DROPS / 169 / 22

Berry Ripple by DROPS Design

Gehaakte DROPS rok met waaierpatroon en strepen van "Cotton Merino" Wordt van boven naar beneden gehaakt. Maat: S - XXXL.

DROPS design: model nr. cm-050
Garengroep B
----------------------------------------------------------
100-100-100-150-150-150 gr. kleur nr. 13, koraal
100-100-100-100-150-150 gr. kleur nr. 14, roze
50-50-100-100-100-100 gr. kleur nr. 07, wijnrood
100 gr voor alle maten van de volgende kleuren:
Kleur nr. 05, poeder roze
Kleur nr. 01, naturel
LET OP: voor een rok in een kleur hebt u 350-400-450-450-500-550 gr Cotton Merino nodig.

DROPS HAAKNLD 4 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 18 stk x 9 toeren = 10 x 10 cm.
DROPS PARELMOERKNOOP: rond (lichtroze), NR. 618: 5 stuks voor alle maten
----------------------------------------------------------

50% Wol, 50% Katoen
vanaf 3.59 € /50g
DROPS Cotton Merino uni colour DROPS Cotton Merino uni colour 3.59 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 32.31€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

PATROON:
Zie telpatroon A.1 en A.2. A.2 laat zien hoe elke toer begint en eindigt (als u heen en weer haakt, vervalt de hv aan het eind van de toer.

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Vervang het eerste stk aan het begin van elke stk-toer door 3 l.
Vervang de eerste v aan het begin van elke v-toer door 1 l.

STREPEN-1:
Haak A.1a als volgt:
TOER 1: koraal
Dan herhaal A.1b in strepen als volgt:
TOER 1: poederroze - LET OP: meerder op deze toer.
TOER 2: roze
TOER 3: wijnrood
TOER 4: poederroze - LET OP: meerder op deze toer.
TOER 5: roze
TOER 6: naturel
TOER 7: wijnrood - LET OP: meerder op deze toer.
TOER 8: koraal
TOER 9: naturel
TOER 10: naturel
TOER 11: roze - LET OP: meerder op deze toer.
TOER 12: poederroze - LET OP: meerder op deze toer.
TOER 13: roze
TOER 14: naturel
TOER 15: koraal

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Meerder op de 1e, 4e, 7e, 11e en 12 toer in patroon A.1b (dus meerder 6 st gelijkmatig 5 keer in totaal per herhaling van A.1b).
Meerder door 2 stk in/om dezelfde st te maken. Zo rekent u uit hoe vaak u meerdert: neem het totale aantal st op de toer (bijv. 132 st) en verdeel dit door het aantal st dat u wilt meerderen (bijv. 6) = 22. Dus in dit voorbeeld meerdert u 1 stk in elke 22e st.

STREPEN-2:
Ga verder en haak A.1b maar koraal en naturel wisselen van plaats. Dus op de toer waar staat: “haak met koraal”, haakt u nu met naturel en vice versa.
----------------------------------------------------------

ROK:
Haak heen en weer, van boven naar beneden tot de split aan de zijkant klaar is en haak dan in de rondte verder.

Haak 141-155-169-183-211-232 l (incl. 3 l om mee te keren) met haaknld 4 mm en naturel. Haak de eerste toer als volgt: haak 1 stk in 4e l vanaf haak (= 2 stk) - LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN, 1 stk in elke van de volgende 4 l, * sla 1 l over, 1 stk in elke van de volgende 6 l *, herhaal van *-* de hele toer = 120-132-144-156-180-198 stk. Haak in STREPEN-1 - zie uitleg boven. Haak A.1a 20-22-24-26-30-33 keer in totaal in de breedte. Als A.1a klaar is, haak dan A.1b boven A.1a (de eerste toer in A.1b is aan de verkeerde kant). Ga verder met strepen. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!

Herhaal A.1b in de hoogte en meerder als volgt:
Meerder 6 st gelijkmatig - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN - 16-16-17-18-18-20 keer in totaal = 216-228-246-264-288-318 st. Haak voor elke meerdering 1 herhaling van A.1b in de breedte extra en eindig TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 12 cm de split aan de zijkant en ga verder in de rondte – begin de toer aan de zijkant. Als A.1b 2 keer in de hoogte is gehaakt, ga dan verder met STREPEN-2 - zie uitleg boven. Hecht af bij een hoogte van 40-42-44-46-48-50 cm, eindig netjes volgens A.1b.

RAND AAN DE BOVENKANT:
Haak een rand van stk op de eerste toer van de rok met koraal. Haak 1 toer met 1 v in elk stk en 2 toeren met 1 v in elke v = 120-132-144-156-180-198 v.

KNOOPSGATLUSSEN:
Haak langs de opening op het voorpand knoopsgatlussen met koraal als volgt (begin aan de onderkant): 2 v (haak 2 v om elke stk-toer en 1 v om elke v-toer), 3 l, sla 1 cm over, * haak 2 v langs volgend stk/v toer, 3 l, sla 1 cm over*, herhaal van *-* nog 3 keer en eindig met 2 v om laatste stk-toer aan de bovenkant, keer en haak de teruggaande toer als volgt: 1 v in elke v en 3 v in elke l-lus. Hecht af.

KNOOPBIES:
Haak langs de andere kant van de opening 5 toeren met v heen en weer met koraal (haak op de 1e toer 2 v langs elke stk-toer en 1 v langs elke v-toer), hecht af. Naai de knopen op tot de knoopbies.

Telpatroon

= l
= v in st
= v in achterste lus van st aan de goede kant en in voorste lus van st aan de verkeerde kant.
= v om l
= stk in st
= stk rondom tussen 2 stk
= stk om l
= sla 1 st over, 1 stk in/om volgend stk/l, 1 stk in st die overgeslagen is
= stk-groep: haak 1 stk in volgend stk maar wacht met de laatste doorhaling (= 2 lussen op haak), haak 2 stk in hetzelfde stk op dezelfde manier en haal de laatste keer de draad door alle 4 lussen op de haak
= haak op de eerste toer 1 l, haak op de volgende toeren 1 dstk over de l en in v 2 toeren naar beneden.
= meerder op deze toer gelijkmatig - zie patroon
= de eerste toer wordt nu niet gehaakt, deze is al gehaakt en staat alleen op de tekening zodat u weet hoe de steken boven elkaar komen
= hv

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 169-22) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (37)

Vivian Rosager 18.02.2021 - 21:47:

Kan du forklare mig hvad det symbol betyder som ligner et V med en sort kugle på hvert ben? Det findes i diagrammet men ikke i “oversættelsen” af diagramsymboler. Hvad er det for en maske og hvordan laver man den? Indsæt gerne en video. Og det her: = på første række/omg hækl 1 lm, på næste række/omg hækles 1 dbl-st om lm og ned til fm på 2 række/omg før. Vil jeg også gerne se en video på. Håber I kan hjælpe. Tak.

DROPS Design 19.02.2021 kl. 13:44:

Hej Vivian, det er den som betyder stangmaske om mellem 2 stangmasker, og den hækles 2 gange om samme maske. God fornøjelse!

Kimberly Hobbs 15.12.2020 - 21:19:

Hi, does this pattern measure the hip circumference or just the width of the skirt across? Thanks!

DROPS Design 16.12.2020 kl. 07:03:

Dear Mrs Hobbs, measurements in chart are accross, when piece lying flat - and in cm - read more about chart here and convert into inches here. Happy crocheting!

Silvia 14.11.2020 - 20:12:

Il diagramma A.1a comprende solo la riga delle ma incrociate o anche quella sotto di ma normali?

DROPS Design 14.11.2020 kl. 21:12:

Buonasera Silvia, il quadratino nero indica che quella riga è già stata lavorata e si trova lì solo per mostrare le maglie precedenti. Deve iniziare dalla riga di A.1a. Buon lavoro!

Combes 11.02.2020 - 22:37:

Merci ! J'ai une autre question par rapport au groupe de bride. Le rang précédent il y a des brides ce qui donne au final une ligne de chaînettes. Aussi lorsqu'on nous dit : "crocheter une bride dans la bride " est ce que cela veut dire passer sous la chaînette de la bride réalisé dans le rang précédent ou dois je aller dans le trou entre les deux brides ou ailleurs ? De plus pourquoi dit on: "la bride suivante". Est ce égal à : la bride réalisée précédemment ?

DROPS Design 12.02.2020 kl. 08:11:

Bonjour Mme Combes, tant que rien n'est indiqué (comme par ex. pour les groupes de brides), vous crochetez les 2 brins de la maille du tour précédent (cf vidéo). La bride suivante est celle du rang/tour précédent. Au 5ème rang de A.1b vous crochetez: 1 groupe de brides dans la 1ère b, *1 ml, sautez 1 b, 1 groupe de brides dans la bride suivante*, et vous répétez de *-*. Bon crochet!

Combes 10.02.2020 - 22:16:

Je souhaite faire la jupe Berry Ripple mais je ne comprends pas comment réaliser le 1er point après avoir fait un rang de chainette : Sauter 1 m, 1B/autour de la ml suivante, 1 B dans la m sautée. Je ne comprend pas comment faire une bride dans la maille sautée. Serait il possible d'avoir une vidéo ? Je ne l'ai pas trouvé.

DROPS Design 11.02.2020 kl. 09:43:

Bonjour Mme Combes, tout à fait, c'est la technique des brides croisées dont vous trouverez la vidéo ici. Bon crochet!

Kristin Bøhlerengen 12.08.2019 - 19:28:

Hei! -For et herlig skjørt!. Jeg lurer på om jeg bør velge str M eller L. Jeg er 175 cm høy og måler ca 92 cm rundt livet. Går det an å hekle skjørtet litt lenger , da jeg kunne tenke meg en lengde som nesten går ned til knærne?

DROPS Design 23.09.2019 kl. 09:50:

Hei Kristin. Du finner en målskisse av det ferdige plagget (i cm) nederst i oppskriften, både lengde og bredde. Du kan fint hekle skjørtet lengre, bare husk at du må ha nok garn (garnmenden som er er opplyst i denne oppskriften er til den lengden som er skrevet i målskissen). God Fornøylese!

Kristine 30.04.2019 - 23:24:

Hej Jeg har lidt svært ved at forstå hvad det nøjagtig er, der skal gøres med dbl-st, der skal om lm og ned til fm på 2. omgang før. En almindelig dobbelstangmaske er jeg med på. ... men ned til fm. hvordan gør man det?

DROPS Design 03.05.2019 kl. 10:46:

Hej Kristine, jo hvis du ser på billedet af mønsteret, så er det de lange rosa dobbelt-stangmasker som stikker ned i de hvide fastmasker fra forrige række. God fornøjelse!

Sandy 10.02.2019 - 15:18:

I love this skirt but not a huge pink wearning girl. Can I please get some help picking earth tones. This type of pattern is a first for me. I am challenging myself to learn how to change colours. I have never had to purchase a collection of colours. Any hep and suggestions would be great. A l9ve fall type colours.

DROPS Design 11.02.2019 kl. 03:16:

Dear Sandy! You can always look at other multicolored patterns, to see which color combination look pleasing for you. Also ou can use the colorcharts of each yarn. If I would do ths skirt, I eould probably use the brown, the beige and the rusty orange for the mai colors, and the cream, and one of teh lighter greens for contrast, but that is just one possibility. You can also copy the pictures from the corocharts and put them beside eachother and see if you like a particular combinationor not. Happy Coloring!

Mary Selvi 16.12.2018 - 07:54:

Hi thank you for your free pattern....if u could explained the pattern in little more detail it would have been great for especially for beginners and intermediate.

DROPS Design 17.12.2018 kl. 10:36:

Dear Mrs Selvi, each symbol in diagram represents one stitch/group of stitch - see diagram key. Start reading the diagram at the bottom corner on the right side towards the left on every RS row (and every round when working in the round) - work the WS row reading from the left towards the right. Happy crocheting!

Marie 28.11.2018 - 12:43:

Volgens de beschrijving moet er 16 keer in totaal gemeerderd worden. Maar volgens het telpatroon en TIP VOOR HET MEERDEREN wordt er 5 keer gemeerderd per herhaling van A.1b. Dus bij 3 herhalingen van A.1b in de hoogte is er al 15 keer gemeerderd. Betekent dat dan dat er bij de vierde herhaling van A.1b nog één keer gemeerderd wordt op de 1e toer en daarna, op de 4e, 7e, 11e en 12e toer niet meer, ook al zegt het telpatroon van wel?

DROPS Design 12.12.2018 kl. 18:23:

Dag Marie

Per herhaling in de hoogte van A.1b meerder je 5 keer, maar je meerdert in totaal 16-16-17-18-18-20 keer, daarna stop je met meerderen. Dat betekent dus bijvoorbeeld in de kleinste maat dat je met 3 herhalingen van A.1b in de hoogte nog niet klaar bent met de meerderingen, want je hebt dan 15 keer gemeerderd, je meerdert dan nog 1 keer in de 1e toer van de volgende herhaling van A.1b in de hoogte.

Hopelijk heb ik het zo goed uitgelegd :). Je mindert dus daarna inderdaad niet meer.

Laat een opmerking achter voor DROPS 169-22