DROPS / 164 / 29

Hold Me Close by DROPS Design

Gebreid DROPS vest in ribbelst met boordsteek en sjaalkraag van ”Polaris”. Maat: S - XXXL.

DROPS design: Model nr. po-079
Garengroep F of E en E
----------------------------------------------------------
Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal:
DROPS POLARIS van Garnstudio
1300-1400-1600-1700-1900-2100 gr. kleur nr. 04, grijs

DROPS RONDBREINLD (80 cm) 15 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 7 st x 8 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
DROPS BREINLD ZONDER KNOP 12 mm – voor de mouwranden
DROPS PARELMOERKNOOP gebogen (wit), NR. 540: 2-2-2-3-3-3 stuks
----------------------------------------------------------

vanaf 4.50 € /100g
DROPS Polaris uni colour DROPS Polaris uni colour 4.50 € /100g
Breiwebshop
Bestel
DROPS Polaris mix DROPS Polaris mix 5.27 € /100g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 58.50€ krijgen. Lees meer.

Zie telpatroon A.1 (= 15-15-15-19-19-19 st). Het telpatroon laat het patroon aan de goede kant zien. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

TIP VOOR HET METEN:
Vanwege het gewicht van het garen zal het vest ongeveer 5-10 cm langer worden op het lijf en ongeveer 10 cm langer op elke mouw ten opzichte van de maten op het telpatroon. Alle maten in het patroon worden gemeten terwijl het breiwerk plat ligt.
Als u niet wilt dat het kledingstuk langer wordt, houd dan het breiwerk vast en meet alle maten terwijl het werk hangt (de mouwlengte zal sowieso ongeveer 10 cm langer worden).

TIP VOOR HET WISSELEN VAN DRAAD:
Als u met een nieuwe bol Polaris begint, verbind dan de nieuwe draad en de oude draad als volgt: Splijt het uiteinde van de laatste 15 cm draad, knip een deel weg (dun de draad als het ware uit). Doe hetzelfde met de eerste 15 cm van de nieuwe draad. Leg de twee draadeinden op elkaar zodat ze samen even dik zijn als een normale draad en ga zo verder met breien. Zo is de overgang naar een nieuwe bol onzichtbaar.
----------------------------------------------------------

VEST:
Brei heen en weer op de rondbreinld van middenvoor naar middenvoor - LEES TIP VOOR HET METEN en TIP VOOR HET WISSELEN VAN DRAAD.
Zet 83-87-95-107-115-123 st op (incl. 2 voorbies st aan elke kant middenvoor) met rondbreinld 15 mm en Polaris. Brei 2 ribbels in RIBBELST - zie uitleg boven. Brei dan de volgende nld als volgt aan de goede kant: 2 voorbies st in ribbelst, * 1 r, 3 av *, herhaal van *-* 3-3-3-4-4-4 keer in totaal, 10-11-13-13-15-17 st in tricotst, plaats 1 markeerder (= zijkant), 10-11-13-13-15-17 st in tricotst, A.1 (= 15-15-15-19-19-19 st), 10-11-13-13-15-17 st in tricotst, plaats 1 markeerder (= zijkant), 10-11-13-13-15-17 st in tricotst, * 3 av, 1 r *, herhaal van *-* 3-3-3-4-4-4 keer in totaal en eindig met 2 voorbies st in ribbelst. Ga zo verder in patroon. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!

Minder bij een hoogte van 18 cm in alle maten – denk om de TIP VOOR HET METEN – 4-4-4-6-6-6 st (1-1-1-2-2-2 st op elk voorpand en 2-2-2-2-2-2 st op het achterpand) door 2 av samen te breien in elk 3 av-deel (3 av wordt 2 av) = 79-83-91-101-109-117 st. Minder bij een hoogte van 36 cm voor alle maten de overgebleven 3 av naar 2 av = 73-77-85-94-102-110 st over op de nld. Splits bij een hoogte van 48-49-50-51-52-53 cm het werk bij de markeerders aan elke kant en eindig voorpand en achterpand apart.

RECHTERVOORPAND:
= 21-22-24-27-29-31 st.
Brei dan in ribbelst over de buitenste 11-11-11-14-14-14 st middenvoor (in plaats van in boordsteek) en brei de overgebleven st in tricotst. Zet TEGELIJKERTIJD 12-12-11-10-8-7 nieuwe st op voor de mouwen aan het einde van de eerste nld richting de zijkant = 33-34-35-37-37-38 st. Ga verder in tricotst en in ribbelst middenvoor tot het werk ongeveer 68-70-72-74-76-78 cm meet – pas zo aan dat de volgende nld aan de verkeerde kant is en denk om de TIP VOOR HET METEN. Brei 1 nld recht aan de verkeerde kant en 1 nld recht aan de goede kant over alle st. Brei 1 nld recht aan de goede kant over alle st. Kant in de volgende nld (= verkeerde kant) losjes de eerste 23-24-25-24-24-25 st af voor de schouder = 10-10-10-13-13-13 st over op de nld voor de sjaalkraag.

Begin aan de goede kant en brei in ribbelst en met verkorte toeren heen en weer over de 10-10-10-13-13-13 sjaalkraag st als volgt: * 1 ribbel over alle st, 1 ribbel alleen over de buitenste 7-7-7-10-10-10 st middenvoor *, herhaal van *-* tot de sjaalkraag ongeveer 8-8-8-10-10-10 cm meet vanaf de schouder - gemeten op de korte kant (de kraag meet dan ongeveer 16-16-16-20-20-20 cm aan de lange kant). Zet de st op een hulpdraad.

LINKERVOORPAND:
= 21-22-24-27-29-31 st.
Brei als het rechtervoorpand maar in spiegelbeeld, dus kant af
voor de schouder op een nld aan de goede kant na 1 nld r aan de verkeerde kant. Begin met breien voor de sjaalkraag aan de verkeerde kant.

ACHTERPAND:
= 31-33-37-40-44-48 st.
Ga verder heen en weer in tricotst met 11-11-11-14-14-14 st in boordsteek middenachter en zet TEGELIJKERTIJD 12-12-11-10-8-7 nieuwe st op voor de mouwen aan het einde van de eerste 2 nld = 55-57-59-60-60-62 st op de nld. Brei tot het werk 68-70-72-74-76-78 cm meet – pas zo aan dat de volgende nld aan de verkeerde kant is. Brei nu 1 nld recht aan de verkeerde kant en kant de middelste 9-9-9-12-12-12 st af voor de hals = 23-24-25-24-24-25 st over op elke schouder, eindig elke schouder apart. Keer en brei 1 nld recht aan de goede kant, kant dan losjes alle st af. Herhaal aan de andere kant, het werk meet ongeveer 70-72-74-76-78-80 cm tot de schouder.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen met maassteken/kitchenersteek naast de afkantrand. Naai de sjaalkraag samen middenachter met maassteken/kitchenersteek en naai de sjaalkraag langs de hals op het achterpand - naai met de zijkanten tegen elkaar om een dikke naad te voorkomen.
Naai de openingen onder de mouwen dicht. Naai 2-2-2-3-3-3 knopen op het linkervoorpand. Plaats de bovenste knoop ongeveer 2 cm onder waar de ribbels beginnen op de voorbies en zet hem vast in de 11e-11e-11e-15e-15e-15e st vanaf middenvoor. Plaats dan de volgende 1-1-1-2-2-2 knopen eronder met ongeveer 10 cm tussen elke knoop. Knoop het vest dicht door een st op het rechtervoorpand.

MOUWRANDEN:
Neem 30-30-33-33-36-36 st op naast de kant st aan de onderkant langs een mouw met breinld zonder knop 12 mm en Polaris. Brei boordsteek in de rondte (= 1 r/2 av). Kant als de boordsteek meet 22 cm voor alle maten (pas het vest aan voor de beste lengte) af met recht boven recht en averecht boven averecht.
Herhaal aan de onderkant langs de andere mouw.

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 164-29) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (29)

Kati 17.02.2020 - 03:58:

Where do you actually start the left front? On the RS or on the WS? I don't really understand what you mean by reversed - correct reversed would mean to start it from the RS and mirror the right front. If you start it on the WS as the front side, you have 1 row less, and you cannot add the stitches for the sleeve on the first row. On the back also - since you cannot cast on for both sleeves on the same row, even with grafting it will look weird on the shoulders because of the garter rows.

DROPS Design 17.02.2020 kl. 10:29:

Dear Kati, reversed means that everything that was done on the left side will be worked now on the right side and everything that was done on the right side will be worked now on the left side. If you divided piece after a RS row, then first row on left front piece will be worked from WS (= as on right front piece and as on back piece). Happy knitting!

Marie-France 28.07.2019 - 09:44:

Bonjour, au niveau des rangs raccourcis le coté le plus long c'est la ou il y a les 7 mailles ? Merci.

DROPS Design 28.07.2019 kl. 10:22:

Bonjour Marie-France! Oui, cette piece est plus longue du cote du milieu devant/de l'encoulure. Bon tricot!

Mindy 17.01.2019 - 22:34:

I can’t get started with this because of the instructions “2 band stitches in garter stitch”. What does that mean?

DROPS Design 18.01.2019 kl. 09:10:

Dear Mindy, this means to work these 2 stitches K from RS and K from WS. The video below is showing how to work 1 edge st in garter stitch, remember to work 2 sts in garter st as in pattern. Happy knitting!

Ann-May Törnqvist 27.11.2018 - 21:07:

Kan jag sticka tröjan Hold me close i Drops Alpaca?

DROPS Design 29.11.2018 kl. 14:19:

Hei Ann-May. Denne genseren er strikket i vårt tykkeste garn (fra garngruppe F), mens Alpaca er et av våre tynneste garn (fra garngruppe A). Du kan selvfølgelig strikke den med 8 tråder Alpaca, men jeg vil anbefale deg å bruke et tykkere garn, eller velge en annen oppskrift om du helst vil strikke i Alpaca. Du kan for eksempel strikke med 4 tråder Air (som er 65% alpaca) eller 2 tråder Andes (som er en blanding av alpaca og ull). God fornøyelse

Stefania 06.11.2018 - 07:57:

Buongiorno, ma se io volessi usare dei ferri dritti che misura devo prendere? Grazie

DROPS Design 06.11.2018 kl. 08:37:

Buongiorno Stefania. Deve usare la misura che le consente di ottenere il campione indicato nelle spiegazioni. Buon lavoro!

Lelletta 13.11.2017 - 23:01:

Buonasera! Chiedo scusa, ma il numero dei ferri è 15????? Tale misura credo corrisponda al diametro in mm degli stessi e ciò mi sembra improbabile... tra l'altro, almeno qui in Italia, penso che non si trovino proprio! Attendo un Vostro riscontro e Vi saluto con cordialità!

DROPS Design 14.11.2017 kl. 08:09:

Buongiorno Lelletta, il numero dei ferri corrisponde al diametro, ma questo vale per tutti i numeri. Può trovare i ferri da 15 mm presso i nostri rivenditori DROPS. Buon lavoro

Mimi 15.01.2017 - 05:06:

I am at the shawl collar now. When pattern says " 1 ridge over all sts, 1 ridge only over the outermost 10 sts toward mid front", does it mean you bind off on 3 sts, leaving only 10 on the needles to work them? and then work the 10 sts for 10 cm? OR is it 1 ridge over all sts and then slip 3 sts and working only 10 sts on two rows, going back to working all 13 sts again? I am doing the XL size. Thanks!

DROPS Design 16.01.2017 kl. 09:43:

Dear Mimi, you are here working short rows starting from RS: *work 2 rows over all sts, 2 rows over the first 10 sts* (= there will be 4 rows over the first sts towards mid front and only 2 rows towards shoulder). Repeat these 4 rows until the shorter side measures approx. 10 cm (from shoulder). Happy knitting!

Marian 11.01.2017 - 21:22:

Ik wil dit vest heel graag gaan maken alleen met dunnere wol en op naalden nr 5. Kan iemand mij vertellen hoeveel steken ik dan moet opzetten voor maat L?

DROPS Design 12.01.2017 kl. 10:48:

Hoi Marian. Ik kan je helaas niet helpen met individuele aanpassingen op de gratis patronen.

Hosten Natacha 14.02.2016 - 13:40:

Hoeveel bollen drops polaris heb ik nodig voor deze vest? Dank u

DROPS Design 15.02.2016 kl. 14:15:

Hoi Natacha: Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL Materiaal: DROPS POLARIS van Garnstudio 1300-1400-1600-1700-1900-2100 gr. kleur nr. 04, grijs. 1 bol Polaris is 100 gr. Zie ook het kleurenoverzicht hier

Konny 13.01.2016 - 02:04:

Hallo, ich möchte die Jacke Stricken. Bin aber unsicher wegen der Größe. Ist es möglich den angegebenen Größen eine deutsche Konfektionsgröße zuzuordnen? Vielen Dank für Eure Hilfe. Konny

DROPS Design 23.01.2016 kl. 18:15:

Sie finden alle relevanten Maße unten in der Maßskizze am Ende der Anleitung, anhand dessen können Sie am besten entscheiden, welche Größe Ihnen passt.

Laat een opmerking achter voor DROPS 164-29