DROPS / 33 / 2

DROPS 33-2 by DROPS Design

DROPS Vest met ajourpatroon van “Muskat”. Kort en lang model. Maat S – L.

Trefwoorden: bloem, v-hals, vesten,
Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

Maat: Small/medium (Medium/large)
Materiaal: DROPS Muskat van Garnstudio,
600 (600) gr nr. 18, wit

DROPS Knopen: 5 stk
DROPS Rondbreinaald en breinaalden zonder knop 3 mm en 4 mm, of de breinaalden die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

Het model op de foto is het korte model.

20 st x 26 nld met Muskat op breinld 4 mm in tricotsteek = 10 x 10 cm. Gebruik indien nodig dikkere of dunnere naalden. Brei altijd een proeflapje!

Ribbelst (heen en weer breien):
Alle naalden recht breien.

Nop:
Meerder tot 4 st in 1 st door afwisselend voor en achter in de st te steken. Brei nld tricotsteek heen en weer over deze 4 st. Brei dan de 4e st sm tot 1 st.

Patroon:
Zie teltekening M.1 – M.3 (1 keer de teltekening = 1 rapport). De teltekening geeft het motief weer aan de goede kant. Zowel de heengaande als de teruggaande nld zijn weergegeven. De Nederlandse verklaring van de symbolen in de teltekening staan onderaan dit patroon, in dezelfde verticale volgorde als de symbolen bij de teltekening. Brei het hele patroon in tricotsteek.

Lang Model:
Brei voor een lang model als volgt: Panden: Zet 20 st meer op en meerder 20 st minder na M.1. Vermeerder de maten tot aan de hals, de armsgaten en het afkanten met 20 cm. Lengte vest = 73 (75) cm. Neem ca 30 st meer op voor de voorbies en kant af voor 6 knoopsgaten. Vermeerder de hoeveelheid garen met 100 gr.

Panden:
Brei het vest heen en weer op de rondbreinaald. Gezien het grote aantal steken kunt u beter geen rechte breinld gebruiken. Zet 202 (212) st (inclusief 1 kantst aan weerszijden van middenvoor) op rondbreinld 3 mm en wit. Brei volgens teltekening M.1, brei de kantst steeds in ribbelst. Wissel naar rondbreinld 4 mm. Brei verder in tricotsteek (brei de kantst in ribbelst). Meerder 20 (30) st gelijkmatig verdeeld in de 1e nld = 222 (242) st. Brei de volgende nld als volgt: 2 (3) st tricotsteek, * M.2, 3 (5) st tricotsteek *, herhaal *-* 9 keer, M.2, 3 (4) st tricotsteek. Brei na M.2 verder in tricotsteek. Brei bij een hoogte van 24 (26) cm de nld als volgt: 54 (59) st voorpand, kant 4 st af voor het armsgat, 106 (116) st achterpand, kant 4 st af voor het armsgat, 54 (59) st voorpand. Brei ieder deel apart verder.

Voorpand: = 54 (59) st.
Kant daarna af voor het armsgat in iedere 2e nld: 1 keer 2 st en 1 (4) keer 1 st = 51 (53) st. Kant vanaf een hoogte van 33 (35) cm af voor de hals in iedere 2e nld: 1 keer 8 st, 3 keer 3 st, 4 keer 2 st, 8 keer 1 st en daarna in iedere 4e nld: 2 keer 1 st. Kant alle st af bij een totale hoogte van 53 (55) cm.

Achterpand: = 106 (116) st.
Kant af voor het armsgat zoals bij het voorpand = 100 (104) st. Kant bij een hoogte van 42 (44) cm de middelste 32 (32) st af voor de hals. Kant daarna aan beide halszijden af in iedere 2e nld: 2 keer 3 st, 4 keer 2 st, en 4 keer 1 st. Kant alle st af bij een totale hoogte van 53 (55) cm.

Mouwen:
Zet 50 (50) st op met breinaalden zonder knop 3 mm en wit. Brei rond. Brei volgens teltekening M.1 (let er op dat er één rapport midden op de mouw komt). Wissel na M.1 naar breinaalden zonder knop 4 mm. Brei volgens teltekening M.2 midden op de mouw, brei tricotsteek aan weerszijden. Meerder bovendien 5 keer 2 st midden in de ondermouw in iedere 2e nld, en daarna 28 keer 2 st in iedere 3e nld = 116 (116) st. Brei na M.2 verder in tricotsteek. Kant, als de mouw een hoogte heeft van 46 (46) cm, midden in de ondermouw 8 st af. Brei het werk verder heen en weer op de breinld. Kant daarna 5 keer 5 st aan weerszijden af voor de mouwkop in iedere 2e nld. Kant de resterende st af. De hoogte is nu ca 51 (51) cm.

Afwerken:
Sluit de schoudernaden. Neem 182 st op rond de hals met rondbreinld 3 mm en wit (70 st boven het achterpand en 66 st boven elk voorpand). Brei volgens teltekening brei M.3, met 1 kantst aan weerszijden van middenvoor, heen en weer op de breinld. Kant, als er nog 5 nld van M.3 gebreid moeten worden, gelijkmatig verdeeld in de nld 25 st af. Kant de resterende st af nadat M.3 helemaal gebreid is.
Neem ca 80-90 st op langs het linker voorpand met rondbreinld 3 mm en wit. Brei heen en weer op de breinld - als volgt (gezien aan de goede kant van het werk): 1 nld av, 2,5 cm tricotsteek, 1 nld av, 1 nld r, 1 nld av. Kant alle st af. Herhaal dit langs het rechter voorpand, maar kant na 1 cm gelijkmatig verdeeld op de breinld af voor 5 knoopsgaten - 1 knoopsgat = kant 2 st af. Zet in de volgende nld 2 nieuwe st op boven de afgekante st. Naai de mouwen in het vest. Zet de knopen aan.

VERKLARING SYMBOLEN TELTEKENING:
= recht
= averecht
= 2 r sm, 1 omslag
= 1 omslag, haal 1 st r af, brei 1 st r, haal de afgehaalde st over de gebreide st.
= 1 omslag, haal 1 st r af, brei 2 st r sm, haal de afgehaalde st over de samengebreide st, 1 omslag.
= nop, zie de beschrijving hierboven

= 2 recht samen, 1 omslag
= 1 omslag, 1 st afhalen, 1 recht, afgehaalde steek overhalen
= 1 recht, 1 st afhalen, 2 recht samen, afgehaalde steek overhalen, 1 omslag
= bobbel - zie beschrijving

Raili 01.05.2015 - 12:56:

Mikä on langan menekki?

DROPS Design 11.05.2015 kl. 13:28:

Langanmenkki on 600 grammaa valkoista, nro 18. Tiedot on lisätty ohjeeseen.

Laat een opmerking achter voor DROPS 33-2