DROPS / 210 / 36

Grey Pearl by DROPS Design

Gebreide trui in DROPS Air. Maten S - XXXL.

Trefwoorden: truien, van onder naar boven,
DROPS Design: Patroon nr. ai-247
Garengroep C of A + A
-------------------------------------------------------

300-350-350-400-450-500 g kleur 03, parelgrijs

STEKENVERHOUDING:
16 steken in de breedte en 20 naalden in de hoogte met tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 5.5 MM.
DROPS RONDBREINAALD 5.5 MM: Lengte 60 cm of 80 cm voor tricotsteek.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 4.5 MM.
DROPS RONDBREINAALD 4.5 MM: Lengte 60 cm en 80 cm voor de boordsteek.

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 33.60€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

Om uit te rekenen hoe u verdeeld mindert, tel het totaal aantal steken op de naald (dus 89 steken) en deel deze door het aantal te maken meerderingen (dus 13) = 6.8.
In dit voorbeeld mindert u door afwisselend elke 5e en 6e steek en elke 6e en 7e steek samen te breien (ongeveer).

TIP VOOR HET MEERDEREN (voor de mouwen):
Begin 1 steek voor de markeerdraad, 1 omslag, brei 2 steken (de markeerdraad zit tussen deze 2 steken), 1 omslag. Brei op de volgende naald de omslagen recht gedraaid om gaatjes te voorkomen.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

TRUI – KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
De trui wordt heen en weer gebreid in 2 delen welke op het einde samen worden genaaid. De mouwen worden in de rondte gebreid met breinaalden zonder knop/korte rondbreinaald.

ACHTERPAND:
Zet 89-97-103-113-125-137 steken op met rondbreinaald 4.5 mm en Air. Brei 1 naald averecht aan de verkeerde kant en brei dan als volgt – aan de goede kant: 2 kantsteken in RIBBELSTEEK – zie uitleg hierboven, *1 recht, 1 averecht *, brei van *-* tot er 3 steken over zijn, 1 recht en 2 kantsteken in ribbelsteek. Ga zo verder tot het werk 8 cm meet. Ga verder met rondbreinaald 5.5 mm en 1 naald recht aan de goede kant terwijl u 13-15-15-17-19-21 steken verdeeld mindert – lees TIP VOOR HET MINDEREN = 76-82-88-96-106-116 steken. Ga verder met tricotsteek en 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. Als het werk 47-48-49-50-51-52 cm meet, kant dan af voor de armsgaten aan beide kanten op het begin van elke naald als volgt: Kant 1-1-1-1-1-1 keer 3 steken af, 1-1-1-1-1-1 keer 2 steken en 1-1-2-2-2-3 keer 1 steek = 64-70-74-82-92-100 steken. Ga verder met tricotsteek tot het werk 64-66-68-70-72-74 cm meet. Kant dan de middelste 26-26-28-30-32-34 steken af voor de hals en elk schouder wordt apart verder gebreid. Kant dan af op het begin van de volgende naald vanaf de hals als volgt: 1 keer 1 steek = 18-21-22-25-29-32 steken op de schouder. Brei verder tot het werk 66-68-70-72-74-76 cm meet en kant af. Brei de andere schouder op dezelfde manier.

VOORPAND:
Zet op en brei zoals voor het achterpand tot het werk 60-62-64-66-68-70 cm meet. Plaats nu de middelste 20-20-22-24-26-28 steken op 1 hulpdraad voor de hals en eindig elk schouder apart. Kant dan af op het begin van elke naald vanaf de hals als volgt: 1 keer 2 steken en 2 keer 1 steek = 18-21-22-25-29-32 steken over op de schouder. Brei verder tot het werk 66-68-70-72-74-76 cm meet, kant dan af. Brei de andere schouder op dezelfde manier.

MOUW:
De mouwen worden van onder naar boven gebreid, in de rondte, met breinaalden zonder knop/korte rondbreinaald. Het werk wordt dan verdeeld en verder en heen en weer gebreid voor de mouwkop.

Zet 46-48-50-52-52-56 steken op met breinaalden zonder knop maat 4.5 mm en Air. Brei 1 naald recht, brei dan 8 cm boordsteek (1 recht / 1 averecht). Ga verder met breinaalden zonder knop maat 5.5 mm en ga verder met tricotsteek. Minder op de eerste naald 8-8-8-8-8-10 steken verdeeld = 38-40-42-44-44-46 steken. Voeg een markeerdraad in op het begin van de naald = midden onder de mouw. Ga verder met tricotsteek, meerder TEGELIJKERTIJD als het werk 10-10-10-10-12-12 cm meet, 1 steek aan elke kant van de markeerdraad – lees TIP VOOR HET MEERDEREN. De omslagen worden op de volgende naald gedraaid gebreid om gaatjes te voorkomen. Meerder zo 3½-3½-3-3-2-2 cm in totaal 11-12-13-13-15-15 keer = 60-64-68-70-74-76 steken. Als de mouw 50-49-49-48-45-44 cm meet, kant dan 3 steken af aan elke kant van de markeerdraad (= 6 steken afgekant midden onder de mouw), brei dan verder heen en weer gebreid. Kant af voor de mouwkop op het begin van elke naald op beide kanten als volgt: 1 keer 2 steken, 1 keer 3 steken, kant dan de overgebleven steken af. Brei de andere mouw op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen. Naai de mouwen in en naai de zijnaden dicht, aan de binnenkant van de 1 kantsteek en tot er 8 cm over is aan de onderkant = split.

HALS:
Neem ongeveer 92-106 steken op rondom de hals (inclusief de steken op de hulpdraad en het aantal moet deelbaar zijn door 2) met rondbreinaald 4,5 mm. Brei 9 cm boordsteek (1 recht / 1 averecht). Kant dan af. Vouw de boordsteek aan de bovenkant naar de verkeerde kant en hecht af naar beneden. Om te voorkomen dat de hals te strak wordt en naar buiten gaat staan, zorg ervoor dat de naad elastisch is.

Telpatroon

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 210-36) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (29)

Rose-Marie 22.07.2020 - 14:18:

Jag tycker att det är en förvirrande beskrivning på en lätt tröja. Och strumpstickor är KORTA stickor som man använder till strumpor. (4st + 1). Jumperstickor heter dom man använder till annat.

Lise 17.07.2020 - 16:50:

ÆRME.Slutningen forvirrer mig,,,,Altsà fra 64 masker skal man tage 3 masker af i hver side....jeres svar til Lone, hvor det så ud til vi skulle have flere masker på efter indtagning...og 1 maske istedet for 3 ...forvirrdede ydeligere...

DROPS Design 30.07.2020 kl. 15:10:

Hej Lise, Når arbejdet måler 49 cm, lukker du 6 masker af midt under ærmet (3 før mærket og 3 efter mærket). Nu strikker du frem og tilbage, lukker 2 m af i starten af hver pind 1 gang i hver side, så 3 masker 1 gang i hver side. Når du har gjort det lukker du de sidste masker af og arbejdet måler nu 52 cm. God fornøjelse!

Lone 18.06.2020 - 12:43:

Hej Når man har taget 6 masker ind til ærmegab, hvor langt skal man strikke videre indtil man lukker 2m og 3m. Jeg har svært ved at se hvor mange pinde der skal strikkes efter de 6 masker til ærmegab

DROPS Design 22.06.2020 kl. 10:59:

Hei Lone. Første gang du skal felle til ermhull feller du 3 masker 1 gang på begynnelsen av pinnen (da blir det 3 masker fra retten og 3 masker fra vrangen), på neste begynnelse av pinnen feller du 2 masker 1 gang i hver side (2 masker fra retten og 2 masker fra vrangen). God Fornøyelse!

Therese 14.06.2020 - 20:09:

Hej! När man ska göra halskanten är det valbart hur många maskor man tar upp (så länge det är mellan spannet 92-106 maskor)? Och att ju fler maskor man plockar upp, desto lösare blir kanten?

DROPS Design 15.06.2020 kl. 11:43:

Hei Therese. Både ja og nei, maskeantallet 92 passer best/blir penest til den minste størrelsen og 106 til den største størrelsene (husk at maskeantallet må være delelig med 2). Plukker man opp 106 i den minste størrelsen blir halsen løs og den vil ikke se så bra ut på den minste størrelsene som det vil med 92 masker og omvendt. mvh DROPS design

Claudia 05.06.2020 - 06:49:

Hallo liebes Drops Team Ich bin mir nicht ganz sicher aber frage lieber mal nach.Wenn ich die Armkugel stricke sind das am Ende 3x1 oder 1x3?Diesen Pullover habe ich in Drops Air und jetzt in Drops Big Merinowolle gestrickt.Einfach traumhaft sehen die Pullover aus.

DROPS Design 05.06.2020 kl. 07:53:

Liebe Claudia, am Ende der Ärmel wird man zuerst 2 Maschen beidseitig abketten, dann 3 Maschen 1 Mal beidseitig (= 2 Maschen am Anfang jeder nächsten 2 Reihen dann 3 Maschen am Anfang jeder nächsten 2 Riehen). Dann ketten Sie die übrigen Maschen ab. Viel Spaß beim stricken!

Alisa 04.06.2020 - 13:55:

Hej, Vad ska jag göra när det står Sticka 1 varv rätt från rätsidan där det minskas 13-15-15-17-19-21 maskor jämnt fördelat – LÄS MINSKNINGSTIPS = 76-82-88-96-106-116 maskor. Fortsätt med slätstickning med 1 kantmaska i rätstickning i varje sida. Kan ni vara snälla och förklara mycket noggrant. Jag gör förresten den största storleken på min tröja.

DROPS Design 04.06.2020 kl. 14:19:

Hej Alisa. Du har 137 maskor och ska minska 21 m jämnt fördelat över varvet. Detta gör du genom att sticka växelvis ca var 5:e och var 6:e maska och var 6:e och var 7:e maska räta tillsammans på det varvet (enligt minskningstips). När du stickat det varvet och minskat så du har 116 mv på stickan. Du stickar då slätstickning med 1 kantmaska i rätstickning i varje sida tills arbetet mäter 52 cm. Mvh DROPS Design

Lotta Olsson 03.06.2020 - 18:47:

Är fundersam angående ärmarna. Längden det börjar med 50 cm och slutar med 44 cm. Har det blivit felaktigt i texten? Skall det vara 44 cm först? Tack

DROPS Design 04.06.2020 kl. 12:16:

Hej. Det är riktigt som det står nu att det är 50 cm i den minsta storleken och 44 cm i den största. I de större storlekarna kommer den totala vidden (från handled till handled) att vara större än i de mindre storlekarna, även om själva ärmen är kortare. De större storlekarna har längre ärmkupa samt bredare axelvidd. Detta resulterar i en bra passform i alla storlekar. Mvh DROPS Design

Mar 02.06.2020 - 08:38:

Als er staat “brei verder tot het werk 10 cm meet” , meet ik dan VANAF de boord? Of is dat inclusief de 8 cm boord...

DROPS Design 05.06.2020 kl. 12:17:

Dag Mar,

Dit is altijd vanaf het begin/opzetten gemeten, tenzij anders aangegeven, dus hier ook inclusief de boord.

Helaina 31.05.2020 - 07:32:

Is this pattern suitable for 14ply?

Olivia 21.05.2020 - 17:40:

Vill ni ha den oversized som på bilden gå upp en storlek! Har d i kläder stickade i den storleken och den sitter tight..

Laat een opmerking achter voor DROPS 210-36