DROPS Baby / 20 / 20

Sweet Little Cupcake by DROPS Design

Gehaakte DROPS jurk en muts van ”Merino Extra Fine”.

DROPS design: Model nr. ME-050-by +ME-052
---------------------------------------------------------
JURK:
---------------------------------------------------------
Maat: 1/3 - 6/9 - 12/18 maanden (2 - 3/4) jaar
Maat in cm: 50/56- 62/68- 74/80 (86/92-98/104)
Materiaal: DROPS MERINO EXTRA FINE
150-200-200 (200-250) gr. kleur nr. 16, lichtroze
50 gr voor alle maten kleur nr. 01, naturel (voor de gehaakte randen)

DROPS HAAKNLD 4.5 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 16 hstk of v x hoogte van 14 toeren van hstk OF 18 toeren van v = 10 x 10 cm.
DROPS PARELMOERKNOOP nr. 521: 2 stuks.
---------------------------------------------------------
MUTS
---------------------------------------------------------
Maat: 1/3 maanden – 6/18 maanden (2/4) jaar
Hoofd omtrek: 40/42 – 44/48 (48/52) cm
Materiaal: DROPS MERINO EXTRA FINE
100 gr voor alle maten kleur nr. 16, lichtroze
50 gr voor alle maten kleur nr. 01, naturel (voor de picotranden)

DROPS HAAKNLD 4.5 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 16 hstk x 14 toeren = 10 x 10 cm.
---------------------------------------------------------

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 3.70 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 3.70 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 18.50€ krijgen. Lees meer.

Vervang het eerste hstk op de toer door 2 l en de eerste v op de toer door 1 l. Eindig iedere toer van hstk door 1 hstk in de 2e l vanaf het begin van de vorige toer en eindig iedere toer van v met 1 v in de eerste l van het begin van de vorige toer.
TIP VOOR HET MINDEREN-1:
Minder 1 hstk door 2 hstk samen te haken, dus haak 1 hstk maar wacht met de laatste omsl en doorhaling (= 3 st op de haak), haak 1 hstk in de volgende st en haal de laatste omsl door alle 5 st op de haak.
TIP VOOR HET MINDEREN-2 (voor de armsgaten en de hals):
Minder als volgt aan het begin van de toer: vervang 1 v door 1 hv.
Minder als volgt aan het einde van de toer: Keer het werk als het aantal v dat geminderd moet worden over is en haak de teruggaande toer.
HAAK V SAMEN (voor de bolletje):
Haak 2 v samen tot 1 v als volgt: Plaats de haak in de eerste st, haal de draad door, plaats de haak in de volgende st, haal de draad door, maak 1 omsl en haal de draad door alle 3 st op de haak.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
JURK
Wordt heen en weer gehaakt in 2 delen.

VOORPAND:
Haak 68-74-81 (89-95) l (inclusief 2 l om mee te keren) met haaknld 4.5 mm en lichtroze.
TOER 1: Zie INFORMATIE VOOR HET HAKEN – haak 1 hstk in de 3e l vanaf de haak, 1 hstk in iedere van de volgende 3 l, * sla 1 l over, 1 hstk in iedere van de volgende 4 l *, herhaal van *-* tot er 2-3-5 (3-4) l over zijn, sla 1 l over en eindig met 1 hstk in iedere van de laatste 1-2-4 (2-3) l = 54-59-65 (71-76) hstk.
Ga verder met 1 hstk in ieder hstk – DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Minder bij een hoogte van 3 cm 1 hstk aan iedere kant – Zie TIP VOOR HET MINDEREN-1 - en herhaal dit minderen aan iedere kant elke 2-2.5-3 (3-3.5) cm in totaal 9-9-9 (10-10) keer = 36-41-47 (51-56) hstk op de toer. Haak bij een hoogte van 22-24-30 (33-37) cm (alle minderingen zijn nu gedaan) 2 toeren met v (haak 1 v in iedere st).
HAAK DE VOLGENDE TOER ALS VOLGT: Haak 2-1-1 (2-1) v, * 2 l, sla 2 v over, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-* en eindig met 1 v in de laatste v (= gaatjesrand voor het koordje).
Ga verder met 1 v in iedere st (haak in de toer na de gaatjesrand 1 v in iedere v en 2 v in iedere l-lus) = 36-41-47 (51-56) v op de toer. Minder bij een hoogte van 24-26-32 (36-40) cm 3-4-5 (5-6) v aan iedere kant voor de armsgaten – Zie TIP VOOR HET MINDEREN-2 – en minder aan iedere kant van elke toer als volgt: 1-1-1 (2-2) x 2 v en 2 x 1 v = 22-25-29 (29-32) v. Plaats bij een hoogte van 29-31-38 (42-47) cm een markeerdraad in het midden van het werk (plaats voor MAAT 6/9 MAANDEN, 12/18 MAANDEN en 2 JAAR een markeerdraad in de middelste v van de toer). Minder nu voor de hals als volgt: Haak vanaf de schouder langs de hals tot er 4-4-5 (5-7) v over zijn voor de markeerdraad (voor MAAT 6/9 MAANDEN, 12/18 MAANDEN en 2 JAAR: dit is VOOR de v met de markeerdraad). Keer het werk. Minder voor de hals elke toer vanaf middenvoor: 1 x 2 v en 1 x 1 v = 4-5-6 (6-6) v over voor iedere schouder. Maak als er nog 3 toeren te haken zijn tot het werk klaar is knoopsgaten op de schouder als volgt: haak 1-1-2 (2-2) v, 2 l, sla 2 v over, 1 v in iedere van de laatste 1-2-2 (2-2) st.
Haak 2 toeren van v (haak 1 v in iedere v en 2 v in iedere l-lus van de vorige toer) = 4-5-6 (6-6) v. Knip de draad af en zet vast, Het werk meet ongeveer 33-36-43 (48-53) cm. Herhaal aan de andere kant van de hals.

ACHTERPAND:
Begin als beschreven voor het voorpand en minder voor de armsgaten als beschreven voor het voorpand = 22-25-29 (29-32) v. Plaats bij een hoogte van ongeveer 31-34-41 (46-51) cm een markeerdraad midden in het werk (in MAAT 6/9 MAANDEN, 12/18 MAANDEN en 2 JAAR plaats de markeerdraad in de middelste v op de toer). Minder nu voor de hals als volgt: Haak vanaf de schouder langs de hals tot er 5-5-6 (6-8) v over voor de markeerdraad (voor MAAT 6/9 MAANDEN, 12/18 MAANDEN en 2 JAAR dit is VOOR de v met de markeerdraad). Keer het werk. Minder 1 v aan het begin van de volgende 2 toeren vanaf middenvoor = 4-5-6 (6-6) v over voor iedere schouder. Plaats bij een hoogte van 33-36-43 (48-53) cm een markeerdraad = midden van de schouder. Haak 3 toeren van v voor de knoopbies, knip de draad af en zet vast. Herhaal aan de andere kant van de hals.

AFWERKING:
Naai de zijnaden dicht met de zijkanten tegen elkaar met nette, kleine st. Naai de knopen aan het achterpand in lijn met de markeerdraad op de schouder.

GEHAAKTE RAND:
Haak een rand rond de armsgaten, langs de schouder en rond de hals met haaknld 4 mm en naturel als volgt – begin aan de zijkant: 1 v in de eerste st, * 2 l, sla ongeveer 2 v/2 toeren over, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-* en eindig met 2 l en 1 hv in de eerste v.
Haak een rand langs de onderkant van de jurk met haaknld 4.5 mm en naturel als volgt – begin aan de zijkant: 1 v in de eerste st, * 3 l, 1 stk in de eerste l, sla ongeveer 1.5 cm over, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-* en eindig met 1 hv in de eerste v.

STRIKBAND MET PLATTE BOLLETJES:
Haak 1 bolletje als volgt: Haak 4 l met haaknld 4.5 mm en naturel en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
LET OP: vervang de eerste v aan het begin van de toer door 1 l en eindig iedere toer met 1 hv in de l van het begin van de toer.
TOER 1: Haak 4 v in de ring.
TOER 2: Haak 2 v in iedere v = 8 v.
TOER 3: * 1 v in de eerste v, 2 v in de volgende v *, herhaal van *-* = 12 v.
TOER 4-5: Haak 1 v in iedere v = 12 v.
TOER 6: * 1 v in de eerste v, haak dan de volgende 2 v samen – ZIE BOVEN *, herhaal van *-* = 8 v.
TOER 7: Leg het werk plat en haak 1 v in iedere v door beide lagen heen = 4 v.
TOER 8: Haak 2 x 2 v samen = 2 v.
Haak nog een bolletje. Haak 1 hv in het midden van het bolletje waar de 2 lagen samen zijn gehaakt en haak nu een koord van l met een lengte van ongeveer 75-80-85 (95-100) cm. Rijg het koord door de gaatjesrand op de jurk (begin en eindig middenvoor) en bevestig het koordje aan de andere bolletje met een hv in het midden. Knip de draad af en zet vast.

----------------------------------------------------------

MUTS:

INFORMATIE VOOR HET HAKEN-1:
Vervang het eerste hstk op de toer door 2 l. Eindig iedere toer met 1 hstk in de 2e l vanaf het begin van de vorige toer.
INFORMATIE VOOR HET HAKEN-2:
Vervang het eerste hstk aan het begin van de toer door 2 l. Eindig iedere toer met 1 hv in de 2e l vanaf het begin van de toer.
TIP VOOR HET MEERDEREN:
Meerder 1 hstk door 2 hstk te haken in het een na laatste hstk.
HAAK 2 HSTK SAMEN:
Minder 1 hstk door 2 hstk te haken, dus haak 1 hstk maar wacht met de laatste omsl en doorhaling (= 3 st op de haak), haak 1 hstk in de volgende st en haal bij de laatste doorhaling de draad door alle 5 st op de haak.
HAAK V SAMEN:
Haak 2 v samen tot 1 v als volgt: Plaats de haak in de eerste st, haal de draad door, plaats de haak in de volgende st, haal de draad door, maak 1 omsl en haal de draad door alle 3 st op de haak.
---------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------

OORFLAP:
Haak 5 l met haaknld 4.5 mm en lichtroze. Haak 1 hstk in de 3e l vanaf de haak, 1 hstk in de volgende 2 l = 4 hstk, keer het werk. Zie INFORMATIE VOOR HET HAKEN-1. Haak 1hstk in ieder hstk en meerder TEGELIJKERTIJD 1 hstk aan iedere kant – Zie TIP VOOR HET MEERDEREN! Herhaal dit meerderen aan iedere kant elke toer in totaal 6-7 (8) keer = 16-18 (20) hstk. Ga verder met 1 hstk in ieder hstk tot de oorflap 6-7 (8) cm meet. Laat het werk rusten en haak nog 1 oorflap.

MUTS:
Zie INFORMATIE VOOR HET HAKEN-2! Haak 7-8 (9) l, haak 1 hstk in ieder hstk van een oorflap, haak 18-20 (22) l (= middenvoor), haak 1 hstk in ieder hstk van de andere oorflap, haak 7-8 (9) l en eindig met 1 hv in de eerste l = 64-72 (80) hstk. Ga verder met 1 hstk in ieder hstk op de toer. Minder bij een hoogte van 8-10 (11) cm vanaf middenachter de volgende toer als volgt: * 1 hstk in iedere van de eerste 6 hstk, haak dan de volgende 2 hstk samen – ZIE BOVEN *, herhaal van *-* (= 8-9-10 hstk minder op de toer). Haak vervolgens 1 toer zonder minderingen en herhaal vervolgens de minderingen als volgt: * 1 hstk in iedere van de eerste 5 hstk, haak dan de volgende 2 hstk samen *, herhaal van *-*. Herhaal dit minderen om de toer (met 1 hstk minder tussen elke keer dat u 2 hstk samen haakt voor iedere minder toer) nog 3 keer = 24-27 (30) hstk op de toer. Haak 2-2 (3) toeren zonder te minderen. Haak de volgende toer als volgt: * 1 hstk in het eerste hstk, haak dan de volgende 2 hstk samen *, herhaal van *-* = 16-18 (20) hstk op de toer. Haak in de volgende toer alle hstk 2 aan 2 samen over de hele toer = 8-9 (10) hstk over op de toer. Knip de draad af, haal deze door de overgebleven st, trek de draad aan en zet vast. De muts meet ongeveer 17-19 (21) cm vanaf de bovenkant.

GEHAAKTE RAND:
Haak een rand met haaknld 4.5 mm met naturel rond de opening als volgt: * 1 v in de eerste st, 1 l, sla 1 st/toer over *, herhaal van *-* en eindig met 1 hv in de eerste v.

KOORDJES MET PLATTE BOLLETJES:
Haak 1 bolletje als volgt: Haak 4 l met haaknld 4.5 mm en naturel en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
LET OP: vervang de eerste v aan het begin van de toer door 1 l en eindig iedere toer met 1 hv in de l van het begin van de toer.
TOER 1: Haak 4 v in de ring.
TOER 2: Haak 2 v in iedere v = 8 v.
TOER 3: * 1 v in de eerste v, 2 v in de volgende v *, herhaal van *-* = 12 v.
TOER 4-5: Haak 1 v in iedere v = 12 v.
TOER 6: * 1 v in de eerste v, haak dan de volgende 2 v samen – ZIE BOVEN *, herhaal van *-* = 8 v.
TOER 7: Leg het werk plat en haak 1 v in iedere v door beide lagen heen = 4 v.
TOER 8: Haak 2 x 2 v samen = 2 v.
Haak 22-26 (30) cm met l voor een koordje en zet vast met 1 hv aan de punt van een oorflap.
Herhaal aan de andere kant.

PICOTRANDEN:
Haak ongeveer 7 toeren met picotranden rondom op de muts. Begin in de tweede toer vanaf de bovenkant en haak 1 toer als volgt: 1 v in de eerste st, * 3 l, 1 stk in de eerste l, sla ongeveer 1.5 cm over, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-* over de hele toer en eindig met 1 hv in de eerste v. Knip de draad af en zet vast. Haak nog 6 toeren op dezelfde manier met ongeveer 2-2.5 cm tussen iedere toer.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 27.01.2011
MUTS: ...Herhaal dit minderen om de toer (met 1 hstk minder tussen elke keer dat u 2 hstk samen haakt voor iedere minder toer) in totaal 5 keer = 24-27 (30) hstk op de toer. Haak 2-2 (3) toeren zonder te minderen. Haak de volgende toer als volgt: * 1 hstk in het eerste hstk, haak dan de volgende 2 hstk samen *, herhaal van *-* = 16-18 (20) hstk op de toer.

Telpatroon

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS Baby 20-20) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (21)

Sabine 16.06.2019 - 22:52:

Liebes Drops-Team, zur Mütze habe ich eine Frage: "Mit H-Stb weiterfahren bis die Arbeit 8-10 (11) cm misst." Bezieht sich diese Angabe ab Ohrklappenspitze oder ab eigentlichen Mützenbeginn? Gleiches gilt für die abschließende Gesamtlänge "Die Arbeit misst ca. 17-19 (21) cm." Dank vorab! :-)

DROPS Design 17.06.2019 kl. 08:46:

Liebe Sabine, diese 8-10(11) cm werden ab Mützenbeginn (messen Sie hinten an den Rücken) gemessen, dh nicht vom Ohrenklappenspitze. Viel Spaß beim häkeln!

Maria Andersen 17.01.2019 - 19:29:

På bildet ser det ut som at det fremdeles er halvstaver over hullraden, men i oppskriften står det fastmasker. Hva er riktig?

DROPS Design 21.01.2019 kl. 11:18:

Hei Maria. Det hekles fastmasker etter hullraden. Om du zoomer inn på bildet kan du også se det der. God fornøyelse

Inga 12.09.2018 - 19:39:

Danke für die schnelle Antwort. Allerdings verstehe ich noch immer nicht, was ich mit den Maschen machen soll. Soll ich jeweils zwei Maschen am Anfang und Ende der Runde abnehmen, also zusammenhäkeln? Insgesamt müssen ja 18 Maschen abgenommen werden um auf 29 zu kommen? Es tut mir leid, aber ich verstehe diesen Punkt der Anleitung einfach nicht. 2fm 1 Mal und 1fm 2 Mal ist doch das gleiche?

DROPS Design 13.09.2018 kl. 08:29:

Liebe Inga, Abnahmen werden wie unter TIPP ZUM ABNEHMEN-2 (Armloch und Hals) gehäkelt, dieses Video zeigt wie man diese Maschen am Anfang und Ende der selben Reihe abnimmt. Viel Spaß beim häkeln!

Inga 12.09.2018 - 12:19:

Hallo, ich habe eine kurze Frage zur Anleitung. Ich bin gerade beim Vorderteil. Ich habe die Lochkante gehäkelt und das Kleid misst jetzt 32 cm und 47 Maschen. Abgenommen wurde auch schon. Als nächstes kommt: 2 fM 1-1-1 (2-2) Mal und 1 fM 2 Mal = 22-25-29 (29-32) fM. Wie ist das gemeint? Nehme ich 1 Masche ab und dann wieder zwei normal häkeln? Es wäre sehr nett, wenn ihr mir da helfen könntet. Vielen Dank, Inga

DROPS Design 12.09.2018 kl. 12:55:

Liebe Inga, zuerst nehmen Sie 5 Maschen (in der 3. Größe) auf beiden Seiten ab - siehe ABNAHME-TIPP-2 dann nehmen Sie auf beiden Seiten (= am Anfang + Am Ende nächste Hinreihe) 2 Maschen 1 x und dann nehmen Sie 1 M 2 Mal = am Anfang und am Ende jeder beiden nächsten Hinreihe = es sind jetst 29 M übrig. Viel Spaß beim häkeln!

Marie 05.05.2018 - 11:24:

Hei! Jeg forstår ikke hvordan dette "Videre felles det i hver side på hver rad slik: 2 fm 1-1-1 (2-2) ganger og 1 fm 2 ganger = 22-25-29 (29-32) fm." skal gjøres? Har noen tips?

DROPS Design 09.05.2018 kl. 12:45:

Hei Marie. Det skal felles 2 fm i hver ende av pinnen, og avhengig av hvilken størrelse du strikker skal dette gjøres 1 eller 2 ganger. Dvs: om du strikker en av de 3 minste størrelsene feller du 2 masker på begynnelsen av pinnen og 2 masker på slutten av pinnen = 4 masker felt. Om du strikker en av de 2 største størrelsene gjentar du denne fellingen en gang til = totalt 8 masker felt. Videre skal du felle 1 maske på begynnelsen og 1 maske på splutten av de neste 2 pinnene = 4 masker felt over 2 omganger. God fornøyelse.

Giuseppina 12.09.2016 - 15:07:

Danke. Dann ist die Passage "Zusammennähen" nicht korrekt.

DROPS Design 13.09.2016 kl. 08:46:

Liebe Giuseppina, das Zusammennähen wurde korrigiert, vielen Dank!

Giuseppina 11.09.2016 - 22:30:

Hallo zusammen! ich hab eine Frage bezüglich dieser Passage: ZUSAMMENNÄHEN: Die Schulternaht zusammennähen. Die Knöpfe annähen. Sollen die Knöpfe nur als Deko dienen? Oder sollte da evtl. stehen "Die Seitennähte zusammennähen.?" Besten Dank für die Hilfe! Giuseppina

DROPS Design 12.09.2016 kl. 09:56:

Liebe Giuseppina, die Knöpfe sollen auf dem Rückenteil aufgenäht, den Knopflöchern von dem Vorderteil gegenüber.

Sabrina 04.09.2016 - 23:42:

Hallo, das Kleidchen ist wirklich süß! Allerdings stimmt in den Größenangaben etwas nicht, 74/88 soll bestimmt 74/80 heißen oder? LG Sabrina

DROPS Design 09.09.2016 kl. 11:07:

Liebe Sabrina, das ist ja korrekt, Anleitung wurde korrigiert. Herzlichen Dank!

Monique 05.11.2015 - 22:05:

Ja, ich habe das Original-Garn Drops Merino Extra Fine genommen. Mit der 4,5er Häkelnadel bin ich jetzt auf 17 Maschen auf 10cm gekommen. Ich werde einfach eine 5er nehmen und dann klappt es sicher :-) Danke für die Hilfe.

DROPS Design 07.11.2015 kl. 12:16:

Ja, es hört sich so an, dass Sie mit einer 5-er Nadel die richtige Maschenprobe erhalten müssten. Gutes Gelingen und viel Spaß beim Häkeln!

Monique 17.10.2015 - 21:54:

Hallo :-) Ich komme mit der Maschenprobe für das Kleidchen nicht zurecht. Ich möchte das Kleid für die Größe 74/80 machen. Mit einer 5er-Häkelnadel komme ich nach 2 Reihen H-Stb nicht auf 41cm, sondern nur auf 34cm. Mit einer 6er-Nadel sind es 37,5cm. Muss ich eine 7er-Nadel nehmen, wenn doch 4,5 angegeben ist. Ich häkel auch weder zu straff noch zu locker. Haben Sie eine Idee, was ich falsch mache bzw. was ich anders machen sollte? Vielen herzlichen Dank. Monique

DROPS Design 29.10.2015 kl. 14:27:

Haben Sie denn ein passendes Garn verwendet? Halten Sie sich an die angegebene Maschenprobe, die oben unter dem Material genannt ist, 10 cm in der Breite müssten Sie mit 16 H-Stb erreichen. Schlagen Sie hierfür mindestens 20 Luft-M an und häkeln Sie Halb-Stb, dann messen Sie in der Mitte aus, wie viele Sie auf 10 cm benötigen und passen ggf. die Nadelstärke an. Wichtig ist, dass Sie entweder das Originalgarn oder ein Garn ähnlicher Stärke verwenden, dann sollte es mit der Maschenprobe klappen.

Laat een opmerking achter voor DROPS Baby 20-20