DROPS / 206 / 5

Morocco Love by DROPS Design

Gebreide trui in DROPS Melody. Het werk wordt van boven naar beneden gebreid met ronde pas en Scandinavisch patroon op de pas. Maten S - XXXL.

DROPS Design: Patroon nr. ml-037
Garengroep D
-------------------------------------------------------

DROPS MELODY van garnstudio (behoort tot garengroep D)
200-250-250-250-300-350 g kleur 07, donker denimblauw
50-50-100-100-100-100 g kleur 20, wijnrood
50-50-50-50-50-50 g kleur 19, steenrood
50-50-50-50-50-50 g kleur 15, beige

STEKENVERHOUDING:
12 steken in de breedte en 14 naalden in de hoogte met tricotsteek en Scandinavisch patroon = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 8 MM.
DROPS RONDBREINAALD 8 MM: Lengte 40 cm en 80 cm voor tricotsteek en Scandinavisch patroon.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 7 MM.
DROPS RONDBREINAALD 7 MM: Lengte 40 cm en 80 cm voor de boordsteek.
De naalddikte is slechts een richtlijn. Als u te veel steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een grotere naald. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een kleinere naald.

De getoonde kleurcombinaties (in in dezelfde volgorde als de materialenlijst hier boven) zijn:
A) DROPS MELODY 05,03,04,01
B) DROPS MELODY 17,06,01,04
C) DROPS MELODY 08,16,15,05
d) DROPS MELODY 18,19,15,20

71% alpaca, 25% wol, 4% polyamide
vanaf 5.15 € /50g
DROPS Melody uni colour DROPS Melody uni colour 5.15 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 36.05€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN (verdeeld):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld meerdert/mindert, tel het totaal aantal steken op de naald (dus 54 steken) en deel deze door het aantal te maken meerderingen/minderingen (dus 26) = 2.1. In dit voorbeeld, meerdert u door 1 omslag te maken na ongeveer elke 2e steek. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.
Bij het minderen breit u iedere en iedere andere steek recht samen

PATROON:
Zie telpatroon A.1. Het hele patroon wordt gebreid in tricotsteek.

TIP VOOR HET MINDEREN (voor midden onder de mouw):
Brei tot er 3 steken over zijn voor de markeerdraad, 2 recht samen, 2 recht (de markeerdraad zit tussen deze 2 steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht en haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 2 steken geminderd).

TIP VOOR HET AFKANTEN:
Om te voorkomen dat de afkantrand te strak wordt kunt u afkanten met een dubbele draad, of een naald in een grotere maat.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

TRUI – KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
De hoge hals en pas worden in de rondte gebreid met rondbreinaald, van boven naar beneden. De pas wordt verdeeld voor het lijf en de mouwen. Het lijf wordt verder in de rondte gebreid met de rondbreinaald. De mouwen worden in de rondte gebreid met korte rondbreinaald/breinaalden zonder knop, van boven naar beneden.

HOGE HALS:
Zet 54-60-60-66-66-72 steken op met korte rondbreinaald 7 mm en 2 draden roodbruin. Verwijder een draad en ga verder met maar 1 draad roodbruin. Brei 10-10-11-11-12-12 cm boordsteek in de rondte (= 3 recht / 3 averecht) (of tot de gewenste lengte van de hals).
Brei 1 naald recht terwijl u 26-20-30-24-44-38 steken verdeeld meerdert – lees TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN = 80-80-90-90-110-110 steken. Voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de naald (= midden voor) – de pas wordt vanaf hier gemeten.

PAS:
Ga verder met rondbreinaald 8 mm. Brei 0-1-3-3-3-4 naalden met tricotsteek en roodbruin. Brei dan A.1 in de rondte (= 16-16-18-18-22-22 herhalingen van 5 steken). Meerder zoals te zien is in het telpatroon. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Ga verder met A.1 tot het werk 22-24-26-28-30-32 cm meet vanaf de markeerdraad op de hals. De laatste meerdering is nu klaar en er zijn 208-208-234-234-286-286 steken op de naald.
Verdeel nu de pas voor het lijf en de mouwen zoals beschreven hieronder – LET OP: A.1 is nog niet klaar in alle maten, dus het patroon gaat verder op het lijf en de mouwen (als A.1 klaar is, brei dan tricotsteek met donker denimblauw over alle steken).
Brei A.1 over de eerste 39-39-39-39-52-52 steken (= 3-3-3-3-4-4 herhalingen van 13 steken op ongeveer de helft van het achterpand), plaats de volgende 39-39-39-39-52-52 steken op 1 hulpdraad voor de mouw (= 3-3-3-3-4-4 herhalingen van 13 steken), zet 4-10-4-10-4-8 nieuwe steken op de naald (= in zijkant onder de mouw), ga verder met A.1 over de volgende 65-65-78-78-91-91 steken (= 5-5-6-6-7-7 herhalingen van 13 steken op het voorpand), plaats de volgende 39-39-39-39-52-52 steken op 1 hulpdraad voor de mouw (= 3-3-3-3-4-4 herhalingen van 13 steken), zet 4-10-4-10-4-8 nieuwe steken op de naald (= in zijkant onder de mouw) en brei A.1 over de overgebleven 26-26-39-39-39-39 steken op het achterpand (= 2-2-3-3-3-3 herhalingen van 13 steken). Knip de draad af. Het lijf en de mouwen worden apart verder gebreid.

LIJF:
= 138-150-164-176-190-198 steken. Begin de naald in het midden van de 4-10-4-10-4-8 steken onder de mouw aan de ene kant van het werk. Ga verder met A.1 in de rondte, maar de nieuwe steken onder elke mouw worden met donker denimblauw gebreid (als A.1 klaar is op de pas, brei dan tricotsteek met donker denimblauw over alle steken). Als A.1 is klaar, brei de tricotsteek met donker denimblauw over alle steken.
Brei tot het werk 29 cm meet vanaf de scheiding (er is ongeveer 10 cm over tot de gewenste lengte; u kunt de trui passen en brei tot de gewenste lengte). Brei 1 naald recht terwijl u 6-6-2-2-4-6 steken verdeeld mindert = 132-144-162-174-186-192 steken.
Ga verder met rondbreinaald 7 mm en brei 10 cm boordsteek (= 3 recht / 3 averecht). Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht – lees TIP VOOR HET AFKANTEN. De trui meet ongeveer 64-66-68-70-72-74 cm vanaf de schouder naar beneden.

MOUW:
Plaats de 39-39-39-39-52-52 steken van de hulpdraad aan de ene kant van het werk op korte rondbreinaald 8 mm en neem 1 steek op in elk van de 4-10-4-10-4-8 nieuw opgezette steken onder de mouw = 43-49-43-49-56-60 steken. Voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de 4-10-4-10-4-8 nieuwe steken onder de mouw; neem het mee tijdens het breien in de hoogte, het wordt gebruikt bij het minderen midden onder de mouwen.
Begin de naald op de markeerdraad en ga verder met A.1 in de rondte, maar de nieuwe steken onder de mouw worden met donker denimblauw gebreid (als A.1 klaar is op de pas, brei dan tricotsteek met donker denimblauw over alle steken). Als A.1 klaar is, brei dan tricotsteek met donker denimblauw over alle steken.
Minder TEGELIJKERTIJD als het werk 3-3-4-4-4-4 cm meet vanaf de scheiding, 2 steken midden onder de mouw – lees TIP VOOR HET MINDEREN. Minder zo iedere 6-4-10-4-2½-2 cm in totaal 5-7-3-6-9-10 keer = 33-35-37-37-38-40 steken. Brei verder tot de mouw 32-30-29-27-26-24 cm meet vanaf de scheiding (er is ongeveer 10 cm over tot de gewenste lengte; u kunt de trui passen en tot de gewenste lengte breien). LET OP: Kortere afmetingen in de grotere maten vanwege een bredere hals en een langere pas.
Brei 1 naald recht terwijl u het aantal steken aanpast naar 30-36-36-36-36-42 steken (S: Minder 3 steken, M: Meerder 1 steek, L en XL: Minder 1 steek, XXL: Minder 2 steken, XXXL: Meerder 2 steken).
Ga verder met breinaalden zonder knop maat 7 mm en brei 10 cm boordsteek (= 3 recht / 3 averecht). Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht – denk om TIP VOOR HET AFKANTEN! De mouw meet ongeveer 42-40-39-37-36-34 cm vanaf de scheiding. Brei de andere mouw op dezelfde manier.

Telpatroon

= wijnrood
= steenrood
= beige
= donker denimblauw
= maak 1 omslag tussen 2 steken; brei op de volgende naald de omslag gedraaid recht om een gaatje te voorkomen

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 206-5) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (31)

Elena Illa 21.01.2020 - 13:12:

No entiendo qué pasa con las medidas. Tengo una talla L, estoy haciendo este jersey con las indicaciones de talla S y agujas del 6 y está saliendo extremadamente grande. Lo he tenido que deshacer. Me pasó lo mismo con el modelo Blue Jeans. ¿Puede ser que las medidas sean erróneas?, me extraña que me haya pasado con dos modelos diferentes de Drops.

Elena Illa 21.01.2020 - 13:12:

No entiendo qué pasa con las medidas. Tengo una talla L, estoy haciendo este jersey con las indicaciones de talla S y agujas del 6 y está saliendo extremadamente grande. Lo he tenido que deshacer. Me pasó lo mismo con el modelo Blue Jeans. ¿Puede ser que las medidas sean erróneas?, me extraña que me haya pasado con dos modelos diferentes de Drops.

María Del Mar 23.12.2019 - 01:04:

En el cuarto aumento no se como seguir lo hice de varias formas pero no estaba bien , hago el primero pero no se donde tengo que seguir aumentando, a ver si me pueden ayudar gracias,un saludo

Janet Larkin 08.11.2019 - 17:02:

_why is it necessary to change to double pointed needles to finish the sleeve when the rest of it is knit on a circular needle, it seems an unnecessary expense.

DROPS Design 08.11.2019 kl. 22:43:

Dear Janem we suggest changing to DPN's because most knitters find it more comfortable to knit the small circumference. However it is not mandatory. You can keep pulling the wire of teh circular needles, or use longer circs and the Magic Loop method as well. Happy Knitting!

Janet Larkin 16.10.2019 - 19:04:

Thank you for your response however I would like to understand where I went wrong as I can't see how it happened.

DROPS Design 17.10.2019 kl. 09:59:

Dear Mrs Larkin, when you have divided piece for sleeves and body, cut the yarn. You will now work the body and the rounds will now start middle under sleeve, ie slip the stitches on circular needle from the left needle to the right needle including the 5 first new stitches cast on, now join the yarn and work the first 5 new stitches = middle under sleeve and continue working in the round. Happy knitting!

Catrin 16.10.2019 - 18:33:

Guten Tag, was bedeutet bei der Passe 22 Rapporte à 5 Maschen? Stricke ich einfach nach der Strickschrift A1, so kommt es mir so vor, als hätte ich zu wenig von der Farbe Traube in der Länge. Auch verstehe ich nicht, was à 5 Maschen heißt. Stricke ich also erst nur in Traube (22 Reihen?????) und beginne erst dann mit dem Muster? Wie sind dann die Zunahmen? Bin leider sehr ratlos der Beschreibung gegenüber und freue mich über hilfreiche Hinweise. Herzlichen Dank!

DROPS Design 17.10.2019 kl. 09:56:

Liebe Catrin, siehe Antwort unten, und sagen Sie uns Bescheid, ob es so klarer ist. Viel Spaß beim stricken!

Catrin 16.10.2019 - 18:31:

Guten Tag, was bedeutet bei der Passe 22 Rapporte à 5 Maschen? Stricke ich einfach nach der Strickschrift A1, so kommt es mir so vor, als hätte ich zu wenig von der Farbe Traube in der Länge. Auch verstehe ich nicht, was à 5 Maschen heißt. Stricke ich also erst nur in Traube (22 Reihen?????) und beginne erst dann mit dem Muster? Wie sind dann die Zunahmen? Bin leider sehr ratlos der Beschreibung gegenüber und freue mich über hilfreiche Hinweise. Herzlichen Dank!

DROPS Design 17.10.2019 kl. 09:55:

Liebe Catrin, bei den Größen XXL und XXXL haben Sie 110 Maschen auf der Nadel, jetzt stricken Sie A.1 in der Runde. A.1 = 5 Maschen bei der 1. Reihe, so wiederholen Sie 22 Mal A.1 (= 22 x 5 = 110) in der Breite. In A.1 nehmen Sie wie im Diagram gezeigt (Umschläge). Wenn alle Zunahmen in A.1 fertig sind, haben Sie 13 Maschen in jedem A.1 in der Runde, dh 13 x 22 = 286M. Hier lesen Sie mehr über Diagramme. Viel Spaß beim stricken!

Janet Larkin 13.10.2019 - 19:35:

I am rather lost with this pattern now.I am just about to start the body and can\'t understand how I can commence the round at the middle of the 10 cast on stitches when I am at the end of the row having just knit the remaining26 stitches.

DROPS Design 16.10.2019 kl. 05:40:

Dear Janet, you can either just knit until the middle of the 10 new stitches and move the marker showing the beginning of the round there. Happy Knitting!

Janet Larkin 09.10.2019 - 15:42:

Love the design but absolutely loathe the yarn

DROPS Design 09.10.2019 kl. 16:46:

Dear Mrs Larkin, remember you can always find an alternative to the suggested yarn - read more about alternatives here. Happy knitting!

Elke 12.09.2019 - 13:05:

Hallo! Ich habe eine Frage zum Garnumrechner. Er schlägt mir beispielsweise nur ein Garn aus der Garngruppe B vor. Warum? Kann ich dann nicht auch andere Garne aus der Garngruppe B verwenden? Vielen Dank für eine Antwort!

DROPS Design 12.09.2019 kl. 15:08:

Liebe Elke, beim Garnumrechner schlagen wir nur DROPS Sky, denn es sieht so aus, die beste Alternative von Garngruppe B (= 2 Fäden) für Melody (Garngruppe D). Sie können ein anderes Garn der Garngruppe B wählen, der Pullover wird aber je nach der Wahl unterschiedlich aussehen. Viel Spaß beim stricken!

Laat een opmerking achter voor DROPS 206-5