DROPS / 169 / 22

Berry Ripple by DROPS Design

Hæklet DROPS nederdel i ”Cotton Merino” med striber og viftemønster. Hæklet ovenfra og ned. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr cm-050
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
100-100-100-150-150-150 g f.nr 13, koral
100-100-100-100-150-150 g f.nr 14, cerise
50-50-100-100-100-100 g f.nr 07, burgunder
100 g i alle str i følgende farver:
f.nr 05, støv rosa
f.nr 01, natur
OBS: Hvis nederdelen hækles ensfarvet vil der gå 350-400-450-450-500-550 g Cotton Merino.

DROPS HÆKLENÅL nr 4 – eller den nål du skal bruge for at få 18 st x 9 rækker på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAP: Rund (lys rosa) nr 618: 5 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 188.55kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diag A.1 og A.2. A.2 viser hvordan hver række/omg starter, og hvordan hver omg slutter (dvs når der hækles frem og tilbage hækles der ikke 1 km i lm i starten af rækken)

HÆKLEINFO:
På beg af hver række med st erstattes første st med 3 lm.
På beg af hver række med fm erstattes første fm med 1 lm.

STRIBER-1:
A.1a hækles således:
1.RÆKKE: Koral
Derefter gentages A.1b i striber således:
1.RÆKKE/OMG: Støv rosa – OBS: På denne række/omg tages der ud.
2.RÆKKE/OMG: Cerise
3.RÆKKE/OMG: Burgunder
4.RÆKKE/OMG: Støv rosa – OBS: På denne række/omg tages der ud.
5.RÆKKE/OMG: Cerise
6.RÆKKE/OMG: Natur
7.RÆKKE/OMG: Burgunder – OBS: På denne række/omg tages der ud.
8.RÆKKE/OMG: Koral
9.RÆKKE/OMG: Natur
10.RÆKKE/OMG: Natur
11.RÆKKE/OMG: Cerise – OBS: På denne række/omg tages der ud.
12.RÆKKE/OMG: Støv rosa – OBS: På denne række/omg tages der ud.
13.RÆKKE/OMG: Cerise
14.RÆKKE/OMG: Natur
15.RÆKKE/OMG: Koral

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages ud på række/omg 1, 4, 7, 11 og 12 i mønster A.1b (dvs der tages 6 m ud jævnt fordelt totalt 5 gange pr repetition af A.1b).
Der tages ud ved at hækle 2 st i/om samme m. For at beregne hvor ofte der skal tages ud på omg, regner man det totale m-antal på rækken/omg (f.eks 132 m) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 6) = 22. Dvs i dette eksempel tages der 1 st ud i hver 22.m.

STRIBER-2:
Fortsæt at hækle A.1b, men koral og natur bytter plads. Dvs de omg hvor der står koral hækles nu med natur og modsat.
----------------------------------------------------------

NEDERDEL:
Arb hækles ovenfra og ned. Hækl frem og tilbage til slidsen i siden er færdig, derefter hækles der rundt.

Hækl 141-155-169-183-211-232 lm (inkl 3 lm til at vende med) på nål 4 med natur. Første række hækles således: Hækl 1 st i 4.lm fra nålen (= 2 st) - læs HÆKLEINFO, 1 st i hver af de næste 4 lm, * spring over 1 lm, 1 st i hver af de næste 6 lm *, gentag fra *-* rækken ud = 120-132-144-156-180-198 st. Arb hækles i STRIBER-1 - se forkl over. Hækl A.1a totalt 20-22-24-26-30-33 gange i bredden. Når A.1a er hæklet, hækles A.1b over A.1a (første række i A.1b er fra vrangen). Fortsæt med striber. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!

Gentag A.1b i højden og tag ud således:
Tag 6 m ud jævnt fordelt - læs UDTAGNINGSTIPS - totalt 16-16-17-18-18-20 gange = 216-228-246-264-288-318 m. For hver gang der tages ud, hækles der 1 rapport mere af A.1b i bredden. SAMTIDIG når arb måler 12 cm slutter slidsen i siden og arb fortsættes rundt med omg start i siden. Når A.1b er gentaget 2 gange i højden hækles arb videre i STRIBER-2 - se forkl over. Klip og hæft tråden når arb måler 40-42-44-46-48-50 cm, afslut pænt i forhold til A.1b.

KANT ØVERST:
Hækl en kant i st fra første række på nederdelen med koral. Hækl 1 række med 1 fm i hver st og hækl derefter 2 rækker med 1 fm i hver fm = 120-132-144-156-180-198 fm.

HÆKLEDE KNAPHULLER:
Langs den side af åbningen som sidder på forstk hækles der knaphuller med koral således (start nederst): 2 fm (om hver st række og 1 fm om hver fm række), 3 lm, spring over 1 cm, * hækl 2 fm om næste st/fm række, 3 lm, spring over 1 cm *, gentag fra *-* 3 gange til og afslut med 2 fm om sidste st række øverst, vend og hækl tilbage således: 1 fm i hver fm og 3 fm i hver lm-bue. Klip og hæft tråden.

KNAP-TILLÆG:
Langs den anden side af åbningen hækles der 5 rækker med fm frem og tilbage med koral (på 1.række hækles der 2 fm om hver st række og 1 fm om hver fm række), klip tråden. Sy knapperne på knap-tillægget.

= fm i bagerste led af m fra retsiden og i forreste led af m fra vrangen
= fm om lm
= st i m
= st om mellem 2 st
= st om lm
= spring over 1 m, 1 st i/om næste st/lm, 1 st i m som blev hoppet over
= st-gruppe: Hækl 1 st i næste st, men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl 2 st i samme st på samme måde, træk tråden gennem alle 4 m på nålen.
= på første række/omg hækl 1 lm, på næste række/omg hækles 1 dbl-st om lm og ned til fm på 2 række/omg før.
= på disse rækker/omg tages der ud jævnt fordelt - se opskrift
= første række skal ikke hækles, den er allerede hæklet, den viser bare hvordan næste række skal hækles i m

Marie 28.11.2018 - 12:43:

Volgens de beschrijving moet er 16 keer in totaal gemeerderd worden. Maar volgens het telpatroon en TIP VOOR HET MEERDEREN wordt er 5 keer gemeerderd per herhaling van A.1b. Dus bij 3 herhalingen van A.1b in de hoogte is er al 15 keer gemeerderd. Betekent dat dan dat er bij de vierde herhaling van A.1b nog één keer gemeerderd wordt op de 1e toer en daarna, op de 4e, 7e, 11e en 12e toer niet meer, ook al zegt het telpatroon van wel?

DROPS Design 12.12.2018 kl. 18:23:

Dag Marie

Per herhaling in de hoogte van A.1b meerder je 5 keer, maar je meerdert in totaal 16-16-17-18-18-20 keer, daarna stop je met meerderen. Dat betekent dus bijvoorbeeld in de kleinste maat dat je met 3 herhalingen van A.1b in de hoogte nog niet klaar bent met de meerderingen, want je hebt dan 15 keer gemeerderd, je meerdert dan nog 1 keer in de 1e toer van de volgende herhaling van A.1b in de hoogte.

Hopelijk heb ik het zo goed uitgelegd :). Je mindert dus daarna inderdaad niet meer.

Christine 30.07.2018 - 01:11:

I'm stuck on row 11 of A.1b - on first row/round work ch1, on next row/round work 1 tr around ch and down to sc on 2 rows/rounds before. Is there a video to demonstrate this?

DROPS Design 31.07.2018 kl. 09:32:

Dear Christine, on row/round 10, you will crochet 1 chain, on row/round 11 you will crochet 1 tr around the chain and down to sc 2 rows/rounds before (= in the sc from row/round 9). Happy crocheting!

Lisa 26.07.2018 - 09:05:

HELP! I would love to make the skirt but the pattern is unclear to me. I can't find how many chains to start with or skeins of yarn. From the diagram, it looks like the waist on a small is 33 inches, is that right? I'd like to try an XS. If you could please help me I'd appreciate it!

DROPS Design 26.07.2018 kl. 10:16:

Dear Lisa, you will find the number of sts to cast on and colours etc.. under written pattern (starting first with some explanations for the pattern then pattern starts under SKIRT). All measurements in diagram are taken flat from side to side and are given in cm - convert into inches here. Happy crocheting!

Alexandra 18.05.2018 - 10:50:

Thank you for a beautiful skirt! In the defined rows, do you always increase by 6 sts? Or is the number of inc always different ?

DROPS Design 18.05.2018 kl. 13:28:

Dear Alexandra, that's right you will increase 6 sts every increase row = 1 repeat so that you will have enought sts to work A.1 one more time in width after each increase row. Happy crocheting!

Ruby Huigen 11.04.2018 - 11:31:

Ook ik heb moeite met toer 11 in het strepenpatroon. Ik heb het idee dat ik hem nu snap maar wil het zeker weten. Naar mijn idee werkt hij zo: in toer 9 haak je de vasten om het waaiertje. In toer 10 worden vervolgens stokjes en lossen gehaakt. Als ik het goed begrijp, ga je in toer 11 over de lossen van toer 10 heen en steek je in in de vasten van toer 9. Nu dus de vraag: heb ik hem zo goed begrepen of moet ik nog even extra haaklessen gaan volgen, hihi? Alvast bedankt!!!

Reix 24.03.2018 - 12:44: https://www.garnstud ...

Bonjour, je souhaiterais annuler ma commande n° 224562. Je la recommanderais plus tard (finance oblige) en enlevant les aiguilles circulaires. Merci

DROPS Design 26.03.2018 kl. 10:57:

Bonjour Mme Reix, pour toute aide sur votre commande, merci de bien vouloir contacter le magasin où vous l'avez passée, retrouvez ses coordonnées dans la liste des magasins DROPS. Bon tricot!

Reix 23.03.2018 - 14:16: https://www.garnstud ...

Bonjour, combien de pelotes me faut il pour une taille 40 (l). Merci

DROPS Design 23.03.2018 kl. 14:50:

Bonjour Reix! Il vous faut: 2 pelotes coloris n° 13, corail; 2 pelotes coloris n° 14, cerise; 2 pelotes coloris n° 07, bordeaux; 2 pelotes Coloris n° 05, rose poudré; 2 pelotes Coloris n° 01, naturel. Au total 10 pelotes. Pour une jupe unie 450 g = 9 pelotes de la couleur choisie. Bon travail!

Antoinette Van Den Akker 21.01.2018 - 10:21:

De uitleg van symbool bij toer 11 snap ik niet. Er staat: haak op 1e toer 1l, haak op de volgende toeren 1 dstk om l en in v 2 toeren naar beneden. Is hier een andere uitleg voor of een instructie video?

DROPS Design 23.01.2018 kl. 09:51:

Hoi Antoinette, Dit symbool is eigenlijk opgesplitst over 2 toeren. In de eerste toer haak je een losse; in de tweede toer haak je een dubbel stokje in de losse van 2 toerendaaronder, waarbij je het dubbele stokje a.h.w over de losse van de vorige toer legt. Als je inzoomt op de foto, kun je zien dat hij eroverheen ligt. Ik zal er 'over' in plaats van 'om' de lossen van maken; dat is wat duidelijker.

Nicola 25.09.2017 - 09:29:

Hello, I am a bit confused with the symbol descriptions that say 'dc around between 2 dc' and 'dc around chain'. Is there a video link for them, or a name for the stitch?

DROPS Design 25.09.2017 kl. 10:54:

Dear Nicola, the video below shows how to cross the dc on previous row, then on next row you will crochet 2 dc between the 2 dc on the row below. Happy crocheting!

Avril 17.03.2017 - 20:11:

Hi I am confused by the symbol on the first row of A.1b (a V with a spot on each side) can you advice me?

DROPS Design 20.03.2017 kl. 08:33:

Dear Avril, on 1st row in A.1b you will work 2 tr between the 2 cross tr worked in A.1a (6th symbol = 1 tr around space between 2 tr). Happy crocheting!

Kommentere opskrift DROPS 169-22