Hoe u een DROPS patroon volgt

Is dit de eerste keer dat u met een DROPS patroon werkt en heeft u er moeite mee om te begrijpen wat u nu eerst moet doen? Lees dan deze les, waarin we uitleggen hoe u een van onze patronen volgt.

De eerste stap is dat u kiest welk patroon u wilt maken.

Bent u een beginner? Dan is het een goed idee om een makkelijk patroon uit te zoeken als eerte project. We hebben een stel sloffen uitgekozen, Side Step (DROPS Extra 0-1279) als voorbeeld voor deze les, maar u kunt ook andere eenvoudige patronen vinden onderaan deze pagina, welke een goed startpunt zijn voor beginners.

Elk patroon op onze site heeft een DROPS nummer, een omschrijvende titel en tags die u verwijzen naar gerelateerde patronen en, in de meeste gevallen, een naam - maar als de naam ontbreekt, aarzel dan niet om een suggestie door te geven!

Als u reeds een patroon heeft gevonden die u graag wilt maken, dan is het volgende dat u doet, uitzoeken welke maat u wilt maken en welk garen u gaat gebruiken.

Om dit te doen gaat u naar het volgende gedeelte van het patroon (wat na de afbeelding komt op de mobiele versie). In dit gedeelte vindt u informatie over de garengroep van het patroon, het modelnummer van het patroon, de beschikbare maten, de hoeveelheid garen dat u nodig heeft voor iedere maat en welke naalden u moet gebruiken.

DROPS design: Patroon nr de-121
Garengroep A + A + A + A or C + C or E

Heeft u al bedacht dat u een ander garen wilt gaan gebruiken dan aangegeven staat in het patroon, dan is het het makkelijkst om een garen te kiezen uit dezelfde garengroep. Lees hier over de DROPS garengroepen.

U kunt ook eenvoudig het garen vervangen met onze Garenvervanger. Zoek naar onderstaande tekst in het patroon:

“Wilt u een ander garen gebruiken? Probeer de garenvervanger!”

Maat

In het geval van deze sloffen, vindt u 2 rijen van gelijkwaardige maten, de schoenmaat en de voetlengte (in cm). Kies de maat van uw keuze en markeer deze maat met een markeerstift door het hele patroon. Wij hebben in dit voorbeeld gekozen voor maat 35/37.

Maat: 29/31 - 32/34 - 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
Voor voetlengte: 17 - 19 - 21 - 23 - 26 - 29 cm

Gelijk onder de maten, vindt u de materialen. Hier vindt u de naam van het aanbevolen garen en de benodigde hoeveelheid garen (voor elk van de kleuren die in het patroon gebruikt zijn). Soms, zoals met dit patroon, vindt u suggesties voor alternatieven, gescheiden met

Of gebruik:

Wij hebben gekozen voor maat 35/37, en dat betekent dat we de 3e hoeveelheid van elke kleur nodig hebben, geteld vanaf links.

Materialen:
DROPS DELIGHT van Garnstudio
100-100- 100 -100-100-150 g kleurnr 12, regenboog
Of gebruik:
100-100- 100 -100-100-150 g kleurnr 17, frambozentaart
Of gebruik:
50-50- 50 -50-50-100 g kleurnr 08, groen/beige
50-50- 50 -50-50-100 g kleurnr 07, beige/blauw

Om ervoor te zorgen dat u dezelfde afmetingen/maat krijgt als aangegeven in het patroon, is het belangrijk dat de stekenverhouding overeen komt met de stekenverhouding zoals aangegeven in de tekst!

Daarom raden we aan om altijd een proeflapje te maken – In dit patroon heeft u 14 steken recht nodig voor een breedte van 10 cm, met 4 draden DROPS Delight. U vindt deze informatie samen bij de aanbovelen haak-/breinaald.

DROPS RECHTE NAALDEN MAAT 5.5 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 14 steken in ribbelsteek met 4 draden = 10 cm breed.

We beginnen al onze patronen door de verschillende technieken te beschrijven die gebruikt worden .

Als u naar beneden scrolt in het patroon vindt u een aantal instructie video's en lessen voor deze verschillende technieken; ze zijn makkelijk te volgen en handig als u niet zeker weet hoe u bepaalde dingen moet doen.

-------------------------------------------------------
INSTRUCTIES VOOR HET PATROON
-------------------------------------------------------

RIBBELST (heen en weer gebreid op de nld):
brei alle nld recht. 1 ribbel = 2 nld r.

KLEURENOPTIES:
Gebruik 4 draden regenboog, 4 draden frambozentaart of 2 draden groen/beige en 2 draden beige/blauw (= 4 draden).
LET OP: gebruik de draad uit de binnenkant van de bol en de draad vanaf de buitenkant.

TIP VOOR HET BREIEN:
Trek de draad steeds goed aan als u 2 recht samen breit om grote gaten te voorkomen.

Dan beginnen we met het patroon zelf.

-------------------------------------------------------
BEGIN HET WERK HIER:
-------------------------------------------------------
SLOF:

Eerst geven we wat informatie over hoe u begint met breien en in welke richting u breit!

Brei heen en weer vanaf de hiel richting de teen.

Nu zijn we klaar om te beginnen. We beginnen altijd met het opzetten van het benodigde aantal steken voor uw maat (voor de aantallen kijkt u naar de vetgedrukte cijfers).

Zet 23-23- 27 -27-29-29 steken op met naald 5.5 mm en 4 draden Delight - lees KLEURENOPTIES (houd draadeindes van ongeveer 20 cm voor de afwerking).
Brei in RIBBELSTEEK – zie uitleg hierboven, tot het werk 13½-15½- 17½ -19½-22½-25½ cm meet.

Als u niet meer weet hoe u RIBBELSTEEK moet breien, ga dan terug naar boven en volg en lees de uitleg over RIBBELSTEEK bij de INSTRUCTIES VOOR HET PATROON

Als u al een proeflapje heeft gebreid, is het een goed idee om de stekenverhouding te controleren tijdens hebreien, zodat u zeker weet dat u de juiste maat krijgt. Daarom zeggen we regelmatig:

- DENK OM DE STEKENVERHOUDING!

Brei de volgende nld aan de goede kant als volgt: 1 r, brei dan alle st 2 aan 2 recht samen = 12-12-14-14-15-15 st – LEES TIP VOOR HET BREIEN! Brei 3 naalden recht.
Brei 3 nld r. Brei in de volgende nld aan de goede kant brei als volgt: * 4-4-5-5-3-3 r, brei de volgende 2 st recht samen *, herhaal van *-* 2-2-2-2-3-3 keer in totaal = 10-10-12-12-12-12 st op de naald.

Wanneer we *-* in de tekst gebruiken, herhaalt u hetgeen wat tussen de sterretjes staat, zo vaak als staat aangegeven in het patroon. Hier breit u 5 steken, de volgende 2 steken worden samengebreid, dan breit u 5 steken recht en tot slot 2 steken samen. Op deze manier heeft u 2 steken geminderd en heeft u 12 steken over.

Brei 1 naald recht.
Brei in de volgende nld alle st 2 aan 2 recht samen = 5-5-6-6-6-6 st.
Het werk meet ongeveer 17-19-21-23-26-29 cm. Knip de draden af (houd draadeindes van ongeveer 20 cm lang voor de afwerking) en haal deze door de overgebleven st, trek de draden aan en zet ze vast.

Tot slot naaien we de sloffen in elkaar

AFWERKING:
Vouw de opzetrand dubbel en naai de naad samen middenachter. Naai vanaf de teen de slof dicht, naai met de zijkanten tegen elkaar tot 1/3 van de slof. Naai in de buitenste st om een dikke naad te voorkomen.

Als u naar de onderkant van het patroon scrolt vindt u het gedeelte met hulpbronnen. Hier vindt u overal informatie over; hoe u opzet, rechte steken breit, steken mindert, hoe u afkant, de sloffen afwerkt en nog veel meer. Tevens vindt u een lijst met veel gestelde vragen (FAQ) en een formulier om uw eigen vragen achter te laten. Hopelijk heeft dit u geholpen om te begrijpen hoe de structuur van een DROPS patroon eruit ziet. Wanneer u een vna onze ontwerpen breit of haakt vinden we het heel leuk dat u deze Rnaar de #dropsfan gallery stuurt!

Inspiratie voor beginnners

Hier vindt u meer patronen voor beginners

Opmerkingen (24)

Anonym 10.05.2021 - 23:24:

Hej, i mönstret står det att man ska virka vänster framstycke spegelvänt, men hur gör man det? Hittar ingen förklaring på det

DROPS Design 19.05.2021 - 07:42:

Hei. Det er samme forklaring som høyre framstykket, men når man hekler 2 forstykker skal det ene være en speilvendt versjon av det andre. Så om det er en stolpe på plagget blir det på motsatt side og fellingene til erme og hals blir også på motsatt side. mvh DROPS design

Maria Teresa Senovilla 24.04.2021 - 08:29:

Es posible que pusierais la opción traductor en los comentarios?, sería de gran ayuda y disiparía muchas dudas, gracias!

Nathalie Hofer 19.04.2021 - 10:53:

Als Anfängerin verstehe ich mit dieser Anleitung nicht, wieviel Garnmenge ich brauche. Beispiel: Ich möchte den Pullunder DROPS / 210 / 28 (College Days) in Grösse L stricken. Wieviel Gramm Garn brauche ich?

DROPS Design 20.04.2021 - 07:46:

Liebe Frau Hofer, Garnmengen finden Sie immer unter Kopfteil, ie für dieses Modell brauchen Sie in L 200 g DROPS Air/50 g das Knäuel = 4 Knäuel DROPS Air in L für dieses Modell. Viel Spaß beim stricken!

Delamaire Nicole 22.03.2021 - 10:47:

Je n\\\'arrive pas a suivre la grille du modele (Drops baby 31-3 laine mérinos grille A1 je souhaite avoir l\\\'explication comme(1m end 1 jet glisser 1m endroit tricoté1 mail endroit passé la mail glissé sur la mail tricoté 1 jeté ainsi de suite\\r\\nPour le modèle 31-4 la culotte je suis a la rehausse quand vous dite tourner( je comprend rang raccourci

DROPS Design 22.03.2021 - 11:29:

Bonjour Mme Dalamaire, cette leçon explique comment lire un diagramme et devrait vous aider à déchiffrer A.1 :) Effectivement, pour le short, on tricote effectivement une réhausse (= des rangs raccourcis pour que le dos soit plus haut que le devant). Bon tricot!

Karen Crumley 19.03.2021 - 22:19:

Help! I do not understand the increases on Safari/Drops 130-5 as follows . Then cast on new sts in each side on every other row (= at the end of every row) Thank you

Eva Bodin 21.02.2021 - 11:50:

Hur ska jag avmaska när det står 3x1-1-1? Vad menas med -1 -1 är det samma som 3 maskor igen Fast 2 ggr

Mayorgas Genevieve 19.11.2020 - 09:10:

Puis je réaliser le modèle DROPS 216-3 sans aiguilles circulaires en faisant des coutures?

DROPS Design 19.11.2020 - 10:55:

Bonjour Mme Mayorgas, vous trouverez ici comment adapter un modèle sur aiguilles droites. Bon tricot!

Turban Isabelle 17.11.2020 - 14:30:

Bonjour, Je viens de commencer le modèle Dotted Lama Le pull se tricote en rond sur aiguille circulaire avec des mailles steek découpées ensuite en leur milieu ; or dans l'explication il est écrit de faire des augmentations à chaque bout et pas au milieu Pouvez vous m'expliquer ?

DROPS Design 18.11.2020 - 08:29:

Bonjour Mme Turban, pour Dotted Lama, vous devez effectivement monter 5 mailles de chaque côté pour chacune des emmanchures: tricotez la moitié des mailles, montez 5 mailles, tricotez l'autre moitié des mailles et montez 5 mailles - ces 2 fois 5 mailles seront ensuite découpées en leur milieu pour les emmanchures. cette vidéo montre comment procéder. Bon tricot!

Nicole Chapdelaine 01.11.2020 - 18:44:

Je tricote la veste # 0-1132 Je me connais assez en tricot J'ai de la difficulté à suivre le patron

DROPS Design 02.11.2020 - 10:02:

Bonjour Mme Chapdelaine, vous pouvez volontiers poser votre question dans la rubrique similaire de ce modèle - pour toute assistance personnalisée, vous pouvez également demander de l'aide à votre magasin (même par mail ou téléphone). Bon tricot!

Gerd Lauritsen 09.10.2020 - 17:43:

Hei. Jeg har begynt på en bukse etter mønster 23-40, men er litt usikker på hvor vid den egentlig blir. I str 3/4 skal en etter vrangbord felle til 104 masker. Med strikkefasthet 19 m/10 cm, blir det ca 55 cm, men på diagrammet står det bredde 34 (×2). Hvordan kan det være?

DROPS Design 12.10.2020 - 08:37:

Hei Gerd. Om du ser på målskissen av buksen er det 34 cm på det bredeste. Fra vrangborden der du har 104 masker skal det økes til 128 masker og det stemmer med 34 cm. God Fornøyelse!

PRADILLON 07.10.2020 - 00:54:

Bonjour, je commence un pull DROPS design: Modèle u-874 Pour les aiguilles circulaires on indique deux modèles : 40 cm et 80 cm - faut-il vraiment les deux ? Très cordialement

DROPS Design 07.10.2020 - 09:03:

Bonjour Mme Pradillon, les 2 seront effectivement utilisées dans ce modèle: pour les manches lorsque les augmentations auront été faites (et qu'il n'y aura plus assez de place pour les aiguilles doubles pointes) et pour l'empiècement lorsqu'au fur et à mesure des diminutions, l'aiguille circulaire de 80 cm sera trop longue pour toutes les mailles. Vous pouvez toutefois utiliser à la place la technique du magic loop. Bon tricot!

Gaye Steel 04.10.2020 - 01:52:

What does the word curry mean in the Drops Mardi Gras Jacket mean please?

DROPS Design 05.10.2020 - 13:23:

Dear Mrs Steel, the word "curry" in this pattern refers to the colour no 19 in DROPS Brushed Alpaca Silk - see also list of materials. Happy knitting!

Mirjam Roters 29.09.2020 - 15:39:

Betreft patroon ai-248. Ik begrijp de uitleg van het telpatroon niet goed. Moet ik het van boven naar beneden lezen of van rechts naar links. Is het 1 naald recht op de goede en 1 naald averecht op de verkeerde kant en vervolgens 1 naald averecht op de goede en 1 naald recht op de verkeerde kant? Of is het een steek averecht, 1 steek recht en de naald erna alle steken recht? Ik kom er niet uit. Hopelijk kunt u mij advies geven.

DROPS Design 26.05.2021 - 15:42:

Dag Mirjam,

Je leest het telpatroon altijd van onder naar boven en je begint rechts onder en je leest naar links. In dit geval gaat het om heen en weer breien, dus aan het einde van de naald keer je het werk en lees je de tweede naald (verkeerde kant) vanaf de onderkant van links naae rechts. In de uitleg van de symbolen staat aangegeven hoe je het betreffende symbool op de goede kant breit en hoe je het op de verkeerde kant breit.

Rene 26.09.2020 - 14:32:

Could I knit baby socks on two needles

DROPS Design 28.09.2020 - 11:38:

Dear Rene, we do have some socks/booties for babies worked with 2 needles - you will find them among the socks patterns; Happy knitting!

Toril Bruvik 17.09.2020 - 17:27:

Hei. Jeg strikker Valdres genser modell u-861, og er kommet til mønster A.3, hvor jeg skal begynne å felle. Dette er nok felling under armene, men skal strikke sammen raglan etter at det mønsteret er ferdig. Feller man 2 masker sammen, eller feller vi de rett av slik at resten av mønsteret må strikkes fram og tilbake. Jeg skal felle 4 masker, strikke 125, felle 7 masker og strikke 125 og felle 3?

DROPS Design 18.09.2020 - 09:46:

Hej Toril. Du feller de rett av som det står i oppskriften. Sedan stickar du ärmarna, som du senare setter på samma rundsticka där du fellde maskor. På så sätt kan du fortsätta att sticka runt när ärmarna är på plats. Mvh DROPS Design

Kirsten Jensen 11.09.2020 - 17:34:

ØHjælp,ripplings Rosa jakke. Skal man begynde med diagrammerne fra højre. Pind 2, hvordan skal den strikkes tilbage? Der er opgivet, hvad man skal på nogle af diagrammerne, men er det da vrang, der strikkes på pinden tilbage? Og hvad betyder A1a og A3a oppe over. Jeg synes,at jakken ser fantastisk ud og vil gerne udfordre mig lidt.

DROPS Design 14.09.2020 - 07:55:

Hei. Ja, du starter med diagrammene nederst til høyre. 1.pinne blir da 1.pinne fra retten og 1.rad i diagrammene. Når du strikker frem og tilbake blir 1.pinne fra vrangen 2.rad i diagrammet, og da strikker du fra venstre side. Les diagramforklaringen hvordan ikonene strikkes (forskjell fra om du strikker fra retten eller vrangen). Når du har strikket diagram A.1, A.3 og A.4 1 gang i høyden, skal disse diagrammene gjentas i høyden, men da bare det som er markert med klammen, alså A.1a, A.3a og A.4a. Slik at de 2 første radene i diagrammene strikkes kun i begynnelsen av jakken. God Fornøyelse!

Trine 21.08.2020 - 21:44:

Hej, jeg er igang med at strikke Frosted Cathedral 206-23. Jeg har fulgt opskriften og har lavet udtagninger til raglan og har også fået 8 masker mere. Mit spørgsmål kommer fordi at jeg ender med 4 masker for meget, og jeg er kommet frem til at det er fordi at jeg har lavet 2 udtagninger på ryg og på forstykket som det står i diagram A.2a at man skal den første pind i mønsteret. Hvad har jeg gjort forkert? VH Trine

DROPS Design 31.08.2020 - 11:16:

Hei Trine. Hvilken størrelse strikker du ? Når du strikker 1. omgang er det både økning i diagram A.2a og økninger som er forklart i teksten. Om du f.eks strikker i str S har du 44 masker etter halskanten og etter 1. økning har du 56 masker (økninger både i diagram og tekst). Etter totalt 11 økninger har du 136 maske. mbh DROPS design

Denise Corbett 18.08.2020 - 21:35:

Hi there - I am knitting the Winter Delight jacket. When knitting right side rows, I am following the pattern charts from right to left. When knitting wrong side rows, do I follow the pattern charts from left to right or are all rows - right and wrong side - knit from R to L? Thanks

DROPS Design 19.08.2020 - 08:32:

Dear Mrs Corbett, From RS read diagrams fom the right towards the left and from WS read diagrams from the left towards the right - this lesson explains more about diagrams - Happy knitting!

MARTINE SANS 10.08.2020 - 08:38:

Hello ? Have you an help to choose our model according to dimensions ? For example what means TAILLE L which size ? Thanks for you website ! Rgds

DROPS Design 10.08.2020 - 13:08:

Dear Mrs Sans, measure a similar garment you have and like the shape and compare these measurments to those in the chart to find out the matching size - read more about sizing and charts here. Happy knitting!

Angela Charles 01.08.2020 - 20:07:

Hello, I am just starting the Quartier Latin jumper . For =single crochet in stitch= Is it right that you pick up just the front loop ( as it doesn't specify FLO or BLO) of the stitch? But please can you tell me what = single crochet around chain stitch= means? Is it fpsc? Or just picking up both loops of the stitch? With the =3 double crochets in stitch=, I assume this means a 3DC cluster? But what is =3 double crochets together around chain stitch/chain space?

DROPS Design 03.08.2020 - 09:02:

Dear Mrs Charles, in this pattern you crochet all stitches as usual, ie under both loops and not only in front or in back loop of sts. This video shows how to crochet in or around a stitch. 3 double crochets together = work 3 double crochet without making last yarn over/pull throught, work one more dc and on last yo pull through all loops (= see video above for "around a stitch". Happy knitting!