DROPS / 167 / 22

Rhapsody in Rose by DROPS Design

Heklet DROPS poncho i 2 tråder ”Belle” med hullmønster i ruter. One size.

DROPS Design: Modell nr vs-026
Garngruppe B + B
----------------------------------------------------------
650 g f.nr 16, malva

DROPS HEKLENÅL NR 8 – eller det p.nr du må bruke for å få 10 st x 5 rader på 10 x 10 cm med 2 tråder. Etter rad 10 måler ruten ca 31 x 31 cm.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: oversized, rute, mønster/teknik: hullmønster, type oppskrift: ponchoer,

Se diag A.1 og A.2. A.1 viser hele ruten på 1.-4 omg, deretter 1 side og 2 hjørner på ruten.

HEKLEINFO:
Første st på hver omg erstattes av 3 lm. Omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Hekle 4 store ruter som forklart under. Deretter hekles rutene sammen til en poncho. Tilslutt hekles det halskant og en bord langs nederkant, før det festes frynser nederst rundt hele ponchoen. Hele ponchoen hekles med 2 tråder.

Hekle A.1 slik:
Hekle 4 lm på nål 8 med 2 tråder Belle og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 1 lm, 8 fm om ringen, avslutt med 1 kjm i første fm.
2.OMG Hekle 6 lm (= 1 st + 3 lm) - LES HEKLEINFO, * 1 st i neste fm, 3 lm *, gjenta fra *-* totalt 7 ganger og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 8 st med 3 lm mellom hver.
3.OMG: 1 lm, videre hekles det slik om hver lm-bue: 1 fm, 1 halv-st, 3 st, 1 halv-st og 1 fm, avslutt omg med 1 kjm i lm på beg av omg = 8 blader. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
4.OMG Hekle 7 lm, * 1 fm mellom de 2 neste bladene, 6 lm *, gjenta fra *-* totalt 7 ganger, avslutt omg med 1 kjm i 1.lm på beg av omg = 8 lm-buer.
5.OMG: 1 lm, videre hekles det slik om hver lm-bue: 1 fm, 1 halv-st, 5 st, 1 halv-st og 1 fm, avslutt omg med 1 kjm i lm på beg av omg = 8 blader.
6.OMG: Hekle 10 lm, * 1 fm mellom de 2 neste bladene, 9 lm *, gjenta fra *-* totalt 7 ganger, avslutt omg med 1 kjm i 1.lm på beg av omg = 8 lm-buer.
7.OMG: 1 lm, videre hekles det slik om hver lm-bue: 1 fm, 1 halv-st, 1 st, 5 dbl-st, 1 st, 1 halv-st og 1 fm, avslutt omg med 1 kjm i lm på beg av omg = 8 blader.
8.OMG Hekle kjm frem til første dbl-st på første blad, 3 lm (= 1 st), * 8 lm (= hjørnet), hopp over 3 dbl-st, 1 st i siste dbl-st på samme blad, 5 lm, 1 fm i første dbl-st på neste blad, 5 lm, hopp over 3 dbl-st, 1 fm i siste dbl-st på samme blad, 5 lm, 1 st i første dbl-st på neste blad *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, men avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (istedenfor 1 st i 1.dbl-st på neste blad.
9.OMG: 1 kjm om 8-lm-buen, * 4 st + 4 lm + 4 st om lm-buen i hjørnet, (4 lm, 1 st om neste lm-bue), gjenta fra (-) totalt 3 ganger, 4 lm *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, avslutt med 1 kjm i første st (= 3.lm) på beg av omg.
10.OMG: * 1 st i hver av de 4 første st, om lm-buen i hjørnet hekles det 3 st + 2 lm + 3 st, 1 st i hver av de 4 neste st, 4 st om hver av de 4 neste lm-buene *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, avslutt omg med 1 kjm i første st (= 3.lm) på beg av omg. Det er nå 30 st langs hver side og 2 lm i hvert hjørne. Hekle kjm frem til lm i første hjørne.

Videre hekles det etter A.2 langs sidene på firkanten, om lm i hjørnene hekles det 3 st + 2 lm + 3 st. Fortsett etter A.2 til ruten måler ca 38 x 38 cm - avpass etter omg med st. NB: Dersom ponchoen ønskes større fortsett etter A.2 videre til ønsket mål. Klipp og fest tråden.

MONTERING:
Legg rutene som vist på målskissen. Det startes i nederkant, opp til halsen, og ned på motsatt side av midterste rute slik: Legg 2 ruter oppå hverandre med vrangen mot vrangen, og hekle de sammen med 2 tråder slik: ** Hekle 1 fm om lm-buen i hjørnet på 1.rute, 1 lm, 1 fm om lm-buen i hjørnet på 2.rute, * 3 lm, 1 fm mellom 2 st-grupper på 1.rute, 1 lm, 1 fm mellom 2 st-grupper på 2.rute *, gjenta fra *-* til neste hjørne, avslutt med 3 lm for overgang til neste rute **, gjenta fra **-** ned langs andre siden av midterste rute og neste rute. Klipp tråden og hekle på samme måte på motsatt side av ponchoen.

HALSKANT:
Hekle en avsluttende kant på 2 rader rundt halsen på nål 8 slik: Hekle videre etter A.2 - Husk HEKLEINFO! - men i hjørnet midt foran og midt bak må det avpasses slik at halskanten legger seg pent. Klipp og fest trådene.

KANT NEDERST RUNDT PONCHOEN:
Hekle en avsluttende kant på 2 rader nederst rundt ponchoen på nål 8 med 2 tråder slik: Hekle videre etter diag A.2. NB: For at kanten skal fortsettes ut i en fin spiss som på rutene er det viktig at økningen fortsettes midt foran og midt bak, dvs at om den midterste lm-buen midt foran og midt bak hekles det 3 st + 2 lm + 3 st på hver omg.
Når kanten er ferdig klippes og festes trådene.

FRYNSER:
1 frynse = 6 tråder på ca 40 cm. Legg trådene dobbelt, tre løkken gjennom åpningen mellom 2 st-grupper, og trekk endene gjennom løkken (slik at det henger 12 tråder ned i hver frynse). Start med 1 frynse i lm-buen i spissen midt foran og midt bak, deretter settes det frynser langs skråkantene på ponchoen mellom annenhver st-gruppe.

= 1 fm om lm-buen
= 1 fm mellom 2 st-grupper
= 1 halv-st om lm-buen
= 1 st i m
= 1 st om lm-buen
= 1 st mellom 2 st-grupper
= 1 dbl-st om lm-buen
= (1 fm, 1 halv-st, 5 st, 1 halv-st, 1 fm) om lm-buen
= (1 fm, 1 halv-st, 3 st, 1 halv-st, 1 fm) om lm-buen
= 4 lm, 1 kjm i første lm (omg starter ved prikken)
= hekle kjm bort til 1.dbl-st og start omg her
= hekle 1 kjm om 8-lm-buen
= omg starter med 1 lm og avsluttes med 1 kjm i første fm
= omg starter med 1 lm og avsluttes med 1 kjm i første lm
= omg starter med 3 lm og avsluttes med 1 kjm i 3.lm
= første st på hver omg erstattes med 3 lm