DROPS Baby / 25 / 12

Little Lady Rose by DROPS Design

Babyvest met raglan en waaierranden, wordt van boven naar beneden gehaakt in DROPS BabyAlpaca Silk. Maat prematuur tot 4 jaar.

  • Little Lady Rose / DROPS Baby 25-12 - Babyvest met raglan en waaierranden, wordt van boven naar beneden gehaakt in DROPS BabyAlpaca Silk. Maat prematuur tot 4 jaar.
DROPS design: Model nr. bs-008-by
Garengroep A
-----------------------------------------------------------
Maat: 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 maanden (2 - 3/4) jaar
Maat in cm: 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Materiaal:
DROPS BABYALPACA SILK van Garnstudio
150-150-150-200 (200-200) gr. kleur nr. 1306, poeder
50-50-50-50 (50-100) gr. kleur nr. 0100, naturel

DROPS HAAKNLD 3.5 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 22 stk x 8 toeren in structuurpatroon in de hoogte = 10 x 10 cm.
DROPS PARELMOERKNOOP NR. 521: 3-3-3-5 (5-5) stuks
----------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

70% alpaca, 30% zijde
vanaf 5.40 € /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 5.40 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 21.60€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Vervang eerste v aan begin van elke v toer door 1 l, eindig toer met 1 v in 3e l van begin van vorige toer.
Vervang eerste stk aan begin van elke stk toer door 3 l, eindig toer met 1 stk in l van begin van vorige toer.

STRUCTUURPATROON:
* 1 toer v (aan de verkeerde kant), 1 toer stk (aan de goede kant) *, herhaal van *-* (1 toer v en 1 toer stk = 1 toer in structuurpatroon).

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Meerder 1 v/stk door 2 v/stk in dezelfde st te haken.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Haak 1 v/stk maar wacht met de laatste doorhaling (= 2 st op haak), haak dan volgende v/stk maar haal bij laatste doorhaling garen door alle st op haak = 1 v/stk geminderd.

PATROON:
Zie telpatroon A.1. (A.2 voor het meerderen op de kraag).
----------------------------------------------------------

VEST:
Het werk wordt van boven naar beneden gehaakt. Haak heen en weer van middenvoor naar middenvoor.

PAS:
Haak 83-87-91-91 (91-95) l (incl. 1 l om mee te keren) met haaknld 3,5 mm en poeder. Haak 1 v in 2e l vanaf haak, haak dan 1 v in elke l de hele toer = 82-86-90-90 (90-94) v op de toer (incl. 5 voorbies st aan elke kant middenvoor).
Plaats nu 4 markeerders in het werk voor de raglan als volgt (begin middenvoor – LET OP: plaats de markeerder niet terwijl u haakt maar voordat u gaat haken): sla 15-16-17-17 (17-18) v over (= linkervoorpand), plaats 1 markeerder in volgende v, sla 14 v over (= mouw), plaats 1 markeerder in volgende v, sla 20-22-24-24 (24-26) v over (= achterpand), plaats 1 markeerder in volgende v, sla 14 v over (= mouw) en plaats laatste markeerder in volgende v (er zijn nu 15-16-17-17 (17-18) v op rechtervoorpand na laatste markeerder).
LEES ALLE ONDERSTAANDE AANWIJZINGEN DOOR VOOR U VERDER GAAT: LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN en haak volgende toer als volgt aan de goede kant: haak 1 stk in elke v maar haak in elke v met markeerder 2 stk en 2 l en 2 stk = 94-98-102-102 (102-106) stk op de toer. Haak dan STRUCTUURPATROON - zie uitleg boven (haak heen en weer met 1 v/stk in elke st van vorige toer – maar haak elke toer met v aan de verkeerde kant 2 l boven de 2 l van vorige toer in raglanlijnen. Haak op de toer met stk 2 stk en 2 l en 2 stk in beide l-lussen). Meerder TEGELIJKERTIJD in de eerste toer aan de goede kant (dus op toer met stk) voor de raglan als volgt: haak 2 stk en 2 l en 2 stk in elke l-lus in elke raglanlijn (= 16 stk gemeerderd op de toer – let op: haak om beide l-lussen). Herhaal dit meerderen elke toer aan de goede kant nog 3-4-5-6 (7-8) keer (= 4-5-6-7 (8-9) keer in totaal) = 158-178-198-214 (230-250) st. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Haak na de laatste meerdering voor de raglan 1 toer met v aan de verkeerde kant als hiervoor.
Haak volgende toer als volgt aan de goede kant: haak 1 stk in elke van de eerste 25-28-31-33 (35-38) stk (= linkervoorpand), sla de volgende 34-38-42-46 (50-54) v over (= mouw), haak 6-6-6-6 (8-8) l, haak 1 stk in elke van de volgende 40-46-52-56 (60-66) v (= achterpand), sla de volgende 34-38-42-46 (50-54) v over (= mouw), haak 6-6-6-6 (8-8) l en haak 1 stk in elke van de laatste 25-28-31-33 (35-38) v (= rechtervoorpand).
Haak nu lijf en mouwen apart verder.

LIJF:
MEET NU HET WERK VANAF HIER!
Haak 1e toer aan de verkeerde kant – haak 1 v in elk stk van de vorige toer en 1 v in elke van de 6-6-6-6 (8-8) l onder elk armsgat = 102-114-126-134 (146-158) v op toer. Plaats 1 markeerder 28-31-34-36 (39-42) st vanaf elke kant middenvoor om de zijkanten aan te geven (= 46-52-58-62 (68-74) st op het achterpand). Ga verder heen en weer in het STRUCTUURPATROON.
Meerder TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 2-2-2-3 (2-3) cm, 1 st aan elke kant van beide markeerders – LEES TIP VOOR HET MEERDEREN (= 4 st gemeerderd). Herhaal dit meerderen ongeveer elke 1-1½-1½-1½ (1½-1½) cm nog 10-10-10-10 (13-13) keer (= 11-11-11-11 (14-14) keer in totaal) = 146-158-170-178 (202-214) st. Haak bij een hoogte van ongeveer 15-17-18-20 (22-24) cm vanaf het armsgat – pas zo aan dat het meerderen klaar is - 1 toer v aan de verkeerde kant en meerder TEGELIJKERTIJD 2-2-2-0 (0-0) v gelijkmatig – LEES TIP VOOR HET MEERDEREN = 148-160-172-178 (202-214) v. Hecht af.
Ga verder met naturel en haak 1 toer v aan de verkeerde kant met 1 v in elke v van de vorige toer. Haak dan het waaierpatroon volgens telpatroon A.1, dus haak als volgt:
TOER 1 (= goede kant): 1 l, 1 v in eerste st, * 3 l, sla 2 v over, 1 v in volgende st *, herhaal van *-* de hele toer = 49-53-57-59 (67-71) l-lussen, keer.
TOER 2 (= verkeerde kant): haak 3 l (= 1 stk), 3 stk en 2 l en 3 stk in eerste l-lus, * 1 stk in volgende l-lus, 3 stk en 2 l en 3 stk in volgende l-lus *, herhaal van *-* de hele toer en eindig met 1 stk in eerste v van begin van vorige toer = 25-27-29-30 (34-36) stk-groepen met 1 stk tussen elke stk-groep, keer het werk.
TOER 3 (= goede kant): haak 3 l (= 1 stk), 3 stk en 2 l en 3 stk in l-lus in mid van eerste stk-groep, * 1 stk in volgende stk, 3 stk en 2 l en 3 stk in l-lus in mid van volgende stk-groep *, herhaal van *-* de hele toer en eindig met 1 stk in 3e l van begin van vorige toer = 25-27-29-30 (34-36) stk-groepen met 1 stk tussen elke stk-groep. Hecht af.

MOUW:
= 34-38-42-46 (50-54) st.
Plaats 1 markeerder hier – MEET NU HET WERK VANAF HIER.
Haak 1 toer aan de goede kant met poeder als volgt: haak 3-3-3-3 (4-4) l, haak 1 v in elke st en haak 3-3-3-3 (4-4) l. Keer het werk, haak 1 stk in 2e l vanaf de haaknaald, haak 1 vaste in elk van de volgende 1-1-1-1 (2-2) l, 1 vaste in elke st van vorige toer en 1 stk in elke van de 3-3-3-3 (4-4) l van het begin van vorige toer = 40-44-48-52 (58-62) st op de toer.
Haak dan STRUCTUURPATROON heen en weer als hiervoor met v aan de verkeerde kant en stk aan de goede kant. Minder TEGELIJKERTIJD als de mouw 2-2-3-3(3-3) cm meet vanaf de markeerder 1 st aan elke kant - ZIE TIP VOOR HET MINDEREN! Herhaal dit minderen elke 8-5-3-3 (2½-2½) cm nog 1-2-4-5 (7-8) keer (= 2-3-5-6 (8-9) keer in totaal aan elke kant) = 36-38-38-40 (42-44) st. Haak tot mouw ongeveer 13-14-16-19 (23-26) cm meet vanaf markeerder – eindig na 1 toer met v aan de verkeerde kant – en hecht dan af.
Ga verder met naturel. Haak 1 toer v aan de verkeerde kant en meerder TEGELIJKERTIJD 4-2-2-6 (4-2) v gelijkmatig = 40-40-40-46 (46-46) v.
Haak dan waaierpatroon volgens telpatroon A.1, begin aan de goede kant, haak op dezelfde manier als op de onderkant van het vest. Na 1e toer zijn er 13-13-13-15 (15-15) l-lussen op de toer en na 2e toer zijn er 7-7-7-8 (8-8) stk-groepen met 1 stk tussen elke stk-groep.

AFWERKING:
Naai mouwnaden samen met de zijkanten tegen elkaar in de buitenste lusjes van de buitenste st. Naai de openingen onder de mouwen dicht.
Naai de knopen op het linkervoorpand. Plaats de bovenste knoop ongeveer 1 cm vanaf de hals en houd dan ongeveer 5 tot 7 cm aan tussen elke knoop. Knoop dicht door stk in structuurpatroon.

RONDING OP ACHTERPAND VANAF HALS:
Haak voor een betere pasvorm een kleine ronding op het achterpand vanaf de hals. Plaats 1 markeerder in st in elke hoek van hals, dus aan begin van elke raglanlijn. Neem haaknld 3.5 mm en poeder en haak als volgt: begin in 11e st vanaf middenvoor, haak 1 v in elke st tot er 1 st overblijft voor st met markeerder, haak 1 hstk in volgende st, 1 stk in st met markeerder en 1 hstk in volgende st, haak dan 1 v in elke st tot er 1 st overblijft voor volgende st met markeerder, 1 hstk in volgende st, 1 stk in st met markeerder en 1 hstk in volgende st. Ga zo verder tot er 10 st over zijn voor middenvoor aan de andere kant. Keer het werk en haak 1 v in elke v maar haak bij elke markeerder 3 v samen, dus haak 1 v in hstk maar wacht met laatste omsl en doorhaling, haak 1 v in st met markeerder maar wacht met laatste omsl en doorhaling, haak 1 v in volgende hstk maar haal nu laatste omsl door alle 4 st op haak (= 2 v geminderd). Hecht af.

KRAAG:
Neem haaknld 3,5 mm en poeder en haak als volgt: begin in 4e st vanaf middenvoor en haak 1 v in elke v langs de hals tot er 3 v over zijn op de toer en haak TEGELIJKERTIJD 5e en 6e st samen – LEES TIP VOOR HET MINDEREN = ongeveer 57-60-64-64 (64-67) v over. Zorg dat de markeerders in elke raglanlijn mee naar boven gaan – verwijder ze uit de steken en plaats ze tussen de steken waar u ze uithaalt en de volgende steek aan de kant van de mouw, zodat alle markeerders tussen 2 st zijn.
Haak dan structuurpatroon heen en weer als op het lijf met 1 st in elke st. Meerder TEGELIJKERTIJD na 3-3-3-4 (4-4) cm in de volgende 2 toeren volgens patroon A.2. Na de laatste meerdering meet de kraag ongeveer 5-5-5-6 (6-6) cm. Hecht af.

GEHAAKTE RAND LANGS MIDDENVOOR:
Haak met naturel als volgt: begin aan de verkeerde kant aan de onderkant op het linkervoorpand en haak 1 toer v omhoog langs middenvoor en dan over de 3 st aan de bovenkant van hals voordat de kraag begint - haak ongeveer 2 v in elke stk-toer en 1 v in elke v-toer. Keer het werk en haak als volgt: * 3 l, sla 2 v over, 1 v in volgende st *, herhaal van *-* de hele toer tot onderkant van voorbies. Hecht af en herhaal langs rechtervoorpand, begin aan de verkeerde kant aan de bovenkant bij de hals.

GEHAAKTE RAND LANGS KRAAG:
Haak met naturel als volgt: begin aan de goede kant waar kraag begint na de 3 st aan de bovenkant van de hals en haak 1 toer v langs de hele kraag tot waar kraag eindigt voor de bovenste 3 st bij hals aan de andere kant. Keer het werk en haak als volgt: * 3 l, sla ongeveer 2 st over, 1 v in volgende v *, herhaal van *-*, LET OP: pas zo aan dat aantal l-lussen deelbaar is door 2 en 1. Keer het werk en haak een afwerkrand met waaiers als volgt aan de goede kant: haak hv tot mid van eerste l-lus, 3 l (= 1 stk), * 3 stk en 2 l en 3 stk in volgende l-lus, 1 stk in volgende l-lus *, herhaal van *-* de hele toer. Hecht af.

STRIK:
Haak 11 l met haaknld 3.5 mm en naturel. Haak eerste toer als volgt: 1 stk in 4e l vanaf haak, 1 stk in elke van de volgende 7 l = 9 stk op toer. Keer het werk en haak STRUCTUURPATROON heen en weer tot het werk ongeveer 10 cm meet – eindig na 1 toer met v. Hecht af. Naai korte zijkanten samen en vorm zo een ring, wind garen rondom midden van ring, trek draad aan en zet vast. Bevestig strik aan bovenkant rechtervoorpand.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 23.03.2021
MOUW:...Haak 1 toer aan de goede kant met poeder als volgt: haak 3-3-3-3 (4-4) l, haak 1 v in elke st en haak 3-3-3-3 (4-4) l. Keer het werk, haak 1 stk in 2e l vanaf de haaknaald, haak 1 vaste in elk van de volgende 1-1-1-1 (2-2) l, 1 vaste in elke st van vorige toer en 1 stk in elke van de 3-3-3-3 (4-4) l van het begin van vorige toer = 40-44-48-52 (58-62) st op de toer.

Telpatroon

symbols = 1 v
symbols = 1 l
symbols = 1 stk
symbols = markeerder

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS Baby 25-12) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (97)

country flag Lotta Östlund 16.06.2021 - 19:02:

Jag är på oket och virkar. Har gjort 2 St- 2 lm- 2 st vid varje markör. 106 st/ varvet. Sen skriver ni att på nästa varv med fm ska jag göra 2 lm över föregående vars 2 lm. Sen skriver ni 2 st-2 lm - 2 st i BÄGGE lmbågarna, var hittar ni den andra lm bågen ? Tacksam för svar för jag har kört fast helt. Med vänlig hälsning, Lotta

country flag Maren 08.07.2020 - 21:57:

Hallo! Vielen Dank für die tolle(n) Anleitung(en)! Nur, um sicher zu gehen - wenn ich die Ärmel häkle beginne ich ja mit festen Maschen und das macht mit der Reihe davor (bevor ich mit dem Rumpfteil begonnen habe) dann ja zwei Reihen mit festen Maschen, ist das so richtig? Oder fällt das nicht so auf, weil ich die von hinten häkle? Vielen Dank und liebe Grüße!

user icon DROPS Design 09.07.2020 kl. 09:32:

Liebe Maren, ja stimmt so, aber ich vermute Sie können auch die erste Reihe ben den Ärmeln mit Stäbchen häkeln, damit Sie das Strukturmuster wie zuvor weiterzuhäkeln. Viel Spaß beim häkeln!

country flag Doreen Ryan 03.06.2020 - 00:33:

As I Began the Yoke I ended finishing on the RS . But then the directions say to start Next Row on The RS . What do I do here, tie off the last row? Or?

user icon DROPS Design 03.06.2020 kl. 07:19:

Dear Mrs Ryan, the dividing row on yoke is a row worked from RS (with double crochets/US-term.) on first row on body you crochet from WS 1 row with sc and continue the texture rows as before. Happy crocheting!

country flag Gina 07.04.2020 - 22:21:

Hei. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal hekle armene. Når jeg skal begynne har jeg 52 masker og ikke 46 og ender opp med 57 masker når jeg har heklet de to første radene oppskriften i (12/18mnd) dette går ikke opp med fellingen av masker for å få til 40 masker til slutt. og skal jeg begynne med en rad med å hekle en rad med fm over den raden med fm som er der fra før? og skal den hekles sammen eller syes sammen når armen er ferdig heklet?

country flag Carla 16.02.2020 - 21:24:

Thank you!\r\nits an adorable pattern!

country flag Marianne Clemmensen 28.01.2020 - 19:37:

Jeg forstår ikke hvor jeg skal begynder at lave ærmer de 4 lm?, hvor skal jeg hækle fm ? Efter ... når jeg prøversom der står får jeg et stort hul og en flap af de 6 lm . Jeg håber du kan hjælpe mig . Mvh Marianne

user icon DROPS Design 10.02.2020 kl. 14:24:

Hei Marianne. Usikker på hvilken størrelse du hekler, men i f.eks størrelse 2 år har du 50 masker, nå startes det med 4 luftmasker, deretter 1 fastmaske i hver av de neste 50 masker, så hekles det 6 luftmasker. Snu arbeidet og hekle 1 stav i 4. luftmaske fra nålen, hekle 1 stav i hver av de 2 neste luftmaskene (i de 6 luftmaskene er det heklet 3 staver, de 3 luftmaskene som er igjen = 1 stav), 1 stav i hver fastmaske fra forrige rad og 1 stav i hver av de 4 luftmaskene fra begynnelsen av forrige rad (ingen luftmasker igjen) = 58 masker på raden. Videre hekles det STRUKTURRADER frem og tilbake som før med fastmasker fra vrangen og staver fra retten. God Fornøyelse!

country flag Jennie 16.09.2019 - 15:03:

När man gör kragen och kommer till A.2, ska man bara göra stolpar på alla varv då?

user icon DROPS Design 17.09.2019 kl. 15:47:

Hej Jennie, ja A.2 är bara stolpar, men på varv 1 virkar du 2 stolpar i de 2 mittersta maskorna i diagrammet . Och på varv 2 virkar du 2 stolpar i mitten på diagrammet igen. Lycka till :)

country flag Susan Wols 15.08.2019 - 20:14:

Fins det en fullstending instruksjonsvideo av denne oppskriften? Synes forklaringene er litt rotete hos dere, lettere å følge en video..

user icon DROPS Design 06.09.2019 kl. 10:40:

Hej Susan, nej vi har ikke hele jakken på video. Du starter der hvor der står BÆRESTYKKE og følger opskriften række for række i din størrelse. Vi har en video som viser hvordan man hækler raglanudtagninger, se til venstre i opskriften under billedet. God fornøjelse!

country flag Vianca 22.06.2019 - 06:29:

Hola! En el canesú cuando se terminan las 6 vueltas con aumentos en la talla 6/9 quedan 182 puntos en total, pero dice que deberían quedar 198. Mi pregunta es si en realidad son 7 vueltas de aumentos y no 6??

user icon DROPS Design 27.06.2019 kl. 23:15:

Hola Vianca. Primero hacemos unos aumentos según el patrón: Trabajar 1 p.a. en cada p.b. pero en cada p.b. con MP trabajar 2 p.a. + 2 p.de cad. + 2 p.a. = 94-98-102-102 (102-106) p.a. en la fila. Ahora trabajar un total de 6 veces los aumentos, es decir, en cada fila con aumentos tenemos 16 puntos más ( 6x16= 96 puntos aumentados). 102 + 96 = quedan 198 puntos.

country flag Bethina 05.06.2019 - 11:30:

Efter mærkningerne skal jeg hækle 2 st, 2 lm, 2 st i hver fm ved mærkningerne, som så kun giver 12 ekstra masker. Det regnestykke forstår jeg simpelthen ikke. Kan se at andre har spurgt om det samme, men jeg forstår ikke svaret

user icon DROPS Design 05.06.2019 kl. 12:09:

Hej Bethina, hvilken størrelse er det du ikke kan få til at stemme?

Laat een opmerking achter voor DROPS Baby 25-12