DROPS / 52 / 7

DROPS 52-7 by DROPS Design

DROPS Dame- of herentrui met raglanmouwen en Aran kabelmotief van “Karisma Superwash”. Maat Small t/m Large.

Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

Maat:
Dames: Small - Medium - Large
Heren: (Small/medium - Medium/Large)
Materialen: DROPS Karisma Superwash van Garnstudio
650-700-750 (850-900) gr nr. 01, ecru

DROPS Rond- en sokkenbreinld 3mm en 4mm.
DROPS Sokkenbreinld 3,5mm (voor de hals).
DROPS kabelnld

LET OP! De vernieuwde DROPS Karisma heeft een kortere looplengte: 100
meter i.p.v. 110 meter.
U heeft voor dit patroon dus 10% meer garen nodig dan aangegeven
staat. Bereken eventueel 1 of 2 bollen extra.

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden: hoge kraag, kabel, raglan, truien,

Steekverhouding: 21 st x 28 nld op breinld 4mm en motief M.5 = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere naalden om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!
NB! Het is heel belangrijk dat de steekverhouding goed klopt voor de raglanmouwen!

Boordst: *2 r, 2 av*, herhaal steeds *- *.

Motief: zie de teltekening (1 teltekening = 1 herhaling). De teltekening geeft het patroon weer op de goede kant van het werk.

Achter- en voorpand: de getallen tussen de () = herenmaat.
Zet met rondbreinld 3mm en ecru 188-192-200 (200-208) st op en brei 5 (6) cm boordst – en meerder in de laatste nld gelijkmatig verdeeld 88-96-100 (100-108) st = 276-288-300 (300-316) st. Wissel naar rondbreinld 4mm en brei de volgende nld als volgt (begin aan de zijkant): 26-29-32 (32-36) st van teltekening M.5, dan de teltekeningen M.2, M.4, M.2, M.3, M.2, M.1 (= midden van het voorpand), M.2, M.3, M.2, M.4, M.2, en 52-58-64 (64-72) st van teltekening M.5, dan de teltekeningen M.2, M.4, M.2, M.3, M.2, M.1, M.2, M.3, M.2, M.4, M.2, en 26-29-32 (32-36) st van teltekening M.5. Kant bij een hoogte van 34-36-37 (40-43) cm 4 st af voor de armsgaten aan weerskanten = 134-140-146 (146-154) st voor het rug- en voorpand. Leg het werk terzijde en brei de mouwen.

Mouwen: zet met sokkenbreinld 3mm en ecru 52-52-52 (56-56) st op en brei 5 (6) cm boordst – en meerder in de laatste nld gelijkmatig verdeeld 22-22-22 (18-18) st = 74-74-74 (74-74) st. Wissel naar rondbreinld 4mm en brei de volgende nld als volgt: de teltekeningen M.4, M.2, M.3, M.2, M.1, M.2, M.3, M.2, M.4. Brei door op deze manier, en meerder tegelijkertijd 27-27-29 (29-29) keer 2 st in het midden van de ondermouw in elke 4e nld = 128-128-132 (132-132) st – de 6 eerste gemeerderde st worden gaandeweg meegebreid in teltekening M.2. De overige meerderingen moeten in M.5 worden gebreid. Kant bij een hoogte van 50-49-49 (52-53) cm de 4 middelste st van de ondermouw af = 124-124-128 (128-128) st. Leg het werk terzijde en brei nog een mouw.

Achter- en voorpand: zet de mouwen op dezelfde rondbreinld als het rug- en voorpand, boven de armsgaten = totaal 516-528-548 (548-564) st op de nld.
Plaats een merkdraad in elke overgang van de mouwen naar het rug- en voorpand = 4 merkdraden. Brei door volgens het motief, maar brei de 1 st (= in totaal 2 st) aan weerskanten van elke merkdraad in tricotst.

Raglanmouwen: Lees a.u.b. het volgende stukje goed door voordat u verder gaat!
Er wordt 8 keer geminderd per nld (1 keer minderen aan weerskanten van de 2 tricotst).
Brei eerst 5-6-8 (8-9) nld voordat u begint te minderen.
Minder vervolgens 51-52-53 (53-55) keer 1 st af aan weerskanten van de merkdraden in elke nld.
Minder als volgt:
Voor de 2 tricotst: Goede kant: brei 2 st r sam. Verkeerde kant: haal de 2 volgende st af, zet deze verdraait terug op de linker nld (één en één) en brei deze 2 st verdraaid av samen.
Na de 2 tricotst: Goede kant: haal 1 st af, 1 r, en haal de afgeh st daarover. Verkeerde kant: 2 st av sam.br.
Als er nog 8 keer moet worden geminderd, wordt er tegelijkertijd ook voor de halsopening in het voorpand afgekant als volgt: zet de middelste 20-24-28 (28-32) st van het voorpand op een draad (of stekenhouder) en brei de rest van het werk heen en weer op de nld. Kant hierna nog 1 keer 2 st, 2 keer 1 st af aan de halszijden in elke 2e nld.
Als het afkanten is voltooid, heeft het werk een totale hoogte van ca 54-57-59 (62-66) cm en er zijn totaal 80-80-88 (88-84) st over op de nld. Totale hoogte van de trui tot de schouders wordt = 60-62-64 (67-70) cm. Zet nu de st van de draad terug op de breinld en neem 10 st op weerskanten van de afgekante st voor de hals = 120-124-136 (136-136) st op de nld.
Wissel naar rondbreinld 3,5mm en brei 1 nld r, 1 nld av, 1 nld r en pas tegelijkertijd het totale aantal st aan naar 120-120-130 (130-140) in de laatste nld. Brei vervolgens 9 cm van teltekening M.6 – rond het motief af op de 1e of 5e nld van de teltekening. Brei 1 nld r en brei tegelijkertijd de st van elke kabel 2 aan 2 r samen. Brei vervolgens 1 nld av en kant de st af.

Afwerken: sluit de 4 st onder de mouwen.

= Zet 3 st op een kabelnld en hou deze achter het werk, 3 r, 3 st r van de kabelnld
= Zet 3 st op een kabelnld en hou deze voor het werk, 2 r, 2 st r van de kabelnld
= Zet 1 st op een kabelnld en hou deze achter het werk, 2 r, 1 st av van de kabelnld
= Zet 2 st op een kabelnld en hou deze voor het werk, 1 st av, 2 st r van de kabelnld
= Zet 2 st op een kabelnld en hou deze achter het werk, 2 r, 2 st r van de kabelnld
= kabeltje: dit kabeltje wordt over 2 st gebreid als volgt: Brei de 2e st r op de linkernld zonder deze af te halen. Brei dan de 1e st r en haal beide st van de nld af.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 52-7.