DROPS / 169 / 22

Berry Ripple by DROPS Design

Hæklet DROPS nederdel i ”Cotton Merino” med striber og viftemønster. Hæklet ovenfra og ned. Str S - XXXL.

  • Berry Ripple / DROPS 169-22 - Hæklet DROPS nederdel i ”Cotton Merino” med striber og viftemønster. Hæklet ovenfra og ned. Str S - XXXL.
  • Berry Ripple / DROPS 169-22 - Hæklet DROPS nederdel i ”Cotton Merino” med striber og viftemønster. Hæklet ovenfra og ned. Str S - XXXL.
DROPS Design: Model nr cm-050
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
100-100-100-150-150-150 g f.nr 13, koral
100-100-100-100-150-150 g f.nr 14, cerise
50-50-100-100-100-100 g f.nr 07, burgunder
100 g i alle str i følgende farver:
f.nr 05, støv rosa
f.nr 01, natur
OBS: Hvis nederdelen hækles ensfarvet vil der gå 350-400-450-450-500-550 g Cotton Merino.

DROPS HÆKLENÅL nr 4 – eller den nål du skal bruge for at få 18 st x 9 rækker på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAP: Rund (lys rosa) nr 618: 5 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 188.55kr. Læs mere.

Instruktioner

MØNSTER:
Se diag A.1 og A.2. A.2 viser hvordan hver række/omg starter, og hvordan hver omg slutter (dvs når der hækles frem og tilbage hækles der ikke 1 km i lm i starten af rækken)

HÆKLEINFO:
På beg af hver række med st erstattes første st med 3 lm.
På beg af hver række med fm erstattes første fm med 1 lm.

STRIBER-1:
A.1a hækles således:
1.RÆKKE: Koral
Derefter gentages A.1b i striber således:
1.RÆKKE/OMG: Støv rosa – OBS: På denne række/omg tages der ud.
2.RÆKKE/OMG: Cerise
3.RÆKKE/OMG: Burgunder
4.RÆKKE/OMG: Støv rosa – OBS: På denne række/omg tages der ud.
5.RÆKKE/OMG: Cerise
6.RÆKKE/OMG: Natur
7.RÆKKE/OMG: Burgunder – OBS: På denne række/omg tages der ud.
8.RÆKKE/OMG: Koral
9.RÆKKE/OMG: Natur
10.RÆKKE/OMG: Natur
11.RÆKKE/OMG: Cerise – OBS: På denne række/omg tages der ud.
12.RÆKKE/OMG: Støv rosa – OBS: På denne række/omg tages der ud.
13.RÆKKE/OMG: Cerise
14.RÆKKE/OMG: Natur
15.RÆKKE/OMG: Koral

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages ud på række/omg 1, 4, 7, 11 og 12 i mønster A.1b (dvs der tages 6 m ud jævnt fordelt totalt 5 gange pr repetition af A.1b).
Der tages ud ved at hækle 2 st i/om samme m. For at beregne hvor ofte der skal tages ud på omg, regner man det totale m-antal på rækken/omg (f.eks 132 m) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 6) = 22. Dvs i dette eksempel tages der 1 st ud i hver 22.m.

STRIBER-2:
Fortsæt at hækle A.1b, men koral og natur bytter plads. Dvs de omg hvor der står koral hækles nu med natur og modsat.
----------------------------------------------------------

NEDERDEL:
Arb hækles ovenfra og ned. Hækl frem og tilbage til slidsen i siden er færdig, derefter hækles der rundt.

Hækl 141-155-169-183-211-232 lm (inkl 3 lm til at vende med) på nål 4 med natur. Første række hækles således: Hækl 1 st i 4.lm fra nålen (= 2 st) - læs HÆKLEINFO, 1 st i hver af de næste 4 lm, * spring over 1 lm, 1 st i hver af de næste 6 lm *, gentag fra *-* rækken ud = 120-132-144-156-180-198 st. Arb hækles i STRIBER-1 - se forkl over. Hækl A.1a totalt 20-22-24-26-30-33 gange i bredden. Når A.1a er hæklet, hækles A.1b over A.1a (første række i A.1b er fra vrangen). Fortsæt med striber. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!

Gentag A.1b i højden og tag ud således:
Tag 6 m ud jævnt fordelt - læs UDTAGNINGSTIPS - totalt 16-16-17-18-18-20 gange = 216-228-246-264-288-318 m. For hver gang der tages ud, hækles der 1 rapport mere af A.1b i bredden. SAMTIDIG når arb måler 12 cm slutter slidsen i siden og arb fortsættes rundt med omg start i siden. Når A.1b er gentaget 2 gange i højden hækles arb videre i STRIBER-2 - se forkl over. Klip og hæft tråden når arb måler 40-42-44-46-48-50 cm, afslut pænt i forhold til A.1b.

KANT ØVERST:
Hækl en kant i st fra første række på nederdelen med koral. Hækl 1 række med 1 fm i hver st og hækl derefter 2 rækker med 1 fm i hver fm = 120-132-144-156-180-198 fm.

HÆKLEDE KNAPHULLER:
Langs den side af åbningen som sidder på forstk hækles der knaphuller med koral således (start nederst): 2 fm (om hver st række og 1 fm om hver fm række), 3 lm, spring over 1 cm, * hækl 2 fm om næste st/fm række, 3 lm, spring over 1 cm *, gentag fra *-* 3 gange til og afslut med 2 fm om sidste st række øverst, vend og hækl tilbage således: 1 fm i hver fm og 3 fm i hver lm-bue. Klip og hæft tråden.

KNAP-TILLÆG:
Langs den anden side af åbningen hækles der 5 rækker med fm frem og tilbage med koral (på 1.række hækles der 2 fm om hver st række og 1 fm om hver fm række), klip tråden. Sy knapperne på knap-tillægget.

Diagram

symbols = lm
symbols = fm i m
symbols = fm i bagerste led af m fra retsiden og i forreste led af m fra vrangen
symbols = fm om lm
symbols = st i m
symbols = st om mellem 2 st
symbols = st om lm
symbols = spring over 1 m, 1 st i/om næste st/lm, 1 st i m som blev hoppet over
symbols = st-gruppe: Hækl 1 st i næste st, men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl 2 st i samme st på samme måde, træk tråden gennem alle 4 m på nålen.
symbols = på første række/omg hækl 1 lm, på næste række/omg hækles 1 dbl-st om lm og ned til fm på 2 række/omg før.
symbols = på disse rækker/omg tages der ud jævnt fordelt - se opskrift
symbols = første række skal ikke hækles, den er allerede hæklet, den viser bare hvordan næste række skal hækles i m
symbols = km

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 169-22) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (39)

country flag Yen Bach Do Thi 31.03.2021 - 16:20:

Unnskyld. Kan du se bort fra forrige mail? Det var så rot;( Jeg lurer på hvordan hekle dette symbol T? (jeg har prøvd heklet som forklaring på oppskrift, men uskikket det er riktig). Mvh Yen.

user icon DROPS Design 07.04.2021 kl. 14:40:

Hei Yen. Ta en titt på denne videoen. Den viser hvordan man kan hekle gjennom begge maskebuene på masken under (som er mest vanlig) eller for å få forskjellige strukturer så kan man hekle i de bakre maskebuene eller i de fremre. Hvordan hekle i begge eller i en maskebue mvh DROPS design

country flag Yen Bach Do Thi 20.03.2021 - 11:29:

Hei. Jeg er nybegynner, men veldig interessert å hekle denne skjørt til meg selv:) Kan dere/du hjelpe meg fra steg til steg? Først steget : Hva betyr her (Hekle 1 st i 4.lm fra nålen (= 2 st)? På forhånd takk:) Mvh. Yen

user icon DROPS Design 22.03.2021 kl. 19:02:

Hei Yen. Du har en heklet en luftmaskerad (flere luftmasker), nå skal du hekle 1 stav i den fjerde luftmasken fra nålen. Ikke tell masken på nålen og tell "bakover" fra nålen. Altså den siste luftmasken du heklet er nr.1, den nest siste luftmasken er nr. 2 og den nest nest siste er nr.3 og den nest, nest, nest side er nr. 4 og det er i denne masken du skal hekle 1 stav i. Da blir de luftmaskene du hoppet over 1 stav og den du heklet i 4. luftmaske 1 stav = 2 staver tilsammen. God Fornøyelse!

country flag Vivian Rosager 18.02.2021 - 21:47:

Kan du forklare mig hvad det symbol betyder som ligner et V med en sort kugle på hvert ben? Det findes i diagrammet men ikke i “oversættelsen” af diagramsymboler. Hvad er det for en maske og hvordan laver man den? Indsæt gerne en video. Og det her: = på første række/omg hækl 1 lm, på næste række/omg hækles 1 dbl-st om lm og ned til fm på 2 række/omg før. Vil jeg også gerne se en video på. Håber I kan hjælpe. Tak.

user icon DROPS Design 19.02.2021 kl. 13:44:

Hej Vivian, det er den som betyder stangmaske om mellem 2 stangmasker, og den hækles 2 gange om samme maske. God fornøjelse!

country flag Kimberly Hobbs 15.12.2020 - 21:19:

Hi, does this pattern measure the hip circumference or just the width of the skirt across? Thanks!

user icon DROPS Design 16.12.2020 kl. 07:03:

Dear Mrs Hobbs, measurements in chart are accross, when piece lying flat - and in cm - read more about chart here and convert into inches here. Happy crocheting!

country flag Silvia 14.11.2020 - 20:12:

Il diagramma A.1a comprende solo la riga delle ma incrociate o anche quella sotto di ma normali?

user icon DROPS Design 14.11.2020 kl. 21:12:

Buonasera Silvia, il quadratino nero indica che quella riga è già stata lavorata e si trova lì solo per mostrare le maglie precedenti. Deve iniziare dalla riga di A.1a. Buon lavoro!

country flag Combes 11.02.2020 - 22:37:

Merci ! J'ai une autre question par rapport au groupe de bride. Le rang précédent il y a des brides ce qui donne au final une ligne de chaînettes. Aussi lorsqu'on nous dit : "crocheter une bride dans la bride " est ce que cela veut dire passer sous la chaînette de la bride réalisé dans le rang précédent ou dois je aller dans le trou entre les deux brides ou ailleurs ? De plus pourquoi dit on: "la bride suivante". Est ce égal à : la bride réalisée précédemment ?

user icon DROPS Design 12.02.2020 kl. 08:11:

Bonjour Mme Combes, tant que rien n'est indiqué (comme par ex. pour les groupes de brides), vous crochetez les 2 brins de la maille du tour précédent (cf vidéo). La bride suivante est celle du rang/tour précédent. Au 5ème rang de A.1b vous crochetez: 1 groupe de brides dans la 1ère b, *1 ml, sautez 1 b, 1 groupe de brides dans la bride suivante*, et vous répétez de *-*. Bon crochet!

country flag Combes 10.02.2020 - 22:16:

Je souhaite faire la jupe Berry Ripple mais je ne comprends pas comment réaliser le 1er point après avoir fait un rang de chainette : Sauter 1 m, 1B/autour de la ml suivante, 1 B dans la m sautée. Je ne comprend pas comment faire une bride dans la maille sautée. Serait il possible d'avoir une vidéo ? Je ne l'ai pas trouvé.

user icon DROPS Design 11.02.2020 kl. 09:43:

Bonjour Mme Combes, tout à fait, c'est la technique des brides croisées dont vous trouverez la vidéo ici. Bon crochet!

country flag Kristin Bøhlerengen 12.08.2019 - 19:28:

Hei! -For et herlig skjørt!. Jeg lurer på om jeg bør velge str M eller L. Jeg er 175 cm høy og måler ca 92 cm rundt livet. Går det an å hekle skjørtet litt lenger , da jeg kunne tenke meg en lengde som nesten går ned til knærne?

user icon DROPS Design 23.09.2019 kl. 09:50:

Hei Kristin. Du finner en målskisse av det ferdige plagget (i cm) nederst i oppskriften, både lengde og bredde. Du kan fint hekle skjørtet lengre, bare husk at du må ha nok garn (garnmenden som er er opplyst i denne oppskriften er til den lengden som er skrevet i målskissen). God Fornøylese!

country flag Kristine 30.04.2019 - 23:24:

Hej Jeg har lidt svært ved at forstå hvad det nøjagtig er, der skal gøres med dbl-st, der skal om lm og ned til fm på 2. omgang før. En almindelig dobbelstangmaske er jeg med på. ... men ned til fm. hvordan gør man det?

user icon DROPS Design 03.05.2019 kl. 10:46:

Hej Kristine, jo hvis du ser på billedet af mønsteret, så er det de lange rosa dobbelt-stangmasker som stikker ned i de hvide fastmasker fra forrige række. God fornøjelse!

country flag Sandy 10.02.2019 - 15:18:

I love this skirt but not a huge pink wearning girl. Can I please get some help picking earth tones. This type of pattern is a first for me. I am challenging myself to learn how to change colours. I have never had to purchase a collection of colours. Any hep and suggestions would be great. A l9ve fall type colours.

user icon DROPS Design 11.02.2019 kl. 03:16:

Dear Sandy! You can always look at other multicolored patterns, to see which color combination look pleasing for you. Also ou can use the colorcharts of each yarn. If I would do ths skirt, I eould probably use the brown, the beige and the rusty orange for the mai colors, and the cream, and one of teh lighter greens for contrast, but that is just one possibility. You can also copy the pictures from the corocharts and put them beside eachother and see if you like a particular combinationor not. Happy Coloring!

Kommentere opskrift DROPS 169-22