Wie man Häkeldiagramme liest

Schlagwörter: anfänger, Diagramm, häkelmuster,

Ein Häkeldiagramm besteht aus Symbolen, 1 Symbol = 1 Masche – die Symbolerklärung beschreibt, wie die Masche gehäkelt werden muss. Das Diagramm zeigt alle Maschen, wie sie auf der Vorderseite erscheinen (es sei denn, etwas anderes ist angegeben).

Ein typisches Häkeldiagramm sieht oft wie folgt aus:

1: A.1 ist die Bezeichnung des Diagramms und gilt für das ganze Diagramm – innerhalb der Klammern. Das, was innerhalb der Klammern steht, ist 1 Rapport des Diagramms.
2: Dies ist die Symbolerklärung, die beschreibt, wie jedes Symbol gehäkelt werden muss.
Blaue Pfeile: Die Symbole werden in oder um das Symbol gehäkelt, das die direkt darunter liegende Masche darstellt. Manchmal werden mehrere Maschen in dieselbe Masche (= dasselbe Symbol) gehäkelt.
Lilafarbene Ovale und Pfeil: es wird nicht immer in alle Maschen gehäkelt: Manchmal wird eine Luftmasche gehäkelt und das direkt darunter liegende Stäbchen wird übersprungen.

Man lies ein Häkeldiagramm genau entgegengesetzt zu der üblichen Leserichtung eines Textes: Von rechts nach links und von unten nach oben. Man beginnt also in der unten rechten Ecke und arbeitet sich nach links, Symbol für Symbol, Reihe für Reihe nach oben (siehe ROTER Kreis und Pfeile).

Wenn mehrere Rapporte eines Diagramms gehäkelt werden sollen (wenn es also mehrfach in der Breite gehäkelt werden soll), häkelt man bis zum Ende der Reihe des Diagramms und beginnt dann wieder mit dem ersten Symbol des Diagramms.

In Hin- und Rück-Reihen:

Wenn in Hin- und Rück-Reihen gehäkelt wird, wird abwechselnd 1 Reihe von der Vorderseite und 1 Reihe von der Rückseite der Arbeit gehäkelt. Wenn die Rück-Reihe (d.h. von der Rückseite) gehäkelt wird, muss das Diagramm von links nach rechts gelesen werden statt von rechts nach links (siehe roter Pfeil für die Hin-Reihe und blauer Pfeil für die Rück-Reihe im Diagramm unten).

Die Reihe beginnt in der Regel mit einer bestimmten Anzahl an Luftmaschen – diese entsprechen der Höhe der nächsten Masche – und sie werden gearbeitet, damit man die richtige Höhe erreicht, bevor die erste Masche gearbeitet wird (siehe grüne Ovale im Diagramm unten). Wenn die Luftmaschen im Diagramm enthalten sind (wie in diesem Beispiel), werden alle Symbole wie gezeigt gehäkelt. Manchmal steht zu Beginn der Anleitung in der HÄKELINFORMATION, wie viele Luftmaschen am Rundenbeginn gehäkelt werden und ob diese die erste Masche ersetzen oder ob sie zusätzlich gehäkelt werden. Wenn die Luftmaschen NICHT im Diagramm enthalten sind, folgen Sie der genannten Häkelinformation in der Anleitung.

Runden:

Wenn in Runden gehäkelt wird, werden alle Runden von der Vorderseite gehäkelt: Die Diagramme werden stets von rechts nach links gelesen (siehe rote Pfeile im Diagramm unten). Wie die Runden beginnen und enden, ist oft in einem eigenen Diagramm dargestellt (siehe A.2 im Beispiel unten – grünes Viereck). Wie beim Häkeln in Hin- und Rück-Reihen wird am Rundenbeginn eine Anzahl Luftmaschen gehäkelt, die der Höhe der nächsten Masche entspricht. Am Ende der Runde wird 1 Kettmasche in die letzte der Luftmaschen, die am Rundenbeginn gehäkelt wurde, gehäkelt, damit wird die Runde geschlossen. D.h.: Luftmaschen in A.2 = Rundenbeginn, Kettmasche in A.2 (blaues Viereck) = Rundenende.

Ein Diagramm (z.B. A.1) wird häufig mehrfach in der Runde gearbeitet = es werden mehrere Rapporte in der Breite gehäkelt. Wenn das letzte Symbol der 1. Reihe von A.1 gehäkelt wurde, wieder mit dem ersten Symbol beginnen. BITTE BEACHTEN: A.2 wird NICHT wiederholt, es zeigt NUR den Beginn und das Ende der gesamten Runde.

Mehrere Diagramme nacheinander:

Wenn mehrere verschiedene Diagramme nacheinander in der Breite/in der Runde gehäkelt werden sollen, wie folgt vorgehen: Die 1. Reihe von Diagramm 1 häkeln, dann die 1. Reihe von Diagramm 2, dann die 1. Reihe von Diagramm 3 usw. BITTE BEACHTEN: Wenn in Hin- und Rück-Reihen gehäkelt wird, muss die Reihenfolge der Diagramme in der Rück-Reihe umgedreht werden – d.h. zuerst wird Diagramm 3, dann Diagramm 2 und dann Diagramm 1 gehäkelt. Sie werden zudem, wie oben beschrieben, von links nach rechts gelesen.

Kreisdiagramme:

Wenn kreisförmig gehäkelt wird, d.h. wenn man in der Mitte beginnt und nach außen häkelt, wird dies oft als Kreisdiagramm dargestellt. Das Diagramm kann entweder den ganzen Kreis zeigen – dann wird jedes Symbol so gehäkelt, wie es gezeigt wird – oder das Diagramm zeigt nur einen Teil des Kreises, dann wird dieser Teil so oft wie genannt wiederholt, um einen kompletten Kreis zu füllen.

Ganzer Kreis:

In einem Kreisdiagramm beginnt man mit dem Symbol in der Mitte des Diagramms: oft besteht der Beginn aus einem Kreis, der einer bestimmten Anzahl an Luftmaschen entspricht, die mit einer Kettmasche zum Ring geschlossen werden (siehe roter Kreis im Diagramm unten). Ebenso wie beim Häkeln in Runden beginnt die Runde mit einer Anzahl an Luftmaschen, die der Höhe des nächsten Symbols entspricht (siehe blaues Viereck im Diagramm unten) – BITTE BEACHTEN: Wenn die Luftmaschen im Diagramm eingezeichnet sind, ersetzen sie NICHT das erste Symbole, sondern jedes Symbol wird wie gezeigt gehäkelt.

Wenn die Luftmaschen ein Symbol ersetzen, wird dieses Symbol im Diagramm nicht gezeigt. Es wird entgegen dem Uhrzeigersinn gehäkelt: Von rechts nach links, Symbol für Symbol (siehe roter Pfeil im Diagramm). Normalerweise werden die Maschen der 1. Runde UM den Luftmaschenring gehäkelt, d.h., die Nadel in die Mitte des Rings einstechen, den Faden holen und dann die Masche ganz normal häkeln – es wird also nicht IN die Luftmasche eingestochen, sondern UM die ganze Luftmasche herumgehäkelt. Wenn die Runde zu Ende gehäkelt wurde, wird sie normalerweise mit einer Kettmasche beendet und die nächste Runde des Diagramms wird gehäkelt (siehe grüner Pfeil im Diagramm).

Teil eines Kreises:

Wenn nur ein Teil des Kreises gezeigt wird, soll dieser Teil so oft wie genannt in der Runde wiederholt werden. Man beginnt mit dem Kreis innen (siehe roter Kreis im Diagramm) und häkelt wie unter GANZER KREIS beschrieben. Ebenso wie beim Häkeln in Runden ist normalerweise in einem eigenen Diagramm dargestellt, wie die Runden beginnen und enden = hier ist es A.1 (siehe blaues Viereck im Diagramm unten). Man beginnt also mit der Runde, die auf den Ring folgt, häkelt A.1, dann A.2, wenn man zum letzten Symbol des Teilstücks gelangt ist (hier ist in der 1. Runde nur 1 Symbol vorhanden), wieder mit dem Diagramm von Neuem beginnen und das Teilstück noch 1 x arbeiten.

So weiterhäkeln, bis das Teilstück (= Rapport) so oft wie angegeben wiederholt wurde, mit der in A.1 gezeigten Kettmasche enden. Wenn 1 Runde gehäkelt wurde, die nächste Runde häkeln: die darüberliegende Runde im Diagramm (siehe grüner Pfeil im Diagramm unten).

Kästchendiagramme / Farbdiagramme:

Manche Häkeldiagramme sind in Form von Kästchen dargestellt, hier ist 1 Kästchen = 1 Masche. Welche Maschen zu häkeln sind, wird in diesen Fällen in der Anleitung genannt, während das Kästchendiagramm selbst die Farben der gehäkelten Maschen anzeigt (siehe roter Rahmen = Symbolerklärung).

Es wird wie oben beschrieben gehäkelt, davon abhängig, ob in Hin- und Rück-Reihen, in Runden oder im Kreis gehäkelt wird.

Kommentare (32)

Angela Jane Charles 02.08.2020 - 16:32:

You have a diagram of crochet stitches at the top, but in the pattern I am doing, I have 1) a stitch that appears in the diagram for the Fraction of a circle above: an upright line with a solid circle near the top. 2) two stitches that appear in the Full circle diagram: a solid oval and an outline oval with two solid dots in it. I can't find any step-by-step instruction on how to make these stitches, and the description in my pattern is not clear enough. Could you help me please?

DROPS Design 03.08.2020 - 09:03:

Dear Mrs Charles, could you please post your question under the pattern you are working on? It would be much easier for us to explain you. Thanks for your comprehension. Happy knitting!

Mary 28.07.2020 - 01:42:

Thank you for the comprehensive explanations of different types of diagrams.

Samantha 26.06.2020 - 07:41:

I brought this pattern because it states it has a tutorial video. Cant find it. Not very happy

DROPS Design 26.06.2020 - 07:58:

Dear Samantha, all our patterns are free - you are not supposed to buy them. There are videos for every patterns showing the different techniques used - but not all patterns do have their single videos - this page explains how to read a diagram. Feel free to ask your question in the pattern page or contact directly the store where you bought the yarn for any individual assistance. Happy crocheting!

Kloe 21.06.2020 - 23:50:

Hi! Is it me or the pattern is weirdly written? At the end of a row, I'm used to do a slip stitch followed by a single crochet stitch, turn my work and start the next row. Now, you just turn and turn in the anticlockwise all the time? Is it because of the pattern at the beginning? Thanks in advance!

DROPS Design 22.06.2020 - 09:19:

Dear Kloe, this is the method how to work diagrams - there might be some difference from a pattern to another, these would then be explained in the pattern - feel free to ask your question on the pattern you are working on to be sure. Happy crocheting!

Claire Menyuk 12.06.2020 - 20:55:

This is the first Drops pattern I am trying, and I feel completely confused by your diagrams. I am making 177-24. You say to work A.1b, then A.3 over the next 45 treble crochets, but they both not only go across, but up as well. Does this mean, I repeat the pattern for 6 rows up? You offer no videos of how to work these patterns. I'm so frustrated, I'm ready to give up before even starting.

DROPS Design 15.06.2020 - 10:44:

Dear Mrs Menyuk, A.1b shows how to start the rows, then you repeat 5 times the 9 sts in diagram A.3 in width (9 sts x 5 = over the next 45 sts). Happy crocheting!

Connie 06.06.2020 - 21:45:

It would be nice if your video's had sound, explaining as she/he went along

DROPS Design 08.06.2020 - 09:45:

Dear Connie, Our videos do not have sound because we are a worldwide company and our videos are watched by people around the world, speaking different languages, many of whom do not understand English. We have therefore written instructions to accompany our videos, Happy crocheting!

Cynthia 03.06.2020 - 07:25:

I bought DROPS pattern 190-21 (CA Dream top), and I’m really struggling with the diagrams. Do you offer them written out in English anywhere, or have some helpful resources I can use? I watched the linked video, and still have a lot of questions.

DROPS Design 03.06.2020 - 07:42:

Dear Cynthia, there is only diagrams to this pattern, with the help of this lesson you should be able to understand how to follow the diagrams, please feel free to ask your question in the pattern or request individual assistance from the store where you bought the yarn and remember our patterns are free, you were not supposed to buy it. Happy crocheting!

Guadalupe 26.05.2020 - 00:09:

Por favor, me encantaría hacer este poncho serena, pero me cuesta entender el paso a paso. Tendrán otra forma de poder estudiarlo?? Muchas gracias. Espero su respuesta

Maria De Rose 25.05.2020 - 17:46:

I am working a crochet pattern from a UK magazine. The written instruction tells me to continue the pattern using the chart for rows 3-61, however the chart rows shown begin at row 56. (The first 2 rows are completed using treble crochets). I consider myself an experienced crocheter but these instructions have somewhat stumped me. I also checked other pages and the back of the magazine but there are no other instructions.

DROPS Design 26.05.2020 - 09:19:

Dear Mrs De Rose, exept if this pattern is a DROPS pattern published on our website, I'm afraid we will not be able to help you there since we might not know the pattern. You are welcome to contact your yarn store for any individual asssitance, they will be able to assist you with the pattern. Happy crocheting!

Patrizia 13.05.2020 - 09:32:

Buongiorno posso chiedere perche il lavoro mi si sposta e sembra inclinato verso destra cioe le righe non sono perfettamente dritte in verticale ?graie per l'aiuto

DROPS Design 04.06.2020 - 10:32:

Buongiorno Patrizia, all'inizio del giro lavora le catenelle indicate per girare? Buon lavoro!

Leyla 08.05.2020 - 08:02:

Jag ska nu virka filten \\\"Sleepy times\\\" Drops baby 29-15 och tittar på diagrammet den är i A1, A2, A3 och A4 men mellan varje sektion så finns det en tjock linje som skiljevägg. Är det för att man ska veta när A1 slutar och A2 börjar? I vilket fall: är det så att i denna beskrivning så är rad 1-3 endast stolpar varvet ut i 3 varv? Det som förvirrar mig är att stolparna i A1 och A4 sitter täta däremot stolparna i A3 sitter isär. Betyder detta något?

DROPS Design 08.05.2020 - 13:43:

Hej Leyla, ja det er for at vise hvor du starter med de forskellige diagrammer. Det kan være en god ide at sætte en markør i hver overgang, til du er inde i mønsteret. God fornøjelse!

Ursula Clifton 30.04.2020 - 14:09:

I find the instructions quite difficult but have worked it out eventually. There are inconsistencies however. In your instructions on how to read crochet diagrammes you write that 'x' is a double crochet around stitch and 'T' a double crochet in stitch. But in your pattern DROPS 177-24 it reads that 'x' is a double crochet in stitch and 'T' a double crochet around the chain. Also, having chosen UK English (and German) it's not a double crochet but a single crochet.

DROPS Design 04.05.2020 - 15:46:

Dear Mrs Clifton, most important is the diagram key to the pattern you are working on - and remember a UK-Double crochet is a US-single crochet due to the crochet terminology. Happy crocheting!

Eliana Valenzuela 27.04.2020 - 10:22:

Muchas gracias, por mostrar sus tejidos son muy hermosos y muy explicativos, soy principiante cen tejido a crochet y me encanta. En esta cuarentena por el covil 19, estoy tejiendo y sobre todo a mi nieta de 4 años, un abrazó a la distancia.

Mary Kselman 17.04.2020 - 00:50:

Is there a step-by-step step pattern for drops pattern 171-21? Or a video? I love this jacket, but al finding it difficult to follow the diagram. Please help.

Marcy 24.03.2020 - 23:25:

Sad fact that due to visual learning disabilities suffered by millions of us, ALL your patterns are completely UNACCESSIBLE. Thank you for this "tutorial" but it is like GIBBERISH when people such as myself, cannot possibly make sense of the charts. I've tried reading your tutorial, watched videos, even paid to attend a class in a local yarn shop. I'm no closer to being able to use them. I paid someone to "translate" a pattern. There are other sources for patterns and yarn I'll use.

Mrs Blair 14.03.2020 - 21:37:

Do I build the diagram up or around?

DROPS Design 16.03.2020 - 10:40:

Dear Mrs Blair, diagrams are usually worked bottom up, and repeated in the round - to get a more detailed answer please ask your question on the pattern you are working on. Thanks for your comprehension!

Pamela Goulden 29.02.2020 - 02:57:

Please have the lady crocheted on HGTV crochet the Flair for Spring # 632 demonstrate how to crochet this sweater. Thank you.

Pamela Goulden 26.02.2020 - 10:43:

Please give me row by row crochet instructions for pattern #w- 632. I’ve watched the video but still get confused with the symbols. I know how to crochet but not good at following diagrams. Help!

DROPS Design 27.02.2020 - 10:10:

Dear Mrs Goulden, we are unfortunately not able to re-write all diagrams used in that pattern, this lesson should be able to help you to understand how to crochet a diagram - please contact your DROPS store - even per mail or telephone - or any crochet forum for any individual assistance. Thanks for your comprehension. Happy crocheting!

Linda Harding 08.01.2020 - 18:39:

Please could you print your patterns with UK written instructions - I have tried to understand the diagrams but just can’t understand them despite repeated attempts. Do you have a video that shows step by step how to follow a diagram?

DROPS Design 09.01.2020 - 10:30:

Dear Mrs Harding, The DROPS patterns are knitted and crocheted by thousands and thousands of people  around the world. We understand however that in certain countries, with different knitting/crochet traditions than Scandinavia, our patterns might be written in a way that differs from what some are used to. But of course we want everyone to understand our patterns, so that’s why we have created an extensive library of tutorial videos as well as step by step lessons that explain how to follow the techniques we use and how to read the diagrams in our patterns. If you have a doubt about how to read a specific pattern make sure to leave a comment in that pattern so that we can help you.

Nona Soft 23.12.2019 - 12:51:

I have a question in pattern number 205_4 it is a sweater I can't understand how to work A1 in two stitches and repeat A2 over 32 how can I work I can't understand how to follow the diagram is A2 has increase??? Or not I hope you help me

DROPS Design 02.01.2020 - 16:41:

Dear Mrs Soft, 205-4 is a knitting pattern; did you mean this one or any other one? You are welcome to ask your question in the comment sections of the pattern you are working on, it can be that way easier to help you. Happy crocheting!