DROPS / 213 / 16

Golden Moments by DROPS Design

Gebreide trui met raglan in DROPS Belle. Het werk wordt van boven naar beneden gebreid met kantpatroon, kabels en bobbels. Maat XS–XXL.

DROPS design: Patroon vs-062
Garengroep B
----------------------------------------------------------

DROPS BELLE van garnstudio (behoort tot garengroep B)
400-450-500-550-600-650 g kleur 04, paardenbloem

STEKENVERHOUDING:
20 steken in de breedte en 26 naalden in de hoogte in tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 4.5 mm
DROPS RONDBREINAALD 4.5 mm: Lengte 40 en 80 cm voor tricotsteek.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 3.5 mm
DROPS RONDBREINAALD 3.5 mm: Lengte 40 en 80 cm voor de boordsteek.
DROPS KABELNAALD - voor de kabels.
De naalddikte is slechts een richtlijn! Als u te veel steken heeft op 10 cm, brei dan verder met een grotere naald. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, brei dan verder met een kleinere naald.

vanaf 2.40 € /50g
DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 2.40 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 19.20€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot A.6. Kies het telpatroon voor uw maat (geldt voor A.1 en A.3).

TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN (verdeeld):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld meerdert/mindert, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 92 steken), deel deze steken door het aantal te maken meerderingen/minderingen (dus 28) = 3.2.
In dit voorbeeld meerdert u door 1 omslag te maken na ongeveer de 3e steek. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid om gaatjes te voorkomen.
Om te minderen in dit voorbeeld breit u ongeveer iedere 2e en 3e steek recht samen.

RAGLAN:
Meerder 1 steek aan elke kant van de markeerdraad als volgt: Brei tot er 1 steek over is voor de markeerdraad, maak 1 omslag, 2 recht, (de markeerdraad zit tussen deze steken), 1 recht, maak 1 omslag. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in patroon.

TIP VOOR HET MINDEREN (geldt voor de mouwen):
Als het kantpatroon en het minderen op dezelfde naald zijn, pas het dan zo aan dat het minderen op de volgende naald is.
Minder 1 steek aan elke kant van de markeerdraad als volgt: Brei tot er 3 steken over zijn voor de markeerdraad en brei 2 recht samen, 2 recht (de markeerdraad zit tussen deze steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek.

TIP VOOR HET AFKANTEN:
Om een strakke afkantrand te voorkomen kunt u een grotere naald gebruiken. Als het nog steeds te strak is, brei dan 1 omslag na ongeveer iedere 4e steek terwijl u afkant (kant de omslagen af als normale steken).

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
De halsrand en de pas worden in de rondte gebreid op de rondbreinaald, van boven naar beneden. Verdeel nu de pas voor het lijf en mouwen. Het lijf wordt in de rondte gebreid op de rondbreinaald, van boven naar beneden. Brei de mouwen in de rondte op breinaalden zonder knop/korte rondbreinaald, van boven naar beneden.

HALSRAND:
Zet 92-92-96-100-108-112 steken op rondbreinaald 3.5 mm met Belle. Brei 1 naald recht. Brei dan boordsteek (= 2 recht/2 averecht) in de rondte voor 8 cm. Als de boordsteek klaar is, brei dan 1 naald recht en meerder 28-28-32-28-28-24 steken verdeeld - lees TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN = 120-120-128-128-136-136 steken. Brei 1 naald averecht en brei 1 naald recht. Ga verder met rondbreinaald 4.5 mm. Voeg 1 markeerdraad in na ongeveer 23-23-24-24-25-25 steken (= ongeveer midden achter op het achterpand), meet de pas vanaf deze markeerdraad!

PAS:
Voeg nu 4 markeerdraden in het werk zonder te breien: Voeg de eerste markeerdraad in op het begin van de naald (= in de overgang tussen de linker mouw en het achterpand), voeg de volgende markeerdraad in na 47-47-49-49-51-51 steken (= in de overgang tussen het achterpand en de rechter mouw), voeg de volgende markeerdraad in na 13-13-15-15-17-17 steken (= in de overgang tussen de rechter mouw en het voorpand), voeg de volgende markeerdraad in na 47-47-49-49-51-51 steken (= in de overgang tussen het voorpand en de linker mouw), er zijn 13-13-15-15-17-17 steken over op de naald na de laatste markeerdraad.
Brei nu in patroon – kies het telpatroon voor uw maat, als volgt: * 1 recht, maak 1 omslag, A.1 over de volgende 5-5-6-6-7-7 steken, A.2 over de volgende 35 steken, A.3 over de volgende 5-5-6-6-7-7 steken, maak 1 omslag, 2 recht (de markeerdraad is in het midden van deze 2 steken), maak 1 omslag, begin op de 5e-5e-4e-4e-3e-3e steek in A.4 en brei de volgende 11-11-13-13-15-15 steken, maak 1 omslag, 1 recht *, brei van *-* 1 keer op de naald. Er zijn 8 steken gemeerderd voor de RAGLAN - lees uitleg hierboven. Ga zo verder in patroon en meerder om de naald 22-26-29-31-35-39 keer in totaal = 296-328-360-376-416-448 steken, brei tegelijkertijd in patroon als volgt:
DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Patroon voor het voor- en achterpand:
Als A.1 en A.3 in de hoogte zijn gebreid, brei dan A.5 over de laatste 13 steken in A.1 en A.6 over de eerste 13 steken in A.3, brei de overgebleven steken richting elke raglan in tricotsteek tot er 16 meerderingen zijn gebreid voor de raglan. Brei dan, als u begint met het 3e kantpatroon in de hoogte op de mouwen (dus op de 33e naald op de pas), het kantpatroon (A.4) op dezelfde manier als op de mouwen. Dus er moeten altijd 1-1-2-2-3-3 rechte steken zijn tussen de omslag in het kantpatroon en het meerderen voor de raglan. Als u meer steken voor de raglan meerdert, brei dan zoveel hele kantpatroon als ruimte voor is.
Patroon mouwen:
Op de mouwen herhaalt u A.4 in de hoogte en brei zoveel kantpatronen als ruimte voor is in de breedte. Er moeten altijd 1-1-2-2-3-3 rechte steken tussen de omslag in het kantpatroon en het meerderen voor de raglan zijn.

Als alle meerderingen voor de raglan klaar zijn, meet het werk ongeveer 17-20-22-24-27-30 cm vanaf de markeerdraad. In maat XS gaat u verder in patroon (zonder meerderingen voor de raglan) tot het werk 20 cm meet vanaf de markeerdraad. Als het werk korter is dan 20-22-24-27-30 cm in maat S, M, L, XL en XXL ga dan verder in patroon (zonder meerderingen voor de raglan) tot de juiste afmetingen.
Brei de volgende naald als volgt:
Brei de eerste 91-99-107-111-121-129 steken (= achterpand), zet de volgende 57-65-73-77-87-95 steken op een hulpdraad voor de mouw, zet 8-8-8-12-12-16 nieuwe steken op de naald (= in de zijkant onder de mouw), brei de volgende 91-99-107-111-121-129 steken (= voorpand), zet de volgende 57-65-73-77-87-95 steken op een hulpdraad voor de mouw, zet 8-8-8-12-12-16 nieuwe steken op de naald (in de zijkant onder de mouw). Knip het garen af. Brei nu het lijf en de mouwen apart verder. MEET NU HET WERK VANAF HIER!

LIJF:
= 198-214-230-246-266-290 steken. Voeg 1 markeerdraad in aan elke kant, in het midden van de nieuw opgezette steken aan de zijkant onder de mouwen (= 4-4-4-6-6-8 nieuwe steken aan elke kant van de markeerdraad). Begin de naald in een zijkant. Ga verder in de rondte met het patroon zoals hiervoor en brei zoveel herhalingen van het kantpatroon als ruimte voor is richting elke kant (de kantpatronen moeten in de hoogte op elkaar aansluiten op dezelfde manier als eerder in het werk). Brei de overgebleven steken die niet in het kantpatroon passen richting elke kant in tricotsteek (= 6-4-2-6-5-5 steken tussen de markeerdraad in de zijkant en de buitenste omslag in kantpatroon richting de zijkant). Ga zo verder in de rondte zo tot het werk ongeveer 24-26-26-26-25-24 cm meet - pas aan op het einde na de 1e, 2e naald, 14e-18e naald of de 30e-34e naald in A.2.
Brei de volgende naald als volgt: * Brei de eerste 19-23-27-31-36-42 steken recht en meerder tegelijkertijd 6-6-6-8-9-9 steken verdeeld, brei recht boven recht en averecht boven averecht over de volgende 61 steken, brei de volgende 19-23-27-31-36-42 steken recht en minder tegelijkertijd 6-6-6-8-9-9 steken verdeeld, brei van *-* 1 keer op de naald = 222-238-254-278-302-326 steken. Brei de eerste 25-29-33-39-45-51 steken op de naald. Voeg hier een markeerdraad in. Dit is nu het begin van de naald. Brei nu boordsteek. Er zijn 2 varianten voor de boordsteek over de 61 steken in patroon. Als u eindigt na de 1e, 2e of 30e-34e naald in A.2 breit u boordsteek-1, en als u eindigt na de 14e-18e naald in A.2 brei dan boordsteek-2.
Boordsteek-1:
* Recht boven recht en averecht boven averecht over de eerste 18 steken, 2 recht, recht boven recht en averecht boven averecht over de volgende 21 steken, 2 recht, recht boven recht en averecht boven averecht over de volgende 18 steken, (2 recht/2 averecht) over de volgende 50-58-66-78-90-102 steken *, brei van *-* nog 1 keer op de naald.
Boordsteek-2:
* Recht boven recht en averecht boven averecht over de eerste 61 steken, (2 recht/2 averecht) over de volgende 50-58-66-78-90-102 steken *, brei van *-* nog 1 keer op de naald.

Ga zo verder tot de boordsteek ongeveer 4 cm meet. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht - lees TIP VOOR HET AFKANTEN. De trui meet ongeveer 51-53-55-57-59-61 cm vanaf de schouder naar beneden.

MOUWEN:
Zet de 57-65-73-77-87-95 steken van de hulpdraad in een zijkant terug op een korte rondbreinaald/breinaalden zonder knop maat 4.5 mm en neem daarnaast 1 steek op in elk van de 8-8-8-12-12-16 nieuw opgezette steken onder de mouw = 65-73-81-89-99-111 steken. Voeg een markeerdraad in, in het midden van de nieuwe steken. Neem de markeerdraad mee in de hoogte tijdens het breien. Gebruik de markeerdraad later bij het minderen onder de mouw. Brei in patroon in de verschillende maten als volgt:
Maat XS, S en M:
Ga verder in de rondte met zoveel kantpatroon als ruimte voor is op de naald. Brei de overgebleven steken onder de mouw in tricotsteek. Als de mouw 4 cm meet, begin dan met minderen onder de mouw – lees TIP VOOR HET MINDEREN. Minder zo ongeveer iedere 0-10-5 cm 1-3-6 keer in totaal = 63-67-69 steken. Brei nu zoals uitgelegd hieronder.
Maat L, XL en XXL:
Ga verder in de rondte met zoveel kantpatroon als ruimte voor is op de naald. Brei de overgebleven steken onder de mouw in tricotsteek. Minder tegelijkertijd op de eerste naald steken onder de mouw - lees TIP VOOR HET MINDEREN. Minder zo om de naald 2-5-9 keer, dan iedere 4-3-2 cm 7-8-9 keer in totaal = 71-73-75 steken.
Alle maten:
Ga verder tot de mouw 38-40-39-37-34-32 cm meet vanaf de scheiding. Brei 1 naald recht en minder 23-23-25-23-25-23 steken verdeeld = 40-44-44-48-48-52 steken. Brei verder met breinaalden zonder knop maat 3.5 mm. 2 recht/2 averecht in de rondte. Als de boordsteek 4 cm meet, kant dan af met recht boven recht en averecht boven averecht - denk om TIP VOOR HET AFKANTEN. De mouw meet 42-44-43-41-38-36 cm in totaal vanaf de scheiding. Brei de andere mouw op dezelfde wijze.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 02.04.2020
Pijl toegevoegd in telpatroon A.2 (toer 5) met uitleg bij de tekst van het telpatroon

= maak 1 omslag tussen 2 steken. Brei op de volgende naald de omslag gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.
= maak 1 omslag tussen 2 steken. Brei op de volgende naald de omslag recht om gaatjes te maken
= zet 1 steek op een kabelnaald en houd deze achter het werk, 2 recht, 1 averecht van de kabelnaald
= zet 2 steken op een kabelnaald en houd deze voor het werk, 1 averecht, 2 recht van de kabelnaald
= zet 2 steken op een kabelnaald en houd deze voor het werk, 2 recht, 1 averecht, 2 recht van de kabelnaald
= Bobbel: 1 recht in de voorste en achterste lus van dezelfde steek tot er 1 steek gemeerderd is naar 5 steken en brei 3 naalden in tricotsteek over de 5 steken, keer het werk en brei 5 recht samen (= 1 steek).
= Als A.2 1 keer in de hoogte is herhaald, herhaal dan het telpatroon vanaf de naald met de pijl

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 213-16) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (22)

Hanne 28.07.2020 - 14:24:

Tak for svaret, nu ved jeg endelig, hvor jeg skal tælle fra. Jeg vil opfordre jer til at fjerne 1. og 2. omgang som alternativ, da det er dem, der har forvirret mig - de er jo reelt ikke et alternativ, og svarer desuden i fortløbende mønster til 33. og 34. omgang. Og jeg opfordre til, at I forsyner diagram A2 med omgangsnumre - når nu I ikke vil markere alternativerne - og spare folk for unødigt tællearbejde. Med håb om, at I har nydt jeres ferie.

Hanne 24.07.2020 - 13:32:

Nu vil jeg snart gerne kunne strikke min Golden Moments sweater færdig. Dagene går, og nu er jeg efterhånden usikker på, om I har valgt at ignorere mit forrige spørgsmål, så jeg prøver igen. Vil I ikke nok fortælle mig, hvordan jeg skal finde de pinde, der henvises til, når der i opskriften står: "sørg for at der afsluttes 1.,2.omgang, 14.-18.omgang eller 30.-34.omgang i A.2" ???

DROPS Design 28.07.2020 kl. 11:57:

Hej Hanne, vi ignorerer ikke dit spørgsmål, vi har haft et par ugers sommerferie... Det er fordi det er pænest at afslutte på en af de omgange der ikke er snoninger på. Hvis du tæller fra første pind for neden, så kan du afslutte på en af de 2 første pinde eller på pind 14,15,16,17 eller på pind 30, 31,32,33,34. God fornøjelse!

Hanne 12.07.2020 - 00:24:

Sørg for at der afsluttes (med??) 1.,2.omgang, 14.-18.omgang eller 30.-34.omgang i A.2 - hvordan skal det forstås? Hvis omgangene tælles fra bunden af A2, giver det ikke mening, at 1.+2. omgang er et alternativ, da de jo kun strikkes én gang. Og tælles de fra pilen, eksisterer række 33. og 34. ikke. Kunne I mon markere rækkerne på diagrammet?

DROPS Design 13.07.2020 kl. 13:04:

Hei Hanne. Det står ca cm, ikke omganger. Måler arbeidet dit f.eks 24 cm, må du strikke 1 omgang til for at det skal avsluttes etter 1. omgang. Og det kan heller ikke markeres i diagrammene, da det er ca cm mål som er oppgitt, ikke på hvilken rekke i diagrammet. mvh DROPS design

Marte 12.04.2020 - 20:53:

Hei, jeg sliter med samme problem som nevnt tidligere. Klarer ikke å få maskeantallet til å gå opp, prøvd flere størrelser og går tydelig igjennom oppskriften. Mamma strikker mye og får det heller ikke til å stemme, syns det er vanskelig å forstå hva oppskriften mener og forteller videre.

Bloem 06.04.2020 - 20:54:

Goedenavond, ik brei maat M. Bij de pas staat ‘begin op de 4e st in A.4 en brei de volgende 13 steken’. Ik begrijp niet hoe dat dan in naald 9 uitpakt als ik het kantpatroon moet gaan breien, want als je de eerste 3 steken overslaat mis je de helft van het kantpatroon. Kunt u mij uitleggen wat de bedoeling is? Alvast dank!

Birgitte Knudsen 31.03.2020 - 14:03:

Tak for svar. Er obs på at jeg skal tage ud til raglan i A1 og 3 men kan alligevel ikke få det til at passe. Synes også der er fejl i A2 når mønstret skal gentages : den sidste pind slutter med 10 vrangmasker og skal begynde med 11 😳

DROPS Design 02.04.2020 kl. 11:07:

Hej Birgitte, A.1 og A.3 skal stemme! Kigger du på diagrammet som passer til din størrelse? Der bliver lagt en pil ind på 5.omgang i diagram A2, her fra skal du gentage mønsteret. Kommer snart - tak for info :)

Gine E 29.03.2020 - 16:41:

Hvordan skal man fortsette A.2 når man har strikket mønstret ferdig i høyden? Slutter med 10 vrangmasker på hver side av flett og skal starte med 11?

Birgitte Knudsen 28.03.2020 - 01:27:

Er der fejl i diagram A 1 og 3 ? Kan ikke få det til at passe med maskeantallet fra pind 6

DROPS Design 31.03.2020 kl. 11:10:

Hej Birgitte, Du tager ud til raglan på hver 2.pind og samtidig strikker du A.1 og A.3 ifølge diagrammet. Første raglan udtagning strikkes sammenmed 1. pind i A.1. På 2.pind har du 1 maske mere i diagrammerne. Du tager ud igen på 3.pind og på 4.pind har du en maske mere i diagrammerne. God fornøjelse!

Trine Larsen 03.03.2020 - 22:03:

Den er så fin - hvornår kommer opskriften?

Eugenia 27.02.2020 - 10:45:

It is such a beautiful jumper and I can't wait for it to make to the collection and knit it for myself.

Laat een opmerking achter voor DROPS 213-16