DROPS / 205 / 11

Breakfast in Paris Jacket by DROPS Design

Gehaakt vest met bobbels in DROPS Air. Maat: S - XXXL

DROPS design: Patroon ai-223
Garengroep C of A + A
----------------------------------------------------------

450-500-550-600-650-700 g kleur nr 17, denimblauw

STEKENVERHOUDING:
14 stokjes in de breedte en 8.5 toeren in de hoogte = 10 x 10 cm.

HAAKNAALD:
DROPS HAAKNAALD 5 mm
De haaknaald is slechts een richtlijn! Als u te veel steken heeft op 10 cm, haak dan verder met een grotere haaknaald. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, haak dan verder met een kleinere haaknaald.

DROPS BUFFELHOORNKNOPEN hoekig NR: 537: 5-5-5-6-6-6 stuks

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 44.91€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

TIP VOOR DE LOSSE:
Het is belangrijk dat u de lossen op het begin van het werk niet te stevig haakt, gebruik een grotere haaknaald als de rand te strak is.

VOORBIES TIP:
Het is belangrijk dat telpatronen A.15, A.16, A.22 en A.23 niet te strak worden gehaakt (= voorbiessteken). Dit is met name belangrijk bij het minderen voor de V-hals.

PATROON:
Zie telpatronen A.1 en A.23. Niet alle telpatronen worden gebruikt in alle maten.

BOBBEL - HAAK 5 DRIEDUBBELE STOKJES SAMEN:
Haak 1 driedubbel stokje maar wacht met de laatste doorhaling = 2 lussen op haaknaald. Haak 4 driedubbele stokjes op dezelfde manier = 6 lussen op de haaknaald. Maak 1 omslag op de haaknaald en haal door alle lussen op de haaknaald. Trek goed aan voordat u verder gaat.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Minder 1 stokje door 2 stokjes samen te haken als volgt: Haak 1 stokje maar wacht met de laatste omslag en doorhaling, haak nog 1 stokje op dezelfde manier. Maak 1 omslag en haal door alle lussen op de haaknaald (= 1 stokje geminderd).

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

VEST - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Wordt heen en weer gehaakt in verschillende delen en op het eind samengenaaid.

ACHTERPAND:
Haak losjes 70-76-82-88-96-104 lossen met haaknaald 5 mm en Air – als de lossen niet losjes genoeg gehaakt worden, gaat het werk samentrekken op de rand – lees TIP VOOR DE LOSSE in de uitleg hierboven. Haak telpatronen A.1-A.4 als volgt aan de goede kant:
Haak A.1 over 1-1-1-1-1-1 steek, haak A.2 over 0-2-0-2-2-2 steken, haak A.3 tot er 1 steek over is (= 17-18-20-21-23-25 keer) en haak A.4 over 1 steek.
Haak de telpatronen 1 keer in de hoogte.

Ga verder met haken volgens telpatronen A.5-A.10 als volgt aan de goede kant:

MAAT S: Haak telpatroon A.5 over 1 steek, haak telpatroon A.6 over 1 steek, haak telpatroon A.7 over 1 steek, haak telpatroon A.8 tot er 3 steken over zijn (= 8 keer), haak telpatroon A.6 over 2 steken en haak telpatroon A.10 over 1 steek.

MAAT M: Haak telpatroon A.5 over 1 steek, haak telpatroon A.6 over 1 steek, haak telpatroon A.8 tot er 2 steken over zijn (= 9 keer), haak telpatroon A.6 over 1 steek en haak telpatroon A.10 over 1 steek.

MAAT L: Haak telpatroon A.5 over 1 steek, haak telpatroon A.9 tot er 1 steek over is (= 10 keer) en haak telpatronen A.10 over 1 steek.

MAAT XL: Haak telpatroon A.5 over 1 steek, haak telpatroon A.6 over 2 steken, haak telpatroon A.7 over 1 steek, haak telpatroon A.8 tot er 4 steken over zijn (= 10 keer), haak telpatroon A.6 over 3 steken en haak telpatroon A.10 over 1 steek.

Maat XXL: Haak telpatroon A.5 over 1 steek, haak telpatroon A.6 over 2 steken, haak telpatroon A.7 over 1 steek, haak telpatroon A.8 tot er 4 steken over zijn (= 11 keer), haak telpatroon A.6 over 3 steken en haak telpatroon A.10 over 1 steek.

MAAT XXXL: Haak telpatroon A.5 over 1 steek, haak telpatroon A.6 over 2 steken, haak telpatroon A.7 over 1 steek, haak telpatroon A.8 tot er 4 steken over zijn (= 12 keer), haak telpatroon A.6 over 3 steken en haak telpatroon A.10 over 1 steek.

DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Ga verder met haken tot het werk 38-39-40-41-42-43 cm meet in totaal.

LEES HET VOLGENHET DEEL HELEMAAL DOOR VOORDAT U VERDER GAAT!
Haak niet over de buitenste 2-2-3-3-3-3 steken aan elke kant – naai hier later de mouwen in de trui. Knip het garen af en begin de volgende toer door in de 3e-3e-4e-4e-4e-4e steek vanaf de kant te haken en stop als er 2-2-3-3-3-3 steken over zijn op de toer = 66-72-76-82-90-98 steken.
LET OP: Zorg ervoor dat u verder gaat met het bobbelpatroon boven elkaar. Haak zoals hiervoor tot het werk 48-50-52-54-56-58 cm meet. De bobbels worden nu niet meer gehaakt, vervang 1 bobbel met 1 stokje. Ga verder met haken tot het werk 52-54-56-58-60-62 cm meet.
De middelste 12-12-14-14-16-16 stokjes worden nu niet meer gehaakt (= hals) = 27-30-31-34-37-41 stokjes op elke schouder. Haak 1 stokje in elk stokje. Minder TEGELIJKERTIJD op de eerste toer aan de goede kant 1 stokje richting de hals, lees TIP VOOR HET MINDEREN. Herhaal het minderen op de volgende toer aan de goede kant = 25-28-29-32-35-39 stokjes. Haak tot het werk 56-58-60-62-64-66 cm meet in totaal. Haak de andere schouder op dezelfde manier.

LINKER VOORPAND (als het kledingstuk gedragen wordt):
Haak losjes 40-43-46-49-53-57 lossen met haaknaald 5 mm en Air – als de lossen niet losjes genoeg worden gehaakt, gaat het werk samentrekken op de rand – lees TIP VOOR DE LOSSE in de uitleg hierboven.
Haak volgens telpatronen A.11 tot A.15 als volgt aan de goede kant:

MAAT S: Haak telpatroon A.11 over 1 steek, haak telpatroon A.12 over 2 steken, haak telpatroon A.14 tot er 5 steken over zijn (= 8 keer) en haak A.15 over 5 steken (= voorbies).

MAAT M: Haak telpatroon A.11 over 1 steek, haak telpatroon A.12 over 1 steek, haak telpatroon A.14 tot er 5 steken over zijn (= 9 keer) en haak A.15 over 5 steken (= voorbies).

MAAT L: Haak telpatroon A.11 over 1 steek, haak telpatroon A.14 tot er 5 steken over zijn (= 10 keer) en haak telpatroon A.15 over 5 steken (= voorbies).

MAAT XL, XXL en XXXL: Haak telpatroon A.11 over 1-1-1 steek, haak telpatroon A.13 over 3-3-3 steken, haak telpatroon A.14 tot er 5 steken over zijn (= 10-11-12 keer) en haak telpatroon A.5 over 5-5-5 steken (= voorbies).

ALLE MATEN: Haak de telpatronen 1 keer in de hoogte in totaal. Lees VOORBIES TIP in de uitleg hierboven. Ga verder met haken volgens telpatronen A.5, A.6, A.20, A.21 en A.22 als volgt aan de goede kant:

MAAT S en M: Haak telpatroon A.5 over 1 steek, haak telpatroon A.6 over 2-5 steken, haak telpatroon A.21 tot er 5 steken over zijn (= 4-4 keer) en haak telpatroon A.22 over 5 steken (= voorbies).

MAAT L: Haak telpatroon A.5 over 1 steek, telpatroon A.6 over 1 steek, telpatroon A.20 over 7 steken, haak telpatroon A.21 tot er 5 steken over zijn (= 4 keer) en haak telpatroon A.22 over 5 steken (= voorbies).

MAAT XL EN XXXL: Haak telpatroon A.5 over 1 steek, telpatroon A.6 over 3-3 steken, haak telpatroon A.21 tot er 5 steken over zijn (= 5-6 keer) en haak telpatroon A.22 over 5 steken (= voorbies).

Maat XXL: Haak telpatroon A.5 over 1 steek, haak telpatroon A.20 over 7 steken, haak telpatroon A.21 tot er 5 steken over zijn (= 5 keer) en haak telpatroon A.22 over 5 steken (= voorbies).

ALLE MATEN: Ga verder volgens de telpatronen tot het werk 38-39-40-41-42-43 cm meet in totaal. Haak dan de armsgaten aan de goede kant van het voorpand door niet langer over de buitenste 2-2-3-3-3-3 steken in de zijkant haken (tegenovergestelde kant van de voorbies). Dit wordt gedaan op een toer op de verkeerde kant: Eindig de toer als er 2-2-3-3-3-3 steken over zijn. Dit wordt gedaan op een toer aan de goede kant: Knip het garen af, begin met haken in de 3e-3e-4e-4e-4e-4e steek vanaf de zijkant. LET OP: Ga verder met bobbelpatroon in de hoogte zoals hiervoor maar pas aan zodat u niet in de 3 buitenste steken richting de zijkant haakt (vervang 1 bobbel met 1 stokje).
Minder tegelijkertijd bij een hoogte van 40-39-43-45-42-48 cm, 1 steek aan de binnenkant van de 5 voorbiessteken door 2 stokjes samen te haken – lees TIP VOOR HET MINDEREN. Herhaal het minderen om de toer 8-8-9-9-10-10 keer in totaal. LET OP: Ga verder met bobbelpatroon in de hoogte zoals hiervoor maar pas aan zodat u niet in de 4 buitenste steken richting de voorbies haakt (vervang 1 bobbel met 1 stokje).
Tegelijkertijd bij een hoogte van ongeveer 48-50-52-54-56-58 cm, worden de bobbels niet meer gehaakt, vervang 1 bobbel met 1 stokje. Als alle minderingen voor de V-hals en de armsgaten klaar zijn, zijn er 30-33-34-37-40-44 steken op de toer.
Ga verder met haken tot het werk 56-58-60-62-64-66 cm meet. De schouder is nu klaar, haak nu over de 5 voorbiessteken (= de halsrand die vastgemaakt wordt aan de halsrand op het achterpand). Als de laatste toer aan de goede kant was, keer dan het werk en haak op de verkeerde kant. Als de laatste toer op de verkeerde kant was, knip dan het garen af en haak aan de goede kant in de 5 voorbiessteken. Haak tot het werk ongeveer 7-7-8-8-9-9 cm meet vanaf de schouder. Knip het garen af, maar laat ongeveer 20 cm over - dit wordt later gebruikt voor de afwerking.

RECHTER VOORPAND (als het kledingstuk gedragen wordt):
Haak losjes 40-43-46-49-53-57 lossen met haaknaald 5 mm en Air – als de lossen niet los genoeg gehaakt worden, gaat het werk samentrekken op de rand – lees TIP VOOR DE LOSSE in de uitleg hierboven. Haak volgens A.16 tot A.19 als volgt aan de goede kant:

MAAT S: Haak telpatroon A.16 over 5 steken, haak telpatroon A.17 tot er 3 steken over zijn (= 8 keer), haak telpatroon A.18 over 2 steken en haak telpatroon A.19 over 1 steek.

MAAT M: Haak telpatroon A.16 over 5 steken, haak telpatroon A.17 tot er 3 steken over zijn (= 9 keer), haak telpatroon A.18 over 1 steek en haak telpatroon A.19 over 1 steek.

MAAT L: Haak telpatroon A.16 over 5 steken, haak telpatroon A.17 tot er 1 steek over is (= 10 keer) en haak telpatroon A.19 over 1 steek.

MAAT XL, XXL en XXXL: Haak telpatroon A.16 over 5 steken, haak telpatroon A.17 tot er 4-4-4 steken over zijn (= 10-11-12 keer), haak telpatroon A.18 over 3 steken en haak telpatroon A.19 over 1 steek.

ALLE MATEN: Haak telpatronen 1 keer in de hoogte. Lees VOORBIES TIP in uitleg hierboven. Ga verder met haken volgens telpatronen A.6, A.8, A.10, A.20 en A.23 als volgt aan de goede kant:

MAAT S en M: Haak telpatroon A.23 over 5-5 steken (= voorbies), haak telpatroon A.8 tot er 3-6 steken over zijn (= 4-4 keer), haak telpatroon A.6 over 2-5 steken en haak telpatroon A.10 over 1-1 steek.

MAAT L: Haak telpatroon A.23 over 5 steken (= voorbies), haak telpatroon A.8 tot er 1 steek over is (= 5 keer) en haak telpatroon A.10 over 1 steek.

MAAT XL: Haak telpatroon A.23 over 5 steken (= voorbies), haak telpatroon A.8 tot er 4 steken over zijn (= 5 keer), haak telpatroon A.6 over 3 steken en haak telpatroon A.10 over 1 steek.

Maat XXL: Haak telpatroon A.23 over 5 steken (= voorbies), haak telpatroon A.8 tot er 8 steken over zijn (= 5 keer), haak telpatroon A.20 over 7 steken en haak telpatroon A.10 over 1 steek.

MAAT XXXL: Haak telpatroon A.23 over 5 steken (= voorbies), haak telpatroon A.8 tot er 4 steken over zijn (= 6 keer), haak telpatroon A.6 over 3 steken en haak telpatroon A.10 over 1 steek.

ALLE MATEN:
LEES HET VOLGENHDE DEEL HELEMAAL DOOR VOORDAT U VERDER GAAT!
Ga verder volgens de telpatronen tot het werk 38-39-40-41-42-43 cm meet in totaal. Haak dan de armsgaten in de linkerkant van het voorpand door niet langer over de buitenste 2-2-3-3-3-3 steken aan de zijkant te haken (tegenovergestelde kant van de voorbies). Dit wordt gedaan op een toer aan de goede kant: Eindig de toer als er 2-2-3-3-3-3 steken over zijn. Dit wordt gedaan op een toer op de verkeerde kant: Knip het garen af, begin met haken in de 3e-3e-4e-4e-4e-4e steek vanaf de zijkant. LET OP: Ga verder met bobbelpatroon in de hoogte zoals hiervoor maar pas aan zodat u niet in de 3 buitenste steken richting de zijkant haakt (vervang 1 bobbel met 1 stokje).
Minder tegelijkertijd bij een hoogte van 40-39-43-45-42-48 cm 1 steek aan de binnenkant van de 5 voorbiessteken door 2 stokjes samen te haken – lees TIP VOOR HET MINDEREN. Herhaal het minderen om de toer 8-8-9-9-10-10 keer in totaal. LET OP: Ga verder met bobbelpatroon in de hoogte zoals hiervoor maar pas aan zodat u niet in de 4 buitenste steken richting de voorbies haakt (vervang 1 bobbel met 1 stokje).
Tegelijkertijd bij een hoogte van ongeveer 48-50-52-54-56-58 cm, worden er geen bobbels meer gehaakt, vervang 1 bobbel met 1 stokje. Als alle minderingen voor de V-hals en de armsgaten klaar zijn, zijn er 30-33-34-37-40-44 steken op de toer.
Ga verder met haken tot het werk 56-58-60-62-64-66 cm meet. De schouder is nu klaar, haak nu over de 5 voorbiessteken (= halsrand die vastgemaakt wordt aan de halsrand op het achterpand). Als de laatste toer op de verkeerde kant was, keer dan het werk en haak aan de goede kant. Als de laatste toer aan de goede kant was, knip dan het garen af en haak op de verkeerde kant in de 5 voorbiessteken. Haak tot het werk ongeveer 7-7-8-8-9-9 cm meet vanaf de schouder. Knip het garen af, maar laat ongeveer 20 cm over – dit wordt later gebruikt voor de afwerking.

MOUWEN:
Haak losjes 52-54-56-58-62-66 lossen op haaknaald 5 en Air. Haak 2-2-3-3-3-3 toeren met stokjes heen en weer gehaakt (naai hier later het lijf aan de mouw). Haak dan stokjes heen en weer gehaakt, maar breng iedere toer samen met 1 halve vaste in het eerste gehaakte stokje op de toer en keer het werk (zodat het textuurpatroon over de hele mouw hetzelfde is en om te voorkomen dat u op het einde samen moet naaien). Haak tot het werk in totaal 20-19-18-17-15-13 cm meet (er is ongeveer 34 cm over tot de gewenste afmetingen voor alle maten). Meerder nu 2 stokjes op de onderkant van de mouw, meerder door 2 stokjes aan de binnenkant van de eerste en het laatste stokje op de toer te haken (= 2 stokjes gemeerderd). Herhaal het meerderen iedere 3e toer 8 keer in totaal = 68-70-72-74-78-82 steken.
Haak tot het werk 48-47-46-45-43-41 cm meet (LET OP! Minder voor de grotere maten vanwege bredere schouders). Minder op de volgende toer door 2 aan 2 stokjes samen te haken over de hele toer = 34-35-36-37-39-41 steken. Haak nog 1 toer en minder 6-7-4-5-3-5 steken verdeeld = 28-28-32-32-36-36 steken. Haak nu een rand op de onderkant van de mouw als volgt aan de goede kant: Haak 3 lossen (= vervangt het 1e stokje), haak 1 stokje om het volgende stokje vanaf de voorkant van het werk, * haak 1 stokje om elk van de 2 volgende stokjes vanaf de achterkant van het werk, haak 1 stokje om elk van de volgende 2 stokjes vanaf de voorkant van het werk *, haak van *-* over de hele toer. Ga zo verder met haken tot de rand ongeveer 4 cm meet, de mouw meet ongeveer 54-53-52-51-49-47 cm. Knip en hecht het garen af.
Haak een andere mouw op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden rand tot rand om een rommelige naad te vorkomen. Naai de mouwen in de trui – het deel dat heen en weer gehaakt is op de bovenkant van de mouw wordt vast gemaakt aan het voor-/achterpand waar de armsgaten gemaakt zijn. Naai de zijnaden dicht. Naai het einde van de 5 voorbiessteken van het linker voorpand samen met het einde van de 5 voorbiessteken op de rechter kant - zorg ervoor dat de voorbies niet draait = halsrand. Plaats de rand van de voorbiessteken zodat tegen de rand van de hals op het achterpand zit, hecht de voorbies aan met kleine steken. Hecht de knopen aan de linker voorbies, knoop door de steken op de rechter voorbies. De bovenste knoop moet komen waar de V-hals begint en de onderste knoop wordt ongeveer 2 cm vanaf de rand op de onderkant geplaatst. Plaats dan de overgebleven 3-3-3-4-4-4 knopen verdeeld hier tussen.

Telpatroon

= Toer begint met 3 lossen, deze vervangt het 1e stokje in het telpatroon. Haak op de volgende toer het laatste stokje in de derde van deze lossen.
= stokje in de steek
= haak 1 stokje om het volgende stokje vanaf de achterkant van het werk
= haak 1 stokje om het volgende stokje vanaf de voorkant van het werk
= BOBBEL - HAAK 5 DRIEDUBBELE STOKJES SAMEN - zie uitleg in patroon

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 205-11) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (12)

Ourd59 01.12.2020 - 17:58:

Vous avez oublié de compter la brides de démarrage ( 3 m en l’air )

DROPS Design 02.12.2020 kl. 07:20:

Bonjour Ourd59, ce que vous appelez la bride de démarrage, c'est le diagramme A.1 autrement dit les 3 mailles en l'air du début du 1er rang - cf décompte ci-dessous. Bon crochet!

Ourd59 01.12.2020 - 12:55:

Bonjour Êtes vous sûre qu’il faut monter 104 mailles pour la taille XXXL car si on suit le schéma au 1 er rang sur le schéma il faut faire 3 mailles en l’air on arrive avec un total 105 m Merci

DROPS Design 01.12.2020 kl. 17:02:

Bonjour Ourd59, crochetez les 104 mailles en l'air ainsi: A.1 au-dessus de la première maille (= les 3 mailles en l'air du début du rang = 1ère bride du rang), crocheter A.2 au-dessus des 2 mailles suivantes, répéter A.3 jusqu'à ce qu'il reste 1 maille (= 25 fois 4 mailles) et crocheter A.4 au-dessus de la dernière maille, autrement dit: 1 + 2 + 25x4 + 1 = 104 mailles. Bon crochet!

Simona 01.11.2020 - 11:53:

Non ho capito bene la parte alla fine dello scollo... Lavorare sulle cinque maglie del bordo per 7 cm ma in che senso??

DROPS Design 02.11.2020 kl. 10:38:

Buongiorno Simona, in questo punto deve lavorare solo sulle 5 maglie del bordo che poi andrà cucito sul retro del collo. Buon lavoro!

Kim 05.10.2020 - 14:03:

Ich bin ein Anfänger was die Diagramme angeht, habe mir auch die Anleitungen dazu angesehen aber ich verstehe trotzdem nicht wie man die Diagramme häkelt. Ich schlage 76 Luftmaschen an, dann kommen die Diagramme A1 bis A4, die die ergeben 8maschen, werden die dann wiederholt bis zum Ende der Reihe gehäkelt und dann erst die nächste Reihe?? Ich tappe da total im Dunkeln. Liebe Grüße und Danke im voraus kim

DROPS Design 05.10.2020 kl. 15:59:

Liebe Kim, die 76 Maschen häkeln Sie bei Hinreihen wie folgt: A.1 über 1 Masche, A.2 über die 2 nächsten Maschen, A.3 (= 4 Maschen) bis noch 1 Masche übrig ist übrig ist (= 18 Mal in der Breite = über die nächsten 72 Maschen) und A.4 über 1 Masche = 1+2+72+1= 76 M. Bei den Rückreihen häkeln Sie: A.4, A.3 (lesen Sie jetzt links nach rechts) und mit A.2 und A.1 enden. Hier lesen Sie mehr über Diagramme. Viel Spaß beim häkeln!

Erica 14.08.2020 - 20:47:

Hej, Vad betyder "virka en stolpe om nästa stolpe"? Förstår inte och hittar ingen förklaring på Youtube!

DROPS Design 18.08.2020 kl. 13:14:

Hej Erica. Kanske denna video kan vara till hjälp för att du ska förstå principen, även om det inte visas exakt stolpe om stolpe. Mvh DROPS Design

Oksana 26.11.2019 - 19:26:

For right front in size M it says: ... until 3 stitches remain (= 9 times), work diagram A.18 over 1 stitch and work diagram A.19 over 1 stitch. 3 stichers remain or maybe - 2sts?

DROPS Design 30.11.2019 kl. 20:26:

Dear Oksana, yes, it's 2 stitches and not 3. It's a mistake in the translation, we' ll correct it at soon as possible. Thank you.

Oksana 24.11.2019 - 16:29:

For right front in size M it says: ... until 3 stitches remain (= 9 times), work diagram A.18 over 1 stitch and work diagram A.19 over 1 stitch. 3 stichers remain or maybe - 2sts?

DROPS Design 27.11.2019 kl. 07:47:

Dear Oksana, thanks for your feedback, our design team will check; thank you in advance for your patience.

Hanneke 14.10.2019 - 09:12:

Leuk, als het patroon er is, ga ik meteen aan de slag.

Astrid 18.09.2019 - 07:09:

Har allerede bestemt meg for hvilken farge jeg skal hekle denne i! Gleder meg kjempemye til mønsteret kommer!!!

Erica Van Der Griendt 13.09.2019 - 20:30:

Ik heb mijn haaknaald al vast, nu nog het patroon!

Laat een opmerking achter voor DROPS 205-11