DROPS / 196 / 34

Raspberry Flirt by DROPS Design

Stickad tröja i 2 trådar DROPS Brushed Alpaca Silk. Arbetet är stickat i slätstickning och resår med båthals. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell as-099
Garngrupp C + C eller E
-------------------------------------------------------

100-125-125-150-150-175 g färg 08, ljung
100-125-125-150-150-175 g färg 05, beige

-------------------------------------------------------

TILLBEHÖR TILL ARBETET:

STICKFASTHET:
11 maskor på bredden och 15 varv på höjden med slätstickning och 2 trådar = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 8.
DROPS RUNDSTICKOR NR 8: längd på 40 cm och 80 cm till själva plagget/till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 5,5.
DROPS RUNDSTICKA NR 5,5: längd på 80 cm till resår.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

DROPS PÄRLEMORKNAPP, Rund (pärlgrå) NR 614: 6-6-6-8-8-8 st.

Kommentarer (26) FAQ

77% Alpacka, 23% Silke
från 29.00 kr /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 29.00 kr /25g
Garnet till detta mönstret kostar 232kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

ÖKNINGSTIPS-1 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 96 maskor) och delar maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 14) = 6,9.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter ca var 7:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

RÄTSTICKNING (stickas fram och tillbaka):
Alla varv stickas räta.

ÖGLA:
1 ögla: * gör 1 omslag, maska av omslaget *, upprepa *-* till öglan mäter 2 cm.

ÖKNINGSTIPS-2 (gäller mitt under ärmen):
Sticka tills det återstår 1 maska före markören, 1 omslag, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), 1 omslag. På nästa varv stickas omslagen vridet räta, så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på rundsticka upp till ärmhålet, sedan stickas fram- och bakstycket fram och tillbaka var för sig. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/ kort rundsticka.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Lägg upp 96-104-112-120-132-144 maskor på rundsticka 5,5 med 1 tråd ljung + 1 tråd beige (= 2 trådar). Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (= 1 vridet rät maska, 1 avigmaska) i 5 cm. Byt till rundsticka 8 och sticka 1 varv rätt där det ökas 14-14-14-18-18-22 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS = 110-118-126-138-150-166 maskor. Sedan stickas det slätstickning – KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 31-32-33-34-35-36 cm stickas det endast över de första 55-59-63-69-75-83 maskorna på varvet, de sista 55-59-63-69-75-83 maskorna sätts på en tråd.

FRAMSTYCKE:
= 55-59-63-69-75-83 maskor. Fortsätt med slätstickning och lägg upp 1 maska i slutet på de första 2 varven = 57-61-65-71-77-85 maskor. De nya maskorna stickas i RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. När arbetet mäter 52-54-56-58-60-62 cm stickas nästa varv så här – från rätsidan: 1 maska i rätstickning, * 1 vridet rät maska, 1 avigmaska *, sticka *-* tills det återstår 2 maskor, sticka 1 vridet rät maska och 1 maska i rätstickning. Fortsätt resåren så till arbetet mäter 56-58-60-62-64-66 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

BAKSTYCKE:
Sätt de 55-59-63-69-75-83 maskorna på rundsticka 8 och sticka på samma sätt som framstycket till arbetet mäter 56-58-60-62-64-66 cm – men maska inte av!
På nästa varv från rätsidan maskas det av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor – SAMTIDIGT som det görs öglor så här:
Maska av 4-5-5-4-6-7 maskor, gör 1 ÖGLA – läs förklaring ovan, * maska av de nästa 5-5-6-5-5-6 maskorna, gör 1 ögla * sticka *-* totalt 2-2-2-3-3-3 ggr, maska av 29-31-31-33-35-35 maskor (= hals), * gör 1 ögla, maska av de nästa 5-5-6-5-5-6 maskorna *, sticka *-* totalt 2-2-2-3-3-3 ggr, gör 1 ögla, maska av de sista 4-5-5-4-6-7 maskorna.

ÄRM:
Lägg upp 26-28-28-30-32-32 maskor på strumpstickor 5,5 med 1 tråd ljung + 1 tråd beige (= 2 trådar). Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (= 1 vridet rät maska, 1 avigmaska) i 5 cm. Byt till strumpstickor 8 och sticka 1 varv rätt där det ökas 9-7-8-8-6-8 maskor jämnt fördelat = 35-35-36-38-38-40 maskor. Sätt 1 markör i början av varvet = mitt under ärmen. Sedan stickas det slätstickning. När arbetet mäter 8-8-8-8-8-7 cm ökas det 2 maskor mitt under ärmen – läs ÖKNINGSTIPS. Öka så med 4½-4-3½-3½-3-3 cm mellanrum totalt 10-11-12-12-13-13 ggr = 55-57-60-62-64-66 maskor. Sticka sedan vidare till ärmen mäter 52-51-50-49-47-45 cm och maska sedan av löst – se till att avmaskningskanten inte stramar! Sticka den andra ärmen.

MONTERING:
Sy i ärmarna innanför 1 maska rätstickning. Sy i knapparna på framstycket.

Diagram

Jeanne Reekmans 31.05.2019 - 22:11:

Dank u wel

Jeanne Reekmans 29.05.2019 - 11:45:

Hebben jullie soms een patroon voor het garen van katia, degradé sun voor dames met vriendelijke groeten en bedankt . jeanne reekmans

DROPS Design 31.05.2019 kl. 15:58:

Dag Jeanne,

Al onze ontwerpen zijn gemaakt van DROPS garen. Je kunt wel patronen vinden op basis van stekenverhouding met de zoekfunctie aan de linkerkant

Lilli Wolf 26.05.2019 - 20:37:

Liebes Drops-Team. Diesen schönen Pulli habe ich gerade fertig gestrickt. Beim Anprobieren musste ich feststellen, dass dieser an den Schultern zu sehr runter zieht bzw. hängt. Der obere Abschluss am Hals entlang, also Rippenmuster, geht auseinander, die Ärmel werden länger. Haben Sie einen Tipp für mich, wie ich das Rippenmuster-Teil etwas festige?

DROPS Design 27.05.2019 kl. 11:39:

Liebe Frau Wolf, die Ärmel haben sind hier Ballonärmel, dh die Bündchen (mit Nadeln 5,5 gestrickt) sollen enger als das glatt rechts gestrickte Teil vom Ärmel (= mit Nadeln 8 gestrickt + Zunahmen). Sollten die Ärmel immer zu lange sein, dann können Sie mit diesem Technik die Länge anpassen. Viel Spaß beim stricken!

Michelle 18.02.2019 - 22:11:

Ich habe eine Frage zu dem tollen Muster. Es steht für das Vorderteil 'Die neuen Maschen KRAUS RECHTS stricken' heißt das, dass wirklich nur die eine hinzugenommene Masche bis nach oben am Rand Kraus Rechts gestrickt wird auf beiden Seiten? Desweiteren '1 Krausrippe = 2 Reihen kraus rechts = 2 Reihen rechts' also 2 Reihen kraus rechts und 2 Reihen glatt rechts stricken? Ich bedanke mich für die Antwort. LG

DROPS Design 19.02.2019 kl. 09:17:

Liebe Michelle, die neuen angeschlagenen Maschen beim Vorder- und Rückenteil werden kraus rechts gestrickt, diese Maschen sind jetzt die Randmaschen, und die sind dann krausrechts gestrickt und die anderen Maschen wie zuvor glatt rechts gestrickt. Siehe auch Video. Viel Spaß beim stricken!

Eileen 10.01.2019 - 22:55:

Flott👍

Monika 06.01.2019 - 19:52:

Wird das Rippenmuster am Halsausschnitt mit Nadel 5,5 oder 8 gestrickt?

DROPS Design 07.01.2019 kl. 13:03:

Liebe Monika, das Rippenmuster wird mit den Nadel Nr 8 gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Petra 06.01.2019 - 15:13:

Beste, op welke naald kan ik dit werk het beste opzetten? Ik ben nu al drie keer herbegonnen, de laatste keer op naald 8, en nog steeds rekt het onderaan niet voldoende mee. Of is er een andere methode om op te zetten? Alvast bedankt!

DROPS Design 23.01.2019 kl. 11:40:

Dag Petra,

Je zet het werk op met naald 5,5 mm en dan ga je na de boord over naar naald 8 mm. Doordat je een grotere naald gebruikt en doordat je steken meerdert vlak na de boordsteek, zal de boord rekbaar worden. Controleer wel eerst of je stekenverhouding klopt met de aangegeven stekenverhouding in het patroon.

Sarah 22.11.2018 - 22:20:

Hallo, welchen Durchmesser sollen die Knöpfe haben?

DROPS Design 23.11.2018 kl. 10:15:

Liebe Sarah, alle unsere Knöpfe finden Sie hier = die Nummer 614 sind 20 mm. Viel Spaß beim stricken!

Inge 12.11.2018 - 15:01:

In het patroon bij voorpand staat: ga verder met tricotsteek en zet 1 steek op aan het einde van de volgende 2 naalden. Nu is mijn vraag wat wordt er precies bedoeld met zet 1 steek op is dit een omslag maken?

DROPS Design 13.11.2018 kl. 08:41:

Dag Inge,

Het is de bedoeling dat je een nieuwe steek opzet aan het eind van de naald, naast de bestaande steken, dus geen omslag. In deze video zie je hoe je dat kunt doen.

Solveig Marie Brenna 05.11.2018 - 14:48:

Hei. :) Hvis jeg ikke ønsker knapper på skuldrene, kan jeg bare droppe å lage hemper og heller sy for- og bakstykket sammen?

DROPS Design 06.11.2018 kl. 07:46:

Hei Solveig. ja det er ikke noe i veien for at du heller syr delene sammen om du ønsker det. God fornøyelse

Kommentér oppskrift DROPS 196-34