DROPS / 170 / 24

Holiday Bliss by DROPS Design

Gebreide DROPS top in ribbelst met kantpatroon en split middenachter van ”Cotton Light”. Wordt van boven naar beneden gebreid. Maat S-XXXL.

DROPS design: Model nr. cl-059
Garengroep B
----------------------------------------------------------
Maat: S - M - L - XL - XXL – XXXL
Materiaal:
DROPS COTTON LIGHT van Garnstudio
350-350-400-450-500-550 gr. kleur nr. 02, wit

DROPS RONDBREINLD (60 of 80 cm) 4 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 21 st x 28 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
DROPS RONDBREINLD (60 of 80 cm) 3,5 mm - voor de ribbelst.
DROPS PARELMOERKNOOP: gebogen (wit), NR. 521: 1 knoop voor alle maten
----------------------------------------------------------

50% katoen, 50% polyester
vanaf 1.50 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 10.50€ krijgen. Lees meer.

1 ribbel = 2 nld. * brei 1 nld recht en brei 1 nld av *, herhaal van *-*.

Meerder 1 st door een omsl te maken. Brei in de volgende nld de omsl gedraaid recht (dus brei in de achterste lus van de st).

TIP VOOR HET MEERDEREN-2:
Brei tot er 1 st overblijft voor de markeerder, 1 omsl, brei 2 st in ribbelst (markeerder staat tussen deze 2 st), 1 omsl. Brei in de volgende nld de omsl gedraaid recht (dus brei in de achterste lus van de st). Brei dan de nieuwe st in tricotst.

KNOOPSGAT:
Maak 1 knoopsgat op het linkerachterpand aan de bovenkant van de split middenachter bij een hoogte van 1½ cm als volgt: brei de 3e en 4e st vanaf de kant r samen en maak 1 omsl.
----------------------------------------------------------

TOP:
Wordt eerst heen en weer gebreid op de nld in delen en daarna in de rondte in patroon. Het werk is wordt van boven naar beneden gebreid.

LINKERACHTERPAND:
Zet 10-12-12-13-13-14 st op met rondbreinld 3,5 mm en Cotton Light. Brei in RIBBELST - zie uitleg boven. Denk om het KNOOPSGAT - zie uitleg boven. Meerder bij een hoogte van 4 cm voor het armsgat als volgt aan de goede kant:
Brei 3 st in ribbelst, 1 omsl (= 1 st gemeerderd) – LEES TIP VOOR HET MEERDEREN-1, brei in ribbelst over de overgebleven 7-9-9-10-10-11 st en zet 1 nieuwe st op voor de hals aan het einde van de nld. Brei 1 nld r. Zet aan het einde van de volgende nld aan de goede kant 14-15-15-16-16-17 nieuwe st op voor de hals = 26-29-29-31-31-33 st. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!

Ga dan verder met meerderen voor het armsgat en minder en meerder TEGELIJKERTIJD voor de split middenachter als volgt:
ARMSGAT:
Herhaal dit meerderen voor het armsgat elke 4e nld nog 10-12-13-11-6-6 keer en dan om de nld 7-5-6-12-24-26 keer.
SPLIT MIDDENACHTER:
Minder voor de split als volgt (aan de goede kant): brei tot er 5 st over zijn, 2 r samen, brei 3 st in ribbelst. Herhaal dit minderen elke 4e nld nog 3 keer. Meerder dan bij een hoogte van 9-10-11-12-13-14 cm vanaf waar de nieuwe st zijn opgezet voor de hals als volgt (aan de goede kant): brei tot er 3 st over zijn, 1 omsl, brei 3 st in ribbelst. Brei de omsl gedraaid recht in de volgende nld om een gaatje te voorkomen. Herhaal dit meerderen elke 4e nld nog 3 keer. Als alle meerderen voor de armsgaten is gedaan, staan er 43-46-48-54-61-65 st op de nld voor het linkerachterpand. Brei de laatste nld aan de goede kant. Het werk meet ongeveer 17-18-19-20-21-22 cm. Laat het werk rusten en brei het rechterachterpand.

RECHTERACHTERPAND:
Zet op en brei als het linkerachterpand maar in spiegelbeeld. Dus meerder voor het armsgat naast 3 st in ribbelst aan het einde van nld aan de goede kant en zet st op voor de hals aan het einde van de nld aan de verkeerde kant. Als alle meerderen gedaan is, staan er 43-46-48-54-61-65 st op de nld voor het rechterachterpand. Pas aan het linkerachterpand aan. Brei de laatste nld aan de goede kant, zet 3-4-5-6-6-6 st op aan het einde van deze nld, keer het werk en brei als volgt aan de verkeerde kant: brei in ribbelst over de nieuwe 3-4-5-6-6-6 st, in ribbelst over de 43-46-48-54-61-65 st van het rechterachterpand, zet 1-0-1-1-1-0 nieuwe st op, brei dan in ribbelst over de 43-46-48-54-61-65 st van het linkerachterpand aan de verkeerde kant, zet 3-4-5-6-6-6 st op aan het einde van de nld. Er zijn nu 93-100-107-121-135-142 st op het achterpand. Ga verder in ribbelst tot het werk 24-25-27-28-30-31 cm meet vanaf de schouder – pas zo aan dat de laatste nld aan de verkeerde kant is. Zet alle st op een hulpdraad en brei het voorpand.

VOORPAND:
Linkerschouder:
Zet 10-12-12-13-13-14 st op met rondbreinld 3,5 mm en Cotton Light. Brei in ribbelst. Brei bij een hoogte van 4 cm als volgt in de volgende nld aan de goede kant: brei tot er 3 st over zijn, 1 omsl (= 1 st gemeerderd), brei 3 st in ribbelst.
Ga nu verder met meerderen voor het armsgat op dezelfde manier als op het rechterachterpand en zet TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 8-8-10-10-12-12 cm - pas zo aan dat de laatste nld aan de verkeerde kant is - de st op een hulpdraad en brei de rechterschouder.

Rechterschouder:
Zet op en brei als de linkerschouder maar in spiegelbeeld. Meerder st voor het armsgat op dezelfde manier als op het linkerachterpand (dus naast 3 st in ribbelst aan het begin van de nld aan de goede kant).

Brei tot een hoogte van 8-8-10-10-12-12 cm, zet 31-32-33-35-35-36 nieuwe st op voor de hals aan het einde van de nld aan de goede kant, brei dan de st van de hulpdraad (= linkerschouder) op de nld. Ga verder heen en weer in ribbelst. LET OP: Ga verder met meerderen voor de armsgaten als hiervoor. Als alle meerderen voor de armsgaten is gedaan, staan er 87-92-97-109-123-130 st op de nld. Pas zo aan dat de laatste nld aan de verkeerde kant is, zet 3-4-5-6-6-6 st op aan het einde van de nld, keer en brei r over alle st, zet 3-4-5-6-6-6 st op aan het einde van de nld = 93-100-107-121-135-142 st op het voorpand. Het werk meet ongeveer 17-18-19-20-21-22 cm. Ga verder in ribbelst tot het werk 24-25-27-28-30-31 cm meet vanaf de schouder – pas aan het achterpand aan (laatste nld wordt aan de verkeerde kant gebreid).

LIJF:
Brei nu in de rondte. Plaats 1 markeerder in het werk, MEET NU HET WERK VANAF HIER. Ga verder met rondbreinld 4 mm. Brei als volgt aan de goede kant: brei de 93-100-107-121-135-142 st op het voorpand recht, brei dan de st van de hulpdraad op het achterpand op dezelfde rondbreinld = 186-200-214-242-270-284 st op de nld. Plaats een markeerder in de overgang tussen voorpand en achterpand (= 93-100-107-121-135-142 st tussen elke markeerder). De eerste markeerder geeft het begin van de nld aan. Brei 1 nld recht. Brei dan in patroon als volgt: 1 st in tricotst, brei A.1 (= 7 st) 13-14-15-17-19-20 keer in de breedte, 1 st in tricotst, (markeerder is hier), 1 st in tricotst, A.1 13-14-15-17-19-20 keer in de breedte, 1 st in tricotst. Ga verder als volgt: meerder bij een hoogte van 2 cm 1 st aan elke kant van de markeerder aan elke zijkant van het werk - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN-2 (= 4 st gemeerderd). Herhaal dit meerderen elke 3½-3-2½-3½-4-3 cm nog 7-8-9-7-6-9 keer = 218-236-254-274-298-324 st. Ga bij een hoogte van 31-32-32-33-33-34 cm (pas zo aan dat u netjes eindigt volgens het patroon) verder met rondbreinld 3,5 mm en brei 2 ribbels in RIBBELST - zie uitleg boven. Kant alle st af. Het hele werk meet ongeveer 56-58-60-62-64-66 cm.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen. Naai de ribbels samen onder elk armsgat in de buitenste lusjes van de kant st (= zijnaden). Naai de knoop aan op de bovenkant van het rechterachterpand.

= 1 r afh, 1 r, afgeh st overh.

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 170-24) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (30)

Mary 03.06.2020 - 19:21:

Sorry maybe I wasn’t very clear. Left back piece..”cast 14 sts for the neck. Dec for vent as follows...” I understand the buttonhole is when piece measures 1,5cm but my question is if I start the dec after making the buttonhole or immediately after the 14 sts cast on . I hope is clear now . Thanks

DROPS Design 04.06.2020 kl. 08:34:

Dear Mary, the buttonhole should be worked after you have worked 1,5 cm after the 14 new sts cast on: cast on the 14 new sts, increase for armhole and decrease for vent and when piece measures 1,5 cm from the new 14 st cast on, knit the buttonhole. Happy knitting!

Mary 03.06.2020 - 13:46:

Sorry , buttonhole

Mary 03.06.2020 - 13:42:

Hello, should I start the decreasing for the neck immediately after the cast on or after making the butter hole ? Please give me how many rows should I work before start dec for neck. Thank you

DROPS Design 03.06.2020 kl. 15:57:

Dear Mary, the buttonhole is worked on the left back piece, when piece measures 1,5 cm - see BUTTONHOLE. Happy knitting!

Karen 22.04.2020 - 13:54:

Good day, I was wondering why the pattern does not switch to a circular needle after the last increase for the armholes? Would this not alleviate the need for assembly under each arm hole? Am I missing something?

DROPS Design 22.04.2020 kl. 14:13:

Dear Karen, the whole section in garter stitch is worked with smaller needle - you will change to larger needle when working body (then again switch to smaller needles for the 2 ridges at the bottom edge). Happy knitting!

Ribault Martine 09.04.2020 - 22:17:

Bonjour, j'envisage de réaliser ce modèle de top, point mousse et ajouré. Le fil de coton recommandé pour ce modèle est Cotton light 50 % coton, 50 % polyester. Ce fil n'ai pas proposé par la boutique "laine et soie" de Vence (06). Peut être que ce fil n'est plus commercialisé. Si tel est le cas par fil puis-je le remplacer ?? Je vous remercie de bien vouloir me répondre. Cdlt.

DROPS Design 14.04.2020 kl. 10:02:

Bonjour Mme Ribault, vous pouvez réaliser ce fil soit en Cotton Light soit avec un autre fil du groupe B, essayez notre convertisseur si besoin, et surtout, n'hésitez pas à contacter votre magasin DROPS qui pourra vous renseigner sur ses réelles disponibilités. Bon tricot!

Lone 22.05.2019 - 21:16:

Sød top, som jeg vil prøve at strikke. Jeg vil dog gerne ha mindre ærmegab, således at udtagning til ærme starter før. Har I et tip til hvordan jeg gør?

DROPS Design 23.05.2019 kl. 07:33:

Hei Lone. Ja dette er en flott modell. Om du vil ha mindre ermhull kan du enten øke fler ganger hver 2. pinne, og ferre ganger hver 4. pinne. Eventuelt kan du vurdere om du vil øke 2 masker isteden for 1 over de siste økningene. Nå vet ikke jeg hvilken størrelse du strikker eller hvor mye mindre du ønsker ermhullet, men du kan regne sammen hvor mange omganger økningene går over. Dette kan sammenlignes med hvor mange omganger du ønsker at ermhullet skal strikkes over, og så avgjøre om det holder å øke oftere, eller om du vil øke fler masker. Prøv deg frem. God fornøyelse

Rita 31.03.2019 - 22:52:

Scusate...non riesco a capire ma l’asola mi viene direttamente sopra lo scalfo...nella parte dx del lavoro...e quelle 14 maglie avviate per il collo sono a sx ...su queste maglie devo lavorare lo spacco?....io non capisco proprio in che modo incominciare...paragonando il mio lavoro all’immagine viene completamente diversa....

DROPS Design 01.04.2019 kl. 08:56:

Buongiorno Rita. Gli aumenti per lo scalfo vanno fatti all'inizio del ferro sul diritto del lavoro (dopo le 3 m legaccio). Gli aumenti per lo scollo sono alla fine del ferro, sul diritto del lavoro. L'asola va fatta anche lei alla fine del ferro sul diritto del lavoro. Più avanti le diminuzioni e gli aumenti per lo spacco (l'apertura al centro sul dietro) verranno fatti alla fine del ferro sul diritto del lavoro. Buon lavoro!

Rita 31.03.2019 - 11:17:

Ho incominciato tre volte il dietro sinistro e non riesco a capire dove sto sbagliando...quando faccio l’asola...lavoro la terza e quarta maglia insieme dal bordo....ma bordo dx o sx... Provo a rivedere il percorso dall’ inizio per capire dove sbaglio...le spiegazioni per il dietro sinistro le trovo complicate...grazie

DROPS Design 31.03.2019 kl. 15:35:

Buongiorno Rita. Deve aprire l'asola sul bordo più vicino al centro della schiena. Buon lavoro!

Grandet 30.03.2019 - 16:28:

Bonjour, je voudrais vous poser ma deuxième question : comment faire pour que le passage à l'augmentation pour l'encolure soit joli (entre le tricot et les nouvelles 14 mailles montées) ? Un grand merci.

DROPS Design 01.04.2019 kl. 12:25:

Bonjour Mme Grandet, cette vidéo montre comment monter des mailles sur le côté, veillez à bien avoir la même tension lorsque vous montez ces nouvelles mailles pour que l'arrondi soit plus joli. Vous pourrez éventuellement terminer par une petite bordure au crochet si besoin (type 1 ms, 1 ou plusieurs ml) le long de l'encolure pour ajouter une bordure de finition. Bon tricot!

Grander 30.03.2019 - 16:18:

Bonjour, je viens de commencer ce tricot et il me semble que la boutonnière ne doit pas se trouver à 1,5 du du début de l'ouvrage mais là où commence l'encolure. Ou bien, je ne lis pas bien l'explication ? Merci de votre réponse.

DROPS Design 01.04.2019 kl. 12:23:

Bonjour Mme Grander, le top se tricote de haut en bas, on va ouvrir la boutonnière à 1,5 cm sur le demi-dos gauche côté encolure (mesurez à partir des mailles montées pour l'encolure, pas à partir du rang de montage de l'épaule). Bon tricot!

Laat een opmerking achter voor DROPS 170-24