DROPS / 33 / 22

DROPS 33-22 by DROPS Design

DROPS Vest met verschillende motieven en ajourpatroon van “Muskat”. Lang en kort model. Maat S – L.

Trefwoorden: bloem, kantpatroon, meerkleurig, vesten,

Maat: Small (Medium-Large)
Materiaal: DROPS Muskat van Garnstudio,
600 (600-600) gr nr. 30, vanillegeel
50 ( 50- 50) gr nr. 29, roze
50 ( 50- 50) gr nr. 36, denimblauw
50 ( 50- 50) gr nr. 2, babyblauw
50 ( 50- 50) gr nr. 20, licht mintgroen

DROPS Knopen: 5 stk. (voor een lang model: 6 stk)

DROPS Rondbreinld 2,5 mm, 3,5 mm en 4 mm, of de breinaalden die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.
DROPS Breinaalden zonder knop 3,5 mm en 4 mm, of de breinaalden die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

Het model op de foto is het korte model.

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 32.48€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

Steekverhouding:
20 st x 26 nld met Muskat op breinld 4 mm in tricotsteek = 10 x 10 cm. Gebruik indien nodig dikkere of dunnere naalden. Brei altijd een proeflapje!

Lang Model:
Brei voor een lang model als volgt: Panden: Zet 24 st meer op en meerder 24 st minder na teltekening M.3. Vermeerder de maten tot aan het armsgat, de hals en het afkanten met 14 cm. Lengte vest = 70 (72-74) cm. Neem ca 25 st meer op voor de voorbies en kant af voor 6 knoopsgaten. Vermeerder de hoeveelheid garen met 100 (100-150) gr vanillegeel.

Patroon:
Zie teltekening M.1 – M.6 (1 keer de teltekening = 1 rapport). De teltekening geeft het motief weer aan de goede kant. Zowel de heengaande als de teruggaande nld zijn weergegeven. De Nederlandse verklaring van de symbolen in de teltekening staan onderaan dit patroon, in dezelfde verticale volgorde als de symbolen bij de teltekening.

Panden:
Brei het vest heen en weer op de rondbreinaald. Gezien het grote aantal steken kunt u beter geen rechte breinld gebruiken. Zet 206 (218-218) st op met rondbreinld 3,5 mm en vanillegeel. Brei volgens teltekening M.2 met 1 kantst aan weerszijden van middenvoor (brei deze st steeds in ribbelst langs het hele voorpand). Brei na M.2 teltekening M.3 3 keer in de hoogte = ca 9 cm. Wissel naar rondbreinld 4 mm. Brei volgens teltekening M.4. Meerder 24 (24-36) st gelijkmatig verdeeld in de 1e nld van M.4 = 230 (242-254) st. Let op de steekverhouding. Brei na M.4 verder met vanillegeel. Brei bij een hoogte van 28 (30-31) cm de nld als volgt: 55 (58-61) st voorpand (+1 kantst), kant 4 st af voor het armsgat, 110 (116-122) st achterpand, kant 4 st af voor het armsgat, 55 (58-61) st voorpand (+1 kantst). Brei het voor- en achterpand apart verder.

Linker Voorpand: = 55 (58-61) st (+ 1 kantst).
Kant aan weerszijden af voor het armsgat in iedere 2e nld: 1 (1-2) keer 2 st en 1 (2-3) keer 1 st = 52 (54-54) st (+ 1 kantst). Kant vanaf een hoogte van 41 (43-45) cm af voor de hals in iedere 2e nld: 1 keer 9 st (+ 1 kantst) , 2 keer 3 st, 4 keer 2 st en 5 keer 1 st. Kant alle st af bij een totale hoogte van 56 (58-60) cm.

Rechter Voorpand:
Brei zoals het linker voorpand, maar in spiegelbeeld.

Achterpand: = 110 (116-122) st.
Kant af voor het armsgat zoals bij het voorpand = 104 (108-108) st. kant bij een hoogte van 51 (53-55) cm de middelste 28 (28-28) st af voor de hals. Kant daarna aan beide halszijden af in iedere 2e nld: 2 keer 4 st, 1 keer 3 st, 1 keer 2 st en 1 keer 1 st. Kant alle st af bij een totale hoogte van 56 (58-60) cm.

Mouwen:
Zet 36 (48-48) st op met breinaalden zonder knop 3,5 mm en vanillegeel. Brei rond. Brei volgens teltekening M.2. Brei daarna teltekening M.3 2 keer in de hoogte = ca 6 cm. Wissel naar breinaalden zonder knop 4 mm. Brei volgens teltekening M.5. Meerder 16 (6-6) st gelijkmatig verdeeld in de 1e nld van M.5 = 52 (54-54) st. Meerder bovendien 30 (29-31) keer 2 st midden in de ondermouw in iedere 3e nld = 112 (112-116) st. Brei na M.5 volgens teltekening M.6. Brei na M.6 verder met vanillegeel. Kant, als de mouw een hoogte heeft van 44 (44-45) cm, midden in de ondermouw 6 st af. Brei het werk verder heen en weer op de breinld. Kant daarna 5 keer 5 st aan weerszijden af voor de mouwkop in iedere 2e nld. Kant de resterende st af. De hoogte is nu ca 49 (49-50) cm.

Afwerken:
Sluit de schoudernaden. Neem ca 85 st op langs het linker voorpand met rondbreinld 2,5 mm en vanillegeel. Brei heen en weer op de breinld als volgt (gezien aan de goede kant): 1 nld av, 2 cm tricotsteek, M.2. Kant alle st af. Herhaal dit langs het rechter voorpand, maar kant na 1 cm gelijkmatig verdeeld op de breinld af voor 5 knoopsgaten: 1 knoopsgat = kant 2 st af. Zet in de volgende nld 2 nieuwe st op boven de afgekante st. Neem 144 of 156 st op rond de hals met rondbreinld 3,5 mm en vanillegeel. Brei M.1 heen en weer op de breinld, brei daarna M.2. Kant alle st af. Naai de mouwen in het vest. Let er op dat de naad niet te dik wordt. Naai de knopen aan.

VERKLARING SYMBOLEN TELTEKENING:
= vanillegeel, recht
= vanillegeel, averecht
= roze
= babyblauw
= denimblauw
= licht mintgroen
= 1 omslag
= 2 r sm
= haal 1 st r af, brei 1 st r, haal de afgehaalde st over de gebreide st.

Telpatroon

= geel, recht
= geel, averecht
= roze
= baby blauw
= denimblauw
= licht mintgroen
= omslag
= 2 recht samen
= 1 steek afhalen, 1 recht, afgehaalde steek overhalen

Laat een opmerking achter voor DROPS 33-22