DROPS / 74 / 20

DROPS 74-20 by DROPS Design

Korte DROPS trui met V-hals van "Passion"

Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

Maat: S - M - L - XL
Materiaal: DROPS Passion van Garnstudio
150-150-150-200 gr nr. 02, licht beige
100-100-100-150 gr nr. 08, lavendelblauw
100-100-100-100 gr nr. 03, kakibeige
100-100-100-100 gr nr. 09, jeansblauw

DROPS Breinaalden 6 mm en 7 mm, of de breinaalden die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

patroontype: truien, techniek: strepen, vorm: getailleerd, v-hals,

Steekverhouding:14 st x 19 nld met Passion op breinld 7 in tricotsteek = 10 x 10 cm. Gebruik indien nodig dikkere of dunnere naalden. Brei altijd een proeflapje!

Tip Breien: Bandjesgaren heeft de neiging te gaan kinken (op te draaien) tijdens het breien. Draai de bol regelmatig terug, zodat het resultaat zo mooi mogelijk wordt.

Tip Meten: Omdat het garen veel weegt, wordt werk gemeten meten alsof u het draagt en niet liggend. Het breiwerk zou anders te lang worden tijdens het dragen.

Ribbelst (heen en weer breien): Alle naalden recht breien.

Streep Patroon Panden: 8-9-9-10 cm jeansblauw, 8-9-9-10 cm kakibeige, 8-9-9-10 cm licht beige. Brei daarna verder met lavendelblauw.

Streep Patroon mouwen: 12 cm jeansblauw, 10 cm kakibeige. Brei daarna verder met licht beige.

Tip afkanten (geldt voor de hals): Er wordt binnen 3 st afgekant als volgt (gezien vanaf de goede kant): 1 ribbelst, 1 av en 1 r.
Alle minderingen gebeuren aan de goede kant!
Kant af na de 3 kantst als volgt: 2 averecht samenbreien.
Kant af na voor de 3 kantst als volgt: 2 verdraaid averecht samenbreien.

Voorpand: Lees de Tip Breien en de Tip Meten! Zet 57-63-69-75 st (inclusief 1 kantsteek aan weerszijden) op met breinld 6 mm en jeansblauw. Brei 1 nld averechte tricotsteek. Wissel naar breinld 7mm. Brei de volgende naald als volgt (goede kant werk):

Maat S: 1 kantsteek, 3 av, 1 r, * 4 av, 1 r *,
herhaal steeds *-* totaal 3 keer, * 5 av, 1 r *,
herhaal steeds *-* totaal 3 keer, * 4 av, 1 r *,
herhaal steeds *-* totaal 3 keer, 3 av, 1 kantsteek.

Maat M: 1 kantsteek, 1 r, 5 av, 1 r, * 4 av, 1 r *,
herhaal steeds *-* totaal 3 keer, * 5 av, 1 r *,
herhaal steeds *-* totaal 3 keer, * 4 av, 1 r *,
herhaal steeds *-* 3 totaal keer, 5 av, 1 r, 1 kantsteek.

Maat L: 1 kantsteek, 3 av, 1 r, 5 av, 1 r, * 4 av, 1 r *,
herhaal steeds *-* totaal 3 keer, * 5 av, 1 r *,
herhaal steeds *-* totaal 3 keer, * 4 av, 1 r *,
herhaal steeds *-* totaal 3 keer, 5 av, 1 r, 3 av, 1 kantsteek.

Maat XL: 1 kantsteek, 1 r, 5 av, 1 r, * 4 av, 1 r *,
herhaal steeds *-* totaal 3 keer, * 5 av, 1 r *,
herhaal steeds *-* totaal 5 keer, * 4 av, 1 r *,
herhaal steeds *-* totaal 3 keer, 5 av, 1 r, 1 kantsteek.

Brei verder in het Streeppatroon – zie de beschrijving hierboven! Let op de steekverhouding! Minder bij een hoogte van 7-8-8-9 cm alle 4 av tot 3 av door de middelste 2 st samen te breien= 51-57-63-69 st. Meerder bij een hoogte van 15-16-17-18 cm van 3 av naar 4 av, boven de geminderde st (dwz dat er 6 st worden gemeerderd) – meerder steeds 1 st door een lus van de vorige nld op te nemen = 57-63-69-75 st. Meerder bij een hoogte van 23-24-25-26 cm nogmaals op dezelfde manier 6 st = 63-69-75-81 st.

Lees eerst de hele beschrijving voor u verder breit!
Armsgat: Kant bij een hoogte van 35-35-36-37 cm af voor het armsgat aan weerszijden . Kant af in iedere 2e nld: 1 keer 3 st, 0-1-2-3 keer 2 st en 3-3-4-4 keer 1 st- brei verder met 1 kantsteek langs het armsgat.

Hals: Kant tegelijkertijd bij een hoogte van 40-41-42-43 cm de middelste st af voor de hals. Zet de st van 1 kant op een hulpnaald en brei de delen apart verder.

Rechter kant: Kant verder af voor het armsgat voor maat L en XL (voor maat S en M is het armsgat klaar). Kant tegelijkertijd af voor de hals - zie Tip afkanten: Kant af in iedere 2e nld: 7-7-8-8 keer 1 st in = 18-19-18-19 st over voor de schouder. Kant alle st af bij een totale hoogte van 54-56-58-60 cm.

Linker kant: Zet de st van de hulpnaald terug op de breinld en brei als de rechter kant, maar in spiegelbeeld. NB: de 1e nld wordt gebreid vanaf middenvoor, dwz aan de verkeerde kant. Begin met 1 st van de afgekante st middenvoor op te nemen. Brei deze st samen met de 1e st van de nld. Dit voorkomt een inkeping onder in de V-hals.

Achterpand: Zet op en brei zoals het voorpand. Kant af voor het armsgat als bij het voorpand = 51-53-53-55 st op de breinld. Brei verder tot een hoogte van 52-54-56-58 cm. Brei 1 nld tricotsteek aan de goede kant over de middelste 17-17-19-19 st. Kant in de volgende nld de middelste 15-15-17-17 st af voor de hals (niet te los afkanten) = 18-19-18-19 st over voor iedere schouder. Kant alle st af bij een totale hoogte van 54-56-58-60 cm.

Mouwen: Zet 32-38-38-38 st (inclusief 1 kantsteek aan weerszijden) op met breinld 6 mm en jeansblauw. Brei 1 nld averechte tricotsteek. Wissel naar breinld 7 mm. Brei de volgende nld als volgt (goede kant): 1 kantsteek, * 1 r, 5 av * , herhaal steeds *-* en eindig met 1 kantsteek. Brei verder in Streeppatroon - zie de beschrijving hierboven! Meerder tegelijkertijd 1 st aan weerszijden bij een hoogte van 12 cm– meerder binnen de kantsteek + 1 st r aan de ene kant en binnen 1 kantsteek aan de andere kant. Na het sluiten van de mouw komt er 1 st recht middenonder de mouw. Meerder 10-9-11-12 keer 1 st aan weerszijden op iedere 4-4,5-3,5-3 cm = 52-56-60-62 st – brei de gemeerderde st in averechte tricotsteek (gezien vanaf de goede kant). Kant bij een hoogte van 51-50-49-47 cm, af voor de mouwkop aan weerszijden van het werk in iedere 2e nld: 1 keer 3 st, 3 keer 2 st, 0-1-2-3 keer 1 st. Kant daarna steeds 2 st af aan weerszijden tot een totale hoogte van 56-56-57-57 cm en kant dan nog 1 keer 3 st af. Kant de resterende st af, de totale hoogte is nu ca 57-57-58-58 cm.

Afwerking: Sluit de schoudernaden. Naai de mouwen in. Sluit de mouw- en zijnaden met de kantsteek als naadtoeslag.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 74-20.