DROPS / 130 / 30

Countryside Stroll by DROPS Design

Gehaakte DROPS omslagdoek van "Cotton Viscose".

DROPS design: Model nr. N-134
--------------------------------------------------------
Maten:
Breedte aan de bovenkant: ongeveer 105 cm.
Lengte in het midden: ongeveer 50 cm.

Materiaal: DROPS COTTON VISCOSE
250 gr. kleur nr. 17, beige

DROPS HAAKNLD 3 mm - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 1 bloemenvierkant meet ongeveer 12 x 12 cm.
Diagonaal van hoek tot hoek = ongeveer 17 cm.

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

patroontype: omslagdoek, thema: bloem, vorm: ruit/vierkant,

UITLEG VAN 1 DUBBEL STK-GROEP:
Haak 1 dubbel stk maar wacht met de laatste doorhaling = 2 lussen op de haak,
haak nog 1 dubbel stk maar wacht met de laatste doorhaling = 3 lussen op de haak,
haak nu nog 1 dubbel stk maar wacht met de laatste doorhaling = 4 lussen op de haak, 1 omsl, haal de draad door alle 4 lussen op de haak.
--------------------------------------------------------

HEEL BLOEMENVIERKANT:
Haak 5 l met haaknld 3 mm en Cotton Viscose en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
TOER 1: 8 v in de l-ring, eindig met 1 hv in de eerste v van het begin van de toer.
TOER 2: 4 l, * 1 v in de volgende v, 3 l *, herhaal van *-* in totaal 7 keer en eindig met 1 hv in de 2e l van het begin van de toer (= 8 l-lussen).
TOER 3: Haak in iedere l-lus als volgt: 1 v, 4 stk, 1 v, eindig met 1 hv in de eerste v (= 8 blaadjes).
TOER 4: Vouw de blaadjes naar u toe en haak aan de achterkant hiervan als volgt: 1 v in 1e de v van 2e toer, 8 l (= 1 stk en 5 l), * 1 stk tussen de 2 volgende v van de 2e toer, 5 l *, herhaal van *-* over de hele toer, eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer (= 8 l-lussen).

TOER 5: Haak in iedere l-lus als volgt: 1 v, 6 stk, 1 v, eindig met 1 hv in de eerste v (= 8 blaadjes).
TOER 6: Vouw de blaadjes naar u toe en haak aan de achterkant hiervan als volgt: 1 v in de 1e v van de 4e toer, 10 l (= 1 stk en 7 l), * 1 stk in het volgende stk van de 4e toer, 7 l *, herhaal van *-* over de hele toer, eindig met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer (= 8 l-lussen).
TOER 7: Haak in iedere l-lus als volgt: 1 v, 8 stk, 1 v, eindig met 1 hv in de eerste v.
TOER 8: 3 l, 1 v in het 4e stk op het eerste blaadje, 3 l, 1 dubbel stk maar wacht met de laatste doorhaling, 1 dubbel stk in hetzelfde stk maar wacht met de laatste doorhaling, 1 omsl, haal de draad door de 3 lussen op de haak, 5 l, 1 dubbel stk-groep - ZIE UITLEG BOVEN - in het volgende stk op hetzelfde blaadje, * 3 l, 1 stk in het laatste stk op hetzelfde blaadje, 3 l, 1 v in het 3e stk op het volgende blaadje, 3 l, 1 v in het 6e stk op hetzelfde blaadje, 3 l, 1 stk in het 1e stk op het volgende blaadje, 3 l, 1 dubbel stk-groep in het 4e stk op hetzelfde blaadje, 5 l, 1 dubbel stk-groep in het 5e stk op hetzelfde blaadje *, herhaal van *-* in totaal 3 keer, haak 3 l, 1 stk in het laatste stk op hetzelfde blaadje, 3 l, 1 v in het 3e stk op het volgende blaadje, 3 l, 1 v in het 6e stk op hetzelfde blaadje, 3 l, 1 stk in het 1e stk op het volgende blaadje - dit wordt ook gehaakt om de 3 l-lus van het begin van de toer, 3 l, 1 hv aan de bovenkant van de 1e dubbel stk-groep.

TOER 9: 1 l, 1 v in de eerste 5-l-lus, 3 l, 1 dubbel stk maar wacht met de laatste doorhaling, 1 dubbel stk maar wacht met de laatste doorhaling, 1 omsl, haal de draad door alle 3 lussen op de haak, 5 l, 1 dubbel stk-groep in dezelfde l-lus, ** 3 l [3 stk in de volgende l-lus, 1 l], herhaal van [-] in totaal 4 keer, 3 stk in de volgende l-lus, 3 l, haak in de 5-l-lus als volgt: 1 dubbel stk-groep, 5 l, 1 dubbel stk-groep **, herhaal van **-** in totaal 3 keer, 3 l, [3 stk in de volgende l-lus, 1 l], herhaal van [-] in totaal 4 keer, 3 stk in de laatste l-lus, 3 l, 1 hv aan de bovenkant van de eerste dubbel stk-groep.

HALF BLOEMENVIERKANT:
Haak 5 l met haaknld 3 mm en Cotton Viscose en vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
TOER 1: Haak 8 v in de l-ring, eindig met 1 hv in de eerste v van het begin van de toer.
Ga verder en haak het halve vierkant heen en weer als volgt:
TOER 2: 5 l, * 1 v in de volgende v, 4 l *, herhaal van *-* in totaal 4 keer en eindig met 1 hv in de volgende st (= 5 l-lussen), keer het werk.
TOER 3: 1 hv in de eerste l-lus, 3 l (= 1 stk), 1 stk en 1 v in dezelfde l-lus, ga verder en haak in iedere van de volgende 3 l-lussen als volgt: 1 v, 5 stk, 1 v, eindig met 1 v en 2 stk in de laatste l-lus (= 5 blaadjes), keer het werk.
TOER 4: 6 l (= 1 stk en 3 l), 1 stk tussen de eerste 2 blaadjes, * 7 l, 1 stk tussen de volgende 2 blaadjes *, herhaal van *-* in totaal 3 keer en eindig met 3 l en 1 stk in de 3e l van het begin van de vorige toer (= 5 l-lussen), keer het werk.

TOER 5: 1 hv in de eerste l-lus, 3 l (= 1 stk), 3 stk en 1 v in dezelfde l-lus, ga verder en haak in iedere van de volgende 3 l-lussen als volgt: 1 v, 8 stk, 1 v, eindig met 1 v en 4 stk in de laatste l-lus (= 5 blaadjes), keer het werk.
TOER 6: 6 l (= 1 dubbel stk en 2 l), 1 dubbel stk-groep - ZIE UITLEG BOVEN - in het eerste stk, 3 l, 1 stk in het laatste stk op hetzelfde blaadje, 3 l, 1 v in het 3e stk op het volgende blaadje, 3 l, 1 v in het 6e stk op hetzelfde blaadje, 3 l, 1 stk in het 1e stk op het volgende blaadje, 3 l, 1 dubbel stk-groep in het 4e stk op hetzelfde blaadje, 5 l, 1 dubbel stk-groep in het 5e stk op hetzelfde blaadje, 3 l, 1 stk in het laatste stk op hetzelfde blaadje, 3 l, 1 v in het 3e stk op het volgende blaadje, 3 l, 1 v in het 6e stk op hetzelfde blaadje, 3 l, 1 stk in het 1e stk op het volgende blaadje, 3 l, 1 dubbel stk-groep in de 3e l van het begin van de vorige toer, 2 l, 1 dubbel stk in dezelfde l, keer het werk.
TOER 7: 6 l (= 1 dubbel stk en 2 l), 1 dubbel stk-groep in de eerste l-lus, 3 l, (3 stk in de volgende l-lus, 1 l), herhaal van (-) in totaal 4 keer, 3 stk in de volgende l-lus, 3 l, haak als volgt in de 5-l-lus: 1 dubbel stk-groep, 5 l, 1 dubbel stk-groep, 3 l, (3 stk in de volgende l-lus, 1 l), herhaal van (-) in totaal 4 keer, 3 stk in de volgende l-lus, 3 l, 1 dubbel stk-groep in de volgende l-lus, 2 l en 1 dubbel stk in de 4e l van het begin van de vorige toer. Knip de draad af en zet vast.

OMSLAGDOEK:
Haak 15 hele bloemenvierkantjes en 6 halve bloemenvierkantjes. Plaats ze samen volgens tekening M.1. Naai de vierkantjes samen met de zijkanten tegen elkaar met nette, kleine st of haak ze samen met v. Als u wilt, kunt u de omslagdoek afwerken met een toer van v rondom de hele omslagdoek.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 130-30.