DROPS / 137 / 15

Midsummer Dream by DROPS Design

Gebreide DROPS bolero van ”Alpaca Bouclé” met gehaakte randen van “Cotton Viscose”. Maat: S - XXL.

DROPS design: Model nr. AB-017
Garengroep A en C
--------------------------------------------------------
Maat: S - M/L - XL - XXL
Voor een bovenwijdte van:
80/84 - 88/96 - 100/106 - 110/116 cm.
Materiaal: DROPS ALPACA BOUCLÉ van Garnstudio
100-100-150-150 gr. kleur nr. 3125, lichtroze
EN GEBRUIK: DROPS COTTON VISCOSE van Garnstudio
50 gr voor alle maten in kleur nr. 28, lichtroze

DROPS RONDBREINLD (80 cm) 4.5 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 17 st in ribbelst met Alpaca Bouclé = 10 cm breed.
DROPS HAAKNLD 3.5 mm - voor de randen.
--------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

patroontype: bolero, techniek: gevallen steken,

PATROON (voor de rand rondom het werk):
Nld 1-4: Brei alle st recht.
Nld 5: * 1 st r, 2 omsl *, herhaal van *-*.
Nld 6: brei alle st r en laat de omsl van de nld glijden (= gevallen st).
--------------------------------------------------------

ACHTERPAND:
Wordt heen en weer gebreid op de rondbreinld.
Zet 58-64-70-78 st op met rondbreinld 4.5 mm en Alpaca Bouclé. Brei in RIBBELST heen en weer over alle st - zie uitleg boven! DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Meerder TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 7 cm 1 st aan iedere kant – meerder naast 1 st aan iedere kant door 1 omsl te maken, brei de omsl in de volgende nld gedraaid recht, dus brei achter in de st in plaats van voor in de st om een gaatje te voorkomen. Herhaal dit meerderen bij een hoogte van 14-15-16-17 cm = 62-68-74-82 st. Brei zo verder tot het werk 19-21-23-25 cm meet, ga dan verder met de rand rondom het werk.

RAND RONDOM HET WERK:
Brei de volgende nld als volgt: brei de eerste 62-68-74-82 st op de nld r, zet 33-36-39-43 nieuwe st op (= boven het armsgat), neem dan 1 st op in iedere van de 58-64-70-78 st langs de opzetrand en zet 33-36-39-43 nieuwe st op (= boven het andere armsgat) = 186-204-222-246 st in totaal op de nld.
Brei de eerste 31-34-37-41 st r, plaats een markeerder (= hals middenachter), keer het werk. Brei dan in PATROON – zie uitleg boven – over alle st van de rand heen en weer op de nld vanaf de markeerder. Meerder TEGELIJKERTIJD als de rand ongeveer 3 cm meet (pas zo aan dat de volgende nld een van de eerste 4 nld in patroon is, dus een nld waarin alle st r worden gebreid); meerder 31-34-37-41 st gelijkmatig door 1 omsl te maken na iedere 6e st (brei in de volgende nld alle omsl gedraaid r om een gaatje te voorkomen). Herhaal dit meerderen ongeveer iedere 5-5½-6-6½ cm in totaal 4 keer (er is iedere keer 1 st meer tussen iedere omsl elke keer dat u meerdert) = 310-340-370-410 st. Ga verder in Patroon tot de rand ongeveer 20-22-24-26 cm meet, eindig na de 4e nld in het patroon. Kant losjes alle st af. Naai de zijkanten samen middenachter bij de hals.

GEHAAKTE RAND:
Haak langs de hele opening van de bolero en langs de armsgaten met Cotton Viscose en haaknld 3.5 mm. Haak als volgt: 1 v in de eerste st, * 3 l, 1 v in de eerste l (= 1 picot), sla ongeveer 1 cm over, zet vast met 1 v *, herhaal van *-* over de hele rondte maar eindig met 1 hv in de eerste v in plaats van 1 v.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 137-15.