DROPS / 196 / 34

Raspberry Flirt by DROPS Design

Gebreide trui in 2 draden DROPS Brushed Alpaca Silk. Het werk wordt gebreid in tricotsteek en boordsteek met boothals. Maten S - XXXL

Trefwoorden: ballonmouwen, truien,

DROPS Design: Patroon nr. as-099
Garengroep C + C of E
-------------------------------------------------------

100-125-125-150-150-175 g kleur 08, heide
100-125-125-150-150-175 g kleur 05, beige

-------------------------------------------------------

BENODIGDHEDEN VOOR HET WERK:

STEKENVERHOUDING:
11 steken in de breedte en 15 naalden in de hoogte met tricotsteek en 2 draden = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 8 MM.
DROPS RONDBREINAALD 8 MM: lengte 40 cm en 80 cm voor tricotsteek.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 5.5 MM.
DROPS RONDBREINAALD 5.5 MM: lengte 80 cm voor de boordsteek.
De naalddikte is slechts een richtlijn. Als u te veel steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een grotere naald. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een kleinere naald.

DROPS PARELMOERKNOPEN, Rond (manestraal) NR 614: 6-6-6-8-8-8 stuks.

vanaf 2.70 € /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 2.70 € /25g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 21.60€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

TIP VOOR HET MEERDEREN-1 (verdeeld):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld meerdert, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 96 steken) en deel deze door het aantal te maken meerderingen (dus 14) = 6.9.
In dit voorbeeld, meerdert u door 1 omslag te maken na ongeveer elke 7e steek. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.

RIBBEL/RIBBELSTEEK (heen en weer gebreid):
1 ribbel = 2 naalden recht.

LUS:
1 lus: * maak 1 omslag, kant de omslag af *, herhaal van *-* tot de lus 2 cm meet.

TIP VOOR HET MEERDEREN-2 (voor midden onder de mouw):
Brei tot er 1 steek over is voor de markeerdraad, 1 omslag, 2 steken recht (de markeerdraad zit in het midden van deze 2 steken), 1 omslag. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in tricotsteek.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Het werk wordt in de rondte gebreid met rondbreinaald tot de armsgaten, dan worden de voor- en achterpanden apart heen en weer gebreid op de naald. De mouwen worden in de rondte gebreid met breinaalden zonder knop/korte rondbreinaald.

LIJF:
Zet 96-104-112-120-132-144 steken op met rondbreinaald 5.5 mm en 1 draad heide + 1 draad beige (= 2 draden). Brei 1 naald recht. Brei dan 5 cm boordsteek (= 1 recht gedraaid / 1 averecht). Ga verder met rondbreinaald 8 mm en brei 1 naald recht terwijl u 14-14-14-18-18-22 steken verdeeld op de naald meerdert – lees TIP VOOR HET MEERDEREN = 110-118-126-138-150-166 steken. Brei dan tricotsteek – DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Als het werk 31-32-33-34-35-36 cm meet, brei dan alleen de eerste 55-59-63-69-75-83 steken op de naald, de laatste 55-59-63-69-75-83 worden op een hulpdraad gezet.

VOORPAND:
= 55-59-63-69-75-83 steken. Ga verder met tricotsteek en zet 1 steek op aan het einde van de volgende 2 naalden = 57-61-65-71-77-85 steken. De nieuwe steken worden in RIBBELSTEEK gebreid – zie uitleg hierboven. Als het werk 52-54-56-58-60-62 cm meet brei dan de volgende naald als volgt – aan de goede kant: 1 steek in ribbelsteek, * 1 gedraaid recht / 1 averecht *, brei van *-* tot er 2 steken over zijn, 1 gedraaid recht en 1 steek in ribbelsteek. Ga verder met deze boordsteek tot het werk 56-58-60-62-64-66 cm meet. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht.

ACHTERPAND:
Plaats de 55-59-63-69-75-83 steken op rondbreinaald 8 mm en brei op dezelfde manier als voor het voorpand tot het werk 56-58-60-62-64-66 cm meet – maar kant niet af!
Kant op de volgende naald aan de goede kant af met recht boven recht en averecht boven averecht – terwijl u TEGELIJKERTIJD de lussen als volgt breit:
Kant 4-5-5-4-6-7 steken af, maak 1 LUS – lees beschrijving hierboven, * kant de volgende 5-5-6-5-5-6 steken af, maak 1 lus * brei van *-* in totaal 2-2-2-3-3-3 keer, kant 29-31-31-33-35-35 steken af (= hals), * maak 1 lus, kant de volgende 5-5-6-5-5-6 steken af *, brei van *-* in totaal 2-2-2-3-3-3 keer, maak 1 lus, kant de laatste 4-5-5-4-6-7 steken af.

MOUW:
Zet 26-28-28-30-32-32 steken op met breinaalden zonder knop maat 5.5 mm en 1 draad heide + 1 draad beige (= 2 draden). Brei 1 naald recht. Brei dan 5 cm boordsteek (= 1 recht gedraaid /1 averecht). Ga verder met breinaalden zonder knop maat 8 mm en brei 1 naald recht terwijl u 9-7-8-8-6-8 steken verdeeld op de naald meerdert = 35-35-36-38-38-40 steken. Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald = midden onder de mouw. Brei dan tricotsteek. Als het werk 8-8-8-8-8-7 cm meet, meerder dan 2 steken midden onder de mouw – lees TIP VOOR HET MEERDEREN. Meerder zo iedere 4½-4-3½-3½-3-3 cm in totaal 10-11-12-12-13-13 keer = 55-57-60-62-64-66 steken. Brei verder tot de mouw 52-51-50-49-47-45 cm meet en kant dan losjes af – zorg ervoor dat de afkantrand niet te strak wordt! Brei de andere mouw.

AFWERKING:
Naai de mouwen in de trui aan de binnenkant van de 1 kantsteek in ribbelsteek. Naai de knopen op het voorpand.

Telpatroon

Sandra Van Der Veen 04.09.2019 - 11:01:

Ik zie in dit patroon dat er gebreid wordt met rondbrei naalden. Nu is mijn vraag ofdat het ook met gewone breinaalden kan. En ofdat je dan de hoeveelheid steken moet aanpassen.

DROPS Design 08.09.2019 kl. 17:59:

Dag Sandra,

Deze trui zou je inderdaad ook met rechte naalden kunnen breien. We hebben een instructie gemaakt hoe je een patroon aanpast om met rechte naalden te breien. Deze vind je hier.

Sandra Van Der Veen 04.09.2019 - 11:00:

Ik zie in dit patroon dat er gebreid wordt met rondbrei naalden. Nu is mijn vraag ofdat het ook met gewone breinaalden kan. En ofdat je dan de hoeveelheid steken moet aanpassen.

Jeanne Reekmans 31.05.2019 - 22:11:

Dank u wel

Jeanne Reekmans 29.05.2019 - 11:45:

Hebben jullie soms een patroon voor het garen van katia, degradé sun voor dames met vriendelijke groeten en bedankt . jeanne reekmans

DROPS Design 31.05.2019 kl. 15:58:

Dag Jeanne,

Al onze ontwerpen zijn gemaakt van DROPS garen. Je kunt wel patronen vinden op basis van stekenverhouding met de zoekfunctie aan de linkerkant

Lilli Wolf 26.05.2019 - 20:37:

Liebes Drops-Team. Diesen schönen Pulli habe ich gerade fertig gestrickt. Beim Anprobieren musste ich feststellen, dass dieser an den Schultern zu sehr runter zieht bzw. hängt. Der obere Abschluss am Hals entlang, also Rippenmuster, geht auseinander, die Ärmel werden länger. Haben Sie einen Tipp für mich, wie ich das Rippenmuster-Teil etwas festige?

DROPS Design 27.05.2019 kl. 11:39:

Liebe Frau Wolf, die Ärmel haben sind hier Ballonärmel, dh die Bündchen (mit Nadeln 5,5 gestrickt) sollen enger als das glatt rechts gestrickte Teil vom Ärmel (= mit Nadeln 8 gestrickt + Zunahmen). Sollten die Ärmel immer zu lange sein, dann können Sie mit diesem Technik die Länge anpassen. Viel Spaß beim stricken!

Michelle 18.02.2019 - 22:11:

Ich habe eine Frage zu dem tollen Muster. Es steht für das Vorderteil 'Die neuen Maschen KRAUS RECHTS stricken' heißt das, dass wirklich nur die eine hinzugenommene Masche bis nach oben am Rand Kraus Rechts gestrickt wird auf beiden Seiten? Desweiteren '1 Krausrippe = 2 Reihen kraus rechts = 2 Reihen rechts' also 2 Reihen kraus rechts und 2 Reihen glatt rechts stricken? Ich bedanke mich für die Antwort. LG

DROPS Design 19.02.2019 kl. 09:17:

Liebe Michelle, die neuen angeschlagenen Maschen beim Vorder- und Rückenteil werden kraus rechts gestrickt, diese Maschen sind jetzt die Randmaschen, und die sind dann krausrechts gestrickt und die anderen Maschen wie zuvor glatt rechts gestrickt. Siehe auch Video. Viel Spaß beim stricken!

Eileen 10.01.2019 - 22:55:

Flott👍

Monika 06.01.2019 - 19:52:

Wird das Rippenmuster am Halsausschnitt mit Nadel 5,5 oder 8 gestrickt?

DROPS Design 07.01.2019 kl. 13:03:

Liebe Monika, das Rippenmuster wird mit den Nadel Nr 8 gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Petra 06.01.2019 - 15:13:

Beste, op welke naald kan ik dit werk het beste opzetten? Ik ben nu al drie keer herbegonnen, de laatste keer op naald 8, en nog steeds rekt het onderaan niet voldoende mee. Of is er een andere methode om op te zetten? Alvast bedankt!

DROPS Design 23.01.2019 kl. 11:40:

Dag Petra,

Je zet het werk op met naald 5,5 mm en dan ga je na de boord over naar naald 8 mm. Doordat je een grotere naald gebruikt en doordat je steken meerdert vlak na de boordsteek, zal de boord rekbaar worden. Controleer wel eerst of je stekenverhouding klopt met de aangegeven stekenverhouding in het patroon.

Sarah 22.11.2018 - 22:20:

Hallo, welchen Durchmesser sollen die Knöpfe haben?

DROPS Design 23.11.2018 kl. 10:15:

Liebe Sarah, alle unsere Knöpfe finden Sie hier = die Nummer 614 sind 20 mm. Viel Spaß beim stricken!

Laat een opmerking achter voor DROPS 196-34