DROPS / 146 / 31

Mara by DROPS Design

Gehaakte DROPS hoed van "Bomull-Lin" of "Paris".

  • Mara / DROPS 146-31 - Gehaakte DROPS hoed van Bomull-Lin of Paris.
DROPS design: Model nr. l-118
Garengroep C
----------------------------------------------------------
Maten:
Omtrek: ongeveer 48 cm rondom het hoofd
Hoogte: ongeveer 26 cm

Materiaal: DROPS BOMULL-LIN van Garnstudio
100 gr. kleur nr. 05, bruin
Of: DROPS PARIS van Garnstudio
100 gr. kleur nr. 26, donkerbeige

DROPS HAAKNLD 4.5 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 20 stk x 8 toeren = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

53% katoen, 47% linnen
vanaf 2.00 € /50g
DROPS Bomull-Lin uni colour DROPS Bomull-Lin uni colour 2.00 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 4.00€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Haak elke toer met stk als volgt: vervang 1e stk op de toer door 3 l, sla 1e stk van vorige toer over, haak dan 1 stk in elk stk en eindig met 1 hv in 3e l van het begin van de toer.

PATROON:
Zie telpatroon A.1.

STK-GROEP:
1 stk-groep = haak in hetzelfde stk: 2 stk, 2 l en 2 stk. Vervang aan het begin van de toer het 1e stk in stk-groep door 3 l.
----------------------------------------------------------

HOED:
Wordt in de rondte gehaakt.
Haak 2 l met Bomull-Lin en haaknld 4.5 mm.
TOER 1: haak 12 stk in 1e l - LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN.
TOER 2: haak 2 stk in elk stk = 24 stk.
TOER 3: * 1 stk in volgende stk, haak 2 stk in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer (= 12 stk gemeerderd) = 36 stk.
TOER 4: * 1 stk in elke van volgende 2 stk, haak 2 stk in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 48 stk.
TOER 5: * 1 stk in elke van volgende 3 stk, haak 2 stk in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 60 stk.
TOER 6: * 1 stk in elke van volgende 4 stk, haak 2 stk in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 72 stk.
TOER 7: * 1 stk in elke van volgende 8 stk, haak 2 stk in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 80 stk.
TOER 8 en 9: haak 1 stk in elk stk.

Haak dan A.1 als volgt:
TOER 1: 4 l (telt als 1e stk en 1 l), sla de eerste 3 stk over, * haak 1 STK-GROEP - lees uitleg boven - in volgende stk, 1 l, sla volgende 3 stk over, 1 stk in volgende stk, 1 l, sla volgende 3 stk over *, herhaal van *-* de hele toer, eindig met 1 STK-GROEP in volgende stk, 1 l, 1 hv in 3e l van het begin van de toer = 10 stk-groepen.
TOER 2: Haak in zelfde l 1 stk-groep, * 1 l, 1 stk in l-lus op volgende stk-groep, 1 l, 1 stk-groep in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer, eindig met 1 l en 1 hv in 3e l van het begin van de toer.
TOER 3: haak hv tot l-lus op 1e stk-groep, 4 l (telt als 1e stk en 1 l), * 1 stk-groep in volgende stk, 1 l, 1 stk in l-lus op volgende stk-groep, 1 l *, herhaal van *-* de hele toer, eindig met 1 hv in 3e l van het begin van de toer.
TOER 4: haak als toer 2.
TOER 5: haak als toer 3.
TOER 6: haak 1 l, haak dan 3 v in elke l-lus op toer - meerder TEGELIJKERTIJD 6 v gelijkmatig verdeeld over de toer = 96 v.
TOER 7: * 1 stk in elke van volgende 3 v, haak 2 stk in volgende v *, herhaal van *-* de hele toer = 120 stk.
TOER 8: * 1 stk in elke van volgende 9 stk, haak 2 stk in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 132 stk.
TOER 9: * 1 stk in elke van volgende 10 stk, haak 2 stk in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 144 stk.
TOER 10: * 1 stk in elke van volgende 11 stk, haak 2 stk in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 156 stk.
TOER 11: * 1 stk in elke van volgende 38 stk, haak 2 stk in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 160 stk.
TOER 12: haak 1 stk in elk stk. Knip de draad af en zet vast.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 05.10.2016
Correctie in TOER 1 bij het haken van A.1

Telpatroon

symbols = l
symbols = stk
symbols = stk-groep: haak in hetzelfde stk: 2 stk, 2 l en 2 stk
symbols = toer 1

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 146-31) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (69)

country flag Britt 11.07.2020 - 16:58:

Hoe kan ik de hoed groter maken? Waar en hoeveel kan ik meerderen met het voorgeschreven garen? Ik hoor het graag!

user icon DROPS Design 12.07.2020 kl. 14:28:

Dag Britt,

Je zou bijv nog een toer van stokjes kunnen haken (zorg dat je een meervoud van 8 stokjes op de toer hebt, zodat het patroon past) voordat je met A.1 begint en/of dat je nog een extra toer van A.1 haakt.

country flag Grognier Françoise 24.05.2020 - 13:59:

Bonjour, Je viens de réaliser le chapeau Drop Mara en BOMULL-LIN, il est très beau mais le bord est tout mou ! J'ai pourtant bien respecté l'échantillon et me demande vraiment si le fil Bromull-lin est adapté à cette réalisation? Pouvez-vous me donner la "recette" pour que le bord soit un peu plus rigide, notamment s'il faut l'amidonner: comment procéder? Cordialement Françoise

user icon DROPS Design 25.05.2020 kl. 09:49:

Bonjour Françoise, vous pouvez l'amidonner plus ou moins légèrement en fonction de l'effet voulu. Bon crochet!

country flag Cotting Christine 15.03.2020 - 16:06:

Avec le Boll-mull la ceinture du chapeau n'a pas assez de tenue ! Dommage

user icon DROPS Design 16.03.2020 kl. 10:16:

Bonjour Mme Cotting, aviez-vous le bon échantillon/la bonne tension, soit 20 brides x 8 rangs = 10 x 10 cm? Vous pouvez essayer de l'amidonner un peu si besoin. Bon crochet!

country flag Lea 27.03.2019 - 21:38:

I would prefer to use Drops Muskrat. Do I need to hold two (2) strands together to equal the size of Drops Bomull-Lin? Or is there a better yarn that would match size holding 2 strands together? Thank you for your help.

user icon DROPS Design 01.04.2019 kl. 09:11:

Dear Lea, Bomull-Lin and Paris both belongs to yarn group C while Muskat is yarn group B, this means Muskat will not be an alternative here and you would have to check the tension and might have to recalculate the pattern to fit the right size. But you could use instead 2 strands Safran (= yarn group A). Happy crocheting!

country flag Sharon L. Ford 27.07.2018 - 15:48:

Thank you for making a hat for smaller adult heads. I have a 20" head, and this fits great!! New at crocheting and directions were great!

country flag Ina 04.06.2017 - 10:57:

Det er vigtigt at vide om det er Bomull-Lin med hvid eller brun banderole, der skal bruges til denne opskrift. Drops har ændret garnet meget her i 2017. Der er stor forskel i tykkelsen. Forhandlere har ikke fået at vide at de skal gøre kunderne opmærksomme på den nye tykkelse på garn med brun banderole.

country flag Monique 07.05.2017 - 23:13:

Ik heb andere hoeden bekeken hier op garnstudio en die worden ook van Bomull-lin gemaakt op haaknaald 4.5 maar daar staat de stekenverhouding die ik heb. Bomull-lin rekt niet mee dus is de hoed te klein. In ieder geval is mijn hoed prachtig geworden.

country flag Monique 07.05.2017 - 23:10:

Ik heb met haaknaald 4.5 st.verhouding van 16 stk x 9.5. Hij is af en past perfect. Met jullie stekenverhouding op haakpen 3 werd het echt een kinderhoed.Patroon is verder super. Alleen jullie stekenverhouding is niet mogelijk voor een volwassen vrouw.

country flag Monique 06.05.2017 - 14:28:

Ik snap er niks van. Heb exact de stekenverhouding welliswaar op haaknaald 3 ipv de aanbevolen 4.5. Hij is veel!!! te klein. Haak met Bomull-lin. Het is echt voor een kinderhoofd. Ik heb al meerdere klachten hierover gelezen. Kunnen jullie dit aanpassen? Vlgs mij gaat iedereen hiermee de fout in.

user icon DROPS Design 07.05.2017 kl. 12:17:

Hallo Monique, Waarschijnlijk is er toch ergens iets mis gegaan. Misschien kun je de stekenverhouding nog eens goed nakijken? Na toer 8 heb je 80 stokjes, dit zou een omtrek moeten hebben van 40 cm op basis van de juiste stekenverhouding. Wanneer je na het haken van A.1 aan de rand begint heb je 96 vasten op de toer en dan zou je een omtrek van de hoed van 48 moeten hebben.

country flag Solène 26.09.2016 - 14:51:

Bonjour, Je pense qu'il y a une erreur dans les explications du modèle en Français : Au tour 1 de A1, il manque à la fin de ce qui doit être répété *............. sauter 3B* pour correspondre au diagramme.

user icon DROPS Design 26.09.2016 kl. 15:26:

Bonjour Solène et merci pour votre retour, l'information a été transmise à notre équipe. Bon crochet!

Laat een opmerking achter voor DROPS 146-31