DROPS / 196 / 34

Raspberry Flirt by DROPS Design

Gebreide trui in 2 draden DROPS Brushed Alpaca Silk. Het werk wordt gebreid in tricotsteek en boordsteek met boothals. Maten S - XXXL

  • Raspberry Flirt / DROPS 196-34 - Gebreide trui in 2 draden DROPS Brushed Alpaca Silk. Het werk wordt gebreid in tricotsteek en boordsteek met boothals. Maten S - XXXL
  • Raspberry Flirt / DROPS 196-34 - Gebreide trui in 2 draden DROPS Brushed Alpaca Silk. Het werk wordt gebreid in tricotsteek en boordsteek met boothals. Maten S - XXXL
  • Raspberry Flirt / DROPS 196-34 - Gebreide trui in 2 draden DROPS Brushed Alpaca Silk. Het werk wordt gebreid in tricotsteek en boordsteek met boothals. Maten S - XXXL
DROPS Design: Patroon nr. as-099
Garengroep C + C of E
-------------------------------------------------------

100-125-125-150-150-175 g kleur 08, heide
100-125-125-150-150-175 g kleur 05, beige

-------------------------------------------------------

BENODIGDHEDEN VOOR HET WERK:

STEKENVERHOUDING:
11 steken in de breedte en 15 naalden in de hoogte met tricotsteek en 2 draden = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 8 MM.
DROPS RONDBREINAALD 8 MM: lengte 40 cm en 80 cm voor tricotsteek.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 5.5 MM.
DROPS RONDBREINAALD 5.5 MM: lengte 80 cm voor de boordsteek.
De naalddikte is slechts een richtlijn. Als u te veel steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een grotere naald. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een kleinere naald.

DROPS PARELMOERKNOPEN, Rond (manestraal) NR 614: 6-6-6-8-8-8 stuks.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

77% Alpaca, 23% Zijde
vanaf 2.10 € /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 2.10 € /25g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 16.80€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

TIP VOOR HET MEERDEREN-1 (verdeeld):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld meerdert, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 96 steken) en deel deze door het aantal te maken meerderingen (dus 14) = 6.9.
In dit voorbeeld, meerdert u door 1 omslag te maken na ongeveer elke 7e steek. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.

RIBBEL/RIBBELSTEEK (heen en weer gebreid):
1 ribbel = 2 naalden recht.

LUS:
1 lus: * maak 1 omslag, kant de omslag af *, herhaal van *-* tot de lus 2 cm meet.

TIP VOOR HET MEERDEREN-2 (voor midden onder de mouw):
Brei tot er 1 steek over is voor de markeerdraad, 1 omslag, 2 steken recht (de markeerdraad zit in het midden van deze 2 steken), 1 omslag. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in tricotsteek.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Het werk wordt in de rondte gebreid met rondbreinaald tot de armsgaten, dan worden de voor- en achterpanden apart heen en weer gebreid op de naald. De mouwen worden in de rondte gebreid met breinaalden zonder knop/korte rondbreinaald.

LIJF:
Zet 96-104-112-120-132-144 steken op met rondbreinaald 5.5 mm en 1 draad heide + 1 draad beige (= 2 draden). Brei 1 naald recht. Brei dan 5 cm boordsteek (= 1 recht gedraaid / 1 averecht). Ga verder met rondbreinaald 8 mm en brei 1 naald recht terwijl u 14-14-14-18-18-22 steken verdeeld op de naald meerdert – lees TIP VOOR HET MEERDEREN = 110-118-126-138-150-166 steken. Brei dan tricotsteek – DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Als het werk 31-32-33-34-35-36 cm meet, brei dan alleen de eerste 55-59-63-69-75-83 steken op de naald, de laatste 55-59-63-69-75-83 worden op een hulpdraad gezet.

VOORPAND:
= 55-59-63-69-75-83 steken. Ga verder met tricotsteek en zet 1 steek op aan het einde van de volgende 2 naalden = 57-61-65-71-77-85 steken. De nieuwe steken worden in RIBBELSTEEK gebreid – zie uitleg hierboven. Als het werk 52-54-56-58-60-62 cm meet brei dan de volgende naald als volgt – aan de goede kant: 1 steek in ribbelsteek, * 1 gedraaid recht / 1 averecht *, brei van *-* tot er 2 steken over zijn, 1 gedraaid recht en 1 steek in ribbelsteek. Ga verder met deze boordsteek tot het werk 56-58-60-62-64-66 cm meet. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht.

ACHTERPAND:
Plaats de 55-59-63-69-75-83 steken op rondbreinaald 8 mm en brei op dezelfde manier als voor het voorpand tot het werk 56-58-60-62-64-66 cm meet – maar kant niet af!
Kant op de volgende naald aan de goede kant af met recht boven recht en averecht boven averecht – terwijl u TEGELIJKERTIJD de lussen als volgt breit:
Kant 4-5-5-4-6-7 steken af, maak 1 LUS – lees beschrijving hierboven, * kant de volgende 5-5-6-5-5-6 steken af, maak 1 lus * brei van *-* in totaal 2-2-2-3-3-3 keer, kant 29-31-31-33-35-35 steken af (= hals), * maak 1 lus, kant de volgende 5-5-6-5-5-6 steken af *, brei van *-* in totaal 2-2-2-3-3-3 keer, maak 1 lus, kant de laatste 4-5-5-4-6-7 steken af.

MOUW:
Zet 26-28-28-30-32-32 steken op met breinaalden zonder knop maat 5.5 mm en 1 draad heide + 1 draad beige (= 2 draden). Brei 1 naald recht. Brei dan 5 cm boordsteek (= 1 recht gedraaid /1 averecht). Ga verder met breinaalden zonder knop maat 8 mm en brei 1 naald recht terwijl u 9-7-8-8-6-8 steken verdeeld op de naald meerdert = 35-35-36-38-38-40 steken. Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald = midden onder de mouw. Brei dan tricotsteek. Als het werk 8-8-8-8-8-7 cm meet, meerder dan 2 steken midden onder de mouw – lees TIP VOOR HET MEERDEREN. Meerder zo iedere 4½-4-3½-3½-3-3 cm in totaal 10-11-12-12-13-13 keer = 55-57-60-62-64-66 steken. Brei verder tot de mouw 52-51-50-49-47-45 cm meet en kant dan losjes af – zorg ervoor dat de afkantrand niet te strak wordt! Brei de andere mouw.

AFWERKING:
Naai de mouwen in de trui aan de binnenkant van de 1 kantsteek in ribbelsteek. Naai de knopen op het voorpand.

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 196-34) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (42)

country flag Jytte Therkildsen 05.10.2021 - 20:19:

Forstår simpelthen ikke hvordan man laver de stropper til knaphul? Har ledt og ledt og kan ikke finde det nogen steder

user icon DROPS Design 06.10.2021 kl. 10:20:

Hej Jytte. Vi har dessvärre ingen video på detta. Det är kanske lite otydligt skrivet men du lägger opp en ny maska som du sedan lukker av och detta upprepas till stroppen måler ca 2 cm. Mvh DROPS Design

country flag Rikke Rechnagel 26.07.2021 - 19:55:

Jeg har efter flere strikkeprøver forsøgt at ramme 11 masker på cm. Det svarer reelt til lidt under 1 cm pr. maske. Synes ikke maskerne på billedet ser så brede/ store ud. Det vil betyde jeg skal op i en pind 10. Og så store huller er jeg ikke interesseret i at blusen får. Alternativt skal jeg omregne og med mine 13 - 14 masker pr. 10 cm. Vil jeg skulle slå 122 masker op svarende til XL Synes bare det lyder voldsomt og fuldstændigt umuligt med 11 masker på 10 cm.

user icon DROPS Design 05.08.2021 kl. 13:35:

Hej Rikke, Hvis du strikker med 2 tråde DROPS Brushed Alpaca Silk så kommer 11 masker på 10 cm til at se ud som på billedet. Det er muligt at du skal bruge et tykkere pindenummer, det er individuelt hvor stramt/løst man strikker :)

country flag Liberacy 16.05.2021 - 03:43:

Amo os modelos, passo horas curtindo, obrigada por deixar meus dias mas alegre

country flag Liliana Salazar 29.04.2021 - 02:23:

Amo esta página es lo máximo, gracias por compartir estos proyectos tan fantásticos...

country flag Veerle 11.02.2021 - 04:22:

De boordsteek bovenaan voor- en achterpand staat alleen uitgelegd voor de goede kant. Hoe brei je de verkeerde kant? 1 av gedraaid - 1 r?

user icon DROPS Design 11.02.2021 kl. 13:59:

Dag Veerle,

Ja je hebt gelijk, bovenaan brei je immers heen en weer en moet je dus ook aan de verkeerde kant breien. Het klopt zoals je het zegt: de gedraaid rechte steek is aan de verkeerde kant een gedraaid averechte steek en de averechte steek is aan de verkeerde kant een rechte steek.

country flag Lot 01.02.2021 - 16:52:

Beste, ik zie in het voorbeeld geen aanduiding in cm voor de boord van de mouw. Ik brei in een andere naalddikte, dus ik zou het aantal steken moeten berekenen. Wat is de breedte van de boord van de mouw in cm? Alvast bedankt!

user icon DROPS Design 23.02.2021 kl. 13:34:

Dag Lot,

Er is inderdaad geen manchetbreedte bekend. Je zou de naalddikte voor de boord door kunnen berekenen op basis van de naalddikte die je voor de trui gebruikt. Waarschijnlijk komt het dan wel goed.

country flag Vickie Nielsen 31.01.2021 - 18:41:

Hej Der er en ting jeg ikke forstår i opskriften. Skal jeg strikke en lige så bred rib kant øverst på ryggen som jeg har lavet foran oppe ved halsen?

user icon DROPS Design 01.02.2021 kl. 15:11:

Hei Vickie. Ja, strikk på samme måte som forstykket til arbeidet måler 56-58-60-62-64-66 cm – men ikke fell av. På neste pinne fra retten felles det av med rett over rett og vrang over vrang – SAMTIDIG som det lages hemper slik, les i oppskriften hvordan. mvh DROPS design

country flag Leen Sels 11.07.2020 - 12:39:

Zijn de getallen bij het telpatroon allemaal in cm ? De getallen bij de horizontale lijnen komen namelijk niet overeen met het aantal steken in de beschrijving.

user icon DROPS Design 12.07.2020 kl. 14:29:

Dag Leen

Ja, hoor, de getallen onderaan in de tekening zijn allemaal in cm.

country flag Leen Sels 11.07.2020 - 12:27:

Ik heb naald 9mm nodig i.p.v. 8mm om een stekenverhouding te bekomen van "11 steken in de breedte en 15 naalden in de hoogte met tricotsteek en 2 draden = 10 x 10 cm". Wellicht moet ik dan voor de boordsteek ook een grotere naald nemen dan de voorgeschreven 5,5mm . Hiervoor is echter geen steken verhouding aangegeven. Hoe bepaal ik wel naalddikte ik nodig heb voor de boordsteek?

user icon DROPS Design 12.07.2020 kl. 14:30:

Dag Leen,

Inderdaad moet je dan voor de boordsteek ook de naalddikte aanpassen naar verhouding. Ik zou dan naald 5 mm nemen.

country flag Paula 12.04.2020 - 01:31:

El delantero y la espalda no se cosen, se unen solo por los botones?

user icon DROPS Design 12.04.2020 kl. 17:49:

Hola Paula. En las partes de los hombros la espalda y el delantero se unen sólo por los botones.

Laat een opmerking achter voor DROPS 196-34