DROPS / 101 / 1

DROPS 101-1 by DROPS Design

DROPS trui met strepen, een wijde hals en koordje van ”Vivaldi”, ”Cotton Viscose” en ”Glitter”.

Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

Maat: S – M – L – XL - XXL
Materialen: DROPS Vivaldi van Garnstudio
100-100-150-150-150 gr nr. 09, lavendel
En gebruik: DROPS Cotton Viscose van Garnstudio
250-250-300-300-350 gr nr. 22, denimblauw
En gebruik: DROPS Glitter van Garnstudio
1 klosje voor alle maten van nr. 02, zilver

DROPS Rond- en sokkenbreinld 6 mm – of de breinld, die u nodig heeft voor de volgende steekverhouding: 14 st x 18 nld met 1 draad Vivaldi + 1 draad Cotton Viscose = 10 x 10 cm.
DROPS Haaknld 4 mm.

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden: strepen, truien,

Motief: Brei als volgt:
4 nld met Cotton Viscose + Glitter.
2 nld met Vivaldi + Glitter.
10 nld met Vivaldi + Cotton Viscose
4 nld met Cotton Viscose + Glitter
Brei verder tot de vereiste afmetingen met Vivaldi + Cotton Viscose.

Achter- en voorpand: Deze trui wordt in het rond gebreid op de rondbreinld.
Zet 118-128-140-154-168 st op met rondbreinld 6 mm en 2 draden Vivaldi + 1 draad Glitter. Neem 1 draad Vivaldi weg en brei 8 cm tricotst. Wissel naar 1 draad Vivaldi + 1 draad Cotton Viscose. Brei 1 nld tricotst en minder in deze nld tegelijkertijd gelijkmatig verdeeld 20 st = 98-108-120-134-148 st. Brei de volgende nld als volgt: * 2 st r samen breien, 1 omsl *, herhaal steeds *-*. Brei nog 4 nld tricotst. Plaats nu 1 merkdraad aan weerskanten (er zitten 49-54-60-67-74 st tussen de merkdraden). Brei door volgens het Motief – zie de beschrijving hierboven. Meerder tegelijkertijd vanaf een hoogte van 12-13-14-15-16 cm 5 x 1 st aan elke kant van de beide merkdraden op elke 5 cm = 118-128-140-154-168 st. Kant bij een hoogte van 34-35-36-37-38 cm aan weerskanten 6 st af voor de armsgaten (= 3 st aan weerskanten van de merkdraden). Het voor- en achterpand worden afzonderlijk verder gebreid.

Voorpand: = 53-58-64-71-78 st. Kant hierna af voor de armsgaten aan weerskanten in elke 2e nld: 0-0-1-2-3 x 2 st en 2-3-3-4-5 x 1 st = 49-52-54-55-56 st. Zet bij een hoogte van 44-46-48-50-52 cm de middelste 13-14-14-15-16 st op 1 draad (of stekenhouder) voor de hals. Kant vervolgens af aan de halszijden in elke 2e nld: 2 x 2 st en 2 x 1 st = 12-13-14-14-14 st voor elke schouder. Kant deze resterende st af bij een totale hoogte van 52-54-56-58-60 cm.

Achterpand: = 53-58-64-71-78 st. Kant af voor de armsgaten zoals beschreven voor het voorpand. Brei door tot een hoogte van 50-52-54-56-58 cm. Kant nu de middelste 23-24-24-25-26 st af voor de hals. Kant in de volgende nld 1 st af aan de halszijden = 12-13-14-14-14 st voor elke schouder. Kant deze resterende st af bij een totale hoogte van 52-54-56-58-60 cm.

Mouw: Zet 38-40-42-44-46 st op met sokkenbreinld 6 mm en 2 draden Vivaldi + 1 draad Glitter. Neem 1 draad Vivaldi weg en brei 12 cm tricotst in het rond. Wissel naar 1 draad Cotton Viscose + 1 draad Vivaldi. Brei 1 nld tricotst en minder tegelijkertijd gelijkmatig verdeeld 10 st in deze nld = 28-30-32-34-36 st. Brei de volgende nld als volgt: * 2 st r samen breien, 1 omsl *, herhaal steeds *-*. Brei nog 4 nld tricotst. Brei vervolgens door volgens het Motief zoals op het achter- en voorpand. Meerder tegelijkertijd vanaf een hoogte van 16 cm 9-9-9-10-11 x 2 st in het midden van de ondermouw op elke 3½-3½-3½-3-2½ cm = 46-48-50-54-58 st. Kant bij een hoogte van 49-48-47-46-44 cm 6 st af in het midden van de ondermouw. De rest van de mouw wordt heen en weer gebreid. Kant tegelijkertijd af voor de mouwkop aan weerskanten in elke 2e nld: 1 x 2 st, 3-4-5-6-8 x 1 st en kant vervolgens steeds 2 st af aan weerskanten tot een hoogte van 56 cm. Kant dan nog 1 x 3 st af aan weerskanten. Kant de resterende st af. De mouw heeft een totale lengte van ca 57 cm.

Afwerken: Sluit de schoudernaden en zet de mouwen in de trui.

Hals: Neem ca 60-70 st op rondom de hals (incl. de st van de draad van het voorpand) met rondbreinld 6 mm en 1 draad Vivaldi + 1 draad Glitter. Brei 1 nld tricotst en meerder tegelijkertijd gelijkmatig verdeeld naar een aantal van 70-80-80-80-90 st. Brei nog 3 nld en kant vervolgens losjes af met 2 draden Vivaldi + 1 draad Glitter.
Haak nu 1 tr met haaknld 4 mm en Vivaldi langs de onderkant van de trui en aan de onderkant van de mouwen als volgt: 1 v in de eerste st, * 1 l, 1 v in de volgende st *, herhaal steeds *-*.

Koordje: Knip 2 draden Cotton Viscose + 2 draden Glitter met een lengte van ca 6 meter. Vouw de draden dubbel en leg de lus om een deurknop of iets dergelijks. Hou de draad een beetje strak en draai hem op tot dat hij in elkaar kringelt als u het koord iets laat vieren. Pak een sleutel met een groot oog (of een schaar) en laat deze naar het midden van het koord glijden. Pak de lus van de deurknop en hou hem samen met het andere uiteinde in uw hand. Laat het koord opdraaien en leg vervolgens een knoop in beide uiteinden. Rijg de draad door de 1e nld van de hals – begin en eindig in het middenvoor. Maak een strik in het koordje.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 101-1.