DROPS / 167 / 19

Summer Bliss Vest by DROPS Design

Gehaakt DROPS vest met A-lijn, kantpatroon en strikbanden van ”Belle”. Maat S-XXXL.

Trefwoorden: kantpatroon, spencer,
DROPS design: Model nr. vs-019
Garengroep B
----------------------------------------------------------
350-350-400-450-450-500 gr. kleur nr. 03, lichtbeige

DROPS HAAKNLD 4,5 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 16 stk x 8 toeren = 10 x 10 cm, of 1 herhaling van A.2 = 5 cm breed. LET OP: 1 l-lus = 1 stk + 2 l moet ongeveer 1½ cm breed worden - zorg dat de l niet te strak worden gehaakt.
----------------------------------------------------------

vanaf 2.40 € /50g
DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 2.40 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 16.80€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Vervang elk stk-toer het eerste stk door 4 l. Eindig de toer met 1 hv in de 4e l aan het begin van de toer.
Vervang het eerste dstk elke dstk-toer door 5 l.
Vervang het eerste driedubbel stk elke driedubbel-stk-toer door 6 l.
Begin elke v toer met 1 l. Deze l vervangt NIET de eerste v.

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot en met A.8.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Minder 1 stk door de volgende 2 stk samen te haken als volgt: haak 1 stk maar wacht met de laatste doorhaling (= 2 lussen op haak), haak dan volgend stk maar haal bij de laatste doorhaling de draad door alle 3 lussen op de haak.

TIP VOOR HET MINDEREN L-LUSSEN:
Minder 1 l-lus aan het begin van de toer als volgt gezien aan de goede kant: haak 2 l, sla de eerste l-lus over, haak 1 stk om volgende l-lus. Sla op de volgende toer de laatste l-lus over gezien aan de verkeerde kant (= eerste lus gezien aan de goede kant)

Minder 1 l aan het einde van de toer als volgt gezien aan de goede kant: haak tot er 1 l-lus overblijft, 2 l, sla de laatste l-lus over, haak 1 st in elke van de overgebleven st. Sla op de volgende toer de eerste l-lus over, haak 2 l, en 1 stk om volgende l-lus gezien aan de verkeerde kant (= eerste lus gezien aan de goede kant)
----------------------------------------------------------

VEST:
Wordt heen en weer gehaakt, van onderen naar boven. Splits dan het werk voor de armsgaten en haak het achterpand en de voorpanden apart verder. Haak tot slot een rand aan de onderkant met een netpatroon aan het einde.

Haak 197-206-225-244-272-290 losse l (incl. 4 l om mee te keren) met haaknld 4,5 mm en Belle. Keer en haak als volgt: Haak 1 stk in 5e l vanaf haak, haak dan 1 stk in elke van de volgende 3-5-3-1-1-5 l, * sla 1 l over, haak 1 stk in elke van de volgende 6 l *, herhaal van *-* nog 26-27-30-33-37-39 keer = 166-174-190-206-230-246 stk en 4 l om mee te keren - LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Ga verder heen en weer met 1 stk in elk stk tot het werk 5-5-6-6-7-7 cm meet.

Haak nu in patroon vanaf de 2e toer in het telpatroon aan de goede kant als volgt: Haak A.1 (= 8 stk), haak dan A.2 (= 8 stk) 19-20-22-24-27-29 keer in de breedte, A.3 (= 7 stk). Minder op de laatste toer in telpatroon A.1 tot en met A.3 32 stk gelijkmatig voor alle maten - LEES TIP VOOR HET MINDEREN = 135-143-159-175-199-215 stk. Ga verder met 1 stk in elk stk tot het werk 25-25-26-26-27-27 cm meet in de hoogte. Haak dan in patroon vanaf de 2e toer in A.1, A.2 en A.3 als hiervoor (maar haak nu 15-16-18-20-23-25 patroonherhalingen van A.2 in de breedte). Eindig voor de laatste 2 toeren in telpatroon A.1 tot en met A.3. Haak nu 1 toer met 1 stk in elk stk en pas het aantal st aan naar 136-140-161-173-197-210 stk. Knip de draad af. Plaats hier een markeerder. MEET NU HET WERK VAN HIER. Splits het werk in 2 voorpanddelen en een achterpand.

RECHTERVOORPAND:
Haak de eerste toer als volgt: A.4 over de eerste 12 stk, haak dan A.5 over de volgende 15-15-21-24-30-33 stk (= 5-5-7-8-10-11 patroonherhalingen in de breedte), A.6 over de volgende 6 stk = 9-9-11-12-14-15 l-lussen op de eerste toer. Ga verder als hieronder uitgelegd staat voor de verschillende maten:

MAAT S en M:
Ga verder heen en weer tot de 4e toer in A.4 klaar is in de hoogte. LET OP: herhaal 2e en 3e toer in A.5 en A.6 in de hoogte. 2 l-lussen zijn geminderd voor de hals middenvoor in beide maten.
Herhaal dan 3e en 4e toer in telpatroon A.4 3-nog 3 keer in de hoogte = 5-5 l-lussen minder in totaal voor de hals middenvoor en 4-4 l-lussen (met 2 l) over voor de schouder. Het werk meet ongeveer 13-13 cm.

MAAT L, XL, XXL en XXXL:
Ga verder heen en weer met l-lussen, minder TEGELIJKERTIJD in de volgende toer l-lussen voor de hals middenvoor en minder l-lussen voor het armsgat als volgt:

MINDEREN ARMSGAT:
Minder in de volgende toer 1 l-lus voor het armsgat – LEES TIP VOOR HET MINDEREN L-LUSSEN. Herhaal dit minderen nog 0-1-2-2) keer = 1-2-3-3 l-lussen minder in totaal voor het armsgat.

MINDEREN HALS:
Als de 4e toer in A.4 klaar is, zijn er 2 l-lussen geminderd voor maat L, XL, XXL en XXXL. Herhaal dan dit minderen voor de hals (dus 3e en 4e toer in A.4) nog 3-3-3-4 keer = 6-6-6-7 l-lussen geminderd in totaal voor de hals.

ALLE MATEN:
Ga verder met l-lussen als hiervoor maar haak nu 5e en 6e toer in A.4 richting de hals tot het werk 16-17-18-19-20-21 cm meet. Keer en haak 16-16-16-16-19-19 stk gelijkmatig over de schouder. Hecht af. Het werk meet ongeveer 17-18-19-20-21-22 cm.

ACHTERPAND:
Begin bij het armsgat op het rechtervoorpand en sla 4-6-6-6-6-8 stk over. Haak A.7 (= 8 stk), A.5 (= 3 stk) 16-16-19-21-25-26 keer in de breedte, haak A.6 (= 6 stk) = 19-19-22-24-28-29 l-lussen op de eerste toer. Ga verder als hieronder uitgelegd staat voor de verschillende maten:

MAAT S en M:
Ga verder heen en weer in patroon volgens 2e en 3e toer van A.5 tot en met A.7 tot het werk 14-15 cm meet – pas zo aan dat de volgende toer wordt gehaakt als de 3e toer.

MAAT L, XL, XXL en XXXL:
Ga verder heen en weer in patroon volgens de 2e en 3e toer van A.5 tot A.7 en minder TEGELIJKERTIJD in de volgende toer voor het armsgat aan elke kant naast 3 st - LEES TIP VOOR HET MINDEREN L-LUSSEN. LET OP: haak 3 dstk in plaats van 3 stk aan elke kant op de toer met minderingen (om te voorkomen dat de randen te strak worden). Herhaal dit minderen nog 0-1-2-2 keer (= 1-2-3-3 keer in totaal aan elke kant) = 20-20-22-23 l-lussen over. Ga dan verder met l-lussen volgens de 2e en 3e toer van telpatroon A.5 tot en met A.7 tot het werk 16-17-18-19 cm meet – pas zo aan dat de volgende toer als de 3e toer wordt gehaakt.

Ga dan verder voor alle maten als volgt:
Haak 1 stk in elke van de eerste 3 stk en 4-4-4-4-5-5 hele l-lussen (dus l-lussen met 2 l), haak 1 stk in volgend stk, haak dan 24-24-26-26-26-28 stk gelijkmatig over de volgende 10-10-11-11-11-12 l-lussen van de vorige toer, haak 1 stk in volgend stk en 1 stk om volgende l-lus, ga verder met 4-4-4-4-5-5 hele l-lussen (dus l-lussen met 2 l) en 1 stk in elke van de buitenste 3 stk. Er zijn nu 26-26-28-28-28-30 stk achtereenvolgens in het midden op het achterpand.

Eindig dan elke schouder apart. Keer, haak 1 stk in elke van de eerste 3 stk, haak dan als hiervoor over de eerste 4-4-4-4-5-5 l-lussen, haak 1 stk in elke van de eerste 3 stk van de 26-26-28-28-28-30 stk. Keer en haak 16-16-16-16-19-19 stk gelijkmatig op de schouder. Hecht af.
Haak de andere schouder op dezelfde manier maar in spiegelbeeld. Begin bij het armsgat en haak 1 stk in elke van de buitenste 3 stk, haak dan l-lussen als hiervoor over de 4-4-4-4-5-5 l-lussen en 1 stk in elke van de volgende 3 stk. Keer en haak 16-16-16-16-19-19 stk gelijkmatig over de schouder. Hecht af.

LINKERVOORPAND:
Begin bij het armsgat op het achterpand en sla 4-6-6-6-6-7 stk over voor het armsgat. Haak A.7 (= 8 stk), A.5 (= 3 stk) 4-4-6-7-9-10 keer in de breedte en eindig met A.8 (= 13 stk). Ga zo verder heen en weer als op het rechtervoorpand maar in spiegelbeeld. Pas aan het rechtervoorpand aan.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen. Naai steek voor steek en zorg dat de naad niet te strak wordt. Hecht af.

RAND LANGS DE ONDERKANT:
Haak nu een rand aan de onderkant van het vest als volgt:
TOER 1: bevestig de draad met 1 v en 3 l in de eerste l wordt aan het begin van het werk, haak 1 stk in elke van de volgende 3 l (= voorbies), haak dan * 2 l, sla ongeveer 1½ cm over, haak 1 stk in volgende l *, herhaal van *-* langs hele rand tot er ongeveer 1½ cm over is voor de laatste 4 l op de toer, haak 2 l en eindig met 1 stk in elke van de laatste 4 l. Er zijn nu ongeveer 66-69-76-83-93-99 l-lussen en 4 stk voor de voorbies aan elke kant - denk om de informatie voor het haken.
TOER 2: haak 1 stk in elke van de eerste 4 stk, haak 1 l, 1 stk om volgende l-lus, * 2 l, 1 stk om volgende l-lus * in elke l-lus op de toer en eindig met 1 l en 1 stk in elke van de 4 stk voor de voorbies.
TOER 3: haak 1 stk in elke van de eerste 4 stk, haak 2 l, sla 1 l en 1 stk over, * 1 stk om volgende l-lus, 2 l *, herhaal van *-* tot er 1 l-lus overblijft met 2 l, haak 1 stk om deze l-lus, 2 l en eindig met 1 stk in elke van de 4 stk voor de voorbies.
Herhaal de 2e en 3e toer tot het werk 78-80-82-84-86-88 cm meet in totaal (gemeten vanaf de schouder) of tot de gewenste lengte. Hecht af.

STRIKBANDEN MET FRANJE:
Knip 2 draden garen af van 90 cm elk. Draai de draden om elkaar heen tot ze gaan krullen en rijg een uiteinde door de voorbies, ter hoogte van de laatste stk-toer voordat het werk gesplitst is in voorpanden en achterpand, vouw de draden dan dubbel en laat ze om elkaar heen krullen. Leg een knoopje in het uiteinde. Herhaal op het andere voorpand.

Maak dan een franje aan het uiteinde van elke strikband: knip 14 draden af van 24 cm lang, rijg ze door het uiteinde van een strikband zodat aan elke kant evenveel uitsteekt. Vouw ze dubbel en wind er op 1 cm van de bovenkant een stukje garen omheen en maak de draad vast.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 03.03.2016
Correctie in telpatroon A.1 en A.2: 1 v in st (NIET: 1 v om st)
Gewijzigd online: 06.09.2016
Beschrijving symbool no. 10 (sterretje) gewijzigd: deze toer is uitgelegd in het patroon / begin vanaf tweede toer.

Telpatroon

= 1 l
= 4 l
= 1 v om st
= 1 v in st
= 1 stk in st
= 1 stk om l/l-lus
= 1 dstk in st
= 1 driedubbel stk
= haak 2 driedubbel stk samen tot 1 stk als volgt: haak 1 driedubbel stk maar wacht met de laatste doorhaling = 2 lussen op de haak. Haak nog 1 driedubbel stk in dezelfde st maar haal bij de laatste doorhaling de draad door alle 3 lussen op de haak.
= deze toer is uitgelegd in het patroon / begin vanaf tweede toer
= haak in deze st
= haakrichting

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 167-19) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (63)

Dinie Bouman 13.08.2019 - 15:23:

Volgens mij klopt er nog iets niet in het patroon, er staat dat je moet minderen voor de armsgaten bij het rechtervoorpand, als je dat doet volgens de beschrijving ziet het er raar uit eerst minderen voor de hals en dan pas de armsgaten, volgens mij moet je alleen minderen voor de hals. en als je die minderingen hebt gehad, dan haken volgens patroon tot je de juiste hoogte hebt gehad.

Tina Comeaux 05.08.2019 - 22:55:

This is a comment because I am too confused to ask a question! This is a beautiful vest! I would love to make this for my beautiful niece, but it isn't going to happen! I have been crocheting by pattern for 35 + years and I have yet to find a pattern I can't figure out, I am totally defeated on this pattern. If someone else can figure it out I am so happy for them. I am not the one.

DROPS Design 08.08.2019 kl. 10:33:

Dear Mrs Comeaux, The DROPS patterns are knitted and crocheted by thousands and thousands of people  around the world. We understand however that in certain countries, with different knitting/crochet traditions than Scandinavia, our patterns might be written in a way that differs from what some are used to. But of course we want everyone to understand our patterns, so that’s why we have created an extensive library of tutorial videos as well as step by step lessons that explain how to follow the techniques we use and how to read the diagrams in our patterns. Give them a try!

Marianne 06.06.2019 - 09:43:

Goedemorgen, Ik begrijp het begin van het patroon niet. Op de foto lijkt het heel anders dan de beschrijving doet vermoeden. Kunt u het aan me uitleggen? Vriendelijke groet, Marianne

DROPS Design 06.06.2019 kl. 21:05:

Dag Marianne,

Het vest heeft inderdaad onderaan een netpatroon, terwijl je met stokjes begint te haken. Dit netpatroon haak je aan het einde onderaan het vest, zoals beschreven bij RAND LANGS DE ONDERKANT.

Hanneke 21.03.2019 - 14:57:

Wat betekent 1 stk om l/l-lus

DROPS Design 21.03.2019 kl. 16:28:

Dag Hanneke,

Hiermee wordt bedoeld dat je de haaknaald om de lossenlus steekt en niet in de steek.

Lydia Philippo 12.03.2019 - 13:51:

Hoi hoi. Na de bloem haak je 9 losse klopt dat? Want eronder kom ik op totaal 7. Van rechts naar links. Eerst 4 vaste dan 9 losse. Onder de bloem heb je totaal 4 losse en 3 vaste is 7 totaal. Groetjes lydia. P.s Die vest is geweldig mooi ga ik maken

DROPS Design 12.03.2019 kl. 15:09:

Dag Lydia,

Bij A.1 haak je dan inderdaad eerst 4 vasten en dan A.1 en overgang naar A.2, 9 lossen, warna je weer een vaste maakt bovenop de 'bloem'.

Jill 08.08.2018 - 15:36:

Please help me with the ffg questions what does work 1 dc in each 4 whole ch-spaces (i.e. ch-spaces with 2 ch), work 1 dc in next dc means? work 24 dc evenly over the next 10 ch-spaces?work 1 dc in the next dc and 1 dc around next chain space? does it mean that the back part has 3 parts also?

DROPS Design 03.09.2018 kl. 14:42:

Dear Jill, you continue working the next 4 whole ch-spaces as before and work trebles at the beg of row, after the 4 whole ch-spaces, 24-26 tr (see size) over the next 10-11 ch-spaces ... ie you will work this row with trebles and ch-spaces (as in diagram A.5/A.7). Happy crocheting!

Joan Co 07.08.2018 - 15:20:

Help I'm stuck in right front piece. after i finish the 4th row on A.4. what will i do next? it say (rep 2nd and 3rd row in A.5 and A.6 vertically) does it mean i will not work on A.4 for 2 rows? then rep 3rs and 4th row in diagram A.4 (does it mean i wil not work on A.5 and A.6 for 3rows?

DROPS Design 07.08.2018 kl. 15:50:

Dear Mrs Co, while working A.4 to the 4th row including, you repeat row 2 and 3 in A.5 and A.6. Then repeat row 3 and 4 in A.4 and at the same time continue working A.5 and A.6 repeating row 2 and 3. Happy crocheting!

Joan Co 04.08.2018 - 00:16:

Hi i would like to know if after the 2" base before going to start the diagram A1 - A3 shoud i have 166 dc row? then start the row 2 of diagram? i do that and i end up having around 21 (A2 repeats) on row 3 of the diagram.

DROPS Design 04.08.2018 kl. 23:35:

Dear Joan, if you are making size S, then yes, you should end up with a row of 166 dc. Then as you crochet the second row of the patterns you do pattern A.1 (= 8)+ Pattern A.2 (19x8= 152), + A.3 (=7) that is all together 167 stitches (including th on to turn with. Happy Crocheting!

Nina Schmidt 20.06.2018 - 11:41:

Ich scheitere leider schon an der ersten Reihe... \"dann je 1 Stb in die nächsten 3-5-3-1-1-5 Lm, Ich lese es so: Stäcbchen nach 3 LM, dann Stäbchen nach 5 LM, nach 3 LM .... das wird bei mir aber eher \"kringelig\" danach folgen ja dann die 6 Stäbchen, eine LM auslassen... dieser 3-5-3-1-1-5 taucht für mich nirgendwo mehr auf, lese ich da was falsch?

DROPS Design 20.06.2018 kl. 11:59:

Liebe Frau Schmidt, diese 3-5-3-1-1-5 Maschen sind je für die Größe, dh je nach der Größe werden Sie 1 Stb in die nächsten 3 Lm (= in S und L), in die nächsten 5 Lm (M und XXXL) und in die nächste (= 1) Lm (in XL und XXL). Beim Lm überspringen wird der erste Reihe nicht zu eng. Viel Spaß beim häkeln!

Nadine 09.06.2018 - 04:04:

Hi, I am confused about 2nd part of pattern: (after decreases), “ then work pattern from 2nd row in A 1,2,&3 as before (but work 16 repetitions of A2). Does this mean instead of working 8, I work 16 stitches? Also, do I work A3 continuously with A1&2 or at the end of row? Thank you in advance for your help😀

DROPS Design 11.06.2018 kl. 08:41:

Dear Nadine, before decreasing you had to repeat A.2 a total of 19 times, but now you have decreased 32 sts and there are enough sts to work 16 repeats of A.2 (= 8 sts a total of 16 times in width). From RS work: A.1, repeat A.2 and finish with A.3 and from WS work: A.3, repeat A.2 and finish with A.1, always read diagram from the bottom corner on the right side towards the left from RS and from the left towards the right from WS. Happy crocheting!

Laat een opmerking achter voor DROPS 167-19