DROPS Extra / 0-947

Dolly by DROPS Design

Gehaakt DROPS schaap met lus st in ”Merino Extra Fine”.

DROPS design: Model nr. me-065
Garengroep B
-----------------------------------------------------------
SCHAAP:
Maat: ongeveer 12 cm hoog.
Materiaal:
DROPS MERINO EXTRA FINE van Garnstudio
100 gr. kleur nr. 01, naturel
Restjes zwart en roze voor de decoratie.

DROPS HAAKNLD 3.5 mm
ACCESSOIRES: Kussenvulling voor de vulling

GRASMAT:
Maten: ongeveer 60 x 35 cm
Materiaal:
DROPS BIG MERINO van Garnstudio
400 g kleur nr. 13, olijfgroen

DROPS HAAKNLD 5 mm
----------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

patroontype: speelgoed, thema: dieren,

Begin elke toer met 1 l (deze vervangt niet de eerste st maar is extra). Eindig met 1 hv in eerste st van begin van toer.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Minder 1 v door 2 v samen te haken als volgt: * steek haak in volgende v, haal draad door*, herhaal van *-* nog een keer, maak 1 omsl en trek draad door alle 3 st op haak.

LUS ST:
Haak als volgt: * trek het garen op je linkervinger een stukje naar achteren, steek haak door st, pak het garen achter je vinger en trek het door de st; er zijn nu 2 st op de haak en een lus op je vinger. Trek de draad aan totdat de lus de juiste lengte heeft. Pak met de haaknaald de draad op en trek hem door beide st op de haak zoals gewoonlijk *, herhaal van *-*.

MAGISCHE CIRKEL:
Als het werk in de rondte wordt gehaakt, begin dan met deze techniek om een gat in het midden te voorkomen (in plaats van een l-ring): houd het uiteinde van het garen vast en wind het garen een keer rond de wijsvinger en maak zo een lus. Houd de lus vast met de linker duim en middelvinger, sla de draad over de linker wijsvinger. Steek de haak door de lus, maak een omsl en haal de draad door de lus, haak 1 l (telt als 1e v), haak dan v om de lus. Als het gewenste aantal v gehaakt is, trekt u het draadeinde aan om de lus te sluiten.
----------------------------------------------------------

SCHAAP:
Wordt van onderen naar boven gehaakt, haak vanaf de binnenkant zodat de lussen aan de buitenkant komen. Haak een basis voor onder het schaap en bevestig dit aan het einde aan het schaap.

LIJF EN KOP:
Haak 50 l met naturel Merino Extra Fine en haaknld 3,5 mm. Vorm een ring met 1 hv in eerste l.
TOER 1: LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN! Haak 1 v in elke l de hele toer.
TOER 2: haak LUS ST – lees uitleg boven – in alle v op toer = 50 lus st.
TOER 3-12: haak als 2e toer.
TOER 13: haak 1 lus st in eerste st, * sla 1 st over, haak 1 lus st in volgende st *, herhaal van *-* de hele toer = 25 lus st.
TOER 14: haak lus st in elke lus st op de toer = 25 lus st.
TOER 15: * haak 1 lus st in elke van de eerste 3 st, sla 1 st over, haak 1 lus st in elke van de volgende 2 st, sla 1 st over *, herhaal van *-* nog 2 keer en eindig met 1 lus st in elke van de laatste 4 st = 19 lus st.
TOER 16: haak lus st in elke lus st op de toer = 19 lus st.

Haak nu heen en weer voor de hals van het schaap.
TOER 17: (= binnenkant) haak 12 lus st vanaf waar vorige toer eindigde, keer het werk.
TOER 18: (= buitenkant) haak 12 lus st. Trek de lussen naar u toe zodat ze aan de buitenkant komen of haak zoals hiervoor en trek de lussen later met een haaknaald naar buiten. Keer het werk.
TOER 19: (= binnenkant) haak 12 lus st, keer het werk.
TOER 20: (= buitenkant) haak 12 lus st. Trek de lussen naar u toe zodat ze aan de buitenkant komen of haak zoals hiervoor en trek de lussen later met een haaknaald naar buiten. Keer het werk.
TOER 21: (= binnenkant) haak 12 lus st, keer het werk.
TOER 22: (= buitenkant) haak 1 lus st in eerste st, * sla 1 st over, haak 1 lus st in volgende st *, herhaal van *-* de hele toer = 6 lus st. Hecht af.

Haak nu in de rondte om de kop van het schaap te maken. Ga verder en haak met Merino Extra Fine naturel vanaf de binnenkant, begin aan de linkerkant van de hals.
TOER 23: * haak lus st in de zijkant van lus st die heen en weer zijn gehaakt voor de hals (= 6 lus st) *. Haak 1 hv in elke van de lus st aan de voorkant van de hals (= 7 hv). Herhaal van *-* langs de andere kant van de hals en eindig met 1 lus st in elke van de 6 lus st van 22e TOER = 25 st rondom voor de kop.
TOER 24: haak lus st in alle lus st en hv in alle hv de hele toer.
TOER 25-26: haak lus st in alle st op de toer = 25 lus st.

Haak nu de snuit met v als volgt:
TOER 27: LEES TIP VOOR HET MINDEREN! Haak 1 v in elke van de volgende 4 v, minder 1 v, haak 1 v in elke van de volgende 7 v, minder 1 v, haak 1 v in elke van de volgende 10 v = 23 v op de toer.
TOER 28-30: haak 1 v in elke v de hele toer.
TOER 31: haak 1 v in elke van de volgende 4 v, minder 1 v, haak 5 v, minder 1 v, haak 1 v in elke van de volgende 10 v = 21 v op de toer.
TOER 32: * haak 1 v in elke van de volgende 3 v, minder 1 v *, herhaal van *-* nog 3 keer, haak 1 in laatste v = 17 v.
TOER 33: haak 1 v in elke v de hele toer.
TOER 34: * haak 1 v in elke van de volgende 3 v, minder 1 v *, herhaal van *-* nog 2 keer en eindig met 1 v in elke van de laatste 2 v = 14 v.
TOER 35: haak v 2 aan 2 samen de hele toer = 7 v.
TOER 36: haak 1 v in elke v de hele toer. Knip de draad af, rijg hem langs de opening aan de voorkant van de snuit en trek de draad aan. Zet de draad vast en borduur ogen, neus en mond met zwart.

BASIS:
Haak in de rondte in een cirkel. Lus st zijn losser dan gewone v, dus haak niet te vast om te zorgen dat de basis goed past.
TOER 1: begin met een MAGISCHE CIRKEL – zie uitleg boven, met 6 v in de cirkel.
TOER 2: haak 2 v in elke v de hele toer = 12 v.
TOER 3: * haak 1 v in volgende v, 2 v in volgende v *, herhaal van *-* de hele toer = 18 v.
TOER 4: * haak 1 v in elke van de volgende 2 v, dan 2 v in volgende v *, herhaal van *-* de hele toer = 24 v.
TOER 5: * haak 1 v in elke van de volgende 3 v, dan 2 v in volgende v *, herhaal van *-* de hele toer = 30 v.
TOER 6: * haak 1 v in elke van de volgende 4 v, dan 2 v in volgende v *, herhaal van *-* de hele toer = 36 v.
TOER 7: * haak 1 v in elke van de volgende 5 v, dan 2 v in volgende v *, herhaal van *-* de hele toer = 42 v.
TOER 8: * haak 1 v in elke van de volgende 6 v, dan 2 v in volgende v *, herhaal van *-* de hele toer = 48 v.
TOER 9: haak 1 v in elke v en meerder TEGELIJKERTIJD 2 st op de toer = 50 v.
Vul het schaap met wat kussenvulling. Speld de basis onder het schaap. Haak de delen samen met hv door v van de basis en l aan onderkant van schaap. Hecht af. Als de basis te klein is, kunt u doorgaan met meerderen zoals in toer 8, maar naai dan de basis aan het schaap (als u de basis groter maakt, is het aantal vasten langs de buitenrand niet meer gelijk aan het aantal l aan de basis).

OOR:
Haak 4 l met haaknld 3,5 mm en Merino Extra Fine naturel en vorm een ring met 1 hv in eerste l. Haak 3 l en 13 stk in l-ring, eindig met 1 hv in 3e l van beg van toer. Borduur kleine st op binnenkant van het oor met roze. Hecht draden af en bevestig oor aan zijkant van kop. Haak nog een oor op dezelfde manier.

GRASMAT:
Haak 66 l met haaknld 5 mm en een dubbele draad olijfgroen Big Merino, keer het werk. Haak 1 v in elke l de hele toer. LEES LUS ST! Haak dan lus st heen en weer. LET OP! Maak de lussen steeds aan dezelfde kant. Of haak als hiervoor en trek de lussen later met een haaknaald naar dezelfde kant. Haak tot het werk ongeveer 35 cm meet of tot de gewenste maat. Hecht af.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS Extra 0-947.