DROPS / 148 / 6

Summer Princess by DROPS Design

Gehaakte DROPS omslagdoek met kantpatroon van ”Safran”.

DROPS design: Model nr. e-209
Garengroep A
----------------------------------------------------------
Maat: ongeveer 66 cm hoog in het midden
Materiaal: DROPS SAFRAN van Garnstudio
250 gr. kleur nr. 17, wit

DROPS HAAKNLD 3.5 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van toer 1 tot en met 7 in telpatroon A.1 is ongeveer 7 cm hoog.
----------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

patroontype: omslagdoek, techniek: kantpatroon, vorm: van boven naar beneden,

Zie telpatronen A.1 tot en met A.3. A.1 toont het begin van de omslagdoek, A.2A toont het begin van toer in A.2, A.2B toont A.2 in midden van omslagdoek, A.2C toont einde van toer in A.2 en tot slot toont A.3 de rand aan het einde van de omslagdoek.

PATROON A.2:
TOER 1: zie telpatroon A.2: haak 5 l, 1 STK-GROEP - lees uitleg onder - in 1e l-lus, * 2 l, 1 stk in de volgende l-lus, 2 l, 1 stk-groep in de volgende l-lus *, herhaal van *-* de hele toer - maar haak in l-lus in midden (= driehoek in telpatroon) STK-GROEP IN MIDDEN - lees uitleg onder - en eindig met 2 l en 1 stk in laatste l-lus, keer het werk.
TOER 2: haak 5 l, 1 stk-groep in 1e l-lus, * 2 l, 1 stk in l-lus van volgende stk-groep, 2 l, 1 stk-groep in volgende stk *, herhaal van *-* tot stk-groep in midden, haak 2 l, 1 stk in de volgende l-lus, 2 l, in de volgende l-lus (= 1e l-lus van stk-groep in midden) haak 1 stk-groep, 2 l, 1 stk-groep in volgende l-lus (= 2e l-lus op stk-groep in midden), haak dan 2 l, 1 stk in volgende l-lus, 2 l, 1 stk-groep in volgende stk, herhaal van *-* de hele toer, eindig met 2 l en 1 stk in laatste l-lus, keer het werk.
TOER 3: haak 5 l, 1 stk-groep in 1e l-lus, * 2 l, 1 stk in l-lus op volgende stk-groep, 2 l, 1 stk-groep in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer, eindig met 2 l en 1 stk in laatste l-lus, keer het werk.
TOER 4: haak op dezelfde manier als op TOER 3 - maar haak in l-lus van middelste stk-groep 1 stk-groep in plaats van 1 stk.
TOER 5: haak 5 l, 1 stk-groep in 1e l-lus, * 2 l, 1 stk in l-lus op volgende stk-groep, 2 l, 1 stk-groep in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer - maar haak in l-lus in midden stk-groep in midden, eindig met 2 l en 1 stk in laatste l-lus, keer het werk.
Herhaal steeds TOER 2 tot en met 5.

STK-GROEP:
1 stk-groep = haak in dezelfde l-lus/stk: 2 stk, 2 l en 2 stk.

STK-GROEP IN MIDDEN:
1 stk-groep in midden van omslagdoek = haak in dezelfde l-lus: 2 stk, 2 l, 2 stk, 2 l en 2 stk.

PATROON A.3:
TOER 1: haak 1 l, 1 v in 1e l-lus, 3 l, 1 v in dezelfde l-lus (= 2 v in 1e l-lus), * 3 l, 1 v in de volgende l-lus *. Herhaal van *-* de hele toer - zie telpatroon A.3 - eindig met 3 l en 1 v in laatste l-lus (= 2 v in laatste l-lus), keer het werk.
TOER 2: haak 1 l, 1 v in 1e l-lus, 4 l, 1 v in dezelfde l-lus (= 2 v in 1e l-lus), * 4 l, 1 v in de volgende l-lus *, herhaal van *-* de hele toer, eindig met 4 l en 1 v in laatste l-lus (= 2 v in laatste l-lus), keer het werk.
TOER 3: haak 1 l, 1 v in 1e l-lus, 5 l, 1 v in dezelfde l-lus (= 2 v in 1e l-lus), * 5 l, 1 v in de volgende l-lus *, herhaal van *-* de hele toer, eindig met 5 l en 1 v in laatste l-lus (= 2 v in laatste l-lus), keer het werk.
TOER 4: haak 1 l, haak in elke l-lus op toer als volgt: 2 v in l-lus, 1 PICOT - lees uitleg onder, 2 v in dezelfde l-lus.

PICOT:
1 picot = 3 l, 1 v in 3e l vanaf haak.
----------------------------------------------------------

OMSLAGDOEK:
Wordt heen en weer gehaakt vanaf de hals middenachter. Haak 5 l met Safran en haaknld 3.5 mm en vorm een ring met 1 hv in 1e l.
TOER 1: zie telpatroon A.1 - haak 6 l, 1 v in l-ring, 4 l, 1 v in l-ring, eindig met 3 l en 1 stk in l-ring = 3 l-lussen, keer het werk.
TOER 2: haak 6 l, 1 v in 1e l-lus, 4 l, 1 v in de volgende l-lus, 4 l, 1 v in dezelfde l-lus (= midden), 4 l, 1 v in laatste l-lus, eindig met 3 l en 1 stk in dezelfde l-lus = 2 l-lussen aan elke kant van l-lus in midden (5 l-lussen in totaal), keer het werk.
TOER 3: haak 6 l, 1 v in 1e l-lus, * 4 l, 1 v in de volgende l-lus *, herhaal van *-* nog 1 keer, 4 l, 1 v in dezelfde l-lus (= middelste), herhaal van *-* nog 2 keer, eindig met 3 l en 1 stk in laatste l-lus = 3 l-lussen aan elke kant van l-lus in midden (7 l-lussen in totaal), keer het werk.
TOER 4: haak als TOER 3 maar herhaal van *-* 1 keer extra aan elke kant = 4 l-lussen aan elke kant van l-lus in midden (= driehoek in telpatroon, 9 l-lussen in totaal), keer het werk.
Haak dan elke toer als TOER 3 maar herhaal van *-* 1 keer extra aan elke kant = 2 l-lussen gemeerderd elke toer. Haak tot een hoogte van ongeveer 32 cm in het midden - LET OP: zorg dat er na de laatste toer een even aantal l-lussen zijn aan elke kant van l-lus in midden - haak dan verder in telpatroon A.2 - zie telpatroon A.2 en lees uitleg boven.
Haak bij een hoogte van ongeveer 62 cm in het midden telpatroon A.3 een keer in de hoogte - lees uitleg boven en zie telpatroon A.3. Knip de draad af en zet vast. Het werk is ongeveer 66 cm hoog in het midden.

= stk-groep: haak in dezelfde l-lus: 2 stk, 2 l en 2 stk
= stk-groep in midden: haak in dezelfde l-lus: 2 stk, 2 l, 2 stk, 2 l en 2 stk
= midden van omslagdoek
= 1 picot: 3 l, 1 v in 3e l vanaf haak
= begin van 1e toer
= TOER 1

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 148-6.