DROPS / 138 / 24

Ocean Waves by DROPS Design

Gebreide DROPS bolero met ¾ mouwen en kabel randen van ”Vivaldi”. MAAT S - XXXL.

DROPS design: Model nr. OO-087
Garengroep C
--------------------------------------------------------
Maat: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Voor een borstomvang van: 82/90 - 94/100 - 106/120 cm
Materiaal: DROPS VIVALDI van Garnstudio
150-150-200 gr. kleur nr. 22, licht turkoois

DROPS BREINLD ZONDER KNOP EN RONDBREINLD (40 en 80 cm) 4 mm - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 19 st x 26 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Opmerkingen (69)
DROPS Vivaldi DROPS Vivaldi
56% mohair, 30% polyamide, 14% wol

Wordt in de rondte gebreid in een cirkel vanaf middenachter.
Meet alle maten als het werk plat ligt.

Zet 8 st op met Vivaldi en verdeel ze over 4 breinld zonder knop 4 mm (= 2 st op elke nld). Plaats een markeerder aan het begin van de nld = midden bovenkant hals.
NLD 1: * 1 st r, 1 omsl, 1 st av, 1 omsl *, herhaal van *-* 4 keer = 16 st.
NLD 2: * 2 st r, 2 st av *, herhaal van *-* de hele nld.
NLD 3: * 2 st r, 1 omsl, 2 st av, 1 omsl *, herhaal van *-* de hele nld = 24 st.
NLD 4: * 3 st recht, 3 st av *, herhaal van *-* de hele nld.
NLD 5: * 3 st recht, 1 omsl, 3 st av, 1 omsl *, herhaal van *-* de hele nld = 32 st.
NLD 6: * 4 st r, 4 st av *, herhaal van *-* de hele nld.
Ga verder en meerder op dezelfde manier om de nld (= 8 meerderingen). Er is 1 st meer tussen iedere meerdering elke nld dat u meerdert (de meerderingen worden op dezelfde plaats gemaakt en komen boven elkaar). Ga verder met de rondbreinld als er genoeg st zijn gemeerderd.
DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Brei bij een hoogte van 19-21-23 cm gemeten vanuit het midden (er staan nu ongeveer 200-224-240 st op de nld) de volgende nld als volgt (dit moet een nld zonder meerderingen zijn): Brei 30-32-34 st, kant 36-40-44 st af (= armsgaten), brei tot er 66-72-78 st over zijn, kant 36-40-44 st af (= armsgaten), brei de laatste 30-32-34 st op de nld.
Zet in de volgende nld evenveel nieuwe st op boven ieder armsgat als er afgekant zijn plus het aantal st dat deze nld gemeerderd zou moeten worden boven elk armsgat. Ga verder en brei met meerderingen tot het werk 25-28-31 cm meet vanuit het midden (= ongeveer 264-296-328 st op de nld).
Brei in de volgende nld als volgt (dit moet een nld zonder meerderingen zijn): zet de laatste 33-37-41 st die net gebreid zijn op een hulpdraad, brei de eerste 33-37-41 st op de nld en zet ze dan op dezelfde hulpdraad (=hals middenachter), brei 66-74-82 st en zet ze op nog een hulpdraad (= linker voorpand), brei 66-74-82 st en zet ze op een derde hulpdraad (= onderkant middenachter), brei de laatste 66-74-82 st (= rechter voorpand).

RECHTER VOORPAND:
Ga verder en brei heen en weer over de 66-74-82 st op de nld als hiervoor – LET OP: alle meerderingen zijn nu gemaakt – zet TEGELIJKERTIJD de laatste 2-2-1 st elke nld op dezelfde hulpdraad als waar de st van de hals en van de onderkant middenachter op gezet zijn. Doe dit 12-16-26 keer aan iedere kant (= 24-32-26 st aan iedere kant). Zet tot slot de overgebleven st op een van de hulpdraden (het maakt niet uit op welke).

LINKER VOORPAND:
Zet de 66-74-82 st van de hulpdraad aan de linkerkant terug op de nld. Brei als het rechter voorpand.

RAND:
Zet alle st terug op de rondbreinld 4 mm. Brei 1 nld recht en maak TEGELIJKERTIJD 1 omsl tussen ongeveer iedere st – pas zo aan dat het totale aantal st deelbaar is door 10. Brei in de volgende nld 1 st av/1 st r (brei de omsl gedraaid om gaatjes te voorkomen, dus brei achter in de st in plaats van voor in de st). Brei dan 8 cm in telpatroon M.1 (zorg dat de rechte en de av st van het patroon boven de rechte en av st van de vorige nld komen), ga na de laatste kabel 5 cm verder met 1 st av/1 st r en kant dan af met av boven av en recht boven recht.

MOUW:
Wordt in de rondte gebreid op breinld zonder knop.
Zet 80-90-100 st op met breinld zonder knop 4 mm en Vivaldi. Plaats een markeerder aan het begin van de nld (= midden onder de mouw). Brei telpatroon M.1 een keer in de hoogte en brei dan de eerste 4 nld van het telpatroon nog een keer. Brei de volgende nld als volgt: * 1 st r, 2 st recht samen *, herhaal van *-* tot er 2-0-1 st overblijft, brei deze st recht = 54-60-67 st. Ga verder in tricotst. Meerder bij een hoogte van 8 cm 1 st aan iedere kant van de markeerder midden onder de mouw. Herhaal dit meerderen iedere 3 cm in totaal 6 keer = 66-72-79 st. Kant bij een hoogte van 25 cm 6 st af midden onder de mouw (dus kant 3 st af aan iedere kant van de markeerder) en brei heen en weer op de nld tot het werk klaar is. Kant dan af voor de mouwkop aan het begin van iedere nld aan iedere kant: 3 keer 2 st en 4-5-6 keer 1 st, kant dan 2 st af aan iedere kant tot het werk 33-34-35 cm meet, kant dan 1 keer 3 st af aan iedere kant. Kant de overgebleven st af, het werk meet ongeveer 34-35-36 cm.

AFWERKING:
Naai de mouwen in het lijf, naai zo dat de mouwkop boven in het armsgat komt (dus waar de 1e st is afgekant voor het eerste armsgat en waar de laatste st is afgekant voor het tweede armsgat).

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 08.02.2012
RECHTER VOORPAND:
Ga verder en brei heen en weer over de 66-74-82 st op de nld als hiervoor – LET OP: alle meerderingen zijn nu gemaakt – zet TEGELIJKERTIJD de laatste 2-2-1 st elke nld op dezelfde hulpdraad als waar de st van de hals en van de onderkant middenachter op gezet zijn. Doe dit 12-16-26 keer aan iedere kant (= 24-32-26 st aan iedere kant). Zet tot slot de overgebleven st op een van de hulpdraden (het maakt niet uit op welke).

= zet 4 st op een kabelnld en hou deze achter het werk, 1 st av, 1 st r, 1 st av, 1 st r, brei dan de st van de kabelnld 1 st av, 1 st r, 1 st av, 1 st r

Opmerkingen (69)

Plaats uw opmerking!

HUOT-MARCHAND 20.05.2018 - 09:50:

Bonjour, quel fil utiliser à présent pour réaliser ce modèle ? MERCI Bonne journée

DROPS Design 22.05.2018 kl. 08:32:

Bonjour Mme Huot-Marchand, vous pouvez utiliser 2 fils DROPS Kid-Silk ou 1 fil Brushed Alpaca Silk - essayez notre convertisseur en indiquant bien le poids de fil indiqué pour la taille puis "trouver des alternatives". Bon tricot!

Heather 21.02.2017 - 00:33:

The instructions for the right front piece are confusing English -please can you help clarify? Do you continue YO increases every other row when knitting back and forth maintaining pattern of loops in middle and one side of right front piece? Or does "now done" mean finished as in no more increases and you'd start with 66 and finish with 18 stitches if doing small/medium size?

DROPS Design 21.02.2017 kl. 09:48:

Dear Heather, when you are working back and forth on right front piece, inc are done, ie you don't work any YOs anymore, just work K over K and P over P while slipping at the same time the last 2-2-1 st on every row on a st holder (= on each side) until there are 12-32-26 sts on a st holder in each side). Happy knitting!

Heather 11.02.2017 - 21:41:

Aha now I understand it is meant to be 8 segments radiating out from the middle of the circle alternating stocking and garter each separated buy the pretty YO loops. It's hard to make out on photo and at first I though was all stocking as wool pale and fluffy, beautiful though. (I need to flip the loops/purl into back of loop to get loophole pattern rather than plain increase whereas the knit YOs make the pattern treated normally)

Heather 11.02.2017 - 17:12:

The pattern is written for the round but to get the effect I think is in the photo it's best to ignore the purls and knit all stitches... at least the way I have been taught! The instructions as written produce 4 segments of half socking and half garter stitch radiating out from the middle with 4 YO loop patterns dividing them and the other YOs are knitted as invisible increases. Is this right or should I knit all and make each YO form pattern radiating out from middle?

DROPS Design 13.02.2017 kl. 10:12:

Dear Heather, you should have *1 section in stocking st, 1 section in reversed stocking st* around (total of 8 sections with YOs in between), there are no garter st there. Happy knitting!

Heather 11.02.2017 - 17:02:

Currently making practice circles to make sure I understand the pattern. Please can you help? Should it be 4 YO loop details with the segments between half stocking and half garter in appearance or it be stocking stitch all over with all 8 YO loops making lovely pattern radiating out from the middle?

DROPS Design 13.02.2017 kl. 10:11:

Dear Heather, you will have a total of 8 sections with 1 YO in between (from round 3), then work every other section in stocking st, and every other remaining section in reversed stocking st. Happy knitting!

Angela Gerstmann 02.01.2017 - 21:05:

Hallo Muss man wirklich nach den abgeketteten Armlöchern nur 30 Maschen bei Größe S/M anschlagen? In der englischen version steht es anders und ich fände 36 + 1 Zunahme auch sinnvoller weil sonst das Muster ja nicht stimmt oder?

DROPS Design 03.01.2017 kl. 09:16:

Liebe Frau Gertsmann, Sie sind ja recht, in der 1. Grösse schlagen Sie 36 M + 1 Zunahme. Korrektur wird bald gemacht. Viel Spaß beim stricken!

Fatima Belem 12.02.2016 - 20:11:

3. The increases are made in alternative rows, right? One with increase, another without). 4. if I put the last 2 stch in the holder and turn (to continue back and forth) the yarn will behind my first stich to begin (sorry I cannot explain myself). Is There any video about this part?Thanks for help

DROPS Design 15.02.2016 kl. 09:54:

Dear Mrs Belem, the increase should be done when working back and forth over the 66-74-82 sts fo right & left front piece. The video below shows how to work short rows. Happy knitting!

Fatima Belem 12.02.2016 - 20:11:

1. as I will work back and forth, that means that, finishing the separation before, I will have to "change" the sts method so continue the pattern (that is: if in round I would work purl, but as had to turn it will be knit). 2. The increases are made before the YO? if not it will change the pattern aspect.

DROPS Design 15.02.2016 kl. 09:51:

Dear Mrs Belem, you are correct, working stocking st in the round mean only K all sts, working back and forth you will have to P the sts from WS. Increase are done when working front pieces, so no increase anymore will be made.

Fatima Belem 12.02.2016 - 20:10:

Hello, I'm making the projecto and I separeted all sts as indicated, I will start the Right Front piece. However I'm confuse.

Catherine Moklowicz 25.07.2015 - 15:55:

J'en suis au devant droit et je ne suis pas sûre pour les augmentations ? Il faut les continuer ? Si oui il faut alors glisser l'augmentation et la maille avant sur l'arrêt de maille ? Merci pour votre réponse et merci pour le partage de ce chouette modele

DROPS Design 27.07.2015 kl. 17:35:

Chère Madame Moklowicz, quand on fait le devant droit, les augmentations sont faites, on continue comme avant, mais en met en attente les 2-1 dernières m (cf taille) à la fin de chaque rang des 2 côtés (encolure et dos) 12-16-26 fois (24-32-26 m de chaque côté). Bon tricot!

Laat een opmerking achter voor DROPS 138-24