DROPS / 170 / 24

Holiday Bliss by DROPS Design

Strikket DROPS top i ”Cotton Light” med hulmønster, retstrik og slids midt bagpå. Strikket ovenfra og ned. Str S-XXXL.

DROPS Design: Model nr cl-059
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
350-350-400-450-500-550 g f.nr 02, hvid

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 4 - eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 3,5 – til retstrik.
DROPS PERLEMORKNAP: Buet (hvid), nr 521: 1 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

fra 7.00 kr /50g
DROPS Cotton Light uni colour DROPS Cotton Light uni colour 7.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 49kr. Læs mere.

Der tages 1 m ud ved at slå om. På næste p strikkes omslaget drejet ret for at undgå hul.

UDTAGNINGSTIPS-2:
Strik til der er 1 m tilbage før mærket, slå om, strik 2 m glatstrik (mærket sidder mellem disse 2 m), slå om. På næste omg strikkes omslagen drejet ret så der IKKE bliver hul. Nu strikkes de nye m i glatstrik.

KNAPHUL:
Der lukkes af til 1 knaphul på venstre rygstk øverst i slidsen midt bagpå når arb måler 1½ cm således: Strik 3. og 4.m fra kanten ret sammen og slå om.
----------------------------------------------------------

TOP:
Arb strikkes først frem og tilbage i dele, derefter strikkes der mønster rundt. Arb strikkes ovenfra og ned.

VENSTRE RYGSTK:
Slå 10-12-12-13-13-14 m op på rundp 3,5 med Cotton Light. Strik RETSTRIK – se forkl over. Husk KNAPHUL – se forkl over. Når arb måler 4 cm tages der ud til ærmegab fra retsiden således: Strik 3 m retstrik, slå om (= 1 m taget ud) – læs UDTAGNINGSTIPS-1, strik retstrik over de resterende 7-9-9-10-10-11 m og slå 1 ny m op til hals i slutningen af p. Strik 1 p tilbage. I slutningen af næste p fra retsiden slåes der 14-15-15-16-16-17 nye m op til hals = 26-29-29-31-31-33 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!

Fortsæt udtagningen til ærmegab, Samtidig med at der lukkes af og tages ud til slids midt bagpå således:
ÆRMEGAB:
Gentag udtagningen til ærmegab på hver 4.p 10-12-13-11-6-6 gange til, derefter på hver 2.p 7-5-6-12-24-26 gange.
SLIDS MIDT BAGPÅ:
Der lukkes af til slids således (fra retsiden): Strik til der er 5 m tilbage, strik 2 m ret sammen, 3 m retstrik. Gentag denne indtagning på hver 4.p 3 gange til. Derefter når arb måler 9-10-11-12-13-14 cm fra de nye m som blev slået op til hals tages der ud således (fra retsiden): Strik til der er 3 m tilbage, slå om, 3 m retstrik. Omslaget strikkes drejet ret på næste p, de skal ikke lave hul. Gentag udtagningen på hver 4.p 3 gange til. Når alle udtagninger til ærmegab er færdig er der 43-46-48-54-61-65 m på venstre rygstk. Sidste p strikkes fra retsiden. Arb måler ca 17-18-19-20-21-22 cm. Læg arb til side og strik højre rygstk.

HØJRE RYGSTK:
Slå op og strik som venstre rygstk, men spejlvendt. Dvs der tages ud til ærmegab indenfor 3 m retstrik i slutningen af p fra retsiden og der slåes op til hals i slutningen af p fra vrangen. Når alle udtagninger er færdige er der 43-46-48-54-61-65 m på højre rygstk. Afpas efter venstre rygstk, sidste p strikkes fra retsiden. Slå 3-4-5-6-6-6 m op i slutningen af denne p, vend arb og strik således fra vrangen: Strik retstrik over de nye 3-4-5-6-6-6 m, retstrik over de 43-46-48-54-61-65 m fra højre rygstk, slå 1-0-1-1-1-0 ny m op, derefter strikkes retstrik over de neste 43-46-48-54-61-65 m fra venstre rygstk fra vrangen, slå 3-4-5-6-6-6 m op i slutningen af p. Der er nu 93-100-107-121-135-142 m på rygstk. Fortsæt med retstrik til arb måler 24-25-27-28-30-31 cm fra skulderen, sørg for at sidste p strikkes fra vrangen. Sæt alle m på en tråd og strik forstk.

FORSTK:
Venstre skulder:
Slå 10-12-12-13-13-14 m op på rundp 3,5 med Cotton Light. Strik retstrik. Når arb måler 4 cm strikkes der således på næste p fra retsiden: Strik til der er 3 m tilbage, slå om (= 1 m taget ud), 3 m retstrik.
Nu fortsætter udtagningen til ærmegab på samme måde som på højre rygstk, SAMTIDIG når arb måler 8-8-10-10-12-12 cm – sørg for at sidste p strikkes fra vrangen, sættes m på en tråd og strik højre skulder.

Højre skulder:
Slå op og strik som venstre skulder, men spejlvendt. Der tages ud til ærmegab på samme måde som på venstre rygstk (dvs indenfor 3 m retstrik i starten af p fra retsiden).

Når arb måler 8-8-10-10-12-12 cm slåes der 31-32-33-35-35-36 m op til hals i slutningen af p fra retsiden, derefter strikkes m fra tråden (= venstre skulder) ind på p. Fortsæt frem og tilbage med retstrik. OBS: Udtagningen til ærmegab fortsætter som før. Når alle udtagninger til ærmegab er færdige er der 87-92-97-109-123-130 m på p. Sørg for at sidste p strikkes fra vrangen, slå 3-4-5-6-6-6 m op i slutningen af p, vend og strik ret over alle m, slå 3-4-5-6-6-6 m op i slutningen af p = 93-100-107-121-135-142 m på forstk. Arb måler ca 17-18-19-20-21-22 cm. Fortsæt med retstrik til arb måler 24-25-27-28-30-31 cm fra skulderen, afpas efter rygstk (sidste p strikkes fra vrangen).

RYG- OG FORSTYKKE:
Arb fortsættes rundt. Sæt 1 mærke i arb - HERFRA MÅLES ARB! Skift til rundp 4. Strik således fra retsiden: Strik ret over de 93-100-107-121-135-142 m på forstk, derefter strikkes m fra tråden på rygstk ind på sammen rundp = 186-200-214-242-270-284 m på p. Sæt et mærke i overgangen mellem forstk og rygstk (= 93-100-107-121-135-142 m mellem hvert mærke). Det første mærke er starten på omg. Strik 1 omg ret. Derefter strikkes der mønster således: 1 m glatstrik, strik A.1 (= 7 m) 13-14-15-17-19-20 gange i bredden, 1 m glatstrik, (mærket sidder her), 1 m glatstrik, A.1 13-14-15-17-19-20 gange i bredden, 1 m glatstrik. Fortsæt således. Når arb måler 2 cm tages der 1 m ud på hver side af mærket i hver side af arb (= 4 m taget ud) – læs UDTAGNINGSTIPS-2. Gentag udtagningen på hver 3½.-3.-2½.-3½.-4.-3.cm 7-8-9-7-6-9 gange til = 218-236-254-274-298-324 m. Når arb måler 31-32-32-33-33-34 cm, afpas pænt i forhold til mønster, skiftes til rundp 3,5. Strik 4 p retstrik – se forkl over. Luk af. Arb måler totalt ca 56-58-60-62-64-66 cm.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy det retstrikkede sammen under hvert ærmegab i yderste led af yderste m (= sidesømmene). Sy knappen i øverst i slidsen på højre rygstk.

= tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
= slå om mellem 2 m
= tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes ret, 2 m ret sammen, løft den løse m over.

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 170-24) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (30)

Mary 03.06.2020 - 19:21:

Sorry maybe I wasn’t very clear. Left back piece..”cast 14 sts for the neck. Dec for vent as follows...” I understand the buttonhole is when piece measures 1,5cm but my question is if I start the dec after making the buttonhole or immediately after the 14 sts cast on . I hope is clear now . Thanks

DROPS Design 04.06.2020 kl. 08:34:

Dear Mary, the buttonhole should be worked after you have worked 1,5 cm after the 14 new sts cast on: cast on the 14 new sts, increase for armhole and decrease for vent and when piece measures 1,5 cm from the new 14 st cast on, knit the buttonhole. Happy knitting!

Mary 03.06.2020 - 13:46:

Sorry , buttonhole

Mary 03.06.2020 - 13:42:

Hello, should I start the decreasing for the neck immediately after the cast on or after making the butter hole ? Please give me how many rows should I work before start dec for neck. Thank you

DROPS Design 03.06.2020 kl. 15:57:

Dear Mary, the buttonhole is worked on the left back piece, when piece measures 1,5 cm - see BUTTONHOLE. Happy knitting!

Karen 22.04.2020 - 13:54:

Good day, I was wondering why the pattern does not switch to a circular needle after the last increase for the armholes? Would this not alleviate the need for assembly under each arm hole? Am I missing something?

DROPS Design 22.04.2020 kl. 14:13:

Dear Karen, the whole section in garter stitch is worked with smaller needle - you will change to larger needle when working body (then again switch to smaller needles for the 2 ridges at the bottom edge). Happy knitting!

Ribault Martine 09.04.2020 - 22:17:

Bonjour, j'envisage de réaliser ce modèle de top, point mousse et ajouré. Le fil de coton recommandé pour ce modèle est Cotton light 50 % coton, 50 % polyester. Ce fil n'ai pas proposé par la boutique "laine et soie" de Vence (06). Peut être que ce fil n'est plus commercialisé. Si tel est le cas par fil puis-je le remplacer ?? Je vous remercie de bien vouloir me répondre. Cdlt.

DROPS Design 14.04.2020 kl. 10:02:

Bonjour Mme Ribault, vous pouvez réaliser ce fil soit en Cotton Light soit avec un autre fil du groupe B, essayez notre convertisseur si besoin, et surtout, n'hésitez pas à contacter votre magasin DROPS qui pourra vous renseigner sur ses réelles disponibilités. Bon tricot!

Lone 22.05.2019 - 21:16:

Sød top, som jeg vil prøve at strikke. Jeg vil dog gerne ha mindre ærmegab, således at udtagning til ærme starter før. Har I et tip til hvordan jeg gør?

DROPS Design 23.05.2019 kl. 07:33:

Hei Lone. Ja dette er en flott modell. Om du vil ha mindre ermhull kan du enten øke fler ganger hver 2. pinne, og ferre ganger hver 4. pinne. Eventuelt kan du vurdere om du vil øke 2 masker isteden for 1 over de siste økningene. Nå vet ikke jeg hvilken størrelse du strikker eller hvor mye mindre du ønsker ermhullet, men du kan regne sammen hvor mange omganger økningene går over. Dette kan sammenlignes med hvor mange omganger du ønsker at ermhullet skal strikkes over, og så avgjøre om det holder å øke oftere, eller om du vil øke fler masker. Prøv deg frem. God fornøyelse

Rita 31.03.2019 - 22:52:

Scusate...non riesco a capire ma l’asola mi viene direttamente sopra lo scalfo...nella parte dx del lavoro...e quelle 14 maglie avviate per il collo sono a sx ...su queste maglie devo lavorare lo spacco?....io non capisco proprio in che modo incominciare...paragonando il mio lavoro all’immagine viene completamente diversa....

DROPS Design 01.04.2019 kl. 08:56:

Buongiorno Rita. Gli aumenti per lo scalfo vanno fatti all'inizio del ferro sul diritto del lavoro (dopo le 3 m legaccio). Gli aumenti per lo scollo sono alla fine del ferro, sul diritto del lavoro. L'asola va fatta anche lei alla fine del ferro sul diritto del lavoro. Più avanti le diminuzioni e gli aumenti per lo spacco (l'apertura al centro sul dietro) verranno fatti alla fine del ferro sul diritto del lavoro. Buon lavoro!

Rita 31.03.2019 - 11:17:

Ho incominciato tre volte il dietro sinistro e non riesco a capire dove sto sbagliando...quando faccio l’asola...lavoro la terza e quarta maglia insieme dal bordo....ma bordo dx o sx... Provo a rivedere il percorso dall’ inizio per capire dove sbaglio...le spiegazioni per il dietro sinistro le trovo complicate...grazie

DROPS Design 31.03.2019 kl. 15:35:

Buongiorno Rita. Deve aprire l'asola sul bordo più vicino al centro della schiena. Buon lavoro!

Grandet 30.03.2019 - 16:28:

Bonjour, je voudrais vous poser ma deuxième question : comment faire pour que le passage à l'augmentation pour l'encolure soit joli (entre le tricot et les nouvelles 14 mailles montées) ? Un grand merci.

DROPS Design 01.04.2019 kl. 12:25:

Bonjour Mme Grandet, cette vidéo montre comment monter des mailles sur le côté, veillez à bien avoir la même tension lorsque vous montez ces nouvelles mailles pour que l'arrondi soit plus joli. Vous pourrez éventuellement terminer par une petite bordure au crochet si besoin (type 1 ms, 1 ou plusieurs ml) le long de l'encolure pour ajouter une bordure de finition. Bon tricot!

Grander 30.03.2019 - 16:18:

Bonjour, je viens de commencer ce tricot et il me semble que la boutonnière ne doit pas se trouver à 1,5 du du début de l'ouvrage mais là où commence l'encolure. Ou bien, je ne lis pas bien l'explication ? Merci de votre réponse.

DROPS Design 01.04.2019 kl. 12:23:

Bonjour Mme Grander, le top se tricote de haut en bas, on va ouvrir la boutonnière à 1,5 cm sur le demi-dos gauche côté encolure (mesurez à partir des mailles montées pour l'encolure, pas à partir du rang de montage de l'épaule). Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 170-24