DROPS / 167 / 19

Summer Bliss Vest by DROPS Design

Virkattu A-muotoinen DROPS pitsiliivi nyörityksellä ”Belle”-langasta. Koot S-XXXL.

Tagit: liivi, pitsineule,

DROPS Design: Malli nro vs-019
Lankaryhmä B
----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS BELLE:
350-350-400-450-450-500 g nro 03, vaalea beige

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 16 p x 8 krs koukulla nro 4,5 = 10 x 10 cm. 1 piirroksen A.2 mallikerta = 5 cm leveyssuunnassa. HUOM: 1 kjs-kaari = 1 p + 2 kjs = 1½ cm leveyssuunnassa. Ole tarkkana, että ketjusilmukoista tulee tarpeeksi löyhät!

Kommentit (51)

53% Puuvillaa, 33% Viskoosia, 14% Pellavaa
alkaen 2.20 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 15.40€. Lue lisää.
VIRKKAUSINFO:
Jokaisen p-kerroksen ensimmäinen p korvataan 4 kjs:lla.
Jokaisen kp-kerroksen ensimmäinen kp korvataan 5 kjs:lla.
Jokaisen 3p-kerroksen ensimmäinen 3p korvataan 6 kjs:lla.
Jokaisen ks-kerroksen aluksi virkataan 1 kjs. Tämä kjs ei korvaa ensimmäistä kiinteää silmukkaa.

MALLIVIRKKAUS:
Katso piirrokset A.1-A.8.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna 1 p virkkaamalla seuraavat 2 p yhteen näin: Virkkaa 1 p, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 2 s koukulla), virkkaa sitten seuraava p ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien 3 s:n läpi.

KAVENNUSVINKKI (KJS-KAARET):
Kavenna krs:n alussa 1 kjs-kaari seuraavasti (oikealta puolelta katsottuna): Virkkaa 2 kjs, jätä ensimmäinen kjs-kaari väliin, virkkaa 1 p seuraavaan kjs-kaareen. Jätä seuraavalla krs:lla viimeinen kjs-kaari väliin (nurjalta puolelta katsottuna = ensimmäinen kjs-kaari oikealta puolelta katsottuna).

Kavenna krs:n lopussa 1 kjs-kaari seuraavasti (oikealta puolelta katsottuna): Virkkaa kunnes jäljellä on 1 kjs-kaari, 2 kjs, jätä viimeinen kjs-kaari väliin, virkkaa 1 s jokaiseen jäljellä olevaan s:aan. Jätä seuraavalla krs:lla ensimmäinen kjs-kaari väliin, virkkaa 2 kjs ja 1 p seuraavaan kjs-kaareen (nurjalta puolelta katsottuna = viimeinen kjs-kaari oikealta puolelta katsottuna).
----------------------------------------------------------

LIIVI:
Virkataan suljettuna virkkauksena, alhaalta ylös. Jaa sitten työ etu- ja takakappaleita varten ja virkkaa tasovirkkausta ylös olkaan asti. Virkkaa lopuksi helman verkkokuviot.

Virkkaa 197-206-225-244-272-290 löyhää kjs (sis. 4 kjs kääntymiseen) koukulla nro 4,5 ja Belle-langalla. Käännä työ ja virkkaa seuraavasti: Virkkaa 1 p 5. kjs:aan koukusta laskien, virkkaa sitten 1 p jokaiseen 3-5-3-1-1-5 seuraavaan kjs:aan, *jätä 1 kjs väliin, virkkaa 1 p jokaiseen 6 seuraavaan kjs:aan*, toista *-* vielä 26-27-30-33-37-39 kertaa = 166-174-190-206-230-246 p ja 4 kjs kääntymiseen (LUE VIRKKAUSINFO). TARKISTA VIRKKUUTIHEYS! Virkkaa sitten tasona 1 p jokaiseen p:seen, kunnes työn pituus on 5-5-6-6-7-7 cm. Jatka virkkaamalla mallivirkkausta piirrosten 2. krs:lta (= oikea puoli) seuraavasti: Virkkaa piirroksen A.1 mallikerta (= 8 p), toista sitten piirroksen A.2 mallikertaa (= 8 p) 19-20-22-24-27-29 kertaa krs:lla, A.3 (= 7 p). Jatka mallivirkkausta tähän tapaan. Kavenna piirrosten A.1-A.3 viimeisellä krs:lla kaikissa koissa tasavälein 32 p (LUE KAVENNUSVINKKI) = 135-143-159-175-199-215 p. Jatka virkkaamalla 1 p jokaiseen p:seen, kunnes työn pituus on 25-25-26-26-27-27 cm. Virkkaa sitten mallivirkkausta piirrosten A.1, A.2 ja A.3 mukaisesti kuten aiemmin (krs:lle tulee nyt 15-16-18-20-23-25 piirroksen A.2 mallikertaa). Lopeta mallivirkkaus, kun piirroksissa A.1-A.3 on jäljellä 2 krs. Virkkaa 1 p jokaiseen p:seen ja säädä s-luku 136-140-161-173-197-210 p:seen. Katkaise lanka. Kiinnitä 1 merkki tähän. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Jaa sitten työ etu- ja takakappaleita varten.

OIKEA ETUKAPPALE:
Virkkaa ensimmäinen krs näin: Virkkaa ensimmäisten 12 p:ään kohdalla piirroksen A.4 mallivirkkausta, toista sitten seuraavien 15-15-21-24-30-33 p:ään kohdalla piirroksen A.5 mallikertaa (= 5-5-7-8-10-11 mallikertaa krs:lla), virkkaa seuraavien 6 p:ään kohdalla piirroksen A.6 mallivirkkausta = 9-9-11-12-14-15 kjs-kaarta ensimmäisellä krs:lla. Jatka virkkaamista eri koissa seuraavasti:

Koot S ja M:
Jatka tasovirkkausta, kunnes olet virkannut piirroksen A.4 4. krs:n loppuun. HUOM: Toista piirrosten A.5 ja A.6 krs:ia 2. ja 3. korkeussuunnassa. Kummassakin koossa kapeni keskellä edessä 2 kjs-kaarta pääntietä varten.
Toista sitten piirroksen A.4 krs:t 3. ja 4. vielä 3-3 kertaa = keskeltä edestä kapeni yht. 5-5 kjs-kaarta pääntietä varten ja olalla on jäljellä 4-4 kjs-kaarta (joissa on 2 kjs). Työn pituus on n. 13-13 cm.

Koot L, XL, XXL ja XXXL:
Virkkaa tasona kjs-kaaria ja kavenna SAMALLA seuraavalla krs:lla keskellä edessä kjs-kaaria pääntietä varten sekä kavenna sivussa kjs-kaaria kädentietä varten näin:

KÄDENTIEN KAVENNUKSET:
Kavenna seuraavalla krs:lla 1 kjs-kaari kädentietä varten (LUE KAVENNUSVINKKI (KJS-KAARET)). Toista tällaiset kavennukset vielä 0-1-2-2 kertaa. Kädentietä varten kavennettiin yht. 1-2-3-3 kjs-kaarta.

PÄÄNTIEN KAVENNUKSET:
Kun olet virkannut piirroksen A.4 4. krs:n, koissa L, XL, XXL ja XXXL on kavennettu 2 kjs-kaarta. Toista pääntien kavennukset (eli piirroksen A.4 krs:t 3. ja 4.) vielä 3-3-3-4 kertaa. Pääntietä varten kavennettiin yht. 6-6-6-7 kjs-kaarta.

KAIKKI KOOT:
Jatka kjs-kaarien virkkaamista kuten aiemmin, mutta toista nyt piirroksen A.4 krs:t 5. ja 6., kunnes työn pituus on 16-17-18-19-20-21 cm. Käännä työ ja virkkaa olkapäähän tasavälein 16-16-16-16-19-19 p. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Työn pituus on n. 17-18-19-20-21-22 cm.

TAKAKAPPALE:
Aloita oikean etukappaleen kädentien reunasta ja jätä 4-6-6-6-6-8 p väliin kädentietä varten. Virkkaa piirroksen A.7 (= 8 p) mallikerta, toista piirroksen A.5 (= 3 p) mallikertaa 16-16-19-21-25-26 kertaa krs:lla, virkkaa piirroksen A.6 (= 6 p) mallikerta = 19-19-22-24-28-29 kjs-kaarta ensimmäisellä krs:lla. Jatka virkkaamista eri koissa seuraavasti:

Koot S ja M:
Virkkaa tasona mallivirkkausta piirrosten A.5-A.7 2. ja 3. krs:n mukaisesti, kunnes työn pituus on 14-15 cm ja olet viimeksi virkannut piirrosten 2. krs:n!

Koot L, XL, XXL ja XXXL:
Virkkaa tasona mallivirkkausta piirrosten A.5-A.7 2. ja 3. krs:n mukaisesti. Kavenna SAMALLA seuraavalla krs:lla kummankin reunan reunimmaisten 3 s:n sisäpuolella kädenteitä varten (LUE KAVENNUSVINKKI(KJS-KAARET)). HUOM: Virkkaa kavennuskerroksilla kummassakin reunassa 3 p:ään sijaan 3 kp (tällä tavoin reunasta tulee joustava!). Toista tällaiset kavennukset vielä 0-1-2-2 kertaa = 20-20-22-23 kjs-kaarta jäljellä työssä. Virkkaa sitten tasona kjs-kaaria piirrosten A.5-A.7 2. ja 3. krs:n mukaisesti, kunnes työn pituus on 16-17-18-19 cm ja olet viimeksi virkannut piirrosten 2. krs:n!

KAIKKI KOOT:
Jatka virkkaamista seuraavasti: Virkkaa 1 p jokaiseen 3 ensimmäiseen p:seen ja 4-4-4-4-5-5 kokonaista kjs-kaarta (eli 2 kjs:n kaaria), virkkaa 1 p seuraavaan p:seen, virkkaa sitten edellisen krs:n seuraavien 10-10-11-11-11-12 kjs-kaarien kohdalle tasavälein 24-24-26-26-26-28 p, virkkaa 1 p seuraavaan p:seen ja 1 p seuraavaan kjs-kaareen, virkkaa 4-4-4-4-5-5 kokonaista kjs-kaarta (eli 2 kjs:n kaarta) ja 1 p jokaiseen 3 reunimmaiseen p:seen. Takakappaleen keskellä on nyt 26-26-28-28-28-30 peräkkäistä pylvästä.
Virkkaa nyt molemmat olat erikseen. Käännä työ, virkkaa 1 p jokaiseen 3 ensimmäiseen p:seen, virkkaa sitten 4-4-4-4-5-5 kjs-kaaren kohdalla kjs-kaaria kuten aiemmin, virkkaa 1 p 26-26-28-28-28-30 p:ään jokaiseen 3 ensimmäiseen p:seen. Käännä työ ja virkkaa olkapäähän tasavälein 16-16-16-16-19-19 p. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.
Virkkaa toinen olka ensimmäisen olan peilikuvaksi: Aloita kädentien reunasta ja virkkaa 1 p jokaiseen 3 reunimmaiseen p:seen, virkkaa sitten 4-4-4-4-5-5 kjs-kaaren kohdalla kjs-kaaria kuten aiemmin, 1 p jokaiseen 3 seuraavaan p:seen. Käännä työ ja virkkaa olkapäähän tasavälein 16-16-16-16-19-19 p. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

VASEN ETUKAPPALE:
Aloita takakappaleen kädentien reunasta ja jätä 4-6-6-6-6-7 p väliin kädentietä varten. Virkkaa piirroksen A.7 (= 8 p) mallikerta, toista piirroksen A.5 (= 3 p) mallikertaa 4-4-6-7-9-10 kertaa krs:lla, virkkaa lopuksi piirroksen A.8 (= 13 p) mallikerta. Jatka tasovirkkausta tähän tapaan kuten oikeassa etukappaleessa, mutta peilikuvana. Virkkaa yhtä monta krs kuin oikeassa etukappaleessa.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat. Ole tarkkana, että saumasta tulee joustava! Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

HELMAN REUNUS:
Virkkaa reunus liivin alareunaan seuraavasti:
1.KRS: Virkkaa työn alussa olevaan ensimmäiseen kjs:aan 1 ks ja 3 kjs, virkkaa 1 p jokaiseen 3 seuraavaan kjs:aan (= etureuna), virkkaa sitten *2 kjs, jätä n. 1½ cm väliin, 1 p seuraavaan kjs:aan*, toista *-* pitkin koko reunaa, kunnes jäljellä on n. 1½ cm ennen krs:n viimeisiä 4 kjs, virkkaa 2 kjs ja virkkaa lopuksi 1 p jokaiseen 4 viimeiseen kjs:aan. Työssä on nyt n. 66-69-76-83-93-99 kjs-kaarta + 4 p kummassakin etureunassa. Muista VIRKKAUSINFO!
2.KRS: Virkkaa 1 p jokaiseen 4 ensimmäiseen p:seen, virkkaa 1 kjs, 1 p seuraavaan kjs-kaareen, *2 kjs, 1 p seuraavaan kjs-kaareen*, toista *-* krs:n jokaisessa kjs-kaaressa, virkkaa lopuksi 1 kjs ja 1 p etureunan jokaiseen 4 p:seen.
3.KRS: Virkkaa 1 p jokaiseen 4 ensimmäiseen p:seen, virkkaa 2 kjs, jätä 1 kjs ja 1 p väliin, *1 p seuraavaan kjs-kaareen, 2 kjs*, toista *-* kunnes jäljellä on yksi 2 kjs:n kaari, virkkaa 1 p tähän kjs-kaareen, 2 kjs, virkkaa lopuksi 1 p etureunan jokaiseen 4 p:seen.
Toista krs:t 2. ja 3., kunnes työn pituus olalta mitattuna on yht. 78-80-82-84-86-88 cm (tai kunnes työ on halutun pituinen). Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

HAPSULLINEN SOLMIMISNAUHA:
Leikkaa 2 kpl n. 90 cm:n pituista lankaa. Kierrä langat tiukasti yhteen. Pujota nyörin toinen pää ylimmän kädentien alapuolella olevan p-kerroksen läpi, aseta nyöri kaksinkerroin ja anna sen kiertyä uudestaan yhteen. Tee nyörin avoimeen päähän solmu. Toista toisessa etureunassa.
Tee sitten nyörin kumpaankin päähän hapsu: Leikkaa 14 kpl 24 cm:n pituista lankaa. Pujota langat toisen nyörin pään läpi ja tarkista, että langanpäät ovat tasaiset. Kierrä lanka useamman kerran hapsun ympärille, n. 1 cm:n päähän päästä, jotta yläosaan muodostuu siisti pää. Päättele langanpäät.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

Korjaus piirroksissa A.1 ja A.2: 1 ks s:aan (eikä s:n ympäri).
Päivitetty nettiin: 03.03.2016
Piirroksen 10. merkki on korjattu: tämä krs selitetään ohjeessa / aloita toiselta kerrokselta.
Päivitetty nettiin: 06.09.2016

Piirros

= 1 kjs
= 4 kjs
= 1 ks s:n ympäri
= 1 ks s:aan
= 1 p s:aan
= 1 p kjs:n/kjs-kaaren ympäri
= 1 kp s:aan
= 1 3p
= Virkkaa 2 3p yhteen näin: Virkkaa 1 3p, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 2 s koukulla). Virkkaa toinen 3p samaan s:aan ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien 3 s:n läpi.
= tämä krs selitetään ohjeessa / aloita 2. krs:lta
= virkkaa tähän s:aan
= virkkaussuunta

Kommentit (51)

Näppäile kommenttisi tähän!

Aafke Van Der Veer 26.03.2018 - 12:37:

Wat een prachtig en leuk patroon! Heerlijk met die duidelijke video's erbij, wat een uitvinding! Ik beleef hier zoveel plezier aan! Eerst ga ik wat uitproberen met restgaren en daarna ga ik met de prachtige Drops aan de slag. Hartelijk dank en vriendelijke groet, Aafke

Cheryl 23.03.2018 - 05:01:

I have looked through the complete pattern and I see references to Diagrams A.1 - A.8, but cannot locate the diagrams. Could you please help me with this?

Martine T 22.10.2017 - 11:45:

Ik ben het gedeelte achterpand terecht gekomen en kom daar niet helemaal uit. Er staat haak 1 stk in elke van de eerste 3 stk en 4 hele l-lussen (dus l-lussen met 2l). Moet je met de 4 hele l-lussen 4 lossen haken en dan het eerste stk in het 5e stk doen van de vorige toer? Of moet je in elke l-lus een stk haken?

DROPS Design 04.11.2017 kl. 14:06:

Hoi Martine, Er wordt bedoeld dat je steeds stokjes met 2 lossen er tussen haakt. De stokjes haak je dan in de lussen van de vorige toer (zie teltekening A.5 t/m A.7).

Greetje Elzinga 05.08.2017 - 16:42:

Ik snap er niks van, ik haak maat L. Hoeveel toeren moet ik het rechtervoorpand minderen? En moet dit al deze toeren aan beide kanten? Moet ik de tekening volgen?? Het gaat vooral om de stukjes tekst vd armsgaten en hals.

DROPS Design 06.08.2017 kl. 22:41:

Je begint eerst voor alle maten de eerste toer A.4, A.5 en A.6 te breien. Dus dit is volgens de teltekening. Daarna ga je verder met de beschrijving in jouw maat voor de hals en het armsgat. Bij de beschrijving voor de hals staat aangegeven welke teltekeningen je moet hebbben en hoeveel herhalingen van welke toeren je evt. moet doen in de hoogte, dit kun je gewoon precies zo volgen. Daarnaast minder je l-lussen bij het armsgat, hoe je dit doet staat bovenaan in het patroon beschreven (tip voor het minderen l-lussen)

Jessie 24.07.2017 - 01:11:

What does it mean in the front right piece when it says to work vertically?

DROPS Design 24.07.2017 kl. 09:34:

Dear Jessie, when a DROPS patterns says vertically, it generally means "lengthwise", in the direction of knitting/crocheting... one row, or pattern repeat above another. I hope this helps. Happy crafting!

Johanna Lood 18.07.2017 - 08:24:

Hej, jag har börjat virka på höger framstycket i stlk L men förstår inte hur många varv jag ska göra och hur långt det ska bli. Kan ni hjälpa mig?

DROPS Design 18.07.2017 kl. 13:37:

Du ska virka enligt diagram A.4 som det står i mönstret tills arb mäter 18 cm från märket som sattes innan du började med höger framst. Sedan virkas det 16 stolpar jämnt fördelat längs axeln och arb bör då mäta ca 19 cm från märket.

Maria 17.07.2017 - 11:53:

Please translate to Czech language.

DROPS Design 09.08.2017 kl. 08:56:

Hi Maria. I have sent your request to our Czech translator. Then I hope it will be translated soon. Happy Crocheting!

Kayce 08.07.2017 - 15:39:

Please help! I am stuck working on the right front piece. 1. Once I complete row 4 of A.4, what is Next? Do I continue with repetitions of A.5 and finish with A.6 as before and if so, which rows in A.5 and A.6 are on that row? 2. After the 4th row of the right front piece is completed, I repeat the 3rd and 4th row of A.4 3 more times for a size small. Is this I'm the sequence 3 4, 3 4, 3 4 or 3, 3, 3, 4, 4, 4? Any help is appreciated. Thanks!

DROPS Design 09.07.2017 kl. 13:00:

Hi Kayce, When you have completed A.4 vertically (after 4 rows), you repeat rows 3 and 4 of A.4 at the same time as you continue repeating rows 2 and 3 of A.5 and A.6. So on row 5 you start with row 3 in A.4 and row 2 in A.5 and A.6. Then row 6 is row 4 in A.2 and row 4 in A.5 and A.6. I hope this helps. Kind regards, Deirdre

Nina Kadisch 17.06.2017 - 11:23:

Hallo, Ich habe die ersten 2 Reihen nun fertig, mein Stück ist aber 114 cm lang, obwohl ich Größe S gehäkelt habe und eher fest häkel, maschen Probe hat auch gut gepasst. Sollte ich irgendwann Abnahmen machen, damit die Schulterpartie nicht zu breit wird, wenn ich jetzt schon 10 cm zu viel habe? Oder kann ich die Anleitung irgendwie runter rechnen? Danke für die Hilfe!

DROPS Design 19.06.2017 kl. 08:36:

Liebe Frau Kadisch, stimmmt Ihre Maschenprobe? Mit 16 Stb = 10 cm müssen die 166 Stb (Größe S) der ersten Reihen ca 52 cm (von einer Seite zu der Anderen), dh wie im Maßskizz messen. Viel Spaß beim stricken!

Lisa 03.06.2017 - 22:14:

Could you please clarify instructions for the second to last row on the Back (American English version). If I work 1 dc in each of the ch-sps but not the dcs next to them, then we are decreasing sts which creates puckering of fabric. Is that correct? If so, then whole row is consecutive dc, not just in the middle of the back piece. It would help to have total stitch count at end of this row.

DROPS Design 06.06.2017 kl. 08:42:

Dear Lisa, you work 1 dc in the first 3 dc, then as before over the next 4-5 ch-spaces (= you are working row 3 of the diagram) then 1 dc in each of the next 3 dc = 26-30 dc (see size). On last row, work 16-19 dc (to get correct width on shoulder). Happy crocheting!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 167-19