DROPS Extra / 0-1125

Mediterranean Breeze by DROPS Design

Gebreid DROPS vest in ribbelst met kantpatroon van ”Paris”. Maat: S - XXXL.

Trefwoorden: kantpatroon, v-hals, vesten,

DROPS design: Model nr. w-540
Garengroep C of A en A
----------------------------------------------------------
800-850-950-1050-1150-1250 gr. kleur nr. 100, light wash

DROPS RONDBREINLD (60 of 80 cm) 6 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 15 st x 29 nld in ribbelst = 10 x 10 cm.
DROPS PARELMOERKNOOP: rond (blauw), NR. 612: 5-5-5-6-6-6 stuks
----------------------------------------------------------

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 17.60€ krijgen. Lees meer.

Zie telpatroon A.1. Het telpatroon laat het patroon aan de goede kant zien. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

TIP VOOR HET MINDEREN (voor het minderen voor de hals):
Minder naast 3 st in ribbelst. Alle minderingen worden aan de goede kant gemaakt!
Minder voor 3 st als volgt: 2 r samen.
Minder als volgt na 3 st: 1 r afh, 1 r, afgeh st overh.

TIP VOOR HET MINDEREN (voor de mouw):
Alle minderingen worden aan de goede kant gemaakt.
Minder 1 st door 2 r samen te breien naast de kant st aan elke kant van het werk.

KNOOPSGATEN:
Maak aan de goede kant 5-5-5-6-6-6 knoopsgaten op de rechtervoorbies.
1 KNOOPSGAT = brei 3 st vanaf middenvoor, maak 1 omsl, brei de volgende 2 st r samen. Brei in de volgende nld de omsl r.
Maak knoopsgaten bij een hoogte van ongeveer:
MAAT S:19, 26, 33, 40 en 48 cm.
MAAT M: 18, 26, 34, 42 en 50 cm.
MAAT L: 19, 27, 35, 43 en 51 cm.
MAAT XL: 18, 25, 32, 39, 46 en 53 cm.
MAAT XXL: 19, 26, 33, 40, 47 en 54 cm.
MAAT XXXL: 18, 25, 32, 40, 48 en 56 cm.
----------------------------------------------------------

ACHTERPAND:
Wordt heen en weer gebreid op de rondbreinld.
Zet 76-80-84-92-100-108 st op met rondbreinld 6 mm en Paris. Brei 5 ribbels in RIBBELST - zie uitleg boven. Brei dan A.1 met 2 st in ribbelst aan elke kant van het werk. Zet bij een hoogte van 10 cm 1 nieuwe st op aan elke kant van het werk aan het einde van de volgende 2 nld (= kant st) = 78-82-86-94-102-110 st. Brei de kant st in ribbelst tot het werk klaar is. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!

Kant bij een hoogte van ongeveer 52-53-54-55-56-57 cm af voor de armsgaten aan elke kant van het werk aan het begin van de 2 volgende nld als volgt: 1 keer 4-4-4-6-8-8 st = 70-74-78-82-86-94 st. Ga verder in patroon met 1 kant st in ribbelst aan elke kant tot het werk 65-67-69-71-73-75 cm meet – pas zo aan dat het na 2 ribbels is. Kant de middelste 26-26-26-28-28-28 st af (= 22-24-26-27-29-33 st aan elke kant) en eindig elke schouder apart. Ga nu verder in ribbelst. Minder in de volgende nld langs de hals 1 st naast 3 st = 21-23-25-26-28-32 st. Kant af bij een hoogte van 68-70-72-74-76-78 cm. Brei de andere schouder op dezelfde manier.

RECHTERVOORPAND:
Wordt heen en weer gebreid op de rondbreinld.
Zet 43-45-47-51-55-59 st op (incl. 5 voorbies st in ribbelst) met rondbreinld 6 mm en Paris. Brei 5 ribbels. Brei dan als volgt aan de goede kant: 5 voorbies st in ribbelst, A.1 tot er 2 st overblijven en eindig met 2 st in ribbelst. Ga verder over de voorbies st in ribbelst en A.1 tot het werk klaar is. Zet bij een hoogte van 10 cm 1 nieuwe st op aan het einde van de volgende nld aan de goede kant (= kant st) = 44-46-48-52-56-60 st. Brei de kant st in ribbelst tot het werk klaar is. Maak knoopsgaten - zie uitleg boven.

LEES ALLE ONDERSTAANDE AANWIJZINGEN DOOR VOOR U VERDER GAAT! Minder voor de hals en het armsgat als volgt:
MINDEREN VOOR DE HALS:
Begin bij een hoogte van 50-52-53-55-56-58 cm met minderen voor de hals als volgt: kant in de volgende nld aan de goede kant de eerste 2 voorbies st af. Ga verder over de 3 voorbies st richting de hals in ribbelst. Minder in de volgende nld aan de goede kant 1 st naast 3 voorbies st - ZIE TIP VOOR HET MINDEREN! Herhaal dit minderen elke 4e nld 2 keer en dan elke nld aan de goede kant 14-14-14-15-15-15 keer in totaal.
ARMSGAT:
Kant bij een hoogte van 52-53-54-55-56-57 cm (pas het patroon aan het achterpand aan) af voor het armsgat aan het begin van de volgende nld aan de verkeerde kant als volgt: 1 keer 4-4-4-6-8-8 st Ga verder met 1 kant st in ribbelst richting de mouw.

Als alle minderen gedaan is, zijn er 21-23-25-26-28-32 st over voor de schouder. Ga verder in patroon en in ribbelst tot het werk 68-70-72-74-76-78 cm meet – pas zo aan dat u eindigt met 2 ribbels. Kant alle st af.

LINKERVOORPAND:
Brei als het rechtervoorpand maar in spiegelbeeld. Kant af voor het armsgat aan het begin van de nld aan de goede kant. Maak geen knoopsgaten.

MOUW:
Wordt heen en weer gebreid op de rondbreinld, van boven naar beneden.
Zet 50-52-56-58-62-66 st op (incl. 1 kant st aan elke kant) met rondbreinld 6 mm en Paris. Brei 5 ribbels. Brei dan A.1 met 1 kant st in ribbelst aan elke kant van het werk. Minder bij een hoogte van 3 cm 1 st aan elke kant naast de kant st - LEES TIP VOOR HET MINDEREN. Herhaal dit minderen elke 6-5½-4½-4-4-3 cm nog 6-7-8-8-9-11 keer = 36-36-38-40-42-42 st. Brei dan het werk in ribbelst. Kant af bij een hoogte van 49-49-48-47-46-44 cm. Brei nog een mouw.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen in de buitenste lusjes van de kant st, naai de mouwen in het vest en naai de onderarm- en zijnaden dicht tot en met waar de kant st zijn opgezet (= ongeveer 10 cm voor de splitten). Naai de knopen op de linkervoorbies.

Telpatroon

= r aan de goede kant
= r aan de verkeerde kant
= 2 r samen, 1 omsl en brei de omsl niet gedraaid in de volgende nld, er moet een gaatje ontstaan.
= 1 omsl, 1 r afh, 1 r, afgeh st overh, brei de omsl niet gedraaid in de volgende nld, er moet een gaatje ontstaan

Opmerkingen (3)

Rosi Campbell 22.04.2018 - 14:28:

Hi. Question re sleeve instructions. The instruction is to start decrease for sleeve when garment measures 3cm. Please advise on the correct length. Also cast off lengths on sleeve get smaller as the size of the garment increases. Should these be reversed? Thanks for advice.

DROPS Design 23.04.2018 kl. 10:21:

Dear Mrs Campbell, sleeves are worked top down and dec start after 3 cm have been worked after picking up sts. The measurements are smaller in larger sizes since the shoulders are wider. Feel free to adjust measurement to your own - comparing finished measurements shown in chart. Happy knitting!

Barbara Haugen 20.08.2015 - 01:34:

Back instructions: "2 sts in garter st in each side of piece" Doesn't that make these "edge stitches"? I don't understand the following instructions: "When piece measures 10 cm / 4'', cast on 1 new st in each side of piece at the end of the next 2 rows" - If I add one new st each side, then are there 3 "edge" sts on each side? And I don't understand what this means: "(= edge st) = 78-82-86-94-102-110 sts."

DROPS Design 20.08.2015 kl. 13:49:

Dear Mrs Haugen, you start first working 2 sts in garter st in each side, then inc 1 st in each side and continue with A.1 inside 1 st in garter st in each side. Happy knitting!

Barbara Haugen 20.08.2015 - 01:22:

It seems that if you "cast on 1 new st in each side of piece at the end of the next 2 rows" the total number of stitches will increase by 4, but in the directions below you have indicated only an increase of 2. Is this an error, or am I not understanding? Cast on 76-80-84-92-100-108 sts on circular needle size 6 mm / US 10 with Paris... When piece measures 10 cm / 4'', cast on 1 new st in each side of piece at the end of the next 2 rows (= edge st) = 78-82-86-94-102-110 sts

DROPS Design 20.08.2015 kl. 13:47:

Dear Mrs Haugen, you first inc 1 st at the end of 1st row (= 1 st inc), then turn and work next row inc 1 st at the end of this row (= 1 st inc), you have now increased 2 sts = 1 st at the end of both last rows. Happy knitting!

Laat een opmerking achter voor DROPS Extra 0-1125