DROPS / 195 / 14

Grey Sparrow by DROPS Design

Gehaakte trui in DROPS Sky. Het werk wordt van boven naar beneden gehaakt met kantpatroon en lange split in de zijkanten. Maten S - XXXL.

DROPS Design: Patroon nr. sk-011
Garengroep B
-------------------------------------------------------

250-300-300-350-350-400 g kleur 04, grijs

-------------------------------------------------------
BENODIGDHEDEN VOOR HET WERK:

STEKENVERHOUDING:
16 stokjes in de breedte en 8 toeren in de hoogte = 10 x 10 cm.

HAAKNAALD:
DROPS HAAKNAALD 4.5 MM.
De haaknaald is slechts een richtlijn. Als u te veel steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een grotere naald. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een kleinere naald.

vanaf 4.10 € /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 4.10 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 4.10 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 20.50€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Op het begin van elke toer van stokjes, wordt het eerste stokje vervangen door 3 lossen. De toer eindigt met 1 stokje in de 3e of 2e losse van het begin van de vorige toer (afhankelijk van of de vorige toer begon met 3 of 2 lossen).
Op het begin van elke toer van vasten wordt de eerste vaste vervangen door 2 lossen. De toer eindigt met 1 vaste in de 3e of 2e losse van het begin van de vorige toer.

Minder 1 steek aan de binnenkant van de 2 buitenste steken aan elke kant. Minder 1 steek door 1 steek over te slaan. Het is moeilijk te zeggen waar de minderingen komen in het patroon, maar pas het zo aan dat u mindert op een toer van stokjes/vasten (niet op een toer van grote lossenlussen).

TIP VOOR HET MEERDEREN (voor de onderkant van de mouwen):
Meerder 1 steek door 2 vasten in dezelfde steek te haken.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
De voor- en achterpanden worden apart heen en weer gehaakt, van boven naar beneden. U haakt eerst de rechter schouder aan de voorkant en meerdert voor de hals, dan de linker schouder en meerdert voor de hals. Daarna worden de delen heen en weer samengehaakt tot de gewenste lengte. Het achterpand wordt op dezelfde manier gehaakt. De mouwen worden heen en weer gehaakt, van boven naar beneden. Het kledingstuk wordt samengenaaid en tot slot haakt u een rand rondom de hals.

RECHTER SCHOUDER VOOR (als het kledingstuk gedragen wordt):
Lees INFORMATIE VOOR HET HAKEN!
Haak 28-28-36-44-44-52 lossen met haaknaald 4.5 mm en Sky. De eerste toer wordt als volgt gehaakt aan de verkeerde kant: Haak 1 stokje in de 4e losse van de haaknaald, * sla 1 losse over, haak 1 stokje in elk van de volgende 3 lossen *, haak van *-* tot het einde van de toer = 20-20-26-32-32-38 stokjes op de toer.
De volgende toer wordt als volgt gehaakt aan de goede kant: Haak A.1A (= 2 steken), haak A.1B over de volgende 12-12-18-24-24-30 steken (= 2-2-3-4-4-5 herhalingen van 6 steken) en eindig met A.1C (= 6 steken). Ga verder met dit patroon heen en weer gehaakt tot A.1 klaar is. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Laat het werk rusten en haak de linker schouder zoals beschreven hieronder.

LINKER SCHOUDER (als het kledingstuk gedragen wordt):
Haak 28-28-36-44-44-52 lossen met haaknaald 4.5 mm en Sky. De eerste toer wordt als volgt gehaakt aan de verkeerde kant: Haak 1 stokje in de 4e losse van de haaknaald, * sla 1 losse over, haak 1 stokje in elk van de volgende 3 lossen *, haak van *-* tot het einde van de toer = 20-20-26-32-32-38 stokjes op de toer.
De volgende toer wordt als volgt gehaakt aan de goede kant: Haak A.1D (= 7 steken), haak A.1B over de volgende 6-6-12-18-18-24 steken (= 1-1-2-3-3-4 herhalingen van 6 steken) en eindig met A.1E (= 7 steken). Ga verder met dit patroon heen en weer gehaakt tot A.1 klaar is. Haak aan het einde van de laatste toer, een beetje losjes 25-31-25-25-31-31 lossen voor de hals. Hecht de lossenketting aan met 1 halve vaste in de buitenste steek richting de hals op de rechter schouder voor (op de verkeerde kant). Knip en hecht de draad af. Haak nu de delen samen voor het voorpand zoals beschreven hieronder.

VOORPAND:
Begin aan de goede kant van de rechter schouder voorkant; haak verder over de lossen voor de hals en haak dan over de steken op de linker schouder voorkant als volgt: Haak A.2A (= 2 steken), haak A.2B over de volgende 60-66-72-84-90-102 steken (= 10-11-12-14-15-17 herhalingen van 6 steken) en eindig met A.2C (= 7 steken). LET OP: Als u over de lossen haakt voor de hals lijn, haak dan 1 stokje in elke losse. Ga verder met dit patroon heen en weer gehaakt. Als A.2 een keer in de hoogte is gehaakt, haak dan A.3 een keer in de hoogte op dezelfde manier. Haak dan A.2 tot de gewenste lengte. LET OP: Wanneer A.2 nog een keer herhaald wordt, wordt de 1e toer op de 2e herhaling gehaakt aan de verkeerde kant. Het eerste stokje op de toer wordt vervangen door 3 lossen, zoals gebruikelijk.
TEGELIJKERTIJD als het werk meet 18-18-20-20-22-23 cm vanaf de opzetrand, voegt u 1 markeerdraad in aan elke kant om de armsgaten aan te geven.
Haak verder zoals beschreven hierboven tot het werk ongeveer 65-67-69-71-73-75 cm meet. Eindig met 1 toer van stokjes – LET OP: Kies een toer van een van de telpatronen die past met waar u in de herhaling bent, zodat u 69-75-81-93-99-111 stokjes op de toer heeft. Knip en hecht de draad af. De voorkant van het werk meet ongeveer 66-68-70-72-74-76 cm vanaf de schouder naar beneden.

LINKER SCHOUDER ACHTER (als het kledingstuk gedragen wordt):
Haak 28-28-36-44-44-52 lossen met haaknaald 4.5 mm en Sky. De eerste toer wordt als volgt gehaakt aan de verkeerde kant: Haak 1 stokje in de 4e losse van de haaknaald, * sla 1 losse over, haak 1 stokje in elk van de volgende 3 lossen *, haak van *-* tot het einde van de toer = 20-20-26-32-32-38 stokjes op de toer. Laat het werk rusten en haak de rechter schouder achter zoals beschreven hieronder.

RECHTER SCHOUDER ACHTER (als het kledingstuk gedragen wordt)
Haak 28-28-36-44-44-52 lossen met haaknaald 4.5 mm en Sky. De eerste toer wordt als volgt gehaakt aan de verkeerde kant: Haak 1 stokje in de 4e losse van de haaknaald, * sla 1 losse over, haak 1 stokje in elk van de volgende 3 lossen *, haak van *-* tot het einde van de toer = 20-20-26-32-32-38 stokjes op de toer. Aan het einde van deze toer, haakt u een beetje losjes 29-35-29-29-35-35 lossen voor de hals. Hecht de lossenketting aan met 1 halve vaste in de buitenste steek richting de hals op de linker schouder op de achterkant (op de verkeerde kant). Haak nu de delen samen voor het achterpand zoals beschreven hieronder.

ACHTERPAND:
Begin aan de goede kant van de rechter schouder achter; haak verder over de lossen voor de hals en dan over de steken op de linker schouder achter als volgt: Haak A.1A (= 2 steken), haak A.1B over de volgende 60-66-72-84-90-102 steken (= 10-11-12-14-15-17 herhalingen van 6 steken) en eindig met A.1E (= 7 steken). Ga verder met dit patroon heen en weer gehaakt. Als A.1 klaar is, haak dan A.2 op dezelfde manier. Als A.2 een keer in de hoogte is gehaakt, haak dan A.3 een keer in de hoogte op dezelfde manier. Haak dan A.2 tot de gewenste lengte op dezelfde manier als het voorpand.
TEGELIJKERTIJD als het werk 18-18-20-20-22-23 cm meet vanaf de opzetrand, voegt u 1 markeerdraad in aan elke zijkant om de armsgaten aan te geven.
Haak verder zoals beschreven hierboven tot het werk ongeveer 65-67-69-71-73-75 cm meet – pas aan zodat het overeenkomt met het voorpand. Eindig met 1 toer van stokjes op dezelfde manier als het voorpand. Knip en hecht de draad af. De achterkant van het werk meet ongeveer 66-68-70-72-74-76 cm vanaf de schouder naar beneden.

MOUW:
Haak 77-77-85-85-93-101 lossen met haaknaald 4.5 mm en Sky. De eerste toer wordt als volgt gehaakt aan de goede kant: Haak 1 stokje in de 4e losse van de haaknaald, haak 1 stokje in de volgende losse, * sla 1 losse over, haak 1 stokje in elk van de volgende 3 lossen *, haak van *-* tot het einde van de toer = 57-57-63-63-69-75 stokjes op de toer.
De volgende toer wordt als volgt gehaakt aan de verkeerde kant: 4 lossen (staat gelijk aan 1 stokje + 1 losse), sla 2 stokjes over, * 2 stokjes in de ruimte voor de volgende 3 stokjes, 1 losse * haak van *-* tot er 3 stokjes over zijn op de toer, sla 2 stokjes over en eindig met 1 stokje in het laatste stokje = 57-57-63-63-69-75 steken op de toer.
De volgende toer wordt als volgt gehaakt aan de goede kant: Haak A.2A (= 2 steken), haak A.2B over de volgende 48-48-54-54-60-66 steken (= 8-8-9-9-10-11 herhalingen van 6 steken) en eindig met A.2C (= 7 steken). Ga verder met dit patroon heen en weer gehaakt. A.2 wordt in de hoogte herhaald.
Minder TEGELIJKERTIJD als het werk 2 cm meet in alle maten, 1 steek aan elke kant – lees TIP VOOR HET MINDEREN (= 2 steken geminderd). Minder zo ongeveer iedere 5½-5½-4½-4-3½-2½ cm in totaal 9-9-11-11-13-15 keer aan elke kant = 39-39-41-41-43-45 steken op de toer.
Als de mouw ongeveer 50-49-48-46-45-42 cm meet (kortere afmetingen in de grotere maten vanwege bredere schouders) haakt u 1 toer van vasten aan de verkeerde kant terwijl u 6-6-4-4-8-6 steken verdeeld op de toer meerdert - lees TIP VOOR HET MEERDEREN = 45-45-45-45-51-51 vasten. De volgende toer wordt als volgt gehaakt aan de goede kant: Haak A.1A (= 2 steken), haak A.1B over de volgende 36-36-36-36-42-42 steken (= 6-6-6-6-7-7 herhalingen van 6 steken) en eindig met A.1E (= 7 steken). Ga verder met dit patroon, maar eindig na de 3e toer van A.1. Knip en hecht de draad af. De mouw meet ongeveer 54-53-52-50-49-46 cm van boven naar beneden. Haak de andere mouw op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen. Naai de mouwen in, tussen de markeerdraden op de voor- en achterpanden. Naai de mouw- en zijnaden in een keer – begin aan de onderkant van de mouw en naai rand tot rand in de buitenste steek, maar eindig de naad als er 34 cm over is voor het split aan elke kant.

HALS:
Begin op de ene schouder en haak de eerste toer als volgt met haaknaald 4.5 mm: Haak 1 vaste in de eerste steek, * 3 lossen, 1 vaste om de volgende toer/lossenlus *, haak van *-* rondom de hele hals, eindig met 3 lossen en 1 halve vaste in de eerste vaste op het begin van de toer. Haak halve vasten tot het midden van de eerste lossenlus, haak 3 lossen, * 1 vaste om de volgende lossenlus, 2 lossen *, haak van *-* tot het einde van de toer, eindig met 1 halve vaste in de eerste losse op het begin van de toer. Knip en hecht de draad af.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 12.04.2019
Correctie - VOORPAND: Toegevoegd: LET OP: Wanneer A.2 nog een keer herhaald wordt, wordt de 1e toer op de 2e herhaling gehaakt aan de verkeerde kant. Het eerste stokje op de toer wordt vervangen door 3 lossen, zoals gebruikelijk.

= 1 vaste om losse/lossenlus
= 1 stokje in de steek
= 1 stokje om losse/lossenlus
= 3 STOKJES SAMEN IN DEZELFDE STEEK: Haak 2 stokjes in volgende vaste, maar wacht met de laatste omslag en doorhaling op beide van deze stokjes, haak 1 stokje in dezelfde steek en haal de laatste omslag door alle 4 lussen op de haaknaald
= 3 STOKJES SAMEN OM LOSSE/LOSSENLUS: Haak 2 stokjes om de losse/lossenlus, maar wacht met de laatste omslag en doorhaling op beide van deze stokjes, haak 1 stokje om dezelfde losse/lossenlus en haal de laatste omslag door alle 4 lussen op de haaknaald
= de eerste toer wordt niet gehaakt; deze is reeds gehaakt en laat alleen zien hoe de volgende toer gehaakt wordt in de steken

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 195-14) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (34)

Carol Creger 21.09.2019 - 22:26:

I am having difficulty locating the sizes/measurements for this sweater! Please help! Thank you

DROPS Design 22.09.2019 kl. 10:59:

Dear Carol, you can find the measurement chart for this pattern scrolling down the page. Compare it with a similar garment and you'll find the size to work! Happy crafting!

Liz 11.07.2019 - 12:12:

When I am repeating A2 after itself, the stitches 1st row don’t match up to the stitches in the last row. I have done A2, A3, A2 and now I am supposed to repeat A2 again I think, to get to the length required.

DROPS Design 11.07.2019 kl. 12:25:

Dear Liz, when repeating A.2 after itself, first row in A.2 will be now from WS, work then first row in A.2 as follows: A.2C (replace 1st stitch with 3 ch), A.2C and A2A. Happy crocheting!

Namrif 13.05.2019 - 00:18:

When you're working the shoulder (A1A, B and C) how do you end the row with a chain stitch and the dotted line symbol. Also, should I cut the yarn and match A1A with A1A every time?

DROPS Design 13.05.2019 kl. 10:23:

Dear Mrs Namrif, when you crochet A.1A-B-C, start on the row after the one with the star, ie start from RS reading from the right towards the left: A.1A (= 2 chains, 1 single crochet), A.1B, A.1C. Work WS rows from the left towards the right row 2 in A.1C start with 3 chains = 1st dc). Read more about diagrams here. Happy crocheting!

Ronel 03.05.2019 - 07:47:

Could you please help by explaining this section: When the pattern say The next row is worked as follows from the right side: Work A.1A (= 2 stitches), work A.1B over the next 12-12-18-24-24-30 stitches (= 2-2-3-4-4-5 repeats of 6 stitches) and finish with A.1C (= 6 stitches). "Continue this pattern back and forth until A.1 has been completed." Do I start each row with A1A?

DROPS Design 03.05.2019 kl. 08:58:

Hello Ronel, yes, you've to work as established until the end of diagram A.1. Happy crocheting!

Chantelle 01.05.2019 - 18:27:

I have joined my two shoulder pieces and then I have started with the front piece, but I get stuck at the first part where they say Work A.2A(= 2 stitches), work A.2B over the next 72 stitches and A.2C (= 7 stitches). I am not sure what I have to do there. Can you please help me? The shoulder pieces worked out great until I got to this part. Please help?

DROPS Design 02.05.2019 kl. 09:50:

Dear Chantelle, after shoulders have been worked separately work next row from RS first over the stitches from right shoulder + over the chains worked for neckline at the end of left shoulder + stitches from left shoulders: A.2A, then repeat A.2B a total of 12 times (over next stitches = over the stitches worked with A.1B/A.1C (right shoulder) + chain stitches + A.1E/A.1B (left shoulder) and finish with A.2C over A.1E (last repeat on left shoulder). Happy crocheting!

Pia Dupont 11.04.2019 - 23:19:

Man skal hækle a2 til færdigt mål. Men når jeg har hæklet sidste række som er 1 lm og en st og skal starte med række 1 igen som er 2 st i 2 masker og 1 st om lm så passer det jo ikke. Vil I venligst forklare hvad jeg skal gøre. Mange hilsner Pia

DROPS Design 12.04.2019 kl. 09:42:

Hei Pia. Siste rad i A.2 hekles fra rettsiden og avsluttes med 1 luftmaske og 2 staver. Når du så skal starte med første rad igjen, må du hekle den fra vrangsiden (altså du hekler A.2C, A.2B x-antall ganger, A.2A). Du erstatter første stav med 3 luftmasker som vanlig, og ellers hekler du diagrammet som vist - altså du hekler1 stav i hver maske over hele raden (du avslutter med de 2 stavene i A.1A - de 3 luftmaskene = 1 stav). Vi har nå lagt til denne informasjonen i oppskriften. God fornøyelse

Gunilla Åström 22.03.2019 - 00:07:

Hej. Jag tycker att den är liten i storlek. Brukar sticka/virka storlek S och det brukar stämma. Här fick jag gå upp till storlek L för att få plats med bysten. Upptäckte dock inte detta förrän jag monterat tröjan. Får nu börja om från början.

Vanessa 02.03.2019 - 13:48:

Hallo!\r\nLeider komme ich mit den Ärmeln nicht klar. Wenn ich die Abnahmen mache, stimmt die Anzahl der Maschen nicht mehr, um mit dem Muster weiterzuhäkeln. Mache ich etwas falsch?

DROPS Design 04.03.2019 kl. 12:45:

Liebe Vanessa, die Maschen, die nicht mehr im Muster gehäkelt werden können, können Sie dann mit feste Maschen/Stäbchen häkeln, solange daß die Maschenanzahl richtig ist. viel Spaß beim häkeln!

Gretha 09.01.2019 - 13:31:

Nu linker en rechtenstudie schouder af. Wst is nou de goede iant? Daar waar de eerste stokjes aan de verkeerde kant zitten? Want als ik het patroon volg dan zou ik aan rechterkant beginnen maar dan zijn de eerste stokjes de ‘verkeerde kant’. Of klopt dit...

DROPS Design 09.01.2019 kl. 13:54:

Dag Gretha,

De eerste toer van de rechter schouder (gezien zoals het kledingstuk gedragen wordt) wordt aan de verkeerde kant gehaakt, dus richting de arm, de tweede toer van der rechter schouder wordt aan de goede kant gehaakt, dus dan haak je weer richting de hals.

Gretha 09.01.2019 - 13:29:

Nu linker en rechtenstudie schouder af. Wst is nou de goede iant? Daar waar de eerste stokjes aan de verkeerde kant zitten? Want als ik het patroon volg dan zou ik aan rechterkant beginnen maar dan zijn de eerste stokjes de ‘verkeerde kant’. Of klopt dit...

DROPS Design 09.01.2019 kl. 13:52:

Dag Gretha,

De eerste toer van de rechter schouder (gezien zoals het kledingstuk gedragen wordt) wordt aan de verkeerde kant gehaakt, dus richting de arm, de tweede toer van der rechter schouder wordt aan de goede kant gehaak, dus dan haak je weer richting de hals.

Laat een opmerking achter voor DROPS 195-14