DROPS / 52 / 7

DROPS 52-7 by DROPS Design

DROPS Dame- of herentrui met raglanmouwen en Aran kabelmotief van “Karisma Superwash”. Maat Small t/m Large.

Trefwoorden: hoge kraag, kabel, raglan, truien,
Maat:
Dames: Small - Medium - Large
Heren: (Small/medium - Medium/Large)
Materialen: DROPS Karisma Superwash van Garnstudio
650-700-750 (850-900) gr nr. 01, ecru

DROPS Rond- en sokkenbreinld 3mm en 4mm.
DROPS Sokkenbreinld 3,5mm (voor de hals).
DROPS kabelnld

LET OP! De vernieuwde DROPS Karisma heeft een kortere looplengte: 100
meter i.p.v. 110 meter.
U heeft voor dit patroon dus 10% meer garen nodig dan aangegeven
staat. Bereken eventueel 1 of 2 bollen extra.

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 2.65 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 2.65 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 37.10€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

Steekverhouding: 21 st x 28 nld op breinld 4mm en motief M.5 = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere naalden om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!
NB! Het is heel belangrijk dat de steekverhouding goed klopt voor de raglanmouwen!

Boordst: *2 r, 2 av*, herhaal steeds *- *.

Motief: zie de teltekening (1 teltekening = 1 herhaling). De teltekening geeft het patroon weer op de goede kant van het werk.

Achter- en voorpand: de getallen tussen de () = herenmaat.
Zet met rondbreinld 3mm en ecru 188-192-200 (200-208) st op en brei 5 (6) cm boordst – en meerder in de laatste nld gelijkmatig verdeeld 88-96-100 (100-108) st = 276-288-300 (300-316) st. Wissel naar rondbreinld 4mm en brei de volgende nld als volgt (begin aan de zijkant): 26-29-32 (32-36) st van teltekening M.5, dan de teltekeningen M.2, M.4, M.2, M.3, M.2, M.1 (= midden van het voorpand), M.2, M.3, M.2, M.4, M.2, en 52-58-64 (64-72) st van teltekening M.5, dan de teltekeningen M.2, M.4, M.2, M.3, M.2, M.1, M.2, M.3, M.2, M.4, M.2, en 26-29-32 (32-36) st van teltekening M.5. Kant bij een hoogte van 34-36-37 (40-43) cm 4 st af voor de armsgaten aan weerskanten = 134-140-146 (146-154) st voor het rug- en voorpand. Leg het werk terzijde en brei de mouwen.

Mouwen: zet met sokkenbreinld 3mm en ecru 52-52-52 (56-56) st op en brei 5 (6) cm boordst – en meerder in de laatste nld gelijkmatig verdeeld 22-22-22 (18-18) st = 74-74-74 (74-74) st. Wissel naar rondbreinld 4mm en brei de volgende nld als volgt: de teltekeningen M.4, M.2, M.3, M.2, M.1, M.2, M.3, M.2, M.4. Brei door op deze manier, en meerder tegelijkertijd 27-27-29 (29-29) keer 2 st in het midden van de ondermouw in elke 4e nld = 128-128-132 (132-132) st – de 6 eerste gemeerderde st worden gaandeweg meegebreid in teltekening M.2. De overige meerderingen moeten in M.5 worden gebreid. Kant bij een hoogte van 50-49-49 (52-53) cm de 4 middelste st van de ondermouw af = 124-124-128 (128-128) st. Leg het werk terzijde en brei nog een mouw.

Achter- en voorpand: zet de mouwen op dezelfde rondbreinld als het rug- en voorpand, boven de armsgaten = totaal 516-528-548 (548-564) st op de nld.
Plaats een merkdraad in elke overgang van de mouwen naar het rug- en voorpand = 4 merkdraden. Brei door volgens het motief, maar brei de 1 st (= in totaal 2 st) aan weerskanten van elke merkdraad in tricotst.

Raglanmouwen: Lees a.u.b. het volgende stukje goed door voordat u verder gaat!
Er wordt 8 keer geminderd per nld (1 keer minderen aan weerskanten van de 2 tricotst).
Brei eerst 5-6-8 (8-9) nld voordat u begint te minderen.
Minder vervolgens 51-52-53 (53-55) keer 1 st af aan weerskanten van de merkdraden in elke nld.
Minder als volgt:
Voor de 2 tricotst: Goede kant: brei 2 st r sam. Verkeerde kant: haal de 2 volgende st af, zet deze verdraait terug op de linker nld (één en één) en brei deze 2 st verdraaid av samen.
Na de 2 tricotst: Goede kant: haal 1 st af, 1 r, en haal de afgeh st daarover. Verkeerde kant: 2 st av sam.br.
Als er nog 8 keer moet worden geminderd, wordt er tegelijkertijd ook voor de halsopening in het voorpand afgekant als volgt: zet de middelste 20-24-28 (28-32) st van het voorpand op een draad (of stekenhouder) en brei de rest van het werk heen en weer op de nld. Kant hierna nog 1 keer 2 st, 2 keer 1 st af aan de halszijden in elke 2e nld.
Als het afkanten is voltooid, heeft het werk een totale hoogte van ca 54-57-59 (62-66) cm en er zijn totaal 80-80-88 (88-84) st over op de nld. Totale hoogte van de trui tot de schouders wordt = 60-62-64 (67-70) cm. Zet nu de st van de draad terug op de breinld en neem 10 st op weerskanten van de afgekante st voor de hals = 120-124-136 (136-136) st op de nld.
Wissel naar rondbreinld 3,5mm en brei 1 nld r, 1 nld av, 1 nld r en pas tegelijkertijd het totale aantal st aan naar 120-120-130 (130-140) in de laatste nld. Brei vervolgens 9 cm van teltekening M.6 – rond het motief af op de 1e of 5e nld van de teltekening. Brei 1 nld r en brei tegelijkertijd de st van elke kabel 2 aan 2 r samen. Brei vervolgens 1 nld av en kant de st af.

Afwerken: sluit de 4 st onder de mouwen.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 03.03.2006
Brei in de eerste naald van M.1, na de 2 recht en 6 averecht een kabel over de volgende 3 steken.

= Zet 3 st op een kabelnld en hou deze achter het werk, 3 r, 3 st r van de kabelnld
= Zet 3 st op een kabelnld en hou deze voor het werk, 2 r, 2 st r van de kabelnld
= Zet 1 st op een kabelnld en hou deze achter het werk, 2 r, 1 st av van de kabelnld
= Zet 2 st op een kabelnld en hou deze voor het werk, 1 st av, 2 st r van de kabelnld
= Zet 2 st op een kabelnld en hou deze achter het werk, 2 r, 2 st r van de kabelnld
= kabeltje: dit kabeltje wordt over 2 st gebreid als volgt: Brei de 2e st r op de linkernld zonder deze af te halen. Brei dan de 1e st r en haal beide st van de nld af.

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 52-7) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (45)

Leveque 28.07.2019 - 20:21:

Bonjour, la plupart de vos pulls se tricottent en rond, mais c'est beaucoup trop lourd pour mes épaules et poignets bourrés arthrose. Serait il possible d'avoir les explication en 4 morceaux, dos, devant et manches à assembler par une couture. Merci de votre reponse

Anne Lystrup Andersen 16.07.2019 - 15:17:

Hej jeg har læst men ikke forstået rettelse af 03-03-2006. "På første p af M.1 skal man efter 2 r og 6 vr lave en snoning over de kommende tre m", burde det ikke være 4 masker og hvilken snoning? ( som over de andre 4 masker i diagrammet M?)

DROPS Design 30.09.2019 kl. 08:45:

Hej Anne, du behøver ikke tænke på det, da diagrammet i opskriften er rettet på nettet. Du laver først snoninger på 3 pind (nedefra) i diagrammet. God fornøjelse!

Elvor 24.04.2019 - 17:03:

Ursäkta mig, mem jag måste ha ett utförligare svar. Tack!

DROPS Design 25.04.2019 kl. 09:51:

Hei Elvor. Du begynner med 26 masker av M.5 (ikke M.1), det vil si du strikker M.5 tilsammen 4 ganger (=24 masker), og så strikker du de 2 første maskene av M.5 igjen (= totalt 26 masker). Videre strikker du M.2 over de neste 6 maskene, så M.4 over de neste 6 maskene, så M.2 over de neste 6 maskene osv. Med mindre det står et spesifikt antall masker, skal alle diagrammene strikkes 1 gang hver. Det er altså kun M.5 som gjentas flere ganger i bredden (i hver side). Håper dette hjalp. God fornøyelse

Elvor 22.04.2019 - 08:58:

Kommer inte igång med mönstret. Stickar dam, stl S. Fattar som jag ska sticka 26 m i M1, M2, och 52 m i M1, M2, till sist 26 m i M1, M2 osv. Tänker jag rätt?

DROPS Design 23.04.2019 kl. 09:52:

Hej. Du stickar först 26 m av M.5, sedan M.2 (=6 m), M.4 (=6 m) osv. Lycka till!

Gerrie 27.01.2019 - 11:22:

= Zet 3 st op een kabelnld en hou deze voor het werk, 2 r, 2 st r van de kabelnld Dit klopt niet helemaal volgens mij. Moet dit niet zijn: zet 2 steken op een kabelnaald

Karina Remming 21.01.2019 - 13:12:

Hej - jeg kan simplethen ikke forstå ærmet. Hvor strikkes M5? 74 masker i begynd er jo kun til det beskrevne mønster M.4, M.2, M.3, M.2, M.1, M.2, M.3, M.2, M.4. Og udtagningen...hvordan kan det nogen sinde gå op med M2 og så efterfølgende M4... ... og hvilken M2? Jeg kan slet ikke få det til at gå op.

Sigrún 11.01.2019 - 17:48:

Eruð þið með kuppskriftina af sömupeysunni en kvenna ? svo það sé sami hálskragi og á kvennapeysunni ?

DROPS Design 19.01.2019 kl. 12:22:

Blessuð Sigrún. Ég er ekki alveg viss um hver spurningin er en þessi peysa er gefin upp fyrir dömur og herra. Lykkjufjöldinn í () er fyrir herra. Virðist vera sami kragi á báðum peysum.

Birte Jakobsen 04.01.2019 - 22:51:

Der må være noget galt med str har strikket str large til en ung mand der normalt bruger str large ,men den var alt for stor så jeg måtte desværre pille det hele op når man ser på andre opskrifter med samme garn ,er der meget mindre masker Mvh Birte Jakobsen

DROPS Design 07.01.2019 kl. 07:58:

Hei Birthe. Denne modellen er noe romsligere enn de nyere modellene våre, men målskissen nederst på siden stemmer overens med strikkefasthet og maskeantall. Vi råder alltid til å se på målskissen ved valg av størrelse så man er sikker på at målene passer til mottakker. Om du ønsker modellen smalere kan du strikke en mindre størrelse, men for eksempel beholde lengden til M/L. God fornøyelse

Karina Remming 14.12.2018 - 14:51:

Syntes at diagrammet er svært at læse da det er utydeligt og småt. Er det muligt at få en bedre version?

DROPS Design 17.12.2018 kl. 14:29:

Hei Karina. Vi skal få lastet opp et tydeligere diagram snarlig. God fornøyelse

Pat 09.03.2018 - 22:09:

In the M.1 correction, Miossec asked this in 2011 and if I understood the answer (I do read French some), was told it could just be knit as per the chart instead of having a cable worked over 4 stitches which is what the correction says. Which is right and if it is actually supposed to be cabled, do you hold the cable needle to the front or the back? IOW which direction does the cable twist?

DROPS Design 12.03.2018 kl. 08:19:

Dear Pat, in the original pattern (Norwegian) you are working first row in diagram as shown, ie without any cables on row 1, you can work this cable on first row in M.1 (cross sts as next cables in M.1) if you like to or just do not work it and start cabling with row 3. Happy knitting!

Laat een opmerking achter voor DROPS 52-7