DROPS / 167 / 19

Summer Bliss Vest by DROPS Design

Hæklet DROPS vest i ”Belle” med A-facon, hulmønster og bindebånd. Str S-XXXL.

Tags: hulmønster, veste,
DROPS Design: Model nr vs-019
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
350-350-400-450-450-500 g f.nr 03, lys beige

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 - eller den nål du skal bruge for at få 16 st x 8 rækker på 10 x 10 cm, eller 1 rapport A.2 på 5 cm i bredden. OBS: 1 lm-bue = 1 st + 2 lm skal måle 1½ cm i bredden – sørg for at lm ikke hækles for stramme!
----------------------------------------------------------

DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 14.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 104.65kr. Læs mere.

Instruktioner

HÆKLEINFO:
På hver række med st erstattes første st med 4 lm.
På hver række med dbl-st erstattes første dbl-st med 5 lm.
På hver række med tredbl-st erstattes første tredbl-st med 6 lm.
På hver række med fm starter rækken med 1 lm. Lm erstatter ikke første fm.

MØNSTER:
Se diag A.1 til A.8.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 st ind ved at hækle de næste 2 st sammen således: Hækl 1 st, men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl derefter næste st, men når sidste gennemtræk gøres trækkes tråden gennem alle 3 m på nålen.

INDTAGNINGSTIPS LM-BUER:
Der tages 1 lm-bue ind i starten af rækken således set fra retsiden: Hækl 2 lm, spring over den første lm-bue, hækl 1 st om næste lm-bue. På næste række hoppes der over den sidste lm-bue set fra vrangen (= første lm-bue set fra retsiden).

Der tages 1 lm-bue ind i slutningen af rækken således set fra retsiden: Hækl til der er 1 lm-bue tilbage, 2 lm, spring over den sidste lm-bue, hækl 1 m i hver af de resterende m. På næste række hoppes der over den første lm-bue, hækl 2 lm, og 1 st om næste lm-bue set fra vrangen (= sidste lm-bue set fra retsiden).
----------------------------------------------------------

VEST:
Vesten hækles frem og tilbage, nedenfra og op. Derefter deles arb ved ærmegabene og der fortsættes på rygstk og forstk hver for sig. Til sidst hækles der en kant nederst med netmønster.

Hækl 197-206-225-244-272-290 LØSE lm (inkl 4 lm til at vende med) på nål 4,5 med Belle. Vend og hækl således: Hækl 1 st i 5.lm fra nålen, derefter hækles der 1 st i hver af de næste 3-5-3-1-1-5 lm, * spring over 1 lm, hækl 1 st i hver af de næste 6 lm *, gentag fra *-* 26-27-30-33-37-39 gange til = 166-174-190-206-230-246 st og 4 lm til at vende med - LÆS HÆKLEINFO! HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Fortsæt frem og tilbage med 1 st i hver st til arb måler 5-5-6-6-7-7 cm. Nu hækles der mønster fra 2.række i diag fra retsiden således: Hækl A.1 (= 8 st), derefter hækles A.2 (= 8 st) 19-20-22-24-27-29 gange i bredden, A.3 (= 7 st). På sidste række i diag A.1 til A.3 tages der 32 st ind jævnt fordelt i alle str - læs INDTAGNINGSTIPS = 135-143-159-175-199-215 st. Fortsæt med 1 st i hver st til arb måler 25-25-26-26-27-27 cm i højden. Derefter hækles der mønster fra 2.række i A.1, A.2 og A.3 som før (men nu hækles der 15-16-18-20-23-25 rapporter af A.2 i bredden). Afslut før de 2 sidste rækker i diag A.1 til A.3. Nu hækles der 1 række med 1 st i hver st og m-antallet justeres til 136-140-161-173-197-210 st. Klip tråden. Sæt et mærke her. ARB MÅLES VIDERE HERFRA! Nu deles arb i 2 forstykker og et bagstykke.

HØJRE FORSTK:
Hækl første række således: A.4 over de første 12 st, derefter hækles A.5 over de næste 15-15-21-24-30-33 st (= 5-5-7-8-10-11 rapporter i bredden), A.6 over de næste 6 st = 9-9-11-12-14-15 lm-buer på første række. Nu hækles der videre som forkl i de forskellige str under:

Str S og M:
Fortsæt frem og tilbage til 4.række i A.4 er hæklet færdig i højden. OBS: 2.og 3.række i A.5 og A.6 gentages løbende i højden. Der er nu taget 2 lm-buer ind til hals midt foran i begge str.
Videre gentages 3.og 4.række i diag A.4 3-3 gange til i højden = totalt 5-5 lm-buer taget ind til hals midt foran og der er 4-4 lm-buer (med 2 lm) tilbage til skulder. Arb måler ca 13-13 cm.

Str L, XL, XXL og XXXL:
Fortsæt frem og tilbage med lm-buer, SAMTIDIG på næste række tages der lm-buer ind til hals mod midt foran og der tages lm-buer ind til ærmegab således:

INDTAGNING ÆRMEGAB:
På næste række tages der 1 lm-bue ind til ærmegab – læs INDTAGNINGSTIPS LM-BUER. Gentag indtagningen 0-1-2-2 gange til = totalt 1-2-3-3 lm-buer taget ind til ærmegab.

INDTAGNING HALS:
Når 4.række i A.4 er hæklet færdig er der taget 2 lm-buer ind i st L, XL, XXL og XXXL. Derefter gentages indtagningen til hals (dvs 3.og 4.række i A.4) 3-3-3-4 gange til = totalt 6-6-6-7 lm-buer taget ind til hals.

ALLE STR:
Fortsæt med lm-buer som før, men nu hækles 5.og 6.række i A.4 mod halsen løbende til arb måler 16-17-18-19-20-21 cm. Vend og hækl 16-16-16-16-19-19 st jævnt fordelt over skulderen. Klip og hæft tråden. Arb måler ca 17-18-19-20-21-22 cm.

RYGSTK:
Start ved ærmegabet på højre forstk og spring over 4-6-6-6-6-8 st til ærmegab. Hækl A.7 (= 8 st), A.5 (= 3 st) 16-16-19-21-25-26 gange i bredden, hækl A.6 (= 6 st) = 19-19-22-24-28-29 lm-buer på første række. Videre hækles der som forkl i de forskellige str under:

Str S og M:
Fortsæt frem og tilbage med mønster som vist på 2.og 3.række i A.5 til A.7 til arb måler 14-15 cm – sørg for at næste række som hækles er som 3.række!

Str L, XL, XXL og XXXL:
Fortsæt frem og tilbage med mønster som vist på 2. og 3.række i A.5 til A.7, SAMTIDIG på næste række tages der ind til ærmegab i hver side indenfor 3 m - læs INDTAGNINGSTIPS LM-BUER. OBS: Der hækles 3 dbl-st i stedet for 3 st i hver side på de rækker der tages ind på (dette gøres for at kanterne ikke skal stramme!). Gentag indtagningen 0-1-2-2 gange til (= totalt 1-2-3-3 indtagninger i hver side) = 20-20-22-23 lm-buer tilbage. Derefter fortsættes der med lm-buer som vist på 2.og 3.række i diag A.5 til A.7 til arb måler 16-17-18-19 cm – afpas så næste række som hækles er som 3.række.

Videre fortsættes der som forklaret under i alle str:
Hækl 1 st i hver af de første 3 st og 4-4-4-4-5-5 hele lm-buer (dvs lm-buer med 2 lm), hækl 1 st i næste st, derefter hækles der 24-24-26-26-26-28 st jævnt fordelt over de næste 10-10-11-11-11-12 lm-buer fra forrige række, hækl 1 st i næste st, og 1 st om næste lm-bue, fortsæt med 4-4-4-4-5-5 hele lm-buer (dvs lm-buer med 2 lm) og 1 st i hver af de yderste 3 st. Der er nu 26-26-28-28-28-30 st efter hinanden midt på rygstk.
Nu hækles hver skulder færdig for sig. Vend, hækl 1 st i hver af de første 3 st, derefter hækles der lm-buer over 4-4-4-4-5-5 lm-buer, hækl 1 st i hver af de første 3 st af de 26-26-28-28-28-30 st. Vend og hækl 16-16-16-16-19-19 st jævnt fordelt over skulderen. Klip og hæft tråden.
Hækl den anden skulder på samme måde men spejlvendt: Start ved ærmegabet, og hækl 1 st i hver af de yderste 3 st, derefter hækles der lm-buer som før over 4-4-4-4-5-5 lm-buer, og 1 st i hver af de næste 3 st. Vend og hækl 16-16-16-16-19-19 st jævnt fordelt over skulderen. Klip og hæft tråden.

VENSTRE FORSTK:
Start ved ærmegabet på rygstk og spring over 4-6-6-6-6-7 st til ærmegab. Hækl A.7 (= 8 st), A.5 (= 3 st) 4-4-6-7-9-10 gange i bredden, afslut med A.8 (= 13 st). Fortsæt således frem og tilbage som på højre forstk men spejlvendt. Afpas efter højre forstk.

MONTERING:
Sy skuldersømmene sammen. Sy hver m pænt sammen og sørg for at sømmen ikke strammer! Klip og hæft trådene.

KANT NEDERST:
Nu hækles der en kant nederst på vesten således:
1.RÆKKE: Start med 1 fm og 3 lm i den første lm som blev hæklet i starten af arb, hækl 1 st i hver af de næste 3 lm (= kant), derefter hækles der * 2 lm, spring over ca 1½ cm, hækl 1 st i næste lm *, gentag fra *-* langs hele kanten til der er ca 1½ cm tilbage før de sidste 4 lm på rækken, hækl 2 lm og afslut med 1 st i hver af de sidste 4 lm. Der er nu ca 66-69-76-83-93-99 lm-buer og 4 st til kant i hver side - husk hækleinfo!
2.RÆKKE: Hækl 1 st i hver af de første 4 st, hækl 1 lm, 1 st om næste lm-bue, * 2 lm, 1 st om næste lm-bue * i hver af lm-buerne på rækken, og afslut med 1 lm, og 1 st i hver af de 4 st til kant.
3.RÆKKE: Hækl 1 st i hver af de 4 første st, hækl 2 lm, spring over 1 lm og 1 st, * 1 st om næste lm-bue, 2 lm *, gentag fra *-* til der er 1 lm-bue tilbage med 2 lm, hækl 1 st om denne lm-bue, 2 lm, og afslut med 1 st i hver af de 4 st til kant.
Gentag 2.og 3.række til arb måler totalt 78-80-82-84-86-88 cm (målt fra skulderen) eller til ønsket længde. Klip og hæft trådene.

BINDEBÅND MED KVAST:
Klip 2 tråde à 90 cm. Sno dem sammen til de gør modstand. Træk den ene ende gennem den sidste st-række som blev hæklet før arb blev delt til forstykker og bakstykke og læg snoren dobbelt så den tvinder sig sammen. Bind en knude i enden som hænger løst. Gentag i den anden side.
Lav derefter en kvast i enden af hver af snorene: Klip 14 tråde à 24 cm, træk dem gennem enden på en af snorene og fordel enderne så de bliver jævne. Sno en tråd flere gange rundt om kvasten ca 1 cm fra toppen, så du får et pænt lille hoved øverst, og hæft tråden.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 03.03.2016
Rettelse i diagram A.1 og A.2: 1 fm i m (ikke: 1 fm om masken).
Opdateret online: 06.09.2016
Beskrivning af symbol nr 10 er rettet: denne räkke er forkl i opskriften / start fra anden räkke.

= 1 st om lm/lm-bue
= 1 dbl-st i m
= 1 tredbl-st
= hækl 2 tredbl-st til 1 st således: Hækl 1 tredbl-st men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen). Hækl 1 tredbl-st til i samme m, men ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle 3 m på nålen.
= denne række er forkl i opskriften / start fra 2.räkke
= der hækles i denne m
= hækleretning

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 167-19) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (70)

Ingunn Fjæreide 12.11.2020 - 15:38:

Jeg har begynt på vesten og heklet mønster diag A.1 til A.3. Vesten måler nå 18 cm. På bildet ser det ut som jeg skal hekle hele A.1 til A.3 to ganger. Stemmer det?

DROPS Design 18.11.2020 kl. 10:39:

Hei Ingunn, Ja, det er riktig. God fornøyelse!

Sharin 05.09.2020 - 13:43:

Ik haak dit vest maat S. Graag advies zodat ik goed verder kan met dit vest. Patroon vest wordt gehaakt vanaf links-voor naar rechts-voor. Moet je na afloop nog een bies eraan haken? Ik neem aan dat vest linksvoor en rechtsvoor gelijk zijn? Ik begrijp dan niet dat je bij het begin ‘haak 1 stk in 5e losse vanaf de haak’ Op het eind van de toer heb ik dan 6 stokjes. Of wordt dat vanaf 2e toer weer gelijk getrokken door met 4 losse te beginnen?

DROPS Design 11.09.2020 kl. 13:28:

Dag Sharin,

Nee je haakt geen bies meer langs de voorpanden, alleen langs de onderkant. De linker en rechter voorpanden zijn gelijk; dit komt inderdaad vanzelf goed op de volende toer(en) (Je hebt langs de voorbiezen steeds 4 dubbele stokjes naast elkaar.

Mathilde 21.08.2020 - 09:28:

Hi. Im so confused. Right front piece. On next row dec 1 ch-space for armhole . Repeat dec 0-1-2-2) more times = 1-2-3-3 ch-spaces dec in total for armhole. Does it mean that i have to dec 3 times in one row?

DROPS Design 21.08.2020 kl. 10:14:

Dear Mathilde, the decreases for armholes will be worked over 3 rows (next to last and last size), ie you decrease as explained under DECRASE TIP CH-SPACES a total of 3 times = 1 ch-space decrease on each row a total of 3 times = 3 ch-spaces decreased. Happy crocheting!

Kathy E 13.08.2020 - 21:41:

Hej Jag virkar denna i, stl L nu ska jag börja med höger framst. Har totalt 161 st. A4 ska vara 12 m sen ska jag virka A5 21*7 vilket blir 147 m sen står det att jag ska virka A6 på de sista 6 m men det blir mer än de 161 m jag har. Det blir 165 m. Vad jag jag för fel?

DROPS Design 14.08.2020 kl. 08:29:

Hej Kathy. Arbetet delas nu i 2 framstycken och ett bakstycke. 39 stolpar blir höger framstycke. Du virkar nu rad 2 av diagrammen (rad 1 är redan virkat/förklarat i mönster): A4 över de första 12 stolparna, A.5 över de nästa 21 stolparna (dvs 3 stolpar x 7 rapporter A.5), A.6 över de nästa 6 stolparna. När detta är gjort ska du ha 11 lm-bågar på första varvet av framstycket. Lycka till!

Marie Palmhag 16.06.2020 - 21:01:

Hej! Jag tragglade med det här mönstret och förstod ingenting tills jag hittade videon på hur man virkar diagram A1-A3. Nu ska jag börja på höger framstycke st S och förstår ingenting. Snälla, gör en video på det?

DROPS Design 17.06.2020 kl. 13:20:

Hej Marie. Vi skriver upp det på listan över önskemål på videor. Har du sett denna lektion om hur man läser ett virkdiagram? Den kan nog vara till hjälp. Mvh DROPS Design

Barbara 20.04.2020 - 12:59:

Hi, I’m wondering if in A1-A3 row 3 all tr should be replaced by dtr because of the symmetry, so it would be similar to row 8 ? Thanks!

DROPS Design 20.04.2020 kl. 13:56:

Dear Barbara, on row 3 you work treble (US-English) and on row 8 double trebles (US-English) just as shown in the video. Happy crocheting!

Ilona 11.04.2020 - 14:52:

Ik ben begonnen met met large met de Belle wol en haaknaald 4,5 zoals aangegeven. Maar de afmeting wordt dan met xxxl. Dus uitgehaald en de small maat genomen. Ik denk dat ik waarschijnlijk los haak. Zelfs bij de small maat wordt de breedte aan de onderkant 66 cm. Deze afmeting hoort bij maat XL . Aan het begin stuk onderaan ben ik al bijna één bol kwijt. Red ik het dan wel met 8 bollen?

DROPS Design 13.04.2020 kl. 10:18:

Dag Ilona,

Het beste is om even een proeflapje te maken en dan kijken of je de juiste stekenverhouding hebt. Pas de haaknaald aan totdat je de stekenverhouding hebt zoals aangegeven in het patroon. Op die manier kun je gewoon het patroon in jouw maat volgen.

Dinie Bouman 13.08.2019 - 15:23:

Volgens mij klopt er nog iets niet in het patroon, er staat dat je moet minderen voor de armsgaten bij het rechtervoorpand, als je dat doet volgens de beschrijving ziet het er raar uit eerst minderen voor de hals en dan pas de armsgaten, volgens mij moet je alleen minderen voor de hals. en als je die minderingen hebt gehad, dan haken volgens patroon tot je de juiste hoogte hebt gehad.

Tina Comeaux 05.08.2019 - 22:55:

This is a comment because I am too confused to ask a question! This is a beautiful vest! I would love to make this for my beautiful niece, but it isn't going to happen! I have been crocheting by pattern for 35 + years and I have yet to find a pattern I can't figure out, I am totally defeated on this pattern. If someone else can figure it out I am so happy for them. I am not the one.

DROPS Design 08.08.2019 kl. 10:33:

Dear Mrs Comeaux, The DROPS patterns are knitted and crocheted by thousands and thousands of people  around the world. We understand however that in certain countries, with different knitting/crochet traditions than Scandinavia, our patterns might be written in a way that differs from what some are used to. But of course we want everyone to understand our patterns, so that’s why we have created an extensive library of tutorial videos as well as step by step lessons that explain how to follow the techniques we use and how to read the diagrams in our patterns. Give them a try!

Marianne 06.06.2019 - 09:43:

Goedemorgen, Ik begrijp het begin van het patroon niet. Op de foto lijkt het heel anders dan de beschrijving doet vermoeden. Kunt u het aan me uitleggen? Vriendelijke groet, Marianne

DROPS Design 06.06.2019 kl. 21:05:

Dag Marianne,

Het vest heeft inderdaad onderaan een netpatroon, terwijl je met stokjes begint te haken. Dit netpatroon haak je aan het einde onderaan het vest, zoals beschreven bij RAND LANGS DE ONDERKANT.

Kommentere opskrift DROPS 167-19