DROPS / 167 / 22

Rhapsody in Rose by DROPS Design

Gehaakte DROPS poncho met kantpatroon in vierkanten van 2 draden ”Belle”. Één-maat

Trefwoorden: kantpatroon, ponchos, vierkant,
DROPS design: Model nr. vs-026
Garengroep B en B
----------------------------------------------------------
650 gr. kleur nr. 16, mauve

DROPS HAAKNLD 8 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 10 stk x 5 toeren = 10 x 10 cm met 2 draden. Na toer 10 meet een vierkant ongeveer 31 x 31 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 2.15 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 27.95€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

PATROON:
Zie telpatronen A.1 en A.2. A.1 laat het hele vierkant zien op de 1e-4e toer, daarna is 1 kant met 2 hoeken afgebeeld.

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Vervang het eerste stk elke toer door 3 l. Eindig de toer met 1 hv in 3e l aan het begin van de toer.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Haak 4 grote vierkanten zoals onder beschreven staat. Haak dan de vierkanten aan elkaar tot een poncho. Eindig met een halsrand en een rand langs de onderkant en maak tot slot franjes aan de onderkant langs de hele poncho. Haak de hele poncho met 2 draden.

Haak A.1 als volgt:
Haak 4 l met haaknld 8 mm en 2 draden Belle en vorm een ring met 1 hv in eerste l.
TOER 1: 1 l, 8 v in l-ring, eindig met 1 hv in eerste v.
TOER 2: haak 6 l (= 1 stk en 3 l) - LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN, * 1 stk in volgende v, 3 l *, herhaal van *-* in totaal 7 keer en eindig met 1 hv in 3e l van het begin van de toer = 8 stk met 3 l tussen elke.
TOER 3: 1 l, haak dan als volgt in elke l-lus: 1 v, 1 hstk, 3 stk, 1 hstk en 1 v, eindig de toer met 1 hv in l van het begin van de toer = 8 blaadjes. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
TOER 4: haak 7 l, * 1 v tussen de volgende 2 blaadjes, 6 l *, herhaal van *-* in totaal 7 keer, eindig de toer met 1 hv in 1e l van het begin van de toer = 8 l-lussen.
TOER 5: 1 l, haak dan als volgt in elke l-lus: 1 v, 1 hstk, 5 stk, 1 hstk en 1 v, eindig de toer met 1 hv in l van het begin van de toer = 8 blaadjes.
TOER 6: haak 10 l, * 1 v tussen de volgende 2 blaadjes, 9 l *, herhaal van *-* in totaal 7 keer, eindig de toer met 1 hv in 1e l van het begin van de toer = 8 l-lussen.
TOER 7: 1 l, haak dan als volgt in elke l-lus: 1 v, 1 hstk, 1 stk, 5 dstk, 1 stk, 1 hstk en 1 v, eindig de toer met 1 hv in l van het begin van de toer = 8 blaadjes.
TOER 8: haak hv tot eerste dstk op eerste blaadje, 3 l (= 1 stk), * 8 l (= hoek), sla 3 dstk over, 1 v in laatste dstk op hetzelfde blaadje, 5 l, 1 v in eerste dstk op volgende blaadje, 5 l, sla 3 dstk over, 1 v in laatste dstk op hetzelfde blaadje, 5 l, 1 stk in eerste dstk op volgende blaadje *, herhaal van *-* in totaal 4 keer maar eindig met 1 hv in 3e l van het begin van de toer (in plaats van 1 stk in 1e dstk op volgende blaadje).
TOER 9: 1 hv in 8-l-lus, * 4 stk en 4 l en 4 stk in l-lus in de hoek, (4 l, 1 stk in volgende l-lus), herhaal van (-) in totaal 3 keer, 4 l *, herhaal van *-* in totaal 4 keer, eindig met 1 hv in eerste stk (= 3e l) van het begin van de toer.
TOER 10: * 1 stk in elke van de eerste 4 stk, haak in l-lus in de hoek: 3 stk en 2 l en 3 stk, 1 stk in elke van de volgende 4 stk, 4 stk in elke van de volgende 4 l-lussen *, herhaal van *-* in totaal 4 keer, eindig de toer met 1 hv in eerste stk (= 3e l) van het begin van de toer. Er zijn nu 30 stk langs elke kant en 2 l in elke hoek. Haak hv tot l in eerste hoek.

Haak dan volgens A.2 langs de zijkanten op vierkant en haak om de l in de hoeken: 3 stk en 2 l en 3 stk. Ga verder volgens A.2 tot het vierkant ongeveer 38 x 38 cm meet – pas zo aan dat het na een toer met stk is. LET OP: als u een grotere poncho wilt, ga dan verder volgens A.2 tot de gewenste maten. Hecht af.

AFWERKING:
Plaats de vierkanten zoals op de tekening te zien is. Begin aan de onderkant en werk naar de hals en ga dan weer naar beneden vanuit het middelste vierkant als volgt: plaats 2 vierkanten met de verkeerde kant op elkaar en haak ze samen met 2 draden als volgt: ** haak 1 v om l-lus in hoek op 1e vierkant, 1 l, 1 v om l-lus in hoek op 2e vierkant, * 3 l, 1 v tussen 2 stk-groepen op 1e vierkant, 1 l, 1 v tussen 2 stk-groepen op 2e vierkant *, herhaal van *-* tot volgende hoek, eindig met 3 l voor overgang naar volgende vierkant **, herhaal van **-** naar beneden langs andere kant van middelste vierkant en volgende vierkant. Knip de draad af en haak op dezelfde manier aan de andere kant van de poncho.

HALSRAND:
Haak een afwerkrand van 2 toeren langs de hals met haaknld 8 mm als volgt: ga verder volgens A.2 - denk om INFORMATIE VOOR HET HAKEN. - maar pas de rand aan de hoeken middenvoor en middenachter aan, zodat de rand mooi plat blijft. Hecht af.

RAND LANGS DE ONDERKANT VAN DE PONCHO:
Haak een afwerkkant van 2 toeren aan de onderkant langs de poncho met haaknld 8 mm en 2 draden als volgt: ga verder volgens telpatroon A.2. LET OP: voor mooie punten op de vierkanten middenvoor en middenachter gaat u door met meerderen hier zoals eerder, dus haak in de middelste l-lus middenvoor en middenachter: 3 stk en 2 l en 3 stk elke toer.
Hecht af als de rand klaar is.

FRANJES:
1 franje = 6 draden van ongeveer 40 cm. Vouw de draden dubbele, rijg de lus door de opening tussen 2 stk-groepen en haal de draadeindes door de lus (zodat er 12 draden zijn in elke franje). Begin met 1 franje in l-lus in de punt middenvoor en middenachter en verdeel de franjes dan langs de rand, om en om tussen de helft van de stk-groepen

Telpatroon

= 1 l
= 1 v in st
= 1 v om l-lus
= 1 v tussen 2 stk-groepen
= 1 hstk om l-lus
= 1 stk in st
= 1 stk om l-lus
= 1 stk tussen 2 stk-groepen
= 1 dstk om l-lus
= (1 v, 1 hstk, 5 stk, 1 hstk, 1 v) om l-lus
= (1 v, 1 hstk, 3 stk, 1 hstk, 1 v) om l-lus
= 4 l, 1 hv in eerste l (toer begin bij stip)
= haak hv tot 1e dstk en begin toer hier
= haak 1 hv om 8-l-lus
= begin toer met 1 l en eindig met 1 hv in eerste v
= begin toer met 1 l en eindig met 1 hv in eerste l
= begin toer met 3 l en eindig met 1 hv in 3e l
= vervang eerste stk elke toer door 3 l.

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 167-22) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (39)

Paulette Foster Digiorgio 01.02.2019 - 14:15:

I love this poncho, my problem is I’m not very good reading patterns. I do so much better with videos, have you made a video of this. My daughter asked if I would make this for her, she wants to wear it on her vacation at the end of next week. I would be happy to pay for it. Can you help me out. Thanks Paulette

DROPS Design 01.02.2019 kl. 15:20:

Dear Paulette, you will have here to follow diagram and written pattern at the same time. Each symbol in diagram represent 1 stitch/group of stitch. Read A.1 in the round from the small circle and every round from the right towards the left (see beg of round). Read A.2 from the bottom corner on the right side towards the left on every round. Should you need any further assistance reading diagram you are welcome to contact your DROPS store, even per mail or telephone. Happy crocheting!

Paddy Balsdon 22.12.2018 - 17:04:

Rubbish!

Karina Braeckman 19.08.2018 - 11:48:

Ik begrijp niet hoe je de vierkanten legt? Heb er twee aan elkaar maar waar begin ik met de derde? En wat bedoel je met “ haak op dezelfde manier aan de andere kant ? Gr Karina

DROPS Design 20.08.2018 kl. 08:08:

Dag Karina, Op de onderste tekening zie je een vierkant in zijn geheel op de voorkant. De andere twee vierkantend die op de voorkant zichtbaar zijn, zijn voor de helft omgevouwen bij de schouder (waar het getal 48 bij staat). En dan is er dus nog een vierkant aan de achterkant.

Karina 12.08.2018 - 22:36:

Ik begrijp niet hoe je de vierkanten legt? Heb er twee aan elkaar maar waar begin ik met de derde? En wat bedoel je met “ haak op dezelfde manier aan de andere kant ? Gr Karina

Karina Braeckman 12.08.2018 - 16:38:

Hallo, enkele jaren terug kocht ik het garen voor dit patroon. heb het deze zomer pas gemaakt. is gekocht via jullie website. maar ik geraak er echt niet aan uit hoe je de poncho nu in elkaar moet zetten. heb dus vier vierkanten en zit maar te sukkelen. kunnen jullie mij helpen aub ? Dank u. Groetjes Karina

DROPS Design 12.08.2018 kl. 16:54:

Dag Karina, Bij de paragraaf 'AFWERKING' staat precies omschreven hoe je de vierkanten aan elkaar haakt. Je legt ze met de verkeerde kanten op elkaar en dan volg je de instructies welke steken je waar precies moet haken. Ik neem aan dat je dit al geprobeerd hebt? Waar loop je precies tegenaan?

Shirley Purvis 28.07.2018 - 17:48:

My question is how many balls of yarn do I need?

DROPS Design 29.07.2018 kl. 10:08:

Dear Shirley, you can find yarn amount in the tab next to the picture. For this poncho you'll need 650 g of DROPS Belle. Happy crocheting!

Sandra 02.05.2017 - 03:11:

Pff toer 8 klopt niet jullie patronen zijn soms echt slecht sorry

DROPS Design 03.05.2017 kl. 09:41:

Hallo Sandra, Toer 8 heb ik gecontroleerd en zou moeten kloppen. Kijk evt zowel in de tekst als op de teltekening en controleer evt. of je misschien iets over het hoofd hebt gezien.

Sue Sukach 24.04.2017 - 17:34:

I finished round 10, which says on the sides of the square you are doing 4dc in each of the next 4 ch-spaces, with a repeat of that until you get back to the corner. This all made sense. Now that I'm starting to use the A.2 diagram, I was expecting to see 4 dc symbols on round 10, instead there are only 3 dc symbols. Is that an error? If no, how do I go from 4 dc in round 10 to 3dc so I can follow the A.2 diagram? Thank you for your help.

DROPS Design 25.04.2017 kl. 11:56:

Dear Sue, after row 10, there is 30 stitches of each side of the square, so when you start pattern A.1 that uses multiples of three stitches, it will fit to the number of stitches you already have. I hope this helps, Happy crocheting!

Sel 07.03.2017 - 00:04:

Could you please show a diagram on how to join the four squares? Showing three is not clear. I have looked at the link you supplied in an earlier comment but it only shows the three. Where does the forth one go without creating a big square?

DROPS Design 07.03.2017 kl. 08:55:

Dear Mrs Sel, chart is showing one large square for mid front and half of the 2 squares for shoulders. You will crochet the large square for mid back the same way, between the squares on shoulders. Happy crocheting!

Yvon 04.12.2016 - 15:34:

Wat Wies al aanhaalt. Bij het geschreven patroon staat een V ipv St. Het telpatroon geeft aan dat een hoek begint met een stokje, 8l en eindigt met weer stokje. Het geschreven patroon heeft 1 st(die welke voor de * staat. Dan ga ik herhalen en begin vooraan bij *8l en dan staat er 1v. En die vaste moet een stokje zijn. Groetjes Yvon

Laat een opmerking achter voor DROPS 167-22