsen 27.06.2020 - 17:50:

I første række af diagrammet. Skal man hækle en lm række og derefter diagram1 i samme maske eller skal man hækle diagram 1 i den næste FM?

Rebecca Ory 29.05.2020 - 22:40:

Jeg har svært ved at få det til at passe på anden række, jeg har 6 masker tilovers, nå jeg er kørt hele vejen rundt, og jeg hækler str L. Og jeg har 96 masker.

Isabelle Jallais 17.04.2020 - 15:03:

Bonjour je en comprends pas ou je dois mettre mes fils marqueurs. pouvez vous m'aider? merci

DROPS Design 17.04.2020 kl. 15:38:

Bonjour Mme Jallais, ils ont été ajoutés dans les explications, je cite: *Insérer un fil marqueur, crocheter ... (= manche), insérer un fil marqueur, crocheter ...( = devant/dos)*, répéter de *-* encore 1 fois. Bon crochet!

Isabelle Jallais 17.04.2020 - 11:55:

Je ne comprends pas à quel moment je dois mettre mes fils marqueurs. je ne vois pas l'indication (je suis au 3ème rang) merci pour votre aide! bonne journée

DROPS Design 17.04.2020 kl. 13:09:

Bonjour Mme Jallais,Edit - les fils marqueurs ont été rajoutés dans le modèle pour délimiter les manches du dos et du devant. Bon crochet!

JMFS 18.01.2020 - 18:26:

The person who crocheted the display sweater is a Master! No inconsistencies, whatsoever, between all those stitches. Wow! I wanted to make this for Winter 2019, but Florida has not had a winter, yet! We've only had one night of freezing and the rest has been in the mid 40s to 50s F (4 - 10 C). With February typically bringing warmer weather I think Old Man Winter forgot about us! If anyone makes this, I'd love to see pictures - please post them to the DROPs gallelry!

Gili 19.12.2019 - 21:06:

Hello, Thank you very much for the beautiful drop design. I am doing the L size and didn't understand the first decreases(in A10and A11) in the body - is it under the sleeve or next the the chain in the back and front? Where do i start the round?

DROPS Design 20.12.2019 kl. 09:07:

Dear Gili, A.10 and A.11 are worked mid under sleeve, just before (A.10) or after (A.11) the cable - round on body starts mid under sleeve: Cut the strand, and move the beginning of the round to mid under the one sleeve.; Happy knitting!

Jenny Nilsson 01.12.2019 - 19:26:

Hej Älskar detta mönster men har fastnat. Men har fastnat här. För varje gång A.6/A.8 är färdigvirkat på höjden, upprepas A.6/A.8 på höjden på varje sida av A.7, de resterande maskorna över A.6/A.8 virkas i A.4. Ska man även öka på A4 efter A1 i början på varvet?

DROPS Design 02.12.2019 kl. 11:31:

Hei Jenny! Det skal ikke økes i A.4, det skal kun økes når det er blir vist i diagrammene. Lykke til!

Laat een opmerking achter voor DROPS 207-11