DROPS / 167 / 8

My Girl by DROPS Design

Gehaakte DROPS hoed met kantpatroon van "Bomull-Lin" of "Paris".

DROPS design: Model nr. l-141
Garengroep C of A en A
----------------------------------------------------------
Maat: één maat
Hoofdomtrek: ongeveer 54/58 cm
Materiaal:
DROPS BOMULL-LIN van Garnstudio
150 gr. kleur nr. 11, beige
50 gr. kleur nr. 05 bruin
Of gebruik:
DROPS PARIS van Garnstudio
200 gr. kleur nr. 26, donkerbeige
50 gr. kleur nr. 44 bruin

DROPS HAAKNLD 3,5 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 18 v/hstk = 10 cm breed.
----------------------------------------------------------

vanaf 3.10 € /50g
DROPS Bomull-Lin uni colour DROPS Bomull-Lin uni colour 3.10 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 12.40€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

PATROON:
Zie telpatroon A.1. Haak het telpatroon 5 keer in totaal op de toer.

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Vervang het eerste hstk aan het begin van elk hstk-toer door 2 l. Eindig de toer met 1 hv in 2e l aan het begin van de toer.
Vervang de eerste v aan het begin van elke v-toer door 1 l. Eindig de toer met 1 hv in 1e l aan het begin van de toer.
----------------------------------------------------------

HOED:
Wordt van boven naar beneden gehaakt. Haak 5 l met haaknld 3,5 mm en beige/donkerbeige en vorm een ring met 1 hv in eerste l.
TOER 1: haak 11 hstk in l-ring – LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN!
TOER 2 (en dan elke even toer): haak 1 v in elk hstk.
TOER 3: haak 2 hstk in elke v = 22 hstk.
TOER 5: haak * 2 hstk in eerste/volgende v, 1 hstk in volgende v *, herhaal van *-* de hele toer = 33 hstk.
TOER 7: haak * 2 hstk in eerste/volgende v, 1 hstk in elke van de volgende 2 v *, herhaal van *-* de hele toer = 44 hstk. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
TOER 9: haak * 2 hstk in eerste/volgende v, 1 hstk in elke van de volgende 3 v *, herhaal van *-* de hele toer = 55 hstk.
TOER 11: haak * 2 hstk in eerste/volgende v, 1 hstk in elke van de volgende 4 v *, herhaal van *-* de hele toer = 66 hstk.
TOER 13: haak * 2 hstk in eerste/volgende v, 1 hstk in elke van de volgende 5 v *, herhaal van *-* de hele toer = 77 hstk.
TOER 15: haak * 2 hstk in eerste/volgende v, 1 hstk in elke van de volgende 6 v *, herhaal van *-* de hele toer = 88 hstk.
TOER 17: haak * 2 hstk in eerste/volgende v, 1 hstk in elke van de volgende 43 v *, herhaal van *-* de hele toer = 90 hstk.
Ga verder met om de toer 1 v in elk hstk en 1 hstk in elke v. Ga zo verder tot het werk ongeveer 17 cm meet vanaf de bovenkant gemeten, pas zo aan dat de laatste toer met v is. Haak rand.

RAND:
Haak nu A.1 als volgt (herhaal A.1 5 keer in totaal in de rondte op de toer):
TOER 1: denk om INFORMATIE VOOR HET HAKEN! Haak 2 l, * 2 l, sla 2 v over, 1 hstk in elke van de volgende 5 v, 2 hstk in elke van de volgende 2 v, 1 hstk in elke van de volgende 5 v, 2 l, sla 2 v over, 2 hstk in elke van de volgende 2 v *, herhaal van *-* de hele toer, eindig toer met 1 hv in 2e l aan het begin van de toer = 90 hstk en 10 l-lussen.
TOER 2: haak * 3 v om eerste/volgende l-lus, sla 1 hstk over, 1 v in elke van de volgende 13 hstk, 3 v om volgende l-lus, 1 v in elke van de volgende 3 hstk *, herhaal van *-* de hele toer = 110 v.
TOER 3: haak * 1 hstk in elke van de eerste/volgende 3 v, 2 l, sla 2 v over, 1 hstk in elke van de volgende 4 v, 2 hstk in elke van de volgende 2 v, 1 hstk in elke van de volgende 4 v, 2 l, sla 2 v over, 1 hstk in elke van de volgende 3 v, 2 hstk in elke van de volgende 2 v *, herhaal van *-* de hele toer = 110 hstk en 10 l-lussen.
TOER 4: haak * 1 v in elke van de eerste/volgende 3 hstk, 3 v om volgende l-lus, sla 1 hstk over, 1 v in elke van de volgende 11 hstk, 3 v om volgende l-lus, sla 1 hstk over, 1 v in elke van de volgende 6 hstk *, herhaal van *-* de hele toer = 130 v.
TOER 5: haak * 1 hstk in elke van de eerste 6 v, 2 l, sla 2 v over, 1 hstk in elke van de volgende 3 v, 2 hstk in elke van de volgende 2 v, 1 hstk in elke van de volgende 3 v, 2 l, sla 2 v over, 1 hstk in elke van de volgende 6 v, 2 hstk in elke van de volgende 2 v *, herhaal van *-* de hele toer = 130 hstk en 10 l-lussen.
TOER 6: haak * 1 v in elke van de eerste/volgende 6 hstk, 3 v om volgende l-lus, sla 1 hstk over, 1 v in elke van de volgende 9 hstk, 3 v om volgende l-lus, sla 1 hstk over, 1 v in elke van de volgende 9 hstk *, herhaal van *-* de hele toer = 150 v.
TOER 7: haak * 1 hstk in elke van de eerste/volgende 9 v, 2 l, sla 2 v over, 1 hstk in elke van de volgende 2 v, 2 hstk in volgende v, 1 hstk in elke van de volgende 3 v, 2 l, sla 2 v over, 1 hstk in elke van de volgende 10 v, 2 hstk in volgende v *, herhaal van *-* de hele toer = 140 hstk en 10 l-lussen.
TOER 8: haak * 1 v in elke van de eerste 9 hstk, 3 v om eerste/volgende l-lus, sla 1 hstk over, 1 v in elke van de volgende 6 hstk, 3 v om volgende l-lus, sla 1 hstk over, 1 v in elke van de volgende 11 v *, herhaal van *-* de hele toer = 160 v.
TOER 9: haak * 1 hstk in elke van de eerste 12 v, 2 l, sla 2 v over, 1 hstk in volgende v, 2 hstk in volgende v, 1 hstk in volgende v, 2 l, sla 2 v over, 1 hstk in elke van de volgende 12 v, 2 hstk in volgende v *, herhaal van *-* de hele toer = 150 hstk en 10 l-lussen.
TOER 10: haak * 1 v in elke van de eerste/volgende 12 hstk, 3 v om eerste/volgende l-lus, sla 1 hstk over, 1 v in elke van de volgende 3 hstk, 3 v om volgende l-lus, sla 1 hstk over, 1 v in elke van de volgende 13 hstk *, herhaal van *-* de hele toer = 170 v.
TOER 11: haak * 1 hstk in elke van de eerste/volgende 16 v, 2 l, sla 2 v over, 1 hstk in elke van de volgende 15 v, 2 hstk in volgende v *, herhaal van *-* de hele toer = 165 hstk en 5 l-lussen.
TOER 12: haak * 1 v in elke van de eerste/volgende 16 hstk, 3 v om eerste/volgende l-lus, sla 1 hstk over, 1 v in elke van de volgende 16 hstk *, herhaal van *-* de hele toer = 175 v.
TOER 13: haak 1 hstk in elke v = 175 hstk. Hecht af.

VLECHT VAN GEDRAAIDE KOORDEN:
Maak een vlecht van 3 gedraaide koorden. Maak 1 gedraaid koord als volgt: Knip 2 draden van bruin garen af van 8 meter elk. Draai de draden om elkaar heen tot ze gaan krullen, vouw ze dan dubbel en laat ze om elkaar heen krullen. Leg een knoopje in elk uiteinde.Maak nog 2 koorden op dezelfde manier. Maak 1 vlecht van de 3 gedraaide koorden. Leg een knoop op ongeveer 4 cm vanaf elke uiteinde. Wikkel de vlecht 2 keer om de hoed en knoop vast.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 11.07.2016
RAND: TOER 1: denk om INFORMATIE VOOR HET HAKEN! Haak 2 l, * 2 l, sla 2 v over, 1 hstk in elke van de volgende 5 v, 2 hstk in elke van de volgende 2 v, 1 hstk in elke van de volgende 5 v, 2 l, sla 2 v over, 2 hstk in elke van de volgende 2 v *, herhaal van *-* de hele toer, eindig toer met 1 hv in 2e l aan het begin van de toer = 90 hstk en 10 l-lussen.

Telpatroon

= 2 l
= v in hstk
= v om l-lus
= hstk in v
= hstk in v (sla dit hstk op de volgende toer over)
= begin de toer met 2 l en eindig met 1 hv in 2e l
= laatste toer op hoed, deze toer is al gehaakt

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 167-8) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (55)

Karina Elizabeth 12.09.2020 - 04:47:

Hola. Llegué a la vuelta 17 pero no tengo suficientes centímetros de contorno (tengo 52cm y necesito 56 cm). Cómo puedo corregir la medida del sombrero?

Cathrine Whittaker 20.07.2020 - 18:09:

Im making my girl hat in cotton and the beginning of my hat is pointed,is there anyway i could flaten this out? Thanks CW

DROPS Design 29.07.2020 kl. 08:16:

Dear Mrs Whittaker, make sure your tension is right in width, and make sure the stitches are not too high neither. Blocking afterwards could also help. Happy crocheting!

Elvy 16.05.2020 - 09:59:

Hej igenn kan ja få svaret på svenska på frågan2804 2020 kl 08. 42 om hur ja ökar brättet,med 3cm ps så ja förstår rätt tacksam för svar

DROPS Design 18.05.2020 kl. 13:30:

Hej Mönstret är uträknat efter antalet maskor man har i början av A.1 så det bästa är nog att ha de extra cm i bara fastmaskor och halvstolpar (de 2 sista varven i A.1). Mvh DROPS Design

Elvy 30.04.2020 - 18:56:

Tack för svaret men hur gör ja med mönstret på brättet

DROPS Design 04.05.2020 kl. 08:42:

Hei Elvy. Mønstret er regnet ut fra antall masker man har i begynnelsen av A.1, slik at det beste ville nok være å ha de ekstra cm med bare fastmasker og halvstaver (de to siste omgangene av A.1 ). mvh DROPS design

Elvy Vendelstramd 26.04.2020 - 13:50:

Hur gör ja om ja vill öka stmed 3cm

DROPS Design 28.04.2020 kl. 13:44:

Hej Elvy, menar du omkretsen? Om du har 18 fm på 10 cm enligt mönstret, så har du ca 5 fm på 3 cm som du i så fall kan lägga till. Lycka till :)

Pecql 13.04.2020 - 22:00:

Hallo, ik ben in toer 2 van de rand en daar staat: * 3 v om eerste/volgende l-lus, sla 1 hstk over, 1 v in elke van de volgende 13 hstk, 3 v om volgende l-lus, 1 v in elke van de volgende 3 hstk *....... Sla je dan het 4e hstk over? Groetjes, Pascal Verjans

DROPS Design 16.04.2020 kl. 13:06:

Dag Pecql,

Ja, dat klopt, je slaat het 4e hstk over. In totaal kom je dan op 110 vasten (5 herhalingen van 22 vasten).

Leanne 13.04.2020 - 21:33:

Hi. Finished hat! Is there something you did for finishing to make the brim less floppy? Blocking or starch? Thanks again

DROPS Design 14.04.2020 kl. 06:03:

Dear Leanne, first of all, you should crochet the hat really thight. Then a thin wire in teh brim can help with the floppiness. I would use the strach as thelast resort, bevause an wetness can make teh effect go away. Happy Crafting!

Robyn 07.04.2020 - 08:35:

Hi, Can you tell me where I can purchase Paris and Bomull - Lin yarn. I am in Australia. Or can purchase overseas. Cheers, Robyn

DROPS Design 09.04.2020 kl. 15:26:

Dear Robyn, you will find here the list of DROPS retailer shipping worldwide. Happy crocheting!

Tania 26.03.2020 - 13:53:

J'ai fait ce modèle avec un fil de coton et un crochet 3.5 . Ma tension n'est pas trop lousse mais le chapeau est trop grand. J'ai fait un test avec un crochet 2.5 je ne pense pas que ça soit la solution puisque ça donne un point trop serré. Comment réduire la taille du chapeau?

DROPS Design 26.03.2020 kl. 14:57:

Bonjour Tania, ce chapeau se crochète avec une tension un peu plus serrée que d'habitude avec ce fil (= 18 ms/dB = 10 cm de large avec un crochet 3,5; la taille habituelle pour ces 2 fils étant plutôt 4,5 ou 5). Vous trouverez d'autres modèles de chapeaux avec différentes tension ici, ils pourront peut être vous inspirer, car nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir adapter chacun de nos modèles à chaque demande, mais votre magasin pourra peut être vous aider. Merci pour votre compréhension. Bon crochet!

Leanne 23.03.2020 - 19:00:

Hi. To do the swatch it says “ DROPS CROCHET HOOK size 3.5 mm/E/4 – or size needed to get 18 sc/hdc = width 10 cm / 4''.” I’m not sure if that means alternating rows of sc/hdc? Also, am using the yarn that was suggested but the yarn itself recommended using a 5.5 hook not a 3.5? Thanks

DROPS Design 24.03.2020 kl. 07:43:

Hi Leanne, The swatch can either consist of sc or hdc for your width measurement. This pattern uses hook size 3.5 mm, which gives you a tighter, thicker finish. Happy crocheting!

Laat een opmerking achter voor DROPS 167-8

My Girl Hat

Christina, United States

My Girl

Katerina, Czech Republic