DROPS / 39 / 5

Gone Fishing by DROPS Design

Gebreide DROPS Herentrui met kabels van “Fisherman”. Maat S - L.

Trefwoorden: hoge kraag, kabel, truien,

Maat: Small/Medium (Medium/Large)
Materiaal: DROPS Fisherman van Garnstudio,
1100 (1200) gr nr. 5, antraciet

DROPS Rondbreinaald en breinaalden zonder knop 4 mm en 8 mm, of de breinaalden die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

12 st x 16 nld met Fisherman op breinld 8 mm in tricotsteek = 10 x 10 cm.
Gebruik indien nodig dikkere of dunnere naalden. Brei altijd een proeflapje!

Boordsteek:
* 2 r, 2 av*. Herhaal steeds *-*.

Ribbelst (op de rondbreinaald):
1e nld recht, 2e nld averecht. Herhaal steeds de 1e en 2e nld.

Patroon:
Zie de teltekening (1 keer de teltekening = 1 rapport). De teltekening geeft het motief weer aan de goede kant. Zowel de heengaande als de teruggaande nld zijn weergegeven.

Panden:
Zet 136 (140) st op met rondbreinld 4 mm en antraciet. Brei rond. Brei 6 cm boordsteek. Wissel naar rondbreinld 8 mm. Brei verder in tricotsteek en meerder 44 (52) st gelijkmatig verdeeld in de 1e nld = 180 (192) st. Brei daarna verder over de nld volgens dit patroon: * 20 (23) st tricotsteek, 50 st volgens de teltekening, 20 (23) st tricotsteek * = voorpand, herhaal *_* voor het achterpand. Let op de steekverhouding. Brei bij een hoogte van 39 (41) cm de nld als volgt: Kant 2 st af voor het armsgat, 86 (92) st voorpand, kant 4 st af voor het armsgat, 86 (92) st achterpand, kant 2 st af voor het armsgat. Let er op dat de kabels middenvoor en middenachter komen en dat de kabels aan de goede kant worden gebreid. Brei het voor- en achterpand apart verder.

Voorpand: = 86 (92) st.
Kant daarna 1 (2) keer 2 st af voor het armsgat in iedere 2e nld = 82 (84) st. Kant bij een hoogte van 62 (64) cm de middelste 28 (28) st af voor de hals. Kant daarna aan beide halszijden af in iedere 2e nld: 1 keer 2 st en 2 keer 1 st. Kant alle st af bij een totale hoogte van 68 (70) cm.

Achterpand: = 86 (92) st.
Kant af voor het armsgat zoals bij het voorpand = 82 (84) st. Kant bij een hoogte van 66 (68) cm de middelste 32 (32) st af voor de hals. Kant in de volgende nld aan beide halszijden nog 2 st af. Kant alle st af bij een totale hoogte van 68 (70) cm.

Mouwen:
Zet 32 (32) st op met breinaalden zonder knop 4 mm en antraciet. Brei rond. Brei 6 cm boordsteek. Wissel naar breinaalden zonder knop 8 mm. Brei verder in tricotsteek en meerder 4 (4) st gelijkmatig verdeeld in de 1e nld = 36 (36) st. Meerder bovendien na de boordsteek 17 (17) keer 2 st midden in de ondermouw in iedere 3e nld = 70 (70) st. Kant, als de mouw een hoogte heeft van 51 (51) cm, midden in de ondermouw 4 st af. Brei het werk verder heen en weer op de breinld. Kant daarna 4 keer 4 st aan weerszijden af voor de mouwkop in iedere 2e nld. Kant de resterende st af. De totale hoogte is nu ca 57 (57) cm.

Afwerken:
Sluit de schoudernaden. Neem ca 80 st op rond de hals met breinaalden zonder knop 4 mm en antraciet. Brei 2 nld ribbelst. Brei daarna 9 cm boordsteek. Kant alle st af. Naai de mouwen in de trui.

= zet 3 st op een hulpnld voor het werk, brei 3 st recht, brei de 3 st van de hulpnld recht
= zet 3 st op een hulpnld voor het werk, brei 3 st averecht, brei de 3 st van de hulpnld recht
= zet 3 st op een hulpnld achter het werk, brei 3 st recht, brei de 3 st van de hulpnld recht
= zet 3 st op een hulpnld achter het werk, brei 3 st recht, brei de 3 st van de hulpnld averecht

Joyce Gielen 09.08.2017 - 18:33:

Ik heb het drops fisherman garen opgezocht. Dit is 92 m per 50 gr. Voor de trui zou ik 1200 gram nodig hebben. Dit houd dan in dat ik 24 bollen x 92m = 2208 m nodig heb om deze trui te breien. Klopt dit wel? Het lijkt me zo veel! Kunnen jullie met me meekijken? Wil er graag aan beginnen! Alvast bedankt!

DROPS Design 15.08.2017 kl. 17:27:

Hoi Joyce, Ja, dat klopt inderdaad. Het lijkt heel veel, maar dik garen/ grote pennen neemt veel meer garen, dus heb je meer nodig. Daarnaast brei je in kabels en een grotere maat, wat ook meer garen neemt.

Frances Thorn 18.01.2016 - 17:06:

Directions are to increase to 180 stitches for small size. At 12 stitches to 10 cm gauge that calculates to 150 cm circumference (75 cm each front & back). The diagram shows 63 cm. Has this discrepancy been explained or corrected? 67 cm width as shown on the diagram calculates to 67 / 10 x 12 = 80.4 stitches. x 2 for front & back = 161 stitches, not 180 stitches. Where do I go from here? I’d like to start this project.

DROPS Design 19.01.2016 kl. 09:29:

Dear Mrs Thorn, gauge is here in stocking st while you have to work cables in the middle on back piece and in the middle of front piece, which will tighten piece. If your tension in stocking st is correct, keep it while working and you'll get the final measurements stated for your size in measurement chart. Happy knitting!

Mészáros Judit 27.09.2015 - 10:29:

Hei! Please hungarian translate.Thanks! Kérhetnék magyar nyelvű leírást? Köszönöm!

Astrid 11.12.2014 - 09:59:

Jeg kan ikke finde mønstret på huen, kan I hjælpe mig med det?

DROPS Design 19.12.2014 kl. 19:09:

Hej Astrid. Jeg har bedt om at faa huen tilföjet paa mönstret.

Theresa 25.11.2013 - 22:06:

I cannot understand how to evenly add 52 stitches into 140 stitches. I would have to add a stitch every 2.69 stitches. I checked the original pattern and it indicates the same instruction. Please explain. Thank you.

DROPS Design 26.11.2013 kl. 09:18:

Dear Theresa, this number of inc is required to get the correct measurement on body because of cables. You will sure find different methods to inc in our videos. Happy knitting!

DROPS Design NL 19.12.2011 - 11:49:

Ik heb nu het patroon aangepast naar de nieuwe versies. Onderstaande is standaard op alle oude patronen. Wij passen ze wel lopend en handmatig aan.

DROPS Design NL 19.12.2011 - 11:44:

Patroon: De Nederlandse verklaring van de symbolen in de teltekening staan onderaan dit patroon, in dezelfde verticale volgorde als de symbolen bij de teltekening.

Marnella 18.12.2011 - 13:17:

Bij de teltekening van het kabelmotief staat niet de nederlandse vertaling, maar het oorspronkelijke Noors (?). Kunnen jullie mij en anderen helpen aan een Nederlandse vertaling?

Eichenfeld Susanne 06.12.2011 - 13:00:

Hallo, ich meine bei dieser Anleitung hat sich ein Fehler eingeschlichen. Zeichenerklärung Pfeil nach unten muß heissen 3 Maschen links/ 3 Maschen rechts von Hilfsnadel (nicht 3re,3li von Hilfsnadel). viele Grüße

DROPS Design NL 14.01.2010 - 15:27:

Het patroon voor de muts vind je onder patroon 40-3. Succes! Gr. Tine

Laat een opmerking achter voor DROPS 39-5