DROPS / 195 / 14

Grey Sparrow by DROPS Design

Hæklet bluse i DROPS Sky. Arbejdet er hæklet ovenfra og ned med hulmønster og lang slids i siderne. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model sk-011
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

250-300-300-350-350-400 g farve 04, grå

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

HÆKLEFASTHED:
16 stangmasker i bredden og 8 rækker i højden = 10 x 10 cm.

NÅL:

fra 32.95 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 32.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 32.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 164.75kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

HÆKLEINFO:
På begyndelsen af hver række med stangmasker erstattes første stangmasker med 3 luftmasker. Rækken afsluttes med 1 stangmaske i 3. eller 2.luftmaske fra begyndelsen af forrige række (afhængig af om forrige række startede med 3 eller 2 luftmasker).
På begyndelsen af hver række med fastmasker erstattes første fastmaske med 2 luftmasker. Rækken afsluttes med 1 fastmaske i 3. eller 2.luftmaske fra begyndelsen af forrige række.

Tag 1 maske ind på indersiden af de 2 yderste masker i hver side. Tag 1 maske ind ved at hoppe over 1 maske. Det er svært at sige hvor indtagningen kommer i mønsteret, men prøv at tilpasse så der tages ind på en række med stangmasker/luftmasker (ikke store luftmaskebuer).

UDTAGNINGSTIPS (gælder nederst på ærmerne):
Tag 1 maske ud ved at hækl 2 fastmasker i samme maske.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
For- og bagstykket hækles frem og tilbage i dele, ovenfra og ned. Først hækles højre skulder foran med udtagning til hals, derefter hækles venstre skulder foran med udtagning til hals før arbejdet sættes sammen og der hækles frem og tilbage til færdig mål. Bagstykket hækles på samme måde. Ærmerne hækles frem og tilbage, ovenfra og ned. Tøjet sys sammen før der til sidst hækles en halskant.

HØJRE SKULDER FORAN (når tøjet er på):
Læs HÆKLEINFO!
Hækl 28-28-36-44-44-52 luftmasker på nål 4,5 med Sky. Første række hækles således fra vrangen: Hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen, * spring over 1 luftmaske, hækl 1 stangmaske i hver af de 3 næste luftmasker *, hækl fra *-* rækken ud = 20-20-26-32-32-38 stangmasker på rækken.
Næste række hækles således fra retsiden: Hækl A.1A (= 2 masker), hækl A.1B over de næste 12-12-18-24-24-30 masker (= 2-2-3-4-4-5 rapporter à 6 masker) og afslut med A.1C (= 6 masker). Fortsæt mønsteret frem og tilbage således til A.1 er hæklet færdig. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Læg arbejdet til side og hækl venstre skulder som forklaret under.

VENSTRE SKULDER FORAN (når tøjet er på):
Hækl 28-28-36-44-44-52 luftmasker på nål 4,5 med Sky. Første række hækles således fra vrangen: Hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen, * spring over 1 luftmaske, hækl 1 stangmaske i hver af de 3 næste luftmasker *, hækl fra *-* rækken ud = 20-20-26-32-32-38 stangmasker på rækken.
Næste række hækles således fra retsiden: Hækl A.1D (= 7 masker), hækl A.1B over de næste 6-6-12-18-18-24 masker (= 1-1-2-3-3-4 rapporter à 6 masker) og afslut med A.1E (= 7 masker). Fortsæt mønsteret frem og tilbage således til A.1 er hæklet færdig. I slutningen af sidste række hækles der 25-31-25-25-31-31 lidt løse luftmasker til hals. Sæt luftmaskerækken fast med 1 kædemaske i yderste maske mod halsen på højre skulder foran (fra vrangen). Klip og hæft tråden. Nu hækles delene sammen til forstykke som forklaret under.

FORSTYKKE:
Start fra retsiden med højre skulder foran, hækl videre over luftmaskerne til hals og hækl derefter over maskerne på venstre skulder foran således: Hækl A.2A (= 2 masker), hækl A.2B over de næste 60-66-72-84-90-102 masker (= 10-11-12-14-15-17 rapporter à 6 masker) og afslut med A.2C (= 7 masker). Når der hækles over luftmaskerne til halskanten hækles der 1 stangmaske i hver luftmaske. Fortsæt mønsteret frem og tilbage således. Når A.2 er hæklet én gang i højden, hækles A.3 én gang i højden på samme måde. Derefter hækles A.2 til færdig mål. SAMTIDIG når arbejdet måler 18-18-20-20-22-23 cm fra opslåningskanten sættes der 1 mærke i hver side for at markere ærmegabene.
Hækl videre som forklaret over til arbejdet måler ca 65-67-69-71-73-75 cm. Hækl til sidst 1 række med stangmasker – OBS: Vælg en række fra et af diagrammerne som passer med hvor du er i rapporten så der bliver 69-75-81-93-99-111 stangmaske på rækken. Klip og hæft trådene. Forstykket måler ca 66-68-70-72-74-76 cm fra skulderen og ned.

VENSTRE SKULDER bagpå (når tøjet er på):
Hækl 28-28-36-44-44-52 luftmasker på nål 4,5 med Sky. Første række hækles således fra vrangen: Hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen, * spring over 1 luftmaske, hækl 1 stangmaske i hver af de 3 næste luftmasker *, hækl fra *-* rækken ud = 20-20-26-32-32-38 stangmasker på rækken. Læg arbejdet til side og hækl højre skulder bag som forklaret under.

HØJRE SKULDER bagpå (når tøjet er på)
Hækl 28-28-36-44-44-52 luftmasker på nål 4,5 med Sky. Første række hækles således fra vrangen: Hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen, * spring over 1 luftmaske, hækl 1 stangmaske i hver af de 3 næste luftmasker *, hækl fra *-* rækken ud = 20-20-26-32-32-38 stangmasker på rækken. I slutningen af denne række hækles der 29-35-29-29-35-35 lidt løse luftmasker til hals. Sæt luftmaskerækken fast med 1 kædemaske i yderste maske mod halsen på venstre skulder bag (fra vrangen). Nu hækles delene sammen til bagstykke som forklaret under.

BAGSTYKKE:
Start fra retsiden med højre skulder bag, hækl videre over luftmaskerne til hals og derefter over maskerne på venstre skulder bag således: Hækl A.1A (= 2 masker), hækl A.1B over de næste 60-66-72-84-90-102 masker (= 10-11-12-14-15-17 rapporter à 6 masker) og afslut med A.1E (= 7 masker). Fortsæt mønsteret frem og tilbage således. Når A.1 er hæklet færdig hækles A.2 på samme måde. Når A.2 er hæklet én gang i højden hækles A.3 én gang i højden på samme måde. Derefter hækles A.2 til færdig mål på samme måde som på forstykket.
SAMTIDIG når arbejdet måler 18-18-20-20-22-23 cm fra opslåningskanten sættes der 1 mærke i hver side for at markere ærmegabene.
Hækl videre som forklaret over til arbejdet måler ca 65-67-69-71-73-75 cm – afpas efter forstykket. Hækl til sidst 1 række med stangmasker på samme måde som på forstykket. Klip og hæft trådene. Bagstykket måler ca 66-68-70-72-74-76 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Hækl 77-77-85-85-93-101 luftmasker på nål 4,5 med Sky. Første række hækles således fra retsiden: Hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen, hækl 1 stangmaske i næste luftmaske, * spring over 1 luftmaske, hækl 1 stangmaske i hver af de 3 næste luftmasker *, hækl fra *-* rækken ud = 57-57-63-63-69-75 stangmasker på rækken.
Næste række hækles således fra vrangen: 4 luftmasker (modsvarer 1 stangmaske + 1 luftmaske), spring over 2 stangmasker, * 2 stangmasker i mellemrummet før de 3 næste stangmasker, 1 luftmaske * hækl fra *-* til der er 3 stangmasker tilbage på rækken, spring over 2 stangmasker og afslut med 1 stangmaske i sidste stangmaske = 57-57-63-63-69-75 masker på rækken.
Næste række hækles således fra retsiden: Hækl A.2A (= 2 masker), hækl A.2B over de næste 48-48-54-54-60-66 masker (= 8-8-9-9-10-11 rapporter à 6 masker) og afslut med A.2C (= 7 masker). Fortsæt mønsteret frem og tilbage således. A.2 gentages i højden.
SAMTIDIG når arbejdet måler 2 cm i alle størrelser tages der 1 maske ind i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS (= 2 masker taget ind). Tag ind således på ca hver 5½.-5½.-4½.-4.-3½.-2½.cm totalt 9-9-11-11-13-15 gange i hver side = 39-39-41-41-43-45 masker på rækken.
Når ærmet måler ca 50-49-48-46-45-42 cm (kortere mål i de større størrelser pga bredere skuldervidde) hækles der 1 række fastmasker fra vrangen hvor der tages 6-6-4-4-8-6 masker ud jævnt fordelt - læs UDTAGNINGSTIPS = 45-45-45-45-51-51 fastmasker. Næste række hækles således fra retsiden: Hækl A.1A (= 2 masker), hækl A.1B over de næste 36-36-36-36-42-42 masker (= 6-6-6-6-7-7 rapporter à 6 masker) og afslut med A.1E (= 7 masker). Fortsæt mønsteret således, men afslut efter 3.række i A.1. Klip og hæft trådene. Ærmet måler ca 54-53-52-50-49-46 cm fra toppen og ned. Hækl det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i mellem mærkerne på for- og bagstykket. Sy underærme- og sidesømmene i et – start nederst på ærmet og sy i kanten af yderste maske, men stop sømmen når der er ca 34 cm tilbage til slids i hver side på for- og bagstykket.

HALSKANT:
Start på den ene skulder og hækl første omgang således på nål 4,5: Hækl 1 fastmaske i første maske, * 3 luftmasker, 1 fastmaske om næste række/luftmaskebue *, hækl fra *-* rundt om hele halsen, afslut med 3 luftmasker og 1 kædemaske i første fastmaske i begyndelsen af omgangen. Hækl kædemasker til midten af første luftmaskebue, hækl 3 luftmasker, * 1 fastmaske om næste luftmaskebue, 2 luftmasker *, hækl fra *-* omgangen rundt, afslut med 1 kædemaske i første luftmaske i begyndelsen af omgangen. Klip og hæft tråden.

= 1 fastmaske om luftmasken/luftmaskebuen
= 1 stangmaske i masken
= 1 stangmaske om luftmasken/luftmaskebuen
= 3 STANGMASKER SAMMEN I SAMME MASKE: Hækl 2 stangmasker i næste fastmaske, men vent med sidste omslag og gennemtræk på begge disse stangmasker, hækl 1 stangmaske i samme maske og træk sidste omslag gennem alle 4 løkker på nålen
= 3 STANGMASKER SAMMEN OM LUFTMASKEN/LUFTMASKEBUEN: Hækl 2 stangmasker om luftmasken/luftmaskebuen, men vent med sidste omslag og gennemtræk på begge disse stangmasker, hækl 1 stangmaske om samme luftmaske/luftmaskebue og træk sidste omslag gennem alle 4 løkker på nålen
= første række skal ikke hækles, den er allerede hæklet og viser kun hvordan næste række skal hækles i maskerne

Kommentarer (28)

Skriv din kommentar her!

Gretha 09.01.2019 - 13:31:

Nu linker en rechtenstudie schouder af. Wst is nou de goede iant? Daar waar de eerste stokjes aan de verkeerde kant zitten? Want als ik het patroon volg dan zou ik aan rechterkant beginnen maar dan zijn de eerste stokjes de ‘verkeerde kant’. Of klopt dit...

DROPS Design 09.01.2019 kl. 13:54:

Dag Gretha,

De eerste toer van de rechter schouder (gezien zoals het kledingstuk gedragen wordt) wordt aan de verkeerde kant gehaakt, dus richting de arm, de tweede toer van der rechter schouder wordt aan de goede kant gehaakt, dus dan haak je weer richting de hals.

Gretha 09.01.2019 - 13:29:

Nu linker en rechtenstudie schouder af. Wst is nou de goede iant? Daar waar de eerste stokjes aan de verkeerde kant zitten? Want als ik het patroon volg dan zou ik aan rechterkant beginnen maar dan zijn de eerste stokjes de ‘verkeerde kant’. Of klopt dit...

DROPS Design 09.01.2019 kl. 13:52:

Dag Gretha,

De eerste toer van de rechter schouder (gezien zoals het kledingstuk gedragen wordt) wordt aan de verkeerde kant gehaakt, dus richting de arm, de tweede toer van der rechter schouder wordt aan de goede kant gehaak, dus dan haak je weer richting de hals.

Gretha 08.01.2019 - 14:29:

Patroon begint met rij lossen en dan rij stokjes. Dan zegt t patroon ga nu aan goede kant verder met A1a. Maar ik heb dan net rij stokjes aan goede kant gedaan. Moet ik afhechten en beginnen aan andere kant vd stokjes en dus de goede kant? Of lees ik t verkeerd. Dank alvast

Wilma 17.11.2018 - 22:06:

Weet niet hoe ik op het voorpand na A2 weer met A3 moet beginnen. Krijg ook de stokjes aan de verkeerde kant ipv aan de goede kant net als de vorige toeren.

DROPS Design 19.11.2018 kl. 07:54:

Dag Wilma,

Je kan gewoon door gaan met heen en weer haken. De laatste toer van A.2 is op de goede kant, waardoor je de eerste toer van A.3. weer op de verkeerde kant haakt.

Els 31.10.2018 - 14:55:

2 schouders gehaakt op 26 stokjes plus 25 losse voor de hals is samen toch 77 ( maat L) voor het voorpand moet ik in totaal 2+72+7= 81 steken hebben dan kom ik er 4 tekort. Wat doe ik fout?

DROPS Design 02.11.2018 kl. 08:30:

Dag Els,

In A.1c en A.1D zie je dat er op de laatste toer 2 steken meer zijn, hierdoor heb je in totaal 81 steken ipv 77 (4 steken extra in totaal) en heb je een lichte ronding in de halslijn.

Kachni 29.10.2018 - 12:42:

Prosím bude tento návod i v češtině? Děkuji...

Maria Hyttel Meyer Schrøder 24.10.2018 - 18:36:

Skal man følge "hækleinfo" når man hækler mønsteret også? Eller er det det, der illustreret med de små lodrette streger i mønstret?

DROPS Design 30.10.2018 kl. 10:15:

Hej Maria, Hækleinfo gælder kun første og sidste maske på hver række. Ud over den information skal du følge diagrammerne. God fornøjelse!

Carmen 09.10.2018 - 21:32:

Hace una semana que mandé mi pregunta... lo tengo todo preparado a falta de unir las piezas... POR FAVOR Hola de nuevo, necesito un video sobre como unir o ensamblar las partes delantera y trasera y cómo unir las mangas... he buscado entre los videos explicativos, pero no lo encuentro... Gracias

DROPS Design 09.10.2018 kl. 23:30:

Hola Carmen, no se hacen ni envían vídeos personalizados. Sólo están disponibles aquellos que se encuentran en la página web. No tenemos vídeos para todas las explicaciones. En caso de tener algún problema, puedes acudir a la tienda DROPS más cercana, donde te podrán ayudar de manera más personalizada.

Mia 07.10.2018 - 21:26:

Hej! Jag får inte ihop femstycket efter att jag gjort de två axlarna. Ska det bara virkas stolpar över höger axel, luftmaskarna vid halsringningen och sedan över vänster axel? Nästa varv ska sedan börjas med mönster som jag förstår det. Men när gör man luftmaskarna som var tredje stolpe i första varvet på mönstret ska ner i?

DROPS Design 08.10.2018 kl. 08:48:

Hei Mia. Når du har heklet siste rad med mønster A.1 på venstre skulder hekler du 25-31-25-25-31-31 løse luftmasker på slutten av raden, og fester med med en kjedemaske i høyre skulder (siden mot halsen). Så kutter du tråden, og begynner i motsatt side av høyre skulder. Altså du begynner fra rettsiden og hekler slik: Hekle A.2A (= 2 masker), hekle A.2B over de neste 60-66-72-84-90-102 maskene (resten av maskene på høyre skulder, luftmaskene du la opp til hals og deler av venstre skulder) og avslutt med A.2C (= 7 masker). De stavmaskene de refereres til er første rad av A.2, så du begynner med diagrammet med en gang du har satt delene sammen. God fornøyelse

Carmen 04.10.2018 - 18:27:

Hola de nuevo, necesito un video sobre como unir o ensamblar las partes delantera y trasera y cómo unir las mangas... he buscado entre los videos explicativos, pero no lo encuentro... Gracias

DROPS Design 09.10.2018 kl. 23:31:

Hola Carmen, puedes ver la respuesta a tu pregunta arriba.

Kommentere opskrift DROPS 195-14