DROPS Extra / 0-999

Gingy by DROPS Design

DROPS Kerst: gehaakt DROPS peperkoekmannetje van 2 draden "Safran".

DROPS design: Model nr. e-220
Garengroep A en A
----------------------------------------------------------
Maten:
Breedte: ongeveer 14 cm
Hoogte: ongeveer 15 cm
Materiaal: DROPS SAFRAN van Garnstudio
50 gr. kleur nr. 22, lichtbruin (1 bal = 2 peperkoekmannetjes)
En gebruik: DROPS PARIS van Garnstudio
Een restje: kleur nr. 17, naturel
Een restje: kleur nr. 12, rood

DROPS HAAKNLD 4 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 20 v x 18 toeren = 10 x 10 cm met 2 draden Safran.
----------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

thema: decoratie, kerst,

Begin elke toer met 1 l, haak v in elke v op de toer.

HAAK SAMEN:
Haak 1 v maar wacht met de laatste doorhaling (= 2 st op haak), haak dan volgende v (of volgende 2 v op dezelfde manier) maar haal bij laatste doorhaling de draad door alle st op de haak = 1 v over.
----------------------------------------------------------

PEPERKOEKMANNETJE:
Haak het werk heen en weer vanaf bovenkant van hoofd, naar beneden tot en met de benen en haak dan de armen vanuit het lijf.
TOER 1: haak 5 l met 2 draden Safran en haaknld 4 mm, keer en haak 2 v in 2e l vanaf haak, 1 v in elke van de volgende 2 l, 2 v in laatste l = 6 v, keer het werk.
TOER 2: LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN! Haak 2 v in 1e v, 1 v in elke v tot er 1 v overblijft, 2 v in laatste v = 8 v, keer het werk.
TOER 3: haak 1 v in elke v = 8 v, keer het werk.
TOER 4: haak 2 v in 1e v, 1 v in elke v tot er 1 v overblijft, 2 v in laatste v = 10 v, keer het werk.
TOER 5-7: haak 1 v in elke v = 10 v, keer het werk.
TOER 8: haak de eerste 2 v samen, LEES HAAK SAMEN, 1 v in elke van de volgende 6 v, haak de laatste 2 v samen = 8 v, keer het werk.
TOER 9: haak de eerste 2 v samen, 1 v in elke van de volgende 4 v, haak de laatste 2 v samen = 6 v, keer het werk.
TOER 10: 3 l, 1 v in 2e l vanaf haak, 1 v in volgende l, 1 v in elke van de volgende 6 v = 8 v, keer het werk. Plaats 1 markeerder aan het begin van de toer (= schouder, arm begint hier later).
TOER 11: 3 l, 1 v in 2e l vanaf haak, 1 v in volgende l, 1 v in elke van de volgende 8 v = 10 v, keer het werk. Plaats 1 markeerder aan begin van toer (= schouder, arm begint hier later).
TOER 12-14: haak 1 v in elke v = 10 v, keer het werk.
TOER 15: haak 2 v in 1e v, 1 v in elke v tot er 1 v overblijft, 2 v in laatste v = 12 v, keer het werk.
TOER 16: haak 1 v in elke v = 12 v, keer het werk.
TOER 17: haak 2 v in 1e v, 1 v in elke v tot er 1 v overblijft, 2 v in laatste v = 14 v, keer het werk.
TOER 18-20: haak 1 v in elke v = 14 v, keer het werk.
Haak dan 1 been als volgt:
TOER 21: haak 1 v in elke van de eerste 5 v op de toer, haak de volgende 2 v samen = 6 v (7 v over op de andere kant van de toer), keer het werk.
TOER 22-24: haak 1 v in elke v = 6 v, keer het werk.
TOER 25: haak de eerste 2 v samen, 1 v in elke van de volgende 2 v, haak de laatste 2 v samen = 4 v, keer het werk.
TOER 26: haak alle v 2 aan 2 samen = 2 v, hecht af.
Herhaal TOER 21-26 aan de andere kant = nog 1 been.

ARM:
Wordt heen en weer gehaakt. Haak met 2 draden Safran 5 v (ongeveer 1 v in elke toer) vanaf markeerder op schouder aan een kant, keer het werk. Haak dan 5 toeren met 1 v in elke v (6 toeren v in totaal). Haak volgende toer als volgt: haak de eerste 2 v samen, 1 v in volgende v, haak de laatste 2 v samen = 3 v, keer het werk. Haak de 3 v samen = 1 v, hecht af. Haak op dezelfde manier op de andere arm.
Haak nog een peperkoekmannetje (= achterkant) op dezelfde manier.

OPHANGLUSJE:
Haak met rood Paris 1 hv in lus tussen de middelste 2 v op hoofd op de achterkant, haak dan ongeveer 12 cm l en eindig met 1 hv in dezelfde v, hecht af.

STRIK:
Wordt heen en weer gehaakt vanaf midden naar de zijkanten. Haak met rood Paris 2 l, * 3 v in eerst gehaakte l, keer het werk en haak 1 v in elke v = 3 v *, hecht af. Keer het werk en herhaal van *-* 1 keer - dus neem de andere kant van de strik, knip de draad af en houd 20 cm voor de afwerking. Haak hv met garen tot midden van strik, wikkel 2 keer om midden, trek de draad aan en zet vast.

AFWERKING:
Naai strik tussen hoofd en lijf op voorkant. Borduur met naturel Paris ogen en mond op hoofd, borduur met kleine steken aan de onderkant van de benen en aan de zijkant van de armen, maak 2 Franse knoopjes op lijf voor knopen – zie foto.
Plaats voorkant en achterkant op elkaar met, verkeerde kant tegen verkeerde kant, en haak ze samen met 2 draden Safran als volgt: haak 1 hv onder 1 arm door beide lagen, * 2 l, sla ongeveer 1 cm over, 1 hv in buitenste lusjes van kant st *, herhaal van *-* rondom hele peperkoekmannetje. Eindig met 1 hv in 1e l onder arm, hecht af.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS Extra 0-999.