DROPS / 206 / 38

Friends Forever by DROPS Design

Gehaakte trui met raglan in 2 draden DROPS Brushed Alpaca Silk. Het werk wordt van boven naar beneden gehaakt met strepen. Maten S - XXXL.

DROPS Design: Patroon nr. as-121
Garengroep C + C of E
-------------------------------------------------------

150-175-200-200-225-250 g kleur 01, naturel
50-50-50-75-75-75 g kleur 16, zwart
25-25-25-50-50-50 g kleur 19, kerrie
25-25-25-25-25-25 g kleur 12, poederroze
25-25-25-25-50-50 g kleur 06, koraal
25-25-50-50-50-50 g kleur 18, cerise
25-25-25-50-50-50 g kleur 09, paars
25-25-25-50-50-50 g kleur 11, bosgroen

STEKENVERHOUDING:
13 stokjes in de breedte en 7 toeren in de hoogte met 2 draden = 10 x 10 cm.

HAAKNAALD:
DROPS HAAKNAALD 5.5 MM.

vanaf 2.10 € /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 2.10 € /25g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 29.40€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

LOSSE:
Als u aan het uiteinde van de haaknaald haakt, is de losse vaak te strak; 1 losse zou even lang moeten zijn als 1 vaste breed is.

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Op het begin van elke toer van stokjes, vervangt u het eerste stokje met 3 lossen; dus sla de eerste steek op de vorige toer over. Eindig de toer met 1 halve vaste in de 3e losse op het begin van de toer.

TIP VOOR HET MEERDEREN-1 (verdeeld):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld meerdert, tel het aantal stokjes op de toer (dus 58 stokjes) en deel deze door het aantal te maken meerderingen (dus 6) = 9.6.
In dit voorbeeld, meerdert u door 2 stokjes in hetzelfde stokje te haken afwisselend in het 9e en 10e stokje

STREPEN:
2 toeren met 1 draad naturel en 1 draad paars
2 toeren met 1 draad naturel en 1 draad cerise
2 toeren met 1 draad naturel en 1 draad kerrie
2 toeren met 1 draad naturel en 1 draad zwart
2 toeren met 1 draad naturel en 1 draad poederroze
2 toeren met 1 draad naturel en 1 draad koraal
2 toeren met 1 draad naturel en 1 draad zwart
2 toeren met 1 draad naturel en 1 draad bosgroen
Herhaal de 16 toeren tot de gewenste lengte.

RAGLAN:
Meerder 16 stokjes als volgt:
Meerder voor de raglan in elke overgang tussen het lijf en de mouwen als volgt: Haak tot er 2 stokjes over zijn voor de markeerdraad, haak 3 stokjes in het volgende stokje, haak 1 stokje in elk van de volgende 2 stokjes (de markeerdraad zit tussen deze 2 stokjes), haak 3 stokjes in het volgende stokje (= 4 stokjes gemeerderd). Er zijn in totaal 16 stokjes gemeerderd op elke meerdertoer.
Meerder 8 stokjes als volgt:
Meerder voor de raglan in elke overgang tussen het lijf en de mouwen als volgt: Haak tot er 2 stokjes over zijn voor de markeerdraad, haak 2 stokjes in het volgende stokje, haak 1 stokje in elk van de volgende 2 stokjes (de markeerdraad zit tussen deze 2 stokjes), haak 2 stokjes in het volgende stokje (= 2 stokjes gemeerderd). Er zijn in totaal 8 stokjes gemeerderd op elke meerdertoer.

TIP VOOR HET MINDEREN (voor de mouwen):
Minder 1 stokje aan elke kant van de markeerdraad als volgt: Haak tot er 3 stokjes over zijn voor de markeerdraad, haak 2 STOKJES SAMEN – lees beschrijving hieronder, haak 1 stokje in elk van de volgende 2 stokjes (de markeerdraad zit tussen deze 2 stokjes), haak 2 stokjes samen.

HAAK 2 STOKJES SAMEN:
* Maak 1 omslag, voeg de haaknaald in door de volgende steek, neem de draad op, maak 1 omslag en haal de draad door de eerste 2 lussen op de haaknaald *, haak van *-* 1 keer, maak 1 omslag en haal de draad door alle 3 lussen op de haaknaald (= 1 stokje geminderd).

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

TRUI – KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Het werk wordt in de rondte gehaakt, van boven naar beneden. De mouwen worden in de rondte gehaakt, van boven naar beneden.

HALS:
Haak 58-60-62-66-68-72 lossen – lees LOSSE, met haaknaald 5.5 mm en 1 draad zwart en 1 draad bosgroen (= 2 draden); vorm deze tot een ring met 1 halve vaste in de eerste losse. Haak 3 lossen (= 1 stokje) – lees INFORMATIE VOOR HET HAKEN, haak 1 stokje in elke losse tot het einde van de toer = 58-60-62-66-68-72 stokjes.
Haak 1 toer van stokjes en meerder tegelijkertijd 6-12-10-10-12-12 stokjes verdeeld – lees TIP VOOR HET MEERDEREN = 64-72-72-76-80-84 stokjes.
Voeg 4 markeerdraden in het werk als volgt (zonder de steken te haken): Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de toer, de tweede markeerdraad na de eerste 22-26-26-28-30-32 stokjes (= achterpand), de derde na de volgende 10 stokjes (= mouw) en de vierde markeerdraad na de volgende 22-26-26-28-30-32 stokjes (= voorpand). Er zijn 10 stokjes over tot de eerste markeerdraad (= mouw). HET WERK WORDT NU VANAF HIER GEMETEN!

PAS:
Ga verder met stokjes en STREPEN – lees beschrijving hierboven, meerder TEGELIJKERTIJD op de eerste toer voor de raglan in elke overgang tussen het lijf en de mouwen – lees beschrijving hierboven, op iedere toer als volgt: Meerder 16 stokjes in totaal 3-3-4-4-4-5 keer, dan 8 stokjes in totaal 11-12-12-14-15-15 keer – DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Na de laatste meerdering zijn er 200-216-232-252-264-284 stokjes op de toer en meet het werk ongeveer 20-21-23-26-27-29 cm vanaf de hals midden achter. Haak verder tot het werk 22-24-26-28-30-32 cm meet.
Haak de volgende toer als volgt:
Haak 57-62-67-73-78-85 stokjes (= achterpand), haak losjes 6-6-6-6-8-8 lossen (= in zijkant onder de mouw), sla 42-46-48-52-52-54 stokjes over (= mouw), haak 58-62-68-74-80-88 stokjes (= voorpand), haak losjes 6-6-6-6-8-8 lossen (= in de zijkant onder de mouw), sla 42-46-48-52-52-54 stokjes over (= mouw), haak 1-0-1-1-2-3 stokjes (= achterpand) en eindig met 1 halve vaste in de 3e losse op het begin van de toer. Het lijf en de mouwen worden apart verder gebreid. HET WERK WORDT NU VANAF HIER GEMETEN!

LIJF:
Ga verder in de rondte met stokjes en strepen. Haak 1 stokje in elk van de 6-6-6-6-8-8 lossen onder de mouwen = 128-136-148-160-176-192 stokjes. Haak verder tot het werk 33 cm meet vanaf de scheiding in alle maten – pas aan tot na een hele streep (= 2 toeren). Knip en hecht de draad af. De trui meet ongeveer 58-60-62-64-66-68 cm vanaf de schouder naar beneden.

MOUW:
Ga verder in de rondte met stokjes en strepen. Begin met haken in de 4e-4e-4e-4e-5e-5e losse van de 6-6-6-6-8-8 lossen onder de mouw als volgt: Haak 1 halve vaste, 3 lossen (= 1 stokje), 1 stokje in elk van de volgende 2-2-2-2-3-3 lossen, 1 stokje in elk stokje en eindig met 1 stokje in elk van de laatste 3-3-3-3-4-4 lossen onder de mouw = 48-52-54-58-60-62 stokjes. Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de toer. Als u 2 toeren vanaf de scheiding heeft gehaakt, minder dan 2 stokjes midden onder de mouw – lees TIP VOOR HET MINDEREN. Minder zo iedere toer in totaal 6-6-6-7-7-6 keer = 36-40-42-44-46-50 stokjes. Haak verder tot de mouw 39-38-36-34-33-31 cm meet vanaf de scheiding (of tot de gewenste lengte; er is ongeveer 6 cm over tot de gewenste lengte – LET OP: Kortere afmetingen in de grotere maten vanwege een bredere hals en een langere pas) – pas aan tot na een hele streep (= 2 toeren).
Haak nu een rand die de kleurherhalingen onderbreekt (of in stand houdt als u dat wilt; er zijn 4 toeren over tot de gewenste lengte) als volgt: Haak 2 toeren met 1 draad naturel en 1 draad paars (= 2 draden) en eindig met 2 toeren met 1 draad naturel en 1 draad cerise (= 2 draden). Knip en hecht de draad af. De mouw meet ongeveer 45-44-42-40-39-37 cm vanaf de scheiding. Haak de andere mouw op dezelfde manier.

HALS:
Begin midden achter met 1 draad zwart en 1 draad bosgroen (= 2 draden) en hecht de draad af met 1 halve vaste in een vaste, haak 1 losse (= 1 vaste), 1 vaste in elk stokje tot het einde van de toer en eindig met 1 halve vaste in de losse op het begin van de toer = 58-60-62-66-68-72 vasten. Knip en hecht de draad af.

Telpatroon

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 206-38) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (2)

Swistix 17.09.2019 - 18:14:

Enfin un modèle raglan au crochet! Je le réjouis MAIS les couleurs sont horribles. Il serait bon de voir ce modèle en uni

Camilla 01.09.2019 - 02:44:

Hei, hvor mange nøster trenger jeg hvis jeg vil hekle denne genseren ensfarget?

DROPS Design 02.09.2019 kl. 12:49:

Hei Camilla. I str S trenger du 350 gram. God Fornøyelse!

Laat een opmerking achter voor DROPS 206-38