DROPS / 146 / 23

Purple Crocus by DROPS Design

Gehaakte DROPS jurk met kantpatroon aan de onderkant en knopen aan de zijkant van ”Muskat”.

Trefwoorden: jurken, kantpatroon,
DROPS design: Model nr. r-629
Garengroep B
--------------------------------------------------------
600-650-700-750-850-950 gr. kleur nr. 09, lichtbruin

DROPS HAAKNLD 4 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 17 st x 15 toeren in telpatroon A.1 = 10 x 10 cm.
DROPS KNOPEN NR. 521: 5 stuks
----------------------------------------------------------

vanaf 2.25 € /50g
DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 2.25 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 27.00€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Vervang de eerste v elke v toer door 1 l.
Vervang het eerste stk elke stk toer door 3 l.

Minder 1 st door 2 st samen te haken.
Haak 2 stk samen als volgt: haak 1 stk in de eerste st maar wacht met de laatste doorhaling, haak 1 stk in de volgende st maar haal bij de laatste doorhaling de draad door alle 3 lussen op de haak.
Haak 2 v samen als volgt: steek de haak in de st en haal de draad door, steek de haak in de volgende st en haal de draad door, maak 1 omsl en haal de draad door alle 3 lussen op de haak.
--------------------------------------------------------

JURK:
Het is belangrijk dat het structuurpatroon gelijk is op de hele jurk dus haak de jurk in twee delen en naai deze tot slot aan elkaar.

VOORPAND:
Haak 90-97-104-111-125-139 l met haaknld 4 mm en Muskat. Ga verder met 1 v in 2e l vanaf haak, dan 1 v in elke van de volgende 4 l, * sla 1 l over, 1 v in elke van de volgende 6 l *, herhaal van *-* de hele toer = 78-84-90-96-108-120 v (de l waarmee gekeerd is telt ook als 1 v) - LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN. Keer en haak 1 v in elke st. Ga verder met telpatroon A.1. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Minder bij een hoogte van ongeveer 23-24-25-26-27-28 cm (pas zo aan dat de volgende toer een toer met stk is) 4 st gelijkmatig – LEES TIP VOOR HET MINDEREN. Herhaal dit minderen elke 2 cm nog 4 keer (zorg dat u mindert op een toer met stk) = 58-64-70-76-88-100 st op de toer. Meerder bij een hoogte van 38-39-40-41-42-43 cm 5 st gelijkmatig door 2 st in 1 st te haken. Herhaal dit meerderen elke 3 cm nog 2 keer - maar meerder de laatste keer 4-4-6-6-6-6 st gelijkmatig. Na alle meerderen zijn er 72-78-86-92-104-116 st op de toer. Minder bij een hoogte van 52-53-54-55-56-57 cm voor de armsgaten aan elke kant als volgt: haak hv over de eerste 4-5-5-6-7-8 st, haak dan tot er 4-5-5-6-7-8 st over zijn, keer het werk. Haak in de volgende toer de 4 buitenste st aan elke kant 2 aan 2 samen – ZIE TIP VOOR HET MINDEREN! Herhaal dit minderen elke toer nog 0-0-1-1-2-3 keer. Haak in de volgende toer de 2 buitenste st samen, herhaal dit minderen elke toer nog 2-2-2-3-4-5 keer. Als alle minderingen zijn gemaakt, zijn er 54-58-62-64-68-72 st over op de toer. Ga verder in A.1. Eindig vanaf een hoogte van 60-61-63-64-66-67 cm elke schouder apart.
1e SCHOUDER:
Haak patroon A.1 als hiervoor over de eerste 17-19-21-22-23-24 st, keer en haak de eerste 4 st 2 aan 2 samen, haak dan de rest van de toer. Keer en haak tot er 4 st over zijn voor de hals, haak deze 2 aan 2 samen, keer. Haak in de volgende toer de eerste 2 st samen, haak dan de rest van de toer. Keer, haak tot er 2 st over zijn, haak deze samen. Keer, haak de eerste 2 st samen, haak de rest van de toer = 10-12-14-15-16-17 st over op de schouder. Ga verder in A.1 tot het werk 70-72-74-76-78-80 cm meet, knip de draad af.
2e SCHOUDER:
Haak als de eerste – zorg dat u begint bij de juiste toer in het telpatroon en eindig aan de bovenkant op dezelfde toer als de 1e schouder.

RUCHE AAN DE ONDERKANT:
Haak nu een ruche aan de onderkant van het voorpand als volgt:
Haak eerst 1 toer met v aan de goede kant – meerder gelijkmatig zodat er 91-97-103-109-121-139 v in totaal zijn op de toer. Keer en ga verder in telpatroon A.2 als volgt: a over de eerste 7 st, dan b tot er 6 st over zijn, eindig met c. Haak de 4 toeren in A.2 twee keer in de hoogte - de ruche meet nu ongeveer 10 cm - knip de draad af en zet vast.

ACHTERPAND:
Haak als het voorpand tot en met het minderen voor de armsgaten = 54-58-62-64-68-72 st op de toer. Ga verder en haak tot het werk ongeveer 68-70-72-74-76-78 cm meet. Haak nu elke schouder apart verder als volgt: haak 1 toer over de eerste 12-14-16-17-18-19 st, keer en haak de eerste 2 st samen, haak de rest van de toer. Keer, haak tot er 2 st over zijn, haak deze samen. Keer, haak 1 st in elke st de hele toer, knip de draad af. Herhaal op de andere schouder.
Haak een ruche aan de onderkant op dezelfde manier als op het voorpand.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen met de zijkanten tegen elkaar om een dikke naad te voorkomen. Naai de zijnaad aan de rechterkant helemaal dicht – naai met de zijkanten tegen elkaar zodat de naad netjes en niet te zichtbaar wordt. Naai de naad aan de linkerkant op dezelfde manier maar laat een stuk open aan de zijkant voor de knopen; deze opening wordt ongeveer 18 cm lang en begint ongeveer 10 cm onder het armsgat.

KNOOPSGATLUSJES:
Haak als volgt langs de opening op het voorpand – begin aan de bovenkant: 1 v, * 3 l, sla ongeveer 1 cm over, haak dan ongeveer 2.5 cm v *, herhaal van *-* in totaal 4 keer, eindig met 3 l en 1 v aan de onderkant van de opening. Naai knopen aan de andere kant van de opening zodat ze in de knoopsgatlusjes passen.

RAND LANGS ARMSGATEN EN HALS:
Haak als volgt langs de halsrand en de armsgaten: 1 v, * 3 l, 1 stk in 3e l vanaf haak, sla ongeveer 1 cm over en haak 1 v *. Herhaal van *-* de hele toer, eindig met 1 hv in de eerste v van het begin van de toer.

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 146-23) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (31)

Sarah Ulkan 23.02.2019 - 04:29:

Wirklich ein wunderschönes Kleid, Wolle ist schon bestellt und ich kann es kaum erwarten damit zu beginnen und es im Sommer zu tragen

Susanne 07.03.2018 - 10:44:

Hallo. Kurze Frage: Die Maschenzunahme von 5 Maschen, bezieht sich das auf je 5 Maschen pro Reihe oder gesamt und was bedeutet 4-4-6-6-6-6? Vielen Dank für eine Antwort. LG Susanne

DROPS Design 07.03.2018 kl. 12:51:

Liebe Suzanne, in den 2 ersten Größe werden Sie 4 M zunehmen und in den 4 letzten Größen werden Sie 6 M zunehmen. Viel Spaß beim häkeln!

Karen 07.12.2017 - 20:14:

Voor kleding heb ik maat s (zowel voor broek als shirt) maar ik twijfel of dit wel gaat passen bij deze jurk, het breedste stuk is 80 cm omtrek maar bij mijzelf is het breedste stuk 96cm omtrek, maar als ik maat L zou aanhouden is het aantal cm bij de taile en borst weer veel te ruim, hebben jullie een advies welke maat ik het beste zou kunnen haken?

DROPS Design 11.12.2017 kl. 12:43:

Als je taille en buste maat S is en bij de heupen maat L, dan zou ik in maat L beginnen en na de heupen meer minderingen maken, zodat je ongeveer op maat S uitkomt bij de taille. Als je hem helemaal in maat L maakt, zit het niet mooi bij de schouders en borst e.d.

Karen Dijkstra 14.11.2017 - 19:47:

Ik ben pas begonnen aan purple crocus by drops design 146-23. Bij telpatroon A.1 tel ik 6 steken horizontaal, betekend dit dat ik na iedere 6 steken, 1 steek moet overslaan en dan weer 6 steken moet maken?

DROPS Design 15.11.2017 kl. 10:55:

Hoi Karen, Nee, je hoeft geen steken over te slaan. A.1 is 'toevallig' per 6 steken aangegeven en deze herhaal je steeds.

Marja 27.05.2017 - 12:13:

Wat is de lengte van deze jurk? Ik ben 1.65 lang en meestal is alles te lang voor mij.

DROPS Design 29.05.2017 kl. 13:20:

Hoi Marja, De totale lengte is 80 cm (Vanaf schouder naar beneden). Om de lengte aan te passen kun je in het rokgedeelte een aantal toeren minder maken. Veel haakplezier!

Margurithe Zellén 26.05.2017 - 10:14:

Skall jag fortsätta efter mönstret när jag minskar för ärmhål. Eller bara göra fm?

DROPS Design 29.05.2017 kl. 14:48:

Hej, du fortsätter med att virka A.1. Lycka till!

Yolanda 02.02.2016 - 10:34:

Ik moet nu meerderen voor de bovenkant (vanaf taille). Maar moet ik meerderen aan de zijkant? Of moet ik gelijkmatig over de gehele breedte meerderen?

DROPS Design 03.02.2016 kl. 17:37:

Hoi Yolanda. Nee, je moet meerderen gelijkmatig over de hele breedte - net zoals je deed bij het minderen voor de taille. Veel haakplezier verder.

Julie 27.05.2014 - 20:09:

Pattern sized at s thru to xxxl. But what are the measurements?? I don't know which size to make

DROPS Design 28.05.2014 kl. 08:52:

Dear Julie, you will find at the bottom of the page a measurement chart with all measures for each size taken flat, from side to side. Compare these with a similar garment you like the shape to find the matching size. Happy crocheting!

Øygunn Kallevik 11.05.2014 - 17:28:

Under volang nede står det: Øk jevnt fordelt til 103 masker. Utgangspunktet er 104 masker. Skal det bare økes med en maske? Er det litt lite garn? Jeg har brukt 350 g av 700 g mangler fortsatt volang nede.

DROPS Design 12.05.2014 kl. 19:24:

Hej. I large har du 104 lm men du har 90 fm på 1.rad. Så om du hekler i hver av de 90 fm så må det ökes i tillägg jevnt fördelt så det blir 103 m totalt. Vi har ikke hört tidigare at det skulle vara för lite eller för mye garn till denne design.

Wilma Tackett 22.04.2014 - 18:16:

Why does this pattern need buttons on the side? is this necessary?

DROPS Design 23.04.2014 kl. 09:04:

Dear Mrs Tacket, the dress is close-fitting, opening for buttons will help to put it on/out. Happy knitting!

Laat een opmerking achter voor DROPS 146-23