DROPS / 195 / 14

Grey Sparrow by DROPS Design

Hæklet bluse i DROPS Sky. Arbejdet er hæklet ovenfra og ned med hulmønster og lang slids i siderne. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model sk-011
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

250-300-300-350-350-400 g farve 04, grå

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

HÆKLEFASTHED:
16 stangmasker i bredden og 8 rækker i højden = 10 x 10 cm.

NÅL:

Garnet til denne opskrift koster fra 144.75kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

HÆKLEINFO:
På begyndelsen af hver række med stangmasker erstattes første stangmasker med 3 luftmasker. Rækken afsluttes med 1 stangmaske i 3. eller 2.luftmaske fra begyndelsen af forrige række (afhængig af om forrige række startede med 3 eller 2 luftmasker).
På begyndelsen af hver række med fastmasker erstattes første fastmaske med 2 luftmasker. Rækken afsluttes med 1 fastmaske i 3. eller 2.luftmaske fra begyndelsen af forrige række.

Tag 1 maske ind på indersiden af de 2 yderste masker i hver side. Tag 1 maske ind ved at hoppe over 1 maske. Det er svært at sige hvor indtagningen kommer i mønsteret, men prøv at tilpasse så der tages ind på en række med stangmasker/luftmasker (ikke store luftmaskebuer).

UDTAGNINGSTIPS (gælder nederst på ærmerne):
Tag 1 maske ud ved at hækl 2 fastmasker i samme maske.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
For- og bagstykket hækles frem og tilbage i dele, ovenfra og ned. Først hækles højre skulder foran med udtagning til hals, derefter hækles venstre skulder foran med udtagning til hals før arbejdet sættes sammen og der hækles frem og tilbage til færdig mål. Bagstykket hækles på samme måde. Ærmerne hækles frem og tilbage, ovenfra og ned. Tøjet sys sammen før der til sidst hækles en halskant.

HØJRE SKULDER FORAN (når tøjet er på):
Læs HÆKLEINFO!
Hækl 28-28-36-44-44-52 luftmasker på nål 4,5 med Sky. Første række hækles således fra vrangen: Hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen, * spring over 1 luftmaske, hækl 1 stangmaske i hver af de 3 næste luftmasker *, hækl fra *-* rækken ud = 20-20-26-32-32-38 stangmasker på rækken.
Næste række hækles således fra retsiden: Hækl A.1A (= 2 masker), hækl A.1B over de næste 12-12-18-24-24-30 masker (= 2-2-3-4-4-5 rapporter à 6 masker) og afslut med A.1C (= 6 masker). Fortsæt mønsteret frem og tilbage således til A.1 er hæklet færdig. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Læg arbejdet til side og hækl venstre skulder som forklaret under.

VENSTRE SKULDER FORAN (når tøjet er på):
Hækl 28-28-36-44-44-52 luftmasker på nål 4,5 med Sky. Første række hækles således fra vrangen: Hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen, * spring over 1 luftmaske, hækl 1 stangmaske i hver af de 3 næste luftmasker *, hækl fra *-* rækken ud = 20-20-26-32-32-38 stangmasker på rækken.
Næste række hækles således fra retsiden: Hækl A.1D (= 7 masker), hækl A.1B over de næste 6-6-12-18-18-24 masker (= 1-1-2-3-3-4 rapporter à 6 masker) og afslut med A.1E (= 7 masker). Fortsæt mønsteret frem og tilbage således til A.1 er hæklet færdig. I slutningen af sidste række hækles der 25-31-25-25-31-31 lidt løse luftmasker til hals. Sæt luftmaskerækken fast med 1 kædemaske i yderste maske mod halsen på højre skulder foran (fra vrangen). Klip og hæft tråden. Nu hækles delene sammen til forstykke som forklaret under.

FORSTYKKE:
Start fra retsiden med højre skulder foran, hækl videre over luftmaskerne til hals og hækl derefter over maskerne på venstre skulder foran således: Hækl A.2A (= 2 masker), hækl A.2B over de næste 60-66-72-84-90-102 masker (= 10-11-12-14-15-17 rapporter à 6 masker) og afslut med A.2C (= 7 masker). Når der hækles over luftmaskerne til halskanten hækles der 1 stangmaske i hver luftmaske. Fortsæt mønsteret frem og tilbage således. Når A.2 er hæklet én gang i højden, hækles A.3 én gang i højden på samme måde. Derefter hækles A.2 til færdig mål. NB: Når A.2 gentages efter hinanden i højden bliver 1.række i 2.rapport hæklet fra vrangen. 1. stangmaske erstattes af 3 luftmasker som sædvanligt. SAMTIDIG når arbejdet måler 18-18-20-20-22-23 cm fra opslåningskanten sættes der 1 mærke i hver side for at markere ærmegabene.
Hækl videre som forklaret over til arbejdet måler ca 65-67-69-71-73-75 cm. Hækl til sidst 1 række med stangmasker – OBS: Vælg en række fra et af diagrammerne som passer med hvor du er i rapporten så der bliver 69-75-81-93-99-111 stangmaske på rækken. Klip og hæft trådene. Forstykket måler ca 66-68-70-72-74-76 cm fra skulderen og ned.

VENSTRE SKULDER bagpå (når tøjet er på):
Hækl 28-28-36-44-44-52 luftmasker på nål 4,5 med Sky. Første række hækles således fra vrangen: Hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen, * spring over 1 luftmaske, hækl 1 stangmaske i hver af de 3 næste luftmasker *, hækl fra *-* rækken ud = 20-20-26-32-32-38 stangmasker på rækken. Læg arbejdet til side og hækl højre skulder bag som forklaret under.

HØJRE SKULDER bagpå (når tøjet er på)
Hækl 28-28-36-44-44-52 luftmasker på nål 4,5 med Sky. Første række hækles således fra vrangen: Hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen, * spring over 1 luftmaske, hækl 1 stangmaske i hver af de 3 næste luftmasker *, hækl fra *-* rækken ud = 20-20-26-32-32-38 stangmasker på rækken. I slutningen af denne række hækles der 29-35-29-29-35-35 lidt løse luftmasker til hals. Sæt luftmaskerækken fast med 1 kædemaske i yderste maske mod halsen på venstre skulder bag (fra vrangen). Nu hækles delene sammen til bagstykke som forklaret under.

BAGSTYKKE:
Start fra retsiden med højre skulder bag, hækl videre over luftmaskerne til hals og derefter over maskerne på venstre skulder bag således: Hækl A.1A (= 2 masker), hækl A.1B over de næste 60-66-72-84-90-102 masker (= 10-11-12-14-15-17 rapporter à 6 masker) og afslut med A.1E (= 7 masker). Fortsæt mønsteret frem og tilbage således. Når A.1 er hæklet færdig hækles A.2 på samme måde. Når A.2 er hæklet én gang i højden hækles A.3 én gang i højden på samme måde. Derefter hækles A.2 til færdig mål på samme måde som på forstykket.
SAMTIDIG når arbejdet måler 18-18-20-20-22-23 cm fra opslåningskanten sættes der 1 mærke i hver side for at markere ærmegabene.
Hækl videre som forklaret over til arbejdet måler ca 65-67-69-71-73-75 cm – afpas efter forstykket. Hækl til sidst 1 række med stangmasker på samme måde som på forstykket. Klip og hæft trådene. Bagstykket måler ca 66-68-70-72-74-76 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Hækl 77-77-85-85-93-101 luftmasker på nål 4,5 med Sky. Første række hækles således fra retsiden: Hækl 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen, hækl 1 stangmaske i næste luftmaske, * spring over 1 luftmaske, hækl 1 stangmaske i hver af de 3 næste luftmasker *, hækl fra *-* rækken ud = 57-57-63-63-69-75 stangmasker på rækken.
Næste række hækles således fra vrangen: 4 luftmasker (modsvarer 1 stangmaske + 1 luftmaske), spring over 2 stangmasker, * 2 stangmasker i mellemrummet før de 3 næste stangmasker, 1 luftmaske * hækl fra *-* til der er 3 stangmasker tilbage på rækken, spring over 2 stangmasker og afslut med 1 stangmaske i sidste stangmaske = 57-57-63-63-69-75 masker på rækken.
Næste række hækles således fra retsiden: Hækl A.2A (= 2 masker), hækl A.2B over de næste 48-48-54-54-60-66 masker (= 8-8-9-9-10-11 rapporter à 6 masker) og afslut med A.2C (= 7 masker). Fortsæt mønsteret frem og tilbage således. A.2 gentages i højden.
SAMTIDIG når arbejdet måler 2 cm i alle størrelser tages der 1 maske ind i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS (= 2 masker taget ind). Tag ind således på ca hver 5½.-5½.-4½.-4.-3½.-2½.cm totalt 9-9-11-11-13-15 gange i hver side = 39-39-41-41-43-45 masker på rækken.
Når ærmet måler ca 50-49-48-46-45-42 cm (kortere mål i de større størrelser pga bredere skuldervidde) hækles der 1 række fastmasker fra vrangen hvor der tages 6-6-4-4-8-6 masker ud jævnt fordelt - læs UDTAGNINGSTIPS = 45-45-45-45-51-51 fastmasker. Næste række hækles således fra retsiden: Hækl A.1A (= 2 masker), hækl A.1B over de næste 36-36-36-36-42-42 masker (= 6-6-6-6-7-7 rapporter à 6 masker) og afslut med A.1E (= 7 masker). Fortsæt mønsteret således, men afslut efter 3.række i A.1. Klip og hæft trådene. Ærmet måler ca 54-53-52-50-49-46 cm fra toppen og ned. Hækl det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i mellem mærkerne på for- og bagstykket. Sy underærme- og sidesømmene i et – start nederst på ærmet og sy i kanten af yderste maske, men stop sømmen når der er ca 34 cm tilbage til slids i hver side på for- og bagstykket.

HALSKANT:
Start på den ene skulder og hækl første omgang således på nål 4,5: Hækl 1 fastmaske i første maske, * 3 luftmasker, 1 fastmaske om næste række/luftmaskebue *, hækl fra *-* rundt om hele halsen, afslut med 3 luftmasker og 1 kædemaske i første fastmaske i begyndelsen af omgangen. Hækl kædemasker til midten af første luftmaskebue, hækl 3 luftmasker, * 1 fastmaske om næste luftmaskebue, 2 luftmasker *, hækl fra *-* omgangen rundt, afslut med 1 kædemaske i første luftmaske i begyndelsen af omgangen. Klip og hæft tråden.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 12.04.2019
Rettelse: Derefter hækles A.2 til færdigt mål. NB: Når A.2 gentages efter hinanden i højden bliver 1.række i 2.rapport hæklet fra vrangen. 1. stangmaske erstattes af 3 luftmasker som sædvanligt.

= 1 fastmaske om luftmasken/luftmaskebuen
= 1 stangmaske i masken
= 1 stangmaske om luftmasken/luftmaskebuen
= 3 STANGMASKER SAMMEN I SAMME MASKE: Hækl 2 stangmasker i næste fastmaske, men vent med sidste omslag og gennemtræk på begge disse stangmasker, hækl 1 stangmaske i samme maske og træk sidste omslag gennem alle 4 løkker på nålen
= 3 STANGMASKER SAMMEN OM LUFTMASKEN/LUFTMASKEBUEN: Hækl 2 stangmasker om luftmasken/luftmaskebuen, men vent med sidste omslag og gennemtræk på begge disse stangmasker, hækl 1 stangmaske om samme luftmaske/luftmaskebue og træk sidste omslag gennem alle 4 løkker på nålen
= første række skal ikke hækles, den er allerede hæklet og viser kun hvordan næste række skal hækles i maskerne

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 195-14) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (35)

Katja 22.11.2019 - 00:10:

For the sleeves , when decrease in multiples of two how are you supposed to maintain the pattern if it's in multiples of three ? like the first row after the decrease , row two of A2 what adjustment should you make to account for the number change ?

DROPS Design 22.11.2019 kl. 08:22:

Dear Katja, continue working pattern as before, and work dc at the beg and end of the row when there are not enough stitches to work one repeat in width. Happy crocheting!

Carol Creger 21.09.2019 - 22:26:

I am having difficulty locating the sizes/measurements for this sweater! Please help! Thank you

DROPS Design 22.09.2019 kl. 10:59:

Dear Carol, you can find the measurement chart for this pattern scrolling down the page. Compare it with a similar garment and you'll find the size to work! Happy crafting!

Liz 11.07.2019 - 12:12:

When I am repeating A2 after itself, the stitches 1st row don’t match up to the stitches in the last row. I have done A2, A3, A2 and now I am supposed to repeat A2 again I think, to get to the length required.

DROPS Design 11.07.2019 kl. 12:25:

Dear Liz, when repeating A.2 after itself, first row in A.2 will be now from WS, work then first row in A.2 as follows: A.2C (replace 1st stitch with 3 ch), A.2C and A2A. Happy crocheting!

Namrif 13.05.2019 - 00:18:

When you're working the shoulder (A1A, B and C) how do you end the row with a chain stitch and the dotted line symbol. Also, should I cut the yarn and match A1A with A1A every time?

DROPS Design 13.05.2019 kl. 10:23:

Dear Mrs Namrif, when you crochet A.1A-B-C, start on the row after the one with the star, ie start from RS reading from the right towards the left: A.1A (= 2 chains, 1 single crochet), A.1B, A.1C. Work WS rows from the left towards the right row 2 in A.1C start with 3 chains = 1st dc). Read more about diagrams here. Happy crocheting!

Ronel 03.05.2019 - 07:47:

Could you please help by explaining this section: When the pattern say The next row is worked as follows from the right side: Work A.1A (= 2 stitches), work A.1B over the next 12-12-18-24-24-30 stitches (= 2-2-3-4-4-5 repeats of 6 stitches) and finish with A.1C (= 6 stitches). "Continue this pattern back and forth until A.1 has been completed." Do I start each row with A1A?

DROPS Design 03.05.2019 kl. 08:58:

Hello Ronel, yes, you've to work as established until the end of diagram A.1. Happy crocheting!

Chantelle 01.05.2019 - 18:27:

I have joined my two shoulder pieces and then I have started with the front piece, but I get stuck at the first part where they say Work A.2A(= 2 stitches), work A.2B over the next 72 stitches and A.2C (= 7 stitches). I am not sure what I have to do there. Can you please help me? The shoulder pieces worked out great until I got to this part. Please help?

DROPS Design 02.05.2019 kl. 09:50:

Dear Chantelle, after shoulders have been worked separately work next row from RS first over the stitches from right shoulder + over the chains worked for neckline at the end of left shoulder + stitches from left shoulders: A.2A, then repeat A.2B a total of 12 times (over next stitches = over the stitches worked with A.1B/A.1C (right shoulder) + chain stitches + A.1E/A.1B (left shoulder) and finish with A.2C over A.1E (last repeat on left shoulder). Happy crocheting!

Pia Dupont 11.04.2019 - 23:19:

Man skal hækle a2 til færdigt mål. Men når jeg har hæklet sidste række som er 1 lm og en st og skal starte med række 1 igen som er 2 st i 2 masker og 1 st om lm så passer det jo ikke. Vil I venligst forklare hvad jeg skal gøre. Mange hilsner Pia

DROPS Design 12.04.2019 kl. 09:42:

Hei Pia. Siste rad i A.2 hekles fra rettsiden og avsluttes med 1 luftmaske og 2 staver. Når du så skal starte med første rad igjen, må du hekle den fra vrangsiden (altså du hekler A.2C, A.2B x-antall ganger, A.2A). Du erstatter første stav med 3 luftmasker som vanlig, og ellers hekler du diagrammet som vist - altså du hekler1 stav i hver maske over hele raden (du avslutter med de 2 stavene i A.1A - de 3 luftmaskene = 1 stav). Vi har nå lagt til denne informasjonen i oppskriften. God fornøyelse

Gunilla Åström 22.03.2019 - 00:07:

Hej. Jag tycker att den är liten i storlek. Brukar sticka/virka storlek S och det brukar stämma. Här fick jag gå upp till storlek L för att få plats med bysten. Upptäckte dock inte detta förrän jag monterat tröjan. Får nu börja om från början.

Vanessa 02.03.2019 - 13:48:

Hallo!\r\nLeider komme ich mit den Ärmeln nicht klar. Wenn ich die Abnahmen mache, stimmt die Anzahl der Maschen nicht mehr, um mit dem Muster weiterzuhäkeln. Mache ich etwas falsch?

DROPS Design 04.03.2019 kl. 12:45:

Liebe Vanessa, die Maschen, die nicht mehr im Muster gehäkelt werden können, können Sie dann mit feste Maschen/Stäbchen häkeln, solange daß die Maschenanzahl richtig ist. viel Spaß beim häkeln!

Gretha 09.01.2019 - 13:31:

Nu linker en rechtenstudie schouder af. Wst is nou de goede iant? Daar waar de eerste stokjes aan de verkeerde kant zitten? Want als ik het patroon volg dan zou ik aan rechterkant beginnen maar dan zijn de eerste stokjes de ‘verkeerde kant’. Of klopt dit...

DROPS Design 09.01.2019 kl. 13:54:

Dag Gretha,

De eerste toer van de rechter schouder (gezien zoals het kledingstuk gedragen wordt) wordt aan de verkeerde kant gehaakt, dus richting de arm, de tweede toer van der rechter schouder wordt aan de goede kant gehaakt, dus dan haak je weer richting de hals.

Kommentere opskrift DROPS 195-14