DROPS / 213 / 35

Hey June by DROPS Design

Gehaakte poncho trui met raglan in DROPS Sky. Het werk wordt van boven naar beneden gehaakt in een hoek, A-lijn en met kantpatroon. Maat XS–XXL

DROPS design: Patroon sk-085
Garengroep B
----------------------------------------------------------

250-250-300-300-350-400 g kleur 03, lichtbeige

STEKENVERHOUDING:
16 stokjes in de breedte en 8 toeren in de hoogte = 10 x 10 cm.

HAAKNAALD:
DROPS HAAKNAALD 4.5 mm.
De haaknaald is slechts een richtlijn! Als u te veel steken heeft op 10 cm, haak dan verder met een grotere haaknaald. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, haak dan verder met een kleinere haaknaald.

vanaf 5.85 € /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 5.85 € /50g
Bizzy Lizzy
Bestel
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 5.85 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 29.25€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

LOSSE:
Als u aan het uiteinde van de haaknaald haakt, is de losse vaak te strak. 1 losse zou ongeveer even lang moeten zijn als 1 stokje breed is.

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot A.7.

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Op het begin van iedere toer met stokjes vervangt u het eerste stokje met 3 lossen.
Eindig de toer met 1 halve vaste in de 3e losse op het begin van de toer.
De toer begint en eindigt met 1 losse in de telpatronen, begin met 3 lossen (deze vervangen het laatste stokje op de toer).
Eindig de toer met 1 halve vaste in de 3e losse op het begin van de toer.
Op iedere toer met vasten vervangt u de eerste vaste met 1 losse.
Eindig de toer met 1 halve vaste in de eerste losse op het begin van de toer.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Haak 2 stokjes in dezelfde steken (= 1 stokje gemeerderd).

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Haak in de rondte van boven naar beneden. Haak eerst een pas. Verdeel dan het werk voor het lijf en de mouwen en haak deze apart verder in de rondte. Eindig met een rand rondom de halslijn.

PAS:
Haak 96-96-104-104-112-112 lossen - lees LOSSEN, op haaknaald 4.5 mm met Sky en vorm een ring met 1 halve vaste in de eerste losse. Haak 1 stokje in iedere losse en meerder 16-16-12-16-16-24 stokjes verdeeld – lees INFORMATIE VOOR HET HAKEN en TIP VOOR HET MEERDEREN = 112-112-116-120-128-136 stokjes.

HAAK PATROON A.1 TOT A.5 ALS VOLGT:
De toer begint in de overgang tussen de linker mouw en het achterpand.
Haak * A.1a (= 2 stokjes) over 22-22-23-24-26-28 stokjes, A.2a (= 1 stokje = midden achter/midden voor), A.3a (= 2 stokjes) over 22-22-23-24-26-28 stokjes (= achterpand/voorpand), A.4a (= 1 stokje), A.3a over 8 stokjes, A.5a (= 2 stokjes = mouw) *, haak van *-* 2 keer in totaal.
DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Meerder op de 4e toer (aanvullend op de telpatronen) 0-2-2-4-4-6 stokjes verdeeld op elk voorpand/achterpand aan elke kant van de middelste steek (dus 0-4-4-8-8-12 steken gemeerderd in totaal op elk voorpand/achterpand) en 0-2-2-2-2-4 stokjes verdeeld op elke mouw (= 0-12-12-20-20-32 steken verdeeld gemeerderd en 40 steken gemeerderd in A.2a/A.4a/A.5a) = 152-164-168-180-188-208 steken.
Herhaal het patroon in de hoogte.
Dus haak A.2a over het middelste stokje van de vorige herhaling.
Iedere keer dat het werk wordt herhaald zijn er 6 stokjes meer aan elke kant van de middelste steek, welke in patroon A.1a/A.3a worden gehaakt.
Haak A.4a over het eerste stokje van de vorige herhaling, haak de overgebleven 4 steken in patroon A.3a.
Haak A.5a over de laatste 2 stokjes van de vorige herhaling, haak de overgebleven steken in patroon A.3a.
Dus meerder 8 steken in totaal op elke mouw en 12 steken op het voorpand/achterpand voor iedere herhaling van het patroon in de hoogte (= 40 steken gemeerderd in totaal).
Op de 8e toer (dus de laatste toer van de 2e herhalingen) meerdert u (aanvullend op de telpatronen) 0-2-2-4-4-6 stokjes verdeeld op elk voorpand/achterpand aan elke kant van de middelste steek (dus 0-4-4-8-8-12 steken gemeerderd in totaal op elk voorpand/achterpand) en 0-2-2-2-2-4 stokjes verdeeld op elke mouw (= 0-12-12-20-20-32 steken verdeeld gemeerderd en 40 steken gemeerderd in A.2a/A.4a/A.5a) = 192-216-220-240-248-280 steken.
Herhaal dan het patroon in de hoogte.
Als er 15-15-17-19-21-21 toeren zijn gehaakt in totaal, haak dan nog 1 toer zoals hiervoor maar meerder 1 steek op elke mouw = 274-298-322-362-390-422 steken.
Het werk meet ongeveer 20-20-23-25-28-28 cm.
Voeg 4 markeerdraden in het werk zonder te haken als volgt:
Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de toer, voeg 1 markeerdraad in na 93-101-109-125-135-147 stokjes (= achterpand), voeg 1 markeerdraad in na 44-48-52-56-60-64 stokjes (= rechter mouw), voeg 1 markeerdraad in na 93-101-109-125-135-147 stokjes (= voorpand), de overgebleven steek op de toer (= 44-48-52-56-60-64 stokjes) zijn de linker mouw.
Deze markeerdraden geven aan waar de pas later wordt verdeeld.
Als de stekenverhouding in de hoogte niet klopt, ga dan verder met haken zoals uitgelegd hieronder tot het werk 20-20-23-25-28-28 cm meet, maar het meerderen gaat verder en het lijf wordt een beetje breder. Haak dan als volgt indien nodig:
Ga verder met A.2a over de middelste ste(e)k(en) (afhankelijk van op welke toer u gaat haken) op het voorpand/achterpand en A.1a/A.3a over de overgebleven steken.
Bij een hoogte van 20-20-23-25-28-28 cm, verdeelt u het werk voor het lijf en de mouwen als volgt:
Haak zoals hiervoor over de steken op het achterpand tot de markeerdraad, haak 8 lossen, zet de steken tussen de 2 markeerdraden over (= mouw), haak zoals hiervoor over de steken op het voorpand tot de volgende markeerdraad, haak 8 lossen, sla de laatste steken tussen markeerdraden over (= mouw).

LIJF:
Voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de 8 steken onder elke mouw. Neem de markeerdraden mee in de hoogte, minder aan elke kant van deze markeerdraden.
Ga verder in patroon zoals hiervoor, dus meerder midden voor en midden achter en minder steken onder elke mouw door telpatroon A.6a en A.7a als volgt te haken:
Haak tot de steken in A.6a over zijn voor de markeerdraad (dit komt overeen met waar het patroon afgekant was voor het lijf/de mouwen), haak A.6a, haak A.7a.
Haak zo aan elke kant van iedere markeerdraad. Minder steken in A.6a en A.7a en meerder steken in A.2a midden voor/midden achter.
Als 1 herhaling / 4 toeren zijn gehaakt in de hoogte, zijn er 16 steken geminderd en er zijn 24 steken gemeerderd, dus meerder 8 steken per herhaling.
Ga zo verder in patroon tot het werk 24 cm meet vanaf waar het werk was verdeeld, pas aan op het einde met 2 toeren met alleen stokjes - of haak tot de gewenste afmetingen.

MOUWEN:
Hecht de draad af met 1 halve vaste in de 4e losse onder de mouw, haak 1 stokje in elk van de 4 lossen onder de mouw, haak dan in patroon zoals hiervoor over de 44-48-52-56-60-64 overgeslagen steken voor de mouw en eindig met 1 stokje in elk van de laatste 4 lossen onder de mouw = 52-56-60-64-68-72 stokjes.
Haak tot A.3a 32-33-31-30-27-28 cm meet vanaf de scheiding (of tot de gewenste lengte– LET OP!: Minder voor de grotere maten vanwege een bredere hals en een langere pas) - pas aan na 2 toeren met alleen stokjes.
Haak dan 1 rand om de mouw als volgt:
Haak * 1 vaste, 3 lossen, sla ongeveer 1 cm over *, haak van *-* rondom de hele mouw, pas aan op het einde met 3 lossen en 1 halve vaste in de eerste vaste. Knip en hecht het garen af. Haak de andere mouw op dezelfde wijze.

HALSRAND:
Haak een rand rondom de hals als volgt: Begin in het midden op de bovenkant van de schouder, hecht de draad aan met 1 halve vaste in de 1e steek. Haak * 1 vaste in de volgende steek, 3 lossen, sla ongeveer 1 cm over *, haak van *-* rondom de hals, pas zo aan dat u de toer eindigt met 3 lossen en 1 halve vaste in de eerste vaste. Zorg ervoor dat de rand niet te strak is op de hals, sla indien nodig minder steken over. Hecht af.

Telpatroon

= stokje in de steek
= stokje om de steek
= losse
= haak 2 stokjes samen als volgt: Haak 1 stokje in het volgende stokje, maar wacht met de laatste doorhaling, haak 1 stokje in het volgende stokje, maar op de laatste doorhaling haalt u het garen door alle lussen op de haaknaald (= 1 stokje geminderd)
= haak 2 stokjes samen als volgt: Haak 1 stokje rondom de volgende losse, maar wacht met de laatste doorhaling, haak 1 stokje in het volgende stokje, maar op de laatste doorhaling haalt u het garen door alle lussen op de haaknaald (= 1 stokje geminderd).
= haak 2 stokjes samen als volgt: Haak 1 stokje in het volgende stokje, maar wacht met de laatste doorhaling, haak 1 stokje in de volgende losse, maar op de laatste doorhaling haalt u het garen door alle lussen op de haaknaald (= 1 stokje geminderd)
= deze toer is reeds gehaakt; het laat alleen zien hoe de volgende toer in de steken gehaakt moet worden

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 213-35) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (24)

Charlotte 22.06.2020 - 17:28:

Hei! Nydelig genser! Men jeg forstår ikke dette: «Dvs det økes totalt 8 masker på hvert av ermene og 12 masker på forstykket/bakstykket for hver repetisjon av mønsteret i høyden (= totalt 40 masker økt)» Sånn som jeg leser diagrammet økes det kun 3 ganger i A.5a og A.4a= 6 masker på hvert av ermene og i A.2a økes tilsammen 10 masker på for/bakstykke. Hva er det jeg ikke har skjønt?

DROPS Design 25.06.2020 kl. 08:35:

Hej Charlotte, du øger 4 staver jevnt fordelt på hvert av forstykket/bakstykke og 2 staver på hver av ermene i tillegg til diagrammene. I A.5 øker du 1 m på hver række. God fornøjelse!

Mieke Troosters 10.06.2020 - 09:52:

Hoi, Kunnen jullie juist aangeven welke delen wat zijn ? A.1a (= 2 stokjes) over 22-22-23-24-26-28 stokjes, A.2a (= 1 stokje = midden achter/midden voor), A.3a (= 2 stokjes) over 22-22-23-24-26-28 stokjes (= achterpand/voorpand), A.4a (= 1 stokje), A.3a over 8 stokjes, A.5a (= 2 stokjes = mouw) ??? Zijn A1 + A2 + A3 het voor en achterpand ? A4 + A5 de mouwen ?

DROPS Design 11.06.2020 kl. 14:07:

Dag Mieke,

De toer begint in de overgang tussen de linker mouw en het achter pand, dus je haakt eerst richting midden achter. A.1a haak je tot midden achter. A.2a haak je op midden achter, A.3 a haak je over de andere helft van het achterpand. A4. a is de overgang van het achterpand naar de rechter mouw. Dan haak je A.3a over 8 steken van de mouw en tot slot A.5a. Dit is de overgang van de rechter mouw naar het voorpand. Vervolgens herhaal je dit zodat je weer uitkomt bij de overgang tussen de linker mouw en het achterpand.

Ruxi 20.05.2020 - 17:22:

Hi! I have 1 more question, please! Could you explain the first row after the body separation for the XS size? (mentioning the number of double crochets in each section?). I don't understand what "move the marker thread upwards" means and also how we're supposed to follow the A6a and A7a pattern (because there are those 8 chain stitches under the sleeve, but according to the diagram, we should be working over 12 stitches in total...) Thank you!!

DROPS Design 22.05.2020 kl. 10:26:

Dear Ruxi, there is no number of sts since this will depend on your tension in height. "move the markers" means to let them follow the work so that you mark the sides. Work A.6/A.7 as follows: start 2 dc before the 8 chains on the side, work A.6 (= 2 sts from body + 4 chains), marker, work A.7 (= 4 chains + 2 sts from body). Happy crocheting!

Clare 14.05.2020 - 17:01:

I’m new to crochet. Where the pattern says A.1a (=2 treble crochets) over 22 treble crochets, could you explain this a little more, I keep ending up with 44 double crochets in this section and I don’t think it’s correct.

DROPS Design 15.05.2020 kl. 03:24:

Dear Clare, if the pattern says you have to repeat Pattern A.1a (2 stitch) over 22 stitches, that means that you have to repeat the pattern 11 times in width (in otherword you repeat the 2 stitch repeat until you reach the end of the allotted 22 stitch). I hope this helps.Happy Knitting!

Amanda 11.05.2020 - 19:42:

I’m trying to make the medium size. A.1a and A.3a both days to work over 23 stitches, but they are 2 stitch repeats so at the third row the pattern doesn’t align with the section that follows? What am I missing?

DROPS Design 12.05.2020 kl. 10:11:

Dear Amanda, work A.1a/A.3 over 23 sts as follows: repeat the 2 sts a total of 11 times (= 22 sts in total), then work the first st in diagram = 23 sts. So that the pattern is symetrical on each side (starts and ends the same way). Happy crocheting!

Jo Coombs 09.05.2020 - 11:02:

Oh, I've been looking for a different looking jumper that I can crochet in different sizes. Thank you!

Inge De Groot 05.05.2020 - 18:47:

De hele dag geprobeerd. Ik kom niet tot de 180 steken. Het is óf te ingewikkeld beschreven of te moeilijk, terwijl ik al heel wat afgehaakt heb maar ik haak af. Jammer want het model ziet er prachtig uit.

Inge De Groot 05.05.2020 - 13:24:

Na de uitleg over het meerderen in de 4de toer kom ik er nog niet uit. Jammer dat het, vooral het begin, niet per toer beschreven staat. Ik begrijp nog steeds niet hoe er van de 120 naar de 180 gemeerderd wordt in de 4de toer. Maar het zal voor mij dan wel te hoog gegrepen zijn, frustrerend dit, jammer.

DROPS Design 07.05.2020 kl. 10:41:

Dag Inge,

Erg jammer en frustrerend dat je er niet uitkomt. Het is de bedoeling dat je gewoon het telpatroon volgt en daarnaast op elk voorpand en op elk achter pand 0-4-4-8-8-12 steken verdeeld over de panden meerdert. Ook op elke mouw meerder je 0-2-2-2-2-4 steken verdeeld over de mouw. Samen met de meerderingen die al in de telpatronen zitten kom je dan op het juiste aantal steken.

Inge De Groot 05.05.2020 - 12:07:

Bedankt voor de uitleg!

Inge De Groot 03.05.2020 - 17:12:

Hallo, ik snap het meerderen op de 4de toer niet. 20 steken verdeeld gemeerderd, maar 40 steken gemeerderd in de telpatronen? Wat is het verschil tussen meerderen en verdeeld meerderen? De 20 steken meerderen begrijp ik, maar de 40 niet waar die vandaan komen. Ik vind het er erg ingewikkeld beschreven staan.

DROPS Design 05.05.2020 kl. 11:56:

Dag Inge,

De 40 steken zijn de meerderingen die al in het patroon verwerkt zijn, hiervoor hoef je dus alleen het telpatroon te volgen. Daarnaast meerder je ook nog zoals aangegeven staat in het de beschrijving, dus 8 stokjes op elk pand en 2 stokjes op elke mouw, is 20 stokjes extra in totaal over de hele toer.

Laat een opmerking achter voor DROPS 213-35