DROPS / 103 / 38

DROPS 103-38 by DROPS Design

DROPS Vest met korte mouwen en golfjesmotief van ”Alpaca”. Maat S t/m XXXL.

Maat: S - M - L - XL - XXL -XXXL
Materialen: DROPS Alpaca van Garnstudio,
250-300-300-350-350-400 gr nr. 0100, naturel

DROPS Breinaald 3,5 mm – of de breinld, die u nodig heeft voor een steekverhouding van 23 st x 46 nld ribbelst = 10 x 10 cm en 28 st Golfjesmotief = 10 cm breed.
DROPS Haaknaald 3 mm
DROPS Haaknaald 2 mm – voor de knoopshoesjes
DROPS Houtenknoop nr. 503: 5-5-6-6-6-6 stk.

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 17.55€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

Ribbelst: Alle naalden recht breien.

Motief: Zie de teltekeningen M.1 en M.2. De teltekeningen geven het motief weer op de goede kant. De Nederlandse verklaring van de symbolen in de teltekening staan onderaan dit patroon, in dezelfde verticale volgorde als de symbolen bij de teltekening.

Tips Meerderen (geldt voor de verbrede schouder):
Meerder naast de 6 kantst met 1 omslag. Brei in de volgende nld deze omsl verdraaid r, zodat er geen gaatje ontstaat.

Knoopsgat: 1 knoopsgat = kant de 3e en 4e st vanaf de voorbies af en zet in de volgende nld 2 nieuwe st op boven de afgekante st.
Kant af voor de knoopsgaten bij een hoogte van:
Maat S: 14, 23, 32, 41 en 50 cm.
Maat M: 14, 23, 32, 41 en 50 cm.
Maat L: 11, 19, 27, 35, 43 en 51 cm.
Maat XL: 11, 19, 27, 35, 43 en 51 cm.
Maat XXL: 12, 20, 28, 36, 44 en 52 cm.
Maat XXXL: 12, 20, 28, 36, 44 en 52 cm.

Achterpand: Lees het hele patroon goed door voordat u begint met breien!
Zet 90-98-108-120-134-144 st op (incl. 1 kantst aan weerskanten) met breinld 3,5 mm en Alpaca. Brei ribbelst – zie de beschrijving hierboven. Let op de steekverhouding! Meerder vanaf een hoogte van 6 cm 4-5-5-5-4-4 x 1 st aan weerskanten op elke 7-5-5-5-7-7 cm = 98-108-118-130-142-152 st. Brei bij een hoogte van 30 cm 1 nld r op de goede kant en meerder tegelijkertijd gelijkmatig verdeeld 20-20-18-18-18-18 st in deze nld = 118-128-136-148-160-170 st. Brei 1 nld av op de verkeerde kant en brei de volgende nld op de goede kant als volgt: 1 kantst, 7-12-16-22-28-33 st M.2, M.1 over de volgende 102 st, 7-12-16-22-28-33 st M.2 en eindig met 1 kantst. Brei het motief door op deze manier tot een hoogte van 37-38-38-38-38-39 cm. Kant nu 2-3-3-4-5-5 st af aan weerskanten voor de armsgaten = 114-122-130-140-150-160 st.
Lees a.u.b. het volgende stukje goed door voordat u verder gaat!
Brei de volgende nld op de goede kant als volgt: 6 kantst in ribbelst, 0-4-8-13-18-23 st M.2, M.1 over de volgende 102 st, 0-4-8-13-18-23 st M.2 en 6 kantst in ribbelst.
Meerder tegelijkertijd 1 st aan weerskanten voor de verbrede schouder - lees Tips Meerderen – als volgt:
Maat S: 7 keer in elke 2e nld en 8 keer in elke 4e nld.
Maat M: 4 keer in elke 2e nld en 9 keer in elke 4e nld.
Maat L: 2 keer in elke 2e nld, 7 keer in elke 4e nld en 2 keer in elke 6e nld.
Maat XL: 4 keer in elke 4e nld en 4 keer in elke 6e nld.
Maat XXL: 4 keer in elke 6e nld en 2 keer in elke 8e nld.
Maat XXXL: 4 keer in elke 8e nld.
De nieuwe st gaandeweg meebreien in patroon M.2 = 144-148-152-156-162-168 st.
Eindig bij een hoogte van 55-56-57-58-59-60 cm teltekening M.1 en brei door volgens M.2 over alle st. Begin tegelijkertijd met het afkanten voor de schuine schouder in elke 2e nld als volgt (kant af aan de schouderzijde): 3 x 14-14-15-15-16-17 st en 1 x 13-15-14-16-16-16 st. Kant tegelijkertijd bij een hoogte van 56-57-58-59-60-61 cm de middelste 30 st af voor de hals. Kant hierna af aan weerskanten van de hals in elke 2e nld: 2 x 1 st. Als alle st afgekant zijn, heeft het achterpand een hoogte van ca 58-59-60-61-62-63 cm.

Linker voorpand: Zet 51-55-60-66-73-78 st op (incl. 1 kantst aan de zijkant en 6 voorbiesst langs het middenvoor) met breinld 3,5 mm en Alpaca. Brei ribbelst, maar brei de 6 voorbiesst langs het middenvoor alle nld av tot de vereiste afmetingen. Meerder vanaf een hoogte van 6 cm aan de zijkant zoals voor het achterpand = 55-60-65-71-77-82 st. Brei bij een hoogte van 30 cm 1 nld r op de goede kant (de voorbies op de eerder beschreven manier breien) en meerder tegelijkertijd gelijkmatig verdeeld 10-10-9-9-9-9 st in deze nld = 65-70-74-80-86-91 st. Brei 1 nld av op de verkeerde kant over alle st. Brei de volgende nld op de goede kant als volgt: 1 kantst, 7-12-16-22-28-33 st M.2, M.1 over de volgende 51 st, en 6 av voorbiesst. Brei het motief door als volgt tot een hoogte van 37-38-38-38-38-39 cm. Kant vervolgens af voor het armsgat aan de zijkant zoals beschreven voor het achterpand = 63-67-71-76-81-86 m.
Lees a.u.b. het volgende stukje goed door voordat u verder gaat!
Brei de volgende nld op de goede kant als volgt: 6 voorbiesst in ribbelst, 0-4-8-13-18-23 st M.2, M.1 over de volgende 51 st en 6 av voorbiesst. Meerder tegelijkertijd voor de verbrede schouder zoals voor het achterpand. Plaats bij een hoogte van 51-51-52-52-53-53 cm de eerste 15 st van het middenvoor op 1 draad (of stekenhouder) voor de hals. Brei na M.2 door volgens M.1. Kant vervolgens af voor de hals op het middenvoor in elke 2e nld als volgt: 2 x 2 st en 4 x 1 st. Eindig bij een hoogte van 55-56-57-58-59-60 cm teltekening M.1 en brei door volgens M.2 over alle st. Kant tegelijkertijd af voor de schuine schouder zoals beschreven voor het achterpand.
Als alle st afgekant zijn, heeft het voorpand een hoogte van ca 58-59-60-61-62-63 cm.

Rechter voorpand: Zet op en brei als het linker voorpand maar in spiegelbeeld. Kant daarbij af voor de knoopsgaten in de voorbies – zie de beschrijving hierboven.

Afwerken: Sluit de schoudernaden. Sluit de zijnaden met de 1 kantst als naadtoeslag.

Hals: Neem ca 90 tot 110 st op rondom de hals (incl. de st van de draad). Brei 6 nld ribbelst en kant losjes af.

Gehaakte rand: Haak met haaknld 3 mm en 2 draden Alpaca. Begin in het midden van de achterhals en haak rondom de hals, langs de voorbies en langs de hele onderrand van de panden. Haak naar boven langs de 2e voorbies, rondom de hals en eindig in het midden van de achterhals. Haak als volgt: 1 v in de eerste st, * 3 l, ca 1 cm overslaan, 1 v in de volgende st *, herhaal steeds *-* en eindig met 1 hv in de eerste v van het begin van de tr.
Haak op dezelfde manier aan de onderkant van beide mouwen. Begin en eindig in het midden van de ondermouw.

Knoophoesjes voor de knopen: Haak hoesjes voor 5-5-6-6-6-6 knopen met haaknld 2 mm en 1 draad Alpaca als volgt:
Haak 2 l, en haak vervolgens 16 stk in de eerste van de 2 l. Eindig met 1 hv in het eerste stk van de tr (= 1e tr).
2e tr: Haak 1 v in elk stk en eindig met 1 hv in de eerste v van de tr (= 16 v).
3e tr: Haak 3 l. Haak vervolgens 1 stk in elke 2e v en eindig met 1 hv in de 3e l van de tr = 8 stk.
Doe de knoop in het hoesje. Rijg de draad door het rand van het hoesje, trek stevig aan en hecht af. Naai de knopen aan de linker voorbies.

VERTALING SYMBOLEN TELTEKENING:
= r op de goede kant, av op de verkeerde kant
= r op de verkeerde kant, av op de goede kant
= 2 st recht samen breien
= 1 omslag tussen 2 st

Telpatroon

= r op de goede kant, av op de verkeerde kant
= r op de verkeerde kant, av op de goede kant
= 2 st recht samen breien
= 1 omslag tussen 2 st

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 103-38) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (18)

Charlotte 15.06.2009 - 19:21:

Denna var kul att sticka och blev kanonfin!! Har använt den jättemycket i vinter

DROPS Design 17.09.2007 - 09:43:

Hej Kristina! Nej du er nødt til at følge opskriften helt nøjagtig. Hvis du ser M.1 så er antal indtagninger samme antal som omslag. Du kan også altid få hjælp i forretningen hvor du købte garnet. Mvh Drops Design

Kristina 15.09.2007 - 12:46:

Er der nogen der kan få mønsteret med M2 og M1 og antal masker til at gå op?? Det skulle vel helst hedde M2-M1-M2-M1-M2-M1-M2 - men der er ikke plads til den sidste M2 og så bliver det ikke symmetrisk?

Maria 05.07.2007 - 22:29:

Sød. Rigtig fin og dejlig blød ser den ud til.

Venke 26.06.2007 - 08:00:

Denne er bare fantastisk. Min favoritt, kan nesten ikke vente.

Gitte 18.06.2007 - 06:51:

Supersød. Vil dog ønske at den også kommer med lange ærmer.

Lotti Hellström 08.06.2007 - 18:59:

Den här påminner om en modell som var min favorit i vårens kollektïon men som ej kom med, nu måste ni bara ta med den....

Mara 06.06.2007 - 21:48:

Por favor a receita... Obrigada

Lisbeth 06.06.2007 - 12:43:

Savnede den allerede i forårskollektionen - et must i den kommende kollektion

Marianne 05.06.2007 - 15:02:

Super flot, men med lange ærmer.

Laat een opmerking achter voor DROPS 103-38