DROPS Extra / 0-1125

Mediterranean Breeze by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Paris” med hullmønster og riller. Str S - XXXL

Stikkord: hullmønster, jakker, v-hals,

DROPS Design: Modell nr w-540
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
800-850-950-1050-1150-1250 g f.nr 100, light wash

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) NR 6 – eller det p.nr du må bruke for å få 15 m x 29 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAPP: Rund (blå), NR 612: 5-5-5-6-6-6 stk.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 208kr. Les mer.
RILLE (strikk frem og tilbake):
1 rille = 2 p rett.

MØNSTER:
Se diag A.1. Diag viser alle p sett fra retten.

FELLETIPS (gjelder halsfelling):
Det felles innenfor 3 m rille. Alle fellinger skjer fra retten!
Fell slik før 3 m: 2 rett sammen.
Fell slik etter 3 m: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.

FELLETIPS (gjelder erme):
Alle fellinger skjer fra retten.
Det felles 1 m ved å strikke 2 m rett sammen innenfor 1 kant-m i hver side av arb.

KNAPPHULL:
Det felles fra retten til 5-5-5-6-6-6 knapphull på høyre stolpe.
1 KNAPPHULL = strikk 3 m fra midt foran, lag 1 kast, strikk neste 2 m r sammen. På neste p strikkes kastet r.
Fell til knapphull når arb måler ca:
STR S: 19, 26, 33, 40 og 48 cm.
STR M: 18, 26, 34, 42 og 50 cm.
STR L: 19, 27, 35, 43 og 51 cm.
STR XL: 18, 25, 32, 39, 46 og 53 cm.
STR XXL: 19, 26, 33, 40, 47 og 54 cm.
STR XXXL: 18, 25, 32, 40, 48 og 56 cm.
----------------------------------------------------------

BAKSTK:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp.
Legg opp 76-80-84-92-100-108 m på rundp 6 med Paris. Strikk 5 RILLER - se forkl over. Videre strikkes det A.1, med 2 rille-m i hver side av arb. Når arb måler 10 cm legges det opp 1 ny m i hver side av arb på slutten av de 2 neste p (= kant-m) = 78-82-86-94-102-110 m. Kant-m strikkes i riller til ferdig mål. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler ca 52-53-54-55-56-57 cm felles det av til ermhull i hver side av arb på starten av de 2 neste p slik: Fell 4-4-4-6-8-8 m 1 gang = 70-74-78-82-86-94 m. Fortsett med mønster med 1 kant-m rille i hver side til arb måler 65-67-69-71-73-75 cm - avpass etter 2 riller. Fell av de midterste 26-26-26-28-28-28 m (= 22-24-26-27-29-33 m på hver side) og hver skulder strikkes for seg. Arb strikkes nå videre i riller. På neste p fra halsen felles det 1 m innenfor 3 m = 21-23-25-26-28-32 m. Fell av når arb måler 68-70-72-74-76-78 cm. Strikk den andre skulderen på samme måte.

HØYRE FORSTK:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp.
Legg opp 43-45-47-51-55-59 m (inkl 5 stolpe-m) på rundp 6 med Paris. Strikk 5 riller. Videre strikkes det slik fra retten: 5 stolpe-m rille, A.1 til det gjenstår 2 m, avslutt med 2 rille. Stolpe-m strikkes fortsettes i rille og A.1 strikkes til ferdig mål. Når arb måler 10 cm legges det opp 1 ny m på slutten av neste p fra retten (= kant-m) = 44-46-48-52-56-60 m. Kant-m strikkes i riller til ferdig mål. Det felles til KNAPPHULL – se forkl over.

LES HELE AVSNITTET FØR DET STRIKKES VIDERE! Det felles til hals og til ermhull slik:
HALSFELLING:
Når arb måler 50-52-53-55-56-58 cm starter fellingen til hals slik: På neste p fra retten felles de første 2 stolpe-m av. De 3 stolpe-m mot halsen strikkes videre i riller. På neste p fra retten felles 1 m innenfor de 3 stolpe-m – LES FELLETIPS. Gjenta fellingen på hver 4.p 2 ganger, deretter på hver p fra retten 14-14-14-15-15-15 ganger.
ERMHULL:
Når arb måler ca 52-53-54-55-56-57 cm (avpass mønster etter bakstk) felles det av til ermhull på starten av neste p fra vrangen slik: Fell 4-4-4-6-8-8 m 1 gang. Fortsett med 1 kant-m rille mot ermet.

Når alle fellingene er ferdig er det 21-23-25-26-28-32 m tilbake til skulder. Fortsett med mønster og riller til arb måler 68-70-72-74-76-78 m, avpass at det avsluttes med 2 riller. Fell av.

VENSTRE FORSTK:
Strikk som høyre forstk men motsatt. Det felles til ermhull på starten av p fra retten. Det felles ikke til knapphull.

ERME:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp ovenfra og ned.
Legg opp 50-52-56-58-62-66 m (inkl 1 kant-m i hver side) på rundp 6 med Paris. Strikk 5 riller. Videre strikkes A.1 med 1 kant-m rille i hver side av arb. Når arb måler 3 cm felles det 1 m i hver side innenfor 1 kant-m - LES FELLETIPS. Gjenta fellingen på hver 6.-5½.-4½.-4.-4.-3.cm 6-7-8-8-9-11 ganger til = 36-36-38-40-42-42 m. Deretter strikkes arb videre i riller. Fell av når arb måler 49-49-48-47-46-44 cm. Strikk 1 erme til.

MONTERING:
Sy skuldersømmer i ytterste ledd av ytterste m, sy i ermene, sy undererms- og sidesømmene i ett ned til der kant-m ble lagt opp (= ca 10 cm splitt). Sy i knappene på venstre stolpe.

= 2 r sammen, 1 kast. Kastet strikkes ikke vridd på neste p, det skal lage hull.
= 1 kast, ta 1 m løst av p, 1 r, løft den løse m over. Kastet strikkes ikke vridd på neste p, det skal lage hull.

Rosi Campbell 22.04.2018 - 14:28:

Hi. Question re sleeve instructions. The instruction is to start decrease for sleeve when garment measures 3cm. Please advise on the correct length. Also cast off lengths on sleeve get smaller as the size of the garment increases. Should these be reversed? Thanks for advice.

DROPS Design 23.04.2018 kl. 10:21:

Dear Mrs Campbell, sleeves are worked top down and dec start after 3 cm have been worked after picking up sts. The measurements are smaller in larger sizes since the shoulders are wider. Feel free to adjust measurement to your own - comparing finished measurements shown in chart. Happy knitting!

Barbara Haugen 20.08.2015 - 01:34:

Back instructions: "2 sts in garter st in each side of piece" Doesn't that make these "edge stitches"? I don't understand the following instructions: "When piece measures 10 cm / 4'', cast on 1 new st in each side of piece at the end of the next 2 rows" - If I add one new st each side, then are there 3 "edge" sts on each side? And I don't understand what this means: "(= edge st) = 78-82-86-94-102-110 sts."

DROPS Design 20.08.2015 kl. 13:49:

Dear Mrs Haugen, you start first working 2 sts in garter st in each side, then inc 1 st in each side and continue with A.1 inside 1 st in garter st in each side. Happy knitting!

Barbara Haugen 20.08.2015 - 01:22:

It seems that if you "cast on 1 new st in each side of piece at the end of the next 2 rows" the total number of stitches will increase by 4, but in the directions below you have indicated only an increase of 2. Is this an error, or am I not understanding? Cast on 76-80-84-92-100-108 sts on circular needle size 6 mm / US 10 with Paris... When piece measures 10 cm / 4'', cast on 1 new st in each side of piece at the end of the next 2 rows (= edge st) = 78-82-86-94-102-110 sts

DROPS Design 20.08.2015 kl. 13:47:

Dear Mrs Haugen, you first inc 1 st at the end of 1st row (= 1 st inc), then turn and work next row inc 1 st at the end of this row (= 1 st inc), you have now increased 2 sts = 1 st at the end of both last rows. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1125