DROPS / 167 / 19

Summer Bliss Vest by DROPS Design

Virkattu A-muotoinen DROPS pitsiliivi nyörityksellä ”Belle”-langasta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli nro vs-019
Lankaryhmä B
----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS BELLE:
350-350-400-450-450-500 g nro 03, vaalea beige

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 16 p x 8 krs koukulla nro 4,5 = 10 x 10 cm. 1 piirroksen A.2 mallikerta = 5 cm leveyssuunnassa. HUOM: 1 kjs-kaari = 1 p + 2 kjs = 1½ cm leveyssuunnassa. Ole tarkkana, että ketjusilmukoista tulee tarpeeksi löyhät!

Jokaisen p-kerroksen ensimmäinen p korvataan 4 kjs:lla.
Jokaisen kp-kerroksen ensimmäinen kp korvataan 5 kjs:lla.
Jokaisen 3p-kerroksen ensimmäinen 3p korvataan 6 kjs:lla.
Jokaisen ks-kerroksen aluksi virkataan 1 kjs. Tämä kjs ei korvaa ensimmäistä kiinteää silmukkaa.

MALLIVIRKKAUS:
Katso piirrokset A.1-A.8.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna 1 p virkkaamalla seuraavat 2 p yhteen näin: Virkkaa 1 p, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 2 s koukulla), virkkaa sitten seuraava p ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien 3 s:n läpi.

KAVENNUSVINKKI (KJS-KAARET):
Kavenna krs:n alussa 1 kjs-kaari seuraavasti (oikealta puolelta katsottuna): Virkkaa 2 kjs, jätä ensimmäinen kjs-kaari väliin, virkkaa 1 p seuraavaan kjs-kaareen. Jätä seuraavalla krs:lla viimeinen kjs-kaari väliin (nurjalta puolelta katsottuna = ensimmäinen kjs-kaari oikealta puolelta katsottuna).

Kavenna krs:n lopussa 1 kjs-kaari seuraavasti (oikealta puolelta katsottuna): Virkkaa kunnes jäljellä on 1 kjs-kaari, 2 kjs, jätä viimeinen kjs-kaari väliin, virkkaa 1 s jokaiseen jäljellä olevaan s:aan. Jätä seuraavalla krs:lla ensimmäinen kjs-kaari väliin, virkkaa 2 kjs ja 1 p seuraavaan kjs-kaareen (nurjalta puolelta katsottuna = viimeinen kjs-kaari oikealta puolelta katsottuna).
----------------------------------------------------------

LIIVI:
Virkataan suljettuna virkkauksena, alhaalta ylös. Jaa sitten työ etu- ja takakappaleita varten ja virkkaa tasovirkkausta ylös olkaan asti. Virkkaa lopuksi helman verkkokuviot.

Virkkaa 197-206-225-244-272-290 löyhää kjs (sis. 4 kjs kääntymiseen) koukulla nro 4,5 ja Belle-langalla. Käännä työ ja virkkaa seuraavasti: Virkkaa 1 p 5. kjs:aan koukusta laskien, virkkaa sitten 1 p jokaiseen 3-5-3-1-1-5 seuraavaan kjs:aan, *jätä 1 kjs väliin, virkkaa 1 p jokaiseen 6 seuraavaan kjs:aan*, toista *-* vielä 26-27-30-33-37-39 kertaa = 166-174-190-206-230-246 p ja 4 kjs kääntymiseen (LUE VIRKKAUSINFO). TARKISTA VIRKKUUTIHEYS! Virkkaa sitten tasona 1 p jokaiseen p:seen, kunnes työn pituus on 5-5-6-6-7-7 cm. Jatka virkkaamalla mallivirkkausta piirrosten 2. krs:lta (= oikea puoli) seuraavasti: Virkkaa piirroksen A.1 mallikerta (= 8 p), toista sitten piirroksen A.2 mallikertaa (= 8 p) 19-20-22-24-27-29 kertaa krs:lla, A.3 (= 7 p). Jatka mallivirkkausta tähän tapaan. Kavenna piirrosten A.1-A.3 viimeisellä krs:lla kaikissa koissa tasavälein 32 p (LUE KAVENNUSVINKKI) = 135-143-159-175-199-215 p. Jatka virkkaamalla 1 p jokaiseen p:seen, kunnes työn pituus on 25-25-26-26-27-27 cm. Virkkaa sitten mallivirkkausta piirrosten A.1, A.2 ja A.3 mukaisesti kuten aiemmin (krs:lle tulee nyt 15-16-18-20-23-25 piirroksen A.2 mallikertaa). Lopeta mallivirkkaus, kun piirroksissa A.1-A.3 on jäljellä 2 krs. Virkkaa 1 p jokaiseen p:seen ja säädä s-luku 136-140-161-173-197-210 p:seen. Katkaise lanka. Kiinnitä 1 merkki tähän. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Jaa sitten työ etu- ja takakappaleita varten.

OIKEA ETUKAPPALE:
Virkkaa ensimmäinen krs näin: Virkkaa ensimmäisten 12 p:ään kohdalla piirroksen A.4 mallivirkkausta, toista sitten seuraavien 15-15-21-24-30-33 p:ään kohdalla piirroksen A.5 mallikertaa (= 5-5-7-8-10-11 mallikertaa krs:lla), virkkaa seuraavien 6 p:ään kohdalla piirroksen A.6 mallivirkkausta = 9-9-11-12-14-15 kjs-kaarta ensimmäisellä krs:lla. Jatka virkkaamista eri koissa seuraavasti:

Koot S ja M:
Jatka tasovirkkausta, kunnes olet virkannut piirroksen A.4 4. krs:n loppuun. HUOM: Toista piirrosten A.5 ja A.6 krs:ia 2. ja 3. korkeussuunnassa. Kummassakin koossa kapeni keskellä edessä 2 kjs-kaarta pääntietä varten.
Toista sitten piirroksen A.4 krs:t 3. ja 4. vielä 3-3 kertaa = keskeltä edestä kapeni yht. 5-5 kjs-kaarta pääntietä varten ja olalla on jäljellä 4-4 kjs-kaarta (joissa on 2 kjs). Työn pituus on n. 13-13 cm.

Koot L, XL, XXL ja XXXL:
Virkkaa tasona kjs-kaaria ja kavenna SAMALLA seuraavalla krs:lla keskellä edessä kjs-kaaria pääntietä varten sekä kavenna sivussa kjs-kaaria kädentietä varten näin:

KÄDENTIEN KAVENNUKSET:
Kavenna seuraavalla krs:lla 1 kjs-kaari kädentietä varten (LUE KAVENNUSVINKKI (KJS-KAARET)). Toista tällaiset kavennukset vielä 0-1-2-2 kertaa. Kädentietä varten kavennettiin yht. 1-2-3-3 kjs-kaarta.

PÄÄNTIEN KAVENNUKSET:
Kun olet virkannut piirroksen A.4 4. krs:n, koissa L, XL, XXL ja XXXL on kavennettu 2 kjs-kaarta. Toista pääntien kavennukset (eli piirroksen A.4 krs:t 3. ja 4.) vielä 3-3-3-4 kertaa. Pääntietä varten kavennettiin yht. 6-6-6-7 kjs-kaarta.

KAIKKI KOOT:
Jatka kjs-kaarien virkkaamista kuten aiemmin, mutta toista nyt piirroksen A.4 krs:t 5. ja 6., kunnes työn pituus on 16-17-18-19-20-21 cm. Käännä työ ja virkkaa olkapäähän tasavälein 16-16-16-16-19-19 p. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Työn pituus on n. 17-18-19-20-21-22 cm.

TAKAKAPPALE:
Aloita oikean etukappaleen kädentien reunasta ja jätä 4-6-6-6-6-8 p väliin kädentietä varten. Virkkaa piirroksen A.7 (= 8 p) mallikerta, toista piirroksen A.5 (= 3 p) mallikertaa 16-16-19-21-25-26 kertaa krs:lla, virkkaa piirroksen A.6 (= 6 p) mallikerta = 19-19-22-24-28-29 kjs-kaarta ensimmäisellä krs:lla. Jatka virkkaamista eri koissa seuraavasti:

Koot S ja M:
Virkkaa tasona mallivirkkausta piirrosten A.5-A.7 2. ja 3. krs:n mukaisesti, kunnes työn pituus on 14-15 cm ja olet viimeksi virkannut piirrosten 2. krs:n!

Koot L, XL, XXL ja XXXL:
Virkkaa tasona mallivirkkausta piirrosten A.5-A.7 2. ja 3. krs:n mukaisesti. Kavenna SAMALLA seuraavalla krs:lla kummankin reunan reunimmaisten 3 s:n sisäpuolella kädenteitä varten (LUE KAVENNUSVINKKI(KJS-KAARET)). HUOM: Virkkaa kavennuskerroksilla kummassakin reunassa 3 p:ään sijaan 3 kp (tällä tavoin reunasta tulee joustava!). Toista tällaiset kavennukset vielä 0-1-2-2 kertaa = 20-20-22-23 kjs-kaarta jäljellä työssä. Virkkaa sitten tasona kjs-kaaria piirrosten A.5-A.7 2. ja 3. krs:n mukaisesti, kunnes työn pituus on 16-17-18-19 cm ja olet viimeksi virkannut piirrosten 2. krs:n!

KAIKKI KOOT:
Jatka virkkaamista seuraavasti: Virkkaa 1 p jokaiseen 3 ensimmäiseen p:seen ja 4-4-4-4-5-5 kokonaista kjs-kaarta (eli 2 kjs:n kaaria), virkkaa 1 p seuraavaan p:seen, virkkaa sitten edellisen krs:n seuraavien 10-10-11-11-11-12 kjs-kaarien kohdalle tasavälein 24-24-26-26-26-28 p, virkkaa 1 p seuraavaan p:seen ja 1 p seuraavaan kjs-kaareen, virkkaa 4-4-4-4-5-5 kokonaista kjs-kaarta (eli 2 kjs:n kaarta) ja 1 p jokaiseen 3 reunimmaiseen p:seen. Takakappaleen keskellä on nyt 26-26-28-28-28-30 peräkkäistä pylvästä.
Virkkaa nyt molemmat olat erikseen. Käännä työ, virkkaa 1 p jokaiseen 3 ensimmäiseen p:seen, virkkaa sitten 4-4-4-4-5-5 kjs-kaaren kohdalla kjs-kaaria kuten aiemmin, virkkaa 1 p 26-26-28-28-28-30 p:ään jokaiseen 3 ensimmäiseen p:seen. Käännä työ ja virkkaa olkapäähän tasavälein 16-16-16-16-19-19 p. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.
Virkkaa toinen olka ensimmäisen olan peilikuvaksi: Aloita kädentien reunasta ja virkkaa 1 p jokaiseen 3 reunimmaiseen p:seen, virkkaa sitten 4-4-4-4-5-5 kjs-kaaren kohdalla kjs-kaaria kuten aiemmin, 1 p jokaiseen 3 seuraavaan p:seen. Käännä työ ja virkkaa olkapäähän tasavälein 16-16-16-16-19-19 p. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

VASEN ETUKAPPALE:
Aloita takakappaleen kädentien reunasta ja jätä 4-6-6-6-6-7 p väliin kädentietä varten. Virkkaa piirroksen A.7 (= 8 p) mallikerta, toista piirroksen A.5 (= 3 p) mallikertaa 4-4-6-7-9-10 kertaa krs:lla, virkkaa lopuksi piirroksen A.8 (= 13 p) mallikerta. Jatka tasovirkkausta tähän tapaan kuten oikeassa etukappaleessa, mutta peilikuvana. Virkkaa yhtä monta krs kuin oikeassa etukappaleessa.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat. Ole tarkkana, että saumasta tulee joustava! Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

HELMAN REUNUS:
Virkkaa reunus liivin alareunaan seuraavasti:
1.KRS: Virkkaa työn alussa olevaan ensimmäiseen kjs:aan 1 ks ja 3 kjs, virkkaa 1 p jokaiseen 3 seuraavaan kjs:aan (= etureuna), virkkaa sitten *2 kjs, jätä n. 1½ cm väliin, 1 p seuraavaan kjs:aan*, toista *-* pitkin koko reunaa, kunnes jäljellä on n. 1½ cm ennen krs:n viimeisiä 4 kjs, virkkaa 2 kjs ja virkkaa lopuksi 1 p jokaiseen 4 viimeiseen kjs:aan. Työssä on nyt n. 66-69-76-83-93-99 kjs-kaarta + 4 p kummassakin etureunassa. Muista VIRKKAUSINFO!
2.KRS: Virkkaa 1 p jokaiseen 4 ensimmäiseen p:seen, virkkaa 1 kjs, 1 p seuraavaan kjs-kaareen, *2 kjs, 1 p seuraavaan kjs-kaareen*, toista *-* krs:n jokaisessa kjs-kaaressa, virkkaa lopuksi 1 kjs ja 1 p etureunan jokaiseen 4 p:seen.
3.KRS: Virkkaa 1 p jokaiseen 4 ensimmäiseen p:seen, virkkaa 2 kjs, jätä 1 kjs ja 1 p väliin, *1 p seuraavaan kjs-kaareen, 2 kjs*, toista *-* kunnes jäljellä on yksi 2 kjs:n kaari, virkkaa 1 p tähän kjs-kaareen, 2 kjs, virkkaa lopuksi 1 p etureunan jokaiseen 4 p:seen.
Toista krs:t 2. ja 3., kunnes työn pituus olalta mitattuna on yht. 78-80-82-84-86-88 cm (tai kunnes työ on halutun pituinen). Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

HAPSULLINEN SOLMIMISNAUHA:
Leikkaa 2 kpl n. 90 cm:n pituista lankaa. Kierrä langat tiukasti yhteen. Pujota nyörin toinen pää ylimmän kädentien alapuolella olevan p-kerroksen läpi, aseta nyöri kaksinkerroin ja anna sen kiertyä uudestaan yhteen. Tee nyörin avoimeen päähän solmu. Toista toisessa etureunassa.
Tee sitten nyörin kumpaankin päähän hapsu: Leikkaa 14 kpl 24 cm:n pituista lankaa. Pujota langat toisen nyörin pään läpi ja tarkista, että langanpäät ovat tasaiset. Kierrä lanka useamman kerran hapsun ympärille, n. 1 cm:n päähän päästä, jotta yläosaan muodostuu siisti pää. Päättele langanpäät.

Piirros

= 1 kjs
= 4 kjs
= 1 ks s:n ympäri
= 1 ks s:aan
= 1 p s:aan
= 1 p kjs:n/kjs-kaaren ympäri
= 1 kp s:aan
= 1 3p
= Virkkaa 2 3p yhteen näin: Virkkaa 1 3p, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 2 s koukulla). Virkkaa toinen 3p samaan s:aan ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien 3 s:n läpi.
= tämä krs selitetään ohjeessa / aloita 2. krs:lta
= virkkaa tähän s:aan
= virkkaussuunta

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 167-19 alkuperäisohjeeseen.