DROPS Baby / 1 / 3

Lilliput by DROPS Design

DROPS Reiszakje van “Karisma” met of zonder muts

Maat: 3 (6/9 - 12/18) maanden.
Materialen:
Zakje + wanten: DROPS Karisma van Garnstudio
400 (450-500) gr nr. 001, natuur (met capuchon)
50 (100-100) gr nr. 041, blauw
50 (50- 50) gr nr. 018, rood
50 (50- 50) gr nr. 009, groen
50 (50- 50) gr nr. 010, geel
DROPS Rondbreinld nr. 2,5
DROPS Breinld nr. 2,5 en 3,5.
7 knopen.

REISZAKJE

Stekenverhouding:
10 x 10 cm = 21 st x 28 nld met breinld nr. 3,5 in het motief.

Boordsteek: * 1 r, 1 av *

Bobbeltje: 3 st in 1 st breien. Brei vervolgens 3 nld tricotst over deze 3 st. Brei in de 4e nld deze 3 st samen = 1 st.

VERKLARING SYMBOLEN:
= blauw
= rood
= geel
= groen
= natuur
= bobbeltje blauw (zie patroon)

Hette = capuchon
Midt foran = midden voorpand

Rug- en voorpand: zet met rondbreinld nr. 3,5 en natuur 168 (180-192) st op en brei 1 nld tricotst rond. Brei verder volgens teltekening M.4. Brei vervolgens door met natuur in tricotst. Kant bij een hoogte van 24 (27-33) cm de middelste 4 st van het voorpand af voor de opening = 164 (176-188) st, en brei de rest van het werk heen en weer op de rondbreinld. Brei vanaf een hoogte van 33 (38-44) cm 24 nld van teltekening M.1 (begin bij het pijltje). Brei vervolgens M.2 (begin bij het pijltje). Kant tegelijkertijd bij een hoogte van 52 (56-62) cm af voor de armsgaten als volgt: brei 34 (37-40) st voorpand, kant 12 st af, brei 72 (78-84) st rugpand, kant 12 st af, en brei de laatste 34 (37-40) st voorpand. De voor- en rugpand worden vanaf hier apart af gebreid.

Rugpand: = 72 (78-84) st. Brei door volgens het motief. Zet bij een hoogte van 65 (70-76) cm de middelste 30 (32-34) st op een hulpdraad voor de hals. Kant hierna 1 st af op de volgende nld aan de halszijden. Kant de overige 20 (22-24) st voor de schouders af bij een hoogte van 67 (72-78) cm.

Linker voorpand: = 34 (37-40) st. Brei door volgens het motief. Kant bij een hoogte van 62 (67-73) cm af aan de halszijde in elke 2e nld 1 x 8 (9-10) st, 2 x2 st en 2 x 1 st. Kant de overige 19 (21-23) st voor de schouder af bij een totale hoogte van 67 (72-78) cm. Rechter voorpand: als het linker voorpand breien, maar in spiegelbeeld.

Mouwen: zet met breinld nr. 2,5 en natuur 34 (36-38) st op en brei 3 cm boordsteek. Wissel naar breinld nr. 3,5 en brei 1 nld tricotst en meerder tegelijkertijd 0 (2-4) st gelijkmatig in deze nld = 34 (38-42) st. Brei teltekening M.3 – zorg dat het patroon symmetrisch op de mouw komt. Meerder tegelijkertijd aan beide kanten bij de kantst 1 st x15 (15-13) voor maat 3 maanden: afwisselend in elke en elke 2e nld. Voor maat 6/9 maanden: in elke 2e nld, en voor maat 12/18 maanden: in elke 3e nld = 64 (68-68) st. Brei na M.3 door volgens teltekening M.1 tot een totale hoogte van 12 (15-18) cm (d.w.z. na een volledige herhaling van het motief) Brei vervolgens teltekening M.4. Kant af bij een totale hoogte van 15 (18-21) cm.

Afwerken: Capuchon of gewone boord: sluit de schoudernaden. Neem met sokkenbreinld nr. 2,5 en natuur ca 70 st op rondom de hals en brei 2 cm boordsteek (kant daarna af als u geen capuchon wenst). Voor de capuchon als volgt breien: wissel naar breinld nr. 3,5 en brei teltekening M.1 en meerder tegelijkertijd op de 1e nld naar totaal = 72 (84-84) st. Kant bij 24 (26-26) cm alles st af. Sluit de capuchon in het midden boven met mooie kleine steken. Linker voorpand: neem met breinld nr. 2,5 en natuur ca 90 st op langs de linker voorkant (neem de st op van de goede kant) en brei 2 cm boordsteek. Kant af. Rechter voorkant: als de linker voorkant breien, maar kant na 1 cm gelijkmatig verdeeld af voor 7 knoopsgaten op de voorkant. 1 knoopsgat = kant 2 st af en zet op de volgende nld 2 nieuwe st op boven de net afgekante st. Kant af. Rand capuchon: Neem ca 120 (130-132) st op langs de rand van de capuchon (neem de st op vanaf de verkeerde kant). Brei 6 cm boordsteek en kant af. Naai de voorkanten aan de boordsteek op de capuchon. Sluit de voorkanten beneden in de split. Naai de mouwen aan op de laatste st zodat de naad niet te dik wordt. Naai de knopen aan. Maak een pomponnetje en naai deze aan de capuchon.

Als het zakje te klein wordt, kunt u een er mooi vestje van maken, door een stuk van de onderkant af te knippen en daar ca. 4 cm boordsteek op te breien.

WANTEN MET/ZONDER DUIM:

Maat: 3 - 6/9 (12/18 - 24) maanden.
Handlengte van de want: 9-11 (11-12) cm.

Materialen: sokkenbreinld nr. 2,5 en 3,5.

Want: de want kan eventueel zonder de duim in de twee kleinste maten gebreid worden. Zet met sokkenbreinld nr. 2,5 en blauw 34-36 (36-38) st op en brei 4 cm boordsteek. Wissel naar sokkenbreinld nr. 3,5 en brei tricotst. Zet bij een hoogte van 5-6 (6,5-7) cm 5 st op een hulpdraad voor de duim. Zet op de volgende nld 5 nieuwe st op boven deze rustende st. Brei vanaf een hoogte van 11-13 (13-14) cm afwisselend als volgt: * 1 nld waarin alle st 2 aan 2 samen worden gebreid en 1 nld gewone tricotst over alle st *, herhaal *-* 3 keer. Trek de draad door de overige st en hecht goed af.

Duim: neem de 5 st van de hulpdraad en neem 5 st op van de ‘nieuwe’ st. Daarbij 1 st meerderen in de overgang tussen de st van de draad en de nieuwe st = 12 st. Brei ca 3,5 cm duim. Brei de st 2 aan 2 samen in elke nld 2 keer = 3 st. Trek de draad door de overige st en hecht goed af.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS Baby 1-3.